Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inkasso fra sameiet?


Gjest 60115...1aa

Anbefalte innlegg

Gjest 60115...1aa

Jeg trenger litt hjelp, i høst pusset jeg opp boligen og det gikk håndverkere ut og inn morgen og kveld.

Mot slutten av oppussingen fikk jeg beskjed om det ble et voldsomt rot og at jeg fikk regning på ekstra renhold. Når det ble nevnt at det var støvspor foran min postkasse og ut mot bilen min bare lukket jeg døren når formannen fortalte at jeg måtte betale.

Noen uker senere kom det en regning på 1500,-. Ca. midten av november.

Jeg spurte regnskapsfirmaet som sendte regningen hva det gjaldt og hvilket hjemmel styret hadde til å belaste meg uten varsel.

Da eksploderte formannen og kom på døra, jeg kunne tørke meg bak med hjemmelet. Den skulle til inkasso snarest mulig.

Nå 3 mnd. kom purring med inkassovarsel, jeg spurte igjen regnskapsfirmaet om hva dette gjaldt, hvis det var støvsporene i garasjen ville jeg gjerne vite hvorfor jeg måtte betale for det.

Fikk ikke noe svar.

Frykter at jeg aldri får noe svar og at han vil ta det inn til forliksrådet - og få inn deler av summen.

Er det noe jeg kan/bør gjøre for å sikre meg mot slikt?

Vi vasker i hver vår etg., gang nede vaskes av innleid hver 2-3. uke mens garasjen blir børstet hvert 2. år.

Anonymous poster hash: 60115...1aa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som litt steile fronter ja.   Litt tabbe å ikke ta diskusjonen med en gang ang betaling for renhold - f.eks. bedt formannen vise hva som måtte ryddes/rengjøres, så kanskje litt kosting hadde løst det.

Ad hjemmel: Vedtektene pleier å si noe om dette ellers er det eierseksjonsloven/borettslagloven som gjelder:

Sitat

Bruksenheten og fellesarealene må ikke brukes slik at andre seksjonseiere påføres skade eller ulempe på en urimelig eller unødvendig måte.

Men det bør være et skriftlig varsel i slike tilfelle.

Det å ikke betale noe du er skyldig til sameie/borettslag kan bli til "mislighold av dine plikter".

Sitat

Hvis en seksjonseier til tross for skriftlig advarsel vesentlig misligholder sine plikter, kan styret pålegge vedkommende å selge seksjonen. Kravet om advarsel gjelder ikke i de tilfellene det kan kreves fravikelse etter § 39. Advarselen skal opplyse om at vesentlig mislighold gir styret rett til å kreve seksjonen solgt.

1500 er ikke allverden, så ville kanskje betalt og gått videre. Det er sikkert noen naboer av deg som har merket oppussingen som en stor ulempe.

Et annet alternativ er konfliktrådet (gratis) om du vil snakke med motparten med en nøytral megler (men frivillig for motparten å møte i konfliktrådet).   Forlikrådet (koster 1 rettsgebyr = ca 1500) er en mulighet, men forliksrådet pleier henvise til at dette hører inn under behandling av styret eller årsmøtet.

Lenke til kommentar
Gjest 60115...1aa skrev (5 timer siden):

Når det ble nevnt at det var støvspor foran min postkasse og ut mot bilen min bare lukket jeg døren når formannen fortalte at jeg måtte betale.

Jeg er selv formann aka Styreleder i sameie, og med slik oppførsel som du viser her, så høres det ut som du får som du fortjener. 
Dette er nok ikke første og siste gangen du oppfører deg slik.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I et seksjonert sameie reguleres spørsmålet om den enkeltes økonomiske plikter overfor fellesskapet av eierseksjonsloven § 29. I tillegg regulerer § 33 seksjonseierens erstatningsansvar overfor sameiet for mangelfullt vedlikehold. 

Ut over dette kan sameiet tilby tjenester, og betaling for dette skjer etter avtale. En seksjonseier som gjør seg skyldig i erstatningsbetingende handlinger overfor fellesskapet vil naturligvis også bli erstatningsansvarlig. 

Ingen av disse bestemmelsene etablerer noen rett for sameiet til å fakturere den enkelte for renhold av fellesarealer. Dette er ting felleskostnadene må ta høyde for. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sam11net skrev (På 26.2.2021 den 22.00):

Jeg er selv formann aka Styreleder i sameie, og med slik oppførsel som du viser her, så høres det ut som du får som du fortjener. 
Dette er nok ikke første og siste gangen du oppfører deg slik.

Har ingen i sameiet ditt noen gang pusset opp boligen sin?

Lenke til kommentar
Trolljegeren skrev (4 minutter siden):

Har ingen i sameiet ditt noen gang pusset opp boligen sin?

Jo, mange har. 
Alle har til nå oppført seg fint, og vist hensyn til alle naboer rundt seg. Det har aldri vært noe tema å klage på opprydning. 
Hadde det vært et problem, og en beboer hadde smelt igjen døren når jeg prøvde å si at noe ikke var greit, så hadde jeg også bestilt rydding og sendt faktura. 

Og personer som har slike holdninger, og ikke ønsker å ta imot kritikk, endrer seg sjeldent. 

Endret av sam11net
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sam11net skrev (9 minutter siden):

Jo, mange har. 
Alle har til nå oppført seg fint, og vist hensyn til alle naboer rundt seg. Det har aldri vært noe tema å klage på opprydning. 
Hadde det vært et problem, og en beboer hadde smelt igjen døren når jeg prøvde å si at noe ikke var greit, så hadde jeg også bestilt rydding og sendt faktura. 

Og personer som har slike holdninger, og ikke ønsker å ta imot kritikk, endrer seg sjeldent. 

Merkelig at du skal bryte loven som følge av at noen har dårlig folkeskikk da. Du kan ikke bestille varer og tjenester på andres bekostning fordi du ikke liker dem.

Stormannsgalskap i styrelederposisjonen er et kjent fenomen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trolljegeren skrev (35 minutter siden):

Merkelig at du skal bryte loven som følge av at noen har dårlig folkeskikk da. Du kan ikke bestille varer og tjenester på andres bekostning fordi du ikke liker dem.

Stormannsgalskap i styrelederposisjonen er et kjent fenomen. 

Jeg sier ikke at jeg ville bestilt noe pga. jeg ikke liker noen. Du prøver å fremstille det, til noe det ikke er. 

Jeg kan ikke snakke for alle sameiet, men veldig mange, spesielt i min region, har ordensregler og vedtekter som sier at rot og søppel blir fjernet på beboers rekning. Det er det vi snakker om her, ikke alle andre verdens senarioer.
Det er fult lovlig, og ingen lover blir brutt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 60115...1aa
sam11net skrev (50 minutter siden):

Og personer som har slike holdninger, og ikke ønsker å ta imot kritikk, endrer seg sjeldent. 

Tilbake til topic.

 

Jeg fikk beskjed i etterkant, hadde det vært rot og jeg fikk beskjed hadde selvsagt snekkerne ryddet.

Anonymous poster hash: 60115...1aa

Lenke til kommentar
Gjest 85a49...8b6
Gjest 60115...1aa skrev (4 timer siden):

Tilbake til topic.

 

Jeg fikk beskjed i etterkant, hadde det vært rot og jeg fikk beskjed hadde selvsagt snekkerne ryddet.

Anonymous poster hash: 60115...1aa

Da kan du sende regningen til senkkerne.

 

Anonymous poster hash: 85a49...8b6

Lenke til kommentar
sam11net skrev (15 timer siden):

Jeg sier ikke at jeg ville bestilt noe pga. jeg ikke liker noen. Du prøver å fremstille det, til noe det ikke er. 

Jeg kan ikke snakke for alle sameiet, men veldig mange, spesielt i min region, har ordensregler og vedtekter som sier at rot og søppel blir fjernet på beboers rekning. Det er det vi snakker om her, ikke alle andre verdens senarioer.
Det er fult lovlig, og ingen lover blir brutt.

Vedtekter som sier at man kan fjerne ting for beboers regning er ulovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...