Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Støpe inn strømkabel, med mer


Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har fått lagt ned inntakskabel til huset fra stolpe ned i bakken. Dermed går det nå et stort rør fra stolpen ned en skråning (2-3 meter ned) og ned i grøft og inn til hus. Samme sted blir det liggende fiber fra stolpen og inn til huset, og forsyningsfiber til et skap som står ved stolpen. Se bilde. Rødt rør er strøm, gult er fiber til mitt hus, sorte rør er fiber og telefon til skapet ved stolpen.

Elektrikeren som gjorde dette sa at jeg måtte støpe inn dette før det ble godkjent hos linje-eier, og det var jeg også klar over. Men nå kommer spørsmålet hva slags betong jeg skal bruke, og hvor mye armering trenger jeg? Støpen blir jo gjerne litt dyp på det dypeste.

Den muren som er fra før på siden der, det er hoved-strøm til stolpen, og er gjort for lenge siden. Den gamle muren og fjellet utgjør en slags grop som jeg har lagt de nye rørene i. Så tenkte at jeg støper rett fra gammel mur, over nye rør, og bort til fjell på andre siden. Hvis det gir noe mening. Og dette er ikke noe sted jeg ser, så om det ser jævlig ut, så er det greit. Jeg har aldri murt noe før, så...

Kan jo selvfølgelig spørre elektrikeren, eller en murer, men prøver lykken her.

IMG_20210225_143615.jpg

 

IMG_20210225_144337.jpg

Endret av mongojarle
To av det samme bildet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser jeg har lagt ved samme bilde to ganger, og jeg skal fikse det. Har et annet bilde fra plenen på nedsiden. Må bare fikse PC'en først.

Angående det røde store røret, så er det veldig overdimensjonert i forhold til strømkabel som går inni, samt at det er en strømkabel, hvorfor skal den måtte byttes? Den som hang å slang i vinden som vi tok ned hadde hengt i 40 år. Dessuten er det bare et blomsterbed der, så ikke noe problem å grave opp. Dessuten slutter røret rett bak kneet mitt der, så det er ikke så langt opp. Jeg står å lener meg på stolpen på bildet der tror jeg. Er elektrikeren som har lagt alt av rør og kabel. Jeg har bare hakket hull i muren der for å få ned de to sorte, siden de bare hang over murkanten. De var klamret til den gamle muren, men nå vil jeg ha de inni støypen (det var greit for eier av rør og kabel = Telenor).

Lenke til kommentar

Elektriker lager ikke ferdigrapport før det støpes på utsiden av rør som går oppover fjellet. Nede i grøfta, der det er vann nå, skal det grus og jord på toppen. Må bare få gravd videre først for å fortsette de to sorte dreneringsrøra.

Lagt til bilde i førstepost nå som er mer beskrivende av hvordan det ser ut.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Hei, ja dette er før måler.

Inntaket mitt er rett i sikringsskap i kjelleren (3x63A hovedsikring), størmkabel går ned i grøften som du ser, så gjennom et hull i fjellet som jeg har borret ut (5") rimelig skrått, så gjennom en annen grøft, så gjennom en leca-mur, så langs husvegg til et teknisk rom der sikringsskapet står.

Jeg har bestilt omlegging av kabel fra luft til bakke, da jeg har en ryddesjau i lufta rundt her. Telenor kommer å legger ned fiber, også tar de vekk gammel kobber-telefon-ledning som ingen vil ha.

Jeg vet at de kan diktere hvordan det skal være, og det skal være murt over røret fra hullet i muren øverst, og ned til under toppen av grøften. Røret skal altså ikke være over bakkenivå. Så det er greit, det jeg mer lurer på er hva slags betong jeg trenger, og hvordan jeg i praksis skal/kan/bør gjøre dette.

Lenke til kommentar

Er det ikke da rart at muren ved siden av, som fører hoved-strøm opp fra plenen til stolpen ikke har sprekt? Unden den muren er det jo et annet rødt rør, man ser det på det første bildet.

I tilbudet jeg fikk av nettselskapet, så er det faktisk bare beskrevet hvordan grøfter skal være. Eneste jeg vet er at elektrikeren som koblet opp dette sa at jeg måtte mure dette igjen, og ta bilder underveis, så skulle de godkjenne det.

Nettselskapet har jo bare hyret inn elektrikeren til å skaffe materialer, legge rør, dra kabel, koble til. Selve gravingen må jeg stå for selv, ihht instruksjoner tilsendt fra nettselskapet. Tilfeldigvis var elektrikeren også entrepenør med gravemaskin, så han gjorde det også.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar
1 hour ago, mongojarle said:

Nettselskapet har jo bare hyret inn elektrikeren til å skaffe materialer, legge rør, dra kabel, koble til. Selve gravingen må jeg stå for selv, ihht instruksjoner tilsendt fra nettselskapet. Tilfeldigvis var elektrikeren også entrepenør med gravemaskin, så han gjorde det også.

Aha - det forklarer jo en del. Da tilfaller kanskje ansvar for kvalitetsmessig utførelse på elektriker/entreprenør (btw. for en suppe) og det er naturlig at denne krever forsterking av/rundt rør som ikke lar seg graves dypere.

Lenke til kommentar

Hva mener du med forsterkning? For tenkte å ha armeringsjern som jeg fester i muren øverst og legger nedover. Og også armering jeg borer inn i den gamle muren nedover på venstre side og i fjellet på høyre side, binder fast i den armeringen nedover og legger på tværs over røene. Altså lager et slags nett over rørene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...