Gå til innhold

Hund misfornøyd med tur


Anbefalte innlegg

Har en liten kleinspitz, på grensen til poneranian pga størrelsen og hun sliter i det siste med å gå...

dvs, hvis jeg gir henne løst bånd hår hun såpass sakte etter at hele båndet går ut. Strammer jeg det må jeg nesten dra henne.

hun går jo, men virker misfornøyd.

lurer litt på om det har noe med all grusen som ligger på gangveiene nå etter snøsmelting. 
tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal få gjort det, men virker ikke som noe plager henne ellers.. Bare ikke veldig fornøyd med å gå tur.

Skal sies at bikkja er rimelig lat av natur, så det er ikke noe nytt. Derfor jeg mistenkte småstein / grusen som ligger overalt nå som snøen har smeltet. Dog skulle tro små hundepoter tålte de.

Ikke tenkt på at saltet kan være årsaken.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Vi har også en hund (Golden Retriever på 11 år) som til tider plutselig ser ut som misstrives på tur. Men vi var hos veterinær og fikk konstatert at den hadde problemer med ryggen. (den begynner jo å bli gammel). 

Dette er ikke noe vi får gjort noe med og vi følger med hele tiden for å se om det blir værre. Hunden har ikke vondt av det til vanlig og ellers veldig glad og leken, men ikke veldig spretten lenger. Mye grunnet ryggen. Han får forebyggende smertestillende (metacan) og det skal han gå på resten av livet. 

Men turene vi går blir veldig korte og vi har bestemt at han får bestemme tempoet selv. Stopper han helt opp så går vi hjem igjen og da følger han etter. 

Han løper fritt hjemme på gårdsplassen og han stikker aldri av, så han får vært mye ute. Han koser seg best når han får ligge på plenen på fremsiden av huset. Der kan han ligge i timesvis. Han elsker den plassen. 

Når vi sier vi skal gå tur er han helt ekstatisk og loggrer og drar som bare det. men etter 500 meter så ser vi at han er fornøyd og vil hjem igjen. Vi unngår også hardhendt lek hvor han må hoppe etc. Han har vertfall ikke blitt værre de siste to årene. Vi har også byttet til et for som skal hjelpe mot skjelettet. Om dette virker vet vi ikke, men han liker foret så da får han det. 

Så hvis hunden din plutselig begynner å misstrives på tur, så kom deg til dyrlegen. Det er forholdsvis uvanlig at hunder ikke liker å gå tur. Det er jo som oftest det beste dem vet og dagens høydepunkt, ved siden av det å få mat selvsagt. :) 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Bjerknez skrev (På 14.4.2021 den 7.20):

Vi har også en hund (Golden Retriever på 11 år) som til tider plutselig ser ut som misstrives på tur. Men vi var hos veterinær og fikk konstatert at den hadde problemer med ryggen. (den begynner jo å bli gammel). 

Dette er ikke noe vi får gjort noe med og vi følger med hele tiden for å se om det blir værre. Hunden har ikke vondt av det til vanlig og ellers veldig glad og leken, men ikke veldig spretten lenger. Mye grunnet ryggen. Han får forebyggende smertestillende (metacan) og det skal han gå på resten av livet. 

Men turene vi går blir veldig korte og vi har bestemt at han får bestemme tempoet selv. Stopper han helt opp så går vi hjem igjen og da følger han etter. 

Han løper fritt hjemme på gårdsplassen og han stikker aldri av, så han får vært mye ute. Han koser seg best når han får ligge på plenen på fremsiden av huset. Der kan han ligge i timesvis. Han elsker den plassen. 

Når vi sier vi skal gå tur er han helt ekstatisk og loggrer og drar som bare det. men etter 500 meter så ser vi at han er fornøyd og vil hjem igjen. Vi unngår også hardhendt lek hvor han må hoppe etc. Han har vertfall ikke blitt værre de siste to årene. Vi har også byttet til et for som skal hjelpe mot skjelettet. Om dette virker vet vi ikke, men han liker foret så da får han det. 

Så hvis hunden din plutselig begynner å misstrives på tur, så kom deg til dyrlegen. Det er forholdsvis uvanlig at hunder ikke liker å gå tur. Det er jo som oftest det beste dem vet og dagens høydepunkt, ved siden av det å få mat selvsagt. :) 

Uff da, glemte helt oppdatering her.

Er bedre nå, spesielt når fruen går tur, så vet ikke helt hva det er for noe.

Bikkja er jo en latsabb, så den hopper ikke i taket når vi roper tur, men den kommer tuslende.

Når jeg går tur derimot hater hun livet, tror nok jeg går for fort så forsøker gå litt saktere.

Lenke til kommentar
discostu skrev (5 timer siden):

Uff da, glemte helt oppdatering her.

Er bedre nå, spesielt når fruen går tur, så vet ikke helt hva det er for noe.

Bikkja er jo en latsabb, så den hopper ikke i taket når vi roper tur, men den kommer tuslende.

Når jeg går tur derimot hater hun livet, tror nok jeg går for fort så forsøker gå litt saktere.

Vår hund er snart 12 år gammel. Vi vet den har problemer med ryggen (forkalkning) som gjør at den er litt ustø til tider. Den har ikke vondt til vanlig, men mister fort fotfestet på glatt underlag. (Parkett). Så vi har innsett at den kanskje ikke har lenge igjen å leve. 

En hund som "hater livet" når man går tur ville jeg tatt med til veterinær for en sjekk. Da har den vondt noe sted. Det kan være alt fra tannverk, dårlig hørsel, delvis mistet syn, ryggproblemer etc. 

Vår hund hater ikke å gå tur. Den vil på tur og trives på tur, men den går utrolig sagte. Jeg må stoppe og vente hele tiden og mange ganger bare setter den seg ned og vil hjem. Da pleier den og få viljen sin, siden vi vet at den har ryggproblemer. Men den vil på tur. Det går bare utrolig tregt. 

Grunnen til at den vil på tur er nok fordi han forstår at han kan bestemme tempoet selv samt komme seg hjem når han ønsker. Å tvinge en hund med på tur mot hans vilje gjør bare saken værre hvis årsaken er at den har vondt noe sted. 

Det beste rådet jeg kan gi er å få den til veterinær for en sjekk og ta det derfra. 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...