Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Plassering av lastebil


Anbefalte innlegg

Jeg fikk spørsmål av vegvesen, hvilken felt skal jeg benyttes?
Laste-bil kommer fra Drammen og skal følge skilt til Kongsberg. 2 skiltet både Høyre og Venstre og lyskryss foran. uoversiktlig fra Høyre side, pga hus byggning. 
Hvilken felt skal jeg kjøre? Høyre eller Venstre? 
 

En annen spørsmål!

Bussen stå og blikka på bussholdeplassen, Den skal ikke ut enda! Veien er litt uoversiktlig og litt bygningen  ved siden. Med lav fart grensen ca. 50. 

Jeg kjøre lastebil og møter dette situasjon! Skal jeg vente helt til bussen ha kjørt?

Jeg fikk feil , da svarte jeg kjøre rask forbi. :(

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
daruu skrev (1 time siden):

Du skal som hovedregel holde deg i høyre felt. 

 

Ved forbikjøring av buss på holdeplass skal det vises stor aktsomhet, og om nødvendig så må du vente på den. Ihvertfall IKKE kjøre raskt forbi... 

Sier litt mer om dette. Se for deg hvor høy førerhytten på lastebilen er, og hvor liten oversikt en egentlig har når en skal passere en buss. Se for deg en liten unge på 6år som skal hjem. Går av bussen fremme og finner ut av at han skal krysse veien fremfor bussen. Barnet er ikke så høyt at du ser det i det hele tatt, for det kan være lavere enn det laveste punktet på frontvinduet til bussen.

Legg sammen dette og se hvor farlig dette egentlig er, selv i lav hastighet. Jo nærmere fronten på bussen du kommer jo farligere blir det. Se for deg sikten du har 1-2 meter før du passerer fronten på bussen, og tenk hvor dårlig utsikt du har til den løpende gutten/jenta. Her er det vel bare å finne ut av hvor lang tid en bruker å stoppe, med 26 tonn.

En annen ting som spiller inn er om hvilken retning bussen blinker. Er dette ut av busslommen/holdeplass så skal du jo slippe den ut. For her har du jo vikeplikt. Men har en førerkort for mindre kjøretøy så er en jo klar over dette håper jeg 😀

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
FranZe skrev (19 timer siden):

Sier litt mer om dette. Se for deg hvor høy førerhytten på lastebilen er, og hvor liten oversikt en egentlig har når en skal passere en buss. Se for deg en liten unge på 6år som skal hjem. Går av bussen fremme og finner ut av at han skal krysse veien fremfor bussen. Barnet er ikke så høyt at du ser det i det hele tatt, for det kan være lavere enn det laveste punktet på frontvinduet til bussen.

Legg sammen dette og se hvor farlig dette egentlig er, selv i lav hastighet. Jo nærmere fronten på bussen du kommer jo farligere blir det. Se for deg sikten du har 1-2 meter før du passerer fronten på bussen, og tenk hvor dårlig utsikt du har til den løpende gutten/jenta. Her er det vel bare å finne ut av hvor lang tid en bruker å stoppe, med 26 tonn.

En annen ting som spiller inn er om hvilken retning bussen blinker. Er dette ut av busslommen/holdeplass så skal du jo slippe den ut. For her har du jo vikeplikt. Men har en førerkort for mindre kjøretøy så er en jo klar over dette håper jeg 😀

Jeg ser nesten mitt eget skilt på min lastebil da det er et speil som peker nedover i front, altså det finnes ikke blindsone foran
Regner med at dette er vanlig på biler i dag.

Men, skal helst passere i venstre felt, så har man mer å gå på.
Har aldri passert buss mens jeg ligger innenfor eget felt, alltid litt over i andre felt

Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 timer siden):

Jeg ser nesten mitt eget skilt på min lastebil da det er et speil som peker nedover i front, altså det finnes ikke blindsone foran
Regner med at dette er vanlig på biler i dag.

Men, skal helst passere i venstre felt, så har man mer å gå på.
Har aldri passert buss mens jeg ligger innenfor eget felt, alltid litt over i andre felt

Så riktig svar er Venstre ? Mener du Dubious? For jeg tviler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...