Gå til innhold

Spørsmål om høyreregel


Voosj

Anbefalte innlegg

Hei. Er relativt ny på veien og har et spørsmål om høyreregel. Her får jeg mye forskjellige svar fra både kjørelærer og venner.

I dette krysset, har man høyreregel eller ikke? Det er jo etter min forståelse en vei med flere parkeringer mellom? Jeg er usikker, jeg ser jo ingen veinavn. Veien stopper ved McDonalds. Jeg tar dette som en vei, venner sier "torg". 

 

11111.PNG

Endret av Voosj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, MRN said:

"Torg" er litt ukjent uttrykk for meg, jeg tenker at de kommer fra parkingsplass. Skal ikke dure fram som man vil, men skulle det skje noe så har man retten på sin side. Etter min personlige mening.

Kjørerlærer mente at på "uklare" steder som dette så må begge parter vise hensyn og i dette tilfellet gå ut ifra at det er en parkering. Alt er visstnok ikke helt svart-hvitt, noe min tankegang til tider kan være. 

Lenke til kommentar

Området der har ikke gatenavn, så kommer jo an på om det juridisk er utkjøring fra parkeringsplass eller om det er et gatekryss.

Om jeg var ny der og skulle vurdere vikeplikten i krysset så hadde jeg antatt at det var høyreregel som gjaldt. I og med at man ikke kommer rett ut fra parkeringsplass men kjører ut fra en liten ankomstvei.

Lenke til kommentar
Voosj skrev (35 minutter siden):

Så i slike situasjoner så må man bare være forsiktig og se hva motparten gjør rett og slett :p Jeg som skulle ønske det var litt mer svart-hvitt. 

Stemmer med min erfaring ja. Nå har jeg ikke krasjet (ennå) selv, men ut fra hva folk jeg kjenner har opplevd, er ofte utfallet i slike tvilstilfeller at man ender opp med skylddeling i forsikringsoppgjøret i etterkant.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Hugo_Hardnuts said:

Stemmer med min erfaring ja. Nå har jeg ikke krasjet (ennå) selv, men ut fra hva folk jeg kjenner har opplevd, er ofte utfallet i slike tvilstilfeller at man ender opp med skylddeling i forsikringsoppgjøret i etterkant.

I see. Da får jeg egentlig bare være ekstra påpasselig i slike situasjoner. Tusen takk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...