Gå til innhold

Så mye strøm brukte elbilene i fjor: Knapt målbart på Norges strømstatistikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den ekstra energibruken er ikke stor, skjønt proporsjonen varierer stort om man snakker Asker/Bærum med lite industri og mange batteri versus Sunndalsøra eller Grenland med aluminium og dieselbiler.

Det blir uansett mest relevant å regne det økte forbruket til el-biler som en andel av den energien som normalt går til husholdningene, og en el-småbil trenger kanskje 15 kilowatt-timer daglig i snitt? Det gjelder effektbehovet oå den delen av nettet også. Industriforbruk er noe annet.

Lokalt skaper det effekt-topper, som vel er utfordringen? 10-15% økt effektbehov ved full elekrifisring av veitrafikken?

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Xaphoon skrev (2 minutter siden):

"Hvordan i alle dager skal vi få nok strøm til alle elbilene? Nettet kommer til å bryte sammen, og vi må bruke titusenvis av fantasilliarder på å bygge det ut"

Ingen problem. Øker stømprisene 10øre pr kwh øker inntektene 15milliarder. Vinn vinn vinn med el biler for energiselskaper. For pensjonister med store gamle hus. Ikke fullt så bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NERVI skrev (3 timer siden):

Det blir uansett mest relevant å regne det økte forbruket til el-biler som en andel av den energien som normalt går til husholdningene, og en el-småbil trenger kanskje 15 kilowatt-timer daglig i snitt?

Kjørelengde: 12.829 km

Forbruk: 0.19 kWh/km 

Totalt forbruk pr elbil pr år: (12 829 × 0,19) = 2 437,51 kWh.

Gjennomsnittlig pr dag blir dette 6.67 kWh. Godt under halvparten av ditt forslag. 

Riktignok tror jeg ikke kjøremønsteret er identisk alle dager. Forskjell på ukedag og helg f.eks. Men ei heller tror jeg de minste elbilen bidrar mest med årlig kjørelengde. De som kjører langt hvert år har enten bensin/diesel-drevet kjøretøy, eller elbil med vesentlig større batteri.

Så en elektrisk småbil trenger nok ikke mer enn 7kwh pr døgn (~36 km) i snitt. (Noen trenger mer, andre mindre ...)

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:
1 hour ago, Xaphoon said:

"Hvordan i alle dager skal vi få nok strøm til alle elbilene? Nettet kommer til å bryte sammen, og vi må bruke titusenvis av fantasilliarder på å bygge det ut"

Ingen problem. Øker stømprisene 10øre pr kwh øker inntektene 15milliarder. Vinn vinn vinn med el biler for energiselskaper. For pensjonister med store gamle hus. Ikke fullt så bra.

Du rører sammen strømprisen og nettleien. Ingen energiselskap bygger ut nettet, og nettselskaper kan ikke bare sette opp nettleien.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Forresten innser jeg nå at tap ved overføring ikke er med i regnestykket? 

Hvor stor prosent er det sannsynlig å regne i tap fra sikringsskap til batteri?

Konvertereren i bilen har vel ikke 100% utnyttelsesgrad, og noe går sikkert tapt i de få meterne med ledninger også?

Så selv om bilens batteri mottar  2438 kwt i året, vil jeg jo ha forbrukt noe mer. Kanskje 5% ekstra? (Jeg har ingen forutsetninger til å estimere dette tapet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Videre skulle jeg likt å visst hvor mye hver husstand har redusert sitt forbruk (i snitt) ved å bytte ut panelovner og åpne peiser med varmepumper, rentbrennende ovn, tykkere isolering, bedre U-verdi på vinduer, ingen glødepærer, etc.

For samtidig som vi maser om økt forbruk fra elbil, så har hvitevarer, oppvarming og lys aldri krevd mindre energi!

Noe av sparingen har sikkert forduftet i økt forbruk/komfort. Kanskje dusjer vi eksempelvis ofrer og lenger enn for 15 år siden? Men .. allikevel. Dersom jeg ikke hadde montert de to varmepumpene jeg har i huset, så ville strømforbruket vært langt langt høyere!!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Strømforbruket er ikke i seg selv det store problemet. Det som legger press på strømnettet er effektforbruket når mange lader elbilene sine samtidig i de delene av året da mange andre også bruker strøm noe som gir effektmangel. De regionene i landet som har effektmangel som på Vestlandet og i Nordland har problemer med å etablere ny industri fordi det er mangel på effekt. Dette er elbilene medskyldig i, sammen med jaget etter stadig økt elektrifisering av resten av samfunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (3 timer siden):

Kjørelengde: 12.829 km

Forbruk: 0.19 kWh/km 

Totalt forbruk pr elbil pr år: (12 829 × 0,19) = 2 437,51 kWh.

Gjennomsnittlig pr dag blir dette 6.67 kWh. Godt under halvparten av ditt forslag. 

Riktignok tror jeg ikke kjøremønsteret er identisk alle dager. Forskjell på ukedag og helg f.eks. Men ei heller tror jeg de minste elbilen bidrar mest med årlig kjørelengde. De som kjører langt hvert år har enten bensin/diesel-drevet kjøretøy, eller elbil med vesentlig større batteri.

Så en elektrisk småbil trenger nok ikke mer enn 7kwh pr døgn (~36 km) i snitt. (Noen trenger mer, andre mindre ...)

Jeg antar at de fleste som kjøper el-bil gjør det fordi den skal brukes mye/daglig. Den andre - bil nr. 2 brukes da mindre, og til andre formål. Snittbruk av alle biler er lavt fordi mange biler brukes svært lite, så din el-bil er antagelig en feilinvestering om den ikke betaler seg ved sparte bompenger. Energimessig er vel regnestykket slik at et batteri må tømmes/lades minst 500 ganger før det leverer netto "ren" energi fra nettet, så det er mye humbug i dette farvannet.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
3 hours ago, qualbeen said:

Forresten innser jeg nå at tap ved overføring ikke er med i regnestykket? 

Hvor stor prosent er det sannsynlig å regne i tap fra sikringsskap til batteri?

Konvertereren i bilen har vel ikke 100% utnyttelsesgrad, og noe går sikkert tapt i de få meterne med ledninger også?

Så selv om bilens batteri mottar  2438 kwt i året, vil jeg jo ha forbrukt noe mer. Kanskje 5% ekstra? (Jeg har ingen forutsetninger til å estimere dette tapet)

Kommer an på hva du mener du har i batteriet. Fysisk sett har batteriet endret sin tilstand, men vil du regne hva den ideelle deltaenenergien dette tilsier, eller vil du også regne med tap ved utlading?

Mer praktisk: Likeretteren/laderegulatoren vil gjerne ha 5-10% tap, i tilegg har du hysteresetap i batteriet (I.e. spenningen du lader med er høyere en spenningen batteriet produserer når det lades ut) og du vil ha resistive tap (to ganger, om du tar med utlading). Dette kan variere vesentlig med temperatur, ladestrøm og ladetilstand (SOC). Jeg vil anslå noe omkring 10-20% roundtrip tap typisk (DC til DC), men man kan i patologiske tilfeller holde tapet lavere (Bare lade ved lav SOC og med lav effekt f.eks)

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Xaphoon said:

"Hvordan i alle dager skal vi få nok strøm til alle elbilene? Nettet kommer til å bryte sammen, og vi må bruke titusenvis av fantasilliarder på å bygge det ut"

Arikkelen er svært dårlig formulert. 

1% av totalen er mye. De virkelig store kraftforbukerene har egne linjer fra kraftverkene. Det er forutsigbart og dimmensjonert. 

Det som betyr noe er hvordan dette ser ut i mer lokale forhold. Hvor mye utgjør elbiler av totaleffekt i pendlerbyer? Småbyer? Hyttefelt? Det er der det  kommer til å bli problemer og regningen for å bygge ut dette vil være kostbart. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Trestein said:

Dette er et 'multifunksjonsselskap' ifølge din link om man skal kalle det slik - fiber, internett, entreprenørtjenester, kanske TV-distribusjon også?. Tviler på at en revisjon ville godta at inntekter fra kraftproduksjonen brukes til bygging av nettet. Men grensene i en slik konglomerat kan jo være litt flytende.

Du ser det allerede på første siden på konsernets hjemmeside https://bkk.no, og enda bedre her: https://bkk.no/temaside/ab07b13b-561d-4341-b546-6222f3b5247c?tab=39c6453d-0722-4ab4-bc14-850d0e2ff381

Endret av trikola
  • Liker 3
Lenke til kommentar
trikola skrev (23 minutter siden):

Dette er et 'multifunksjonsselskap' ifølge din link om man skal kalle det slik - fiber, internett, entreprenørtjenester, kanske TV-distribusjon også?. Tviler på at en revisjon ville godta at inntekter fra kraftproduksjonen brukes til bygging av nettet. Men grensene i en slik konglomerat kan jo være litt flytende.

Du ser det allerede på første siden på konsernets hjemmeside https://bkk.no, og enda bedre her: https://bkk.no/temaside/ab07b13b-561d-4341-b546-6222f3b5247c?tab=39c6453d-0722-4ab4-bc14-850d0e2ff381

Ja . De produserer strøm, bygger nett, bygger elbil ladere osv

Oppnår som regel en milliard i overskudd hvert år, med unntak av år med lav snittpris på strøm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...