Gå til innhold

Fossilt og foreldet opprør mot NAF


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er fascinerende å se, ofte - ikke alltid, godt voksne klare å bli så inni satan forbannet over alt og alle som har andre meninger enn dem, da spesielt knyttet til transport og klima / miljø.

Utviklingen går sin gang. At sykkel blir innlemmet i NAFs interesser er en naturlig utvikling, iom. at skillet mellom de forskjellige typer fremkomstmiddler er under stadig utvikling. 

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det enda noen som er medlemer i NAF..?!

Norges mest tannløse forening..!

Amcarklubben feks, har gjort mer for norske *bil*ister enn naf og kna til sammen har tenkt på i sine villeste drømmer..!

Og elbilforeningen har gjort mer på de få årene de har vært aktive enn naf har gjort siden 19 pil og bue..

Naf burde vært døde siden den gang de la ned kartboka si..

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjørn Sivertsen skrev (5 timer siden):

Naf burde vært døde siden den gang de la ned kartboka si..

NAF sin veibok lever i beste velgående. Har en 2018-utgave her som jeg blar litt i av og til og selvsagt tar med på ferien. Mye nyttig lokalstoff der som slett ikke er like enkelt å sortere ut fra tripadvisor.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skjønner at NAF vil ha flere medlemmer og at syklistene er en naturlig målgruppe, men synes det er noe som skurrer pga en del interessekonflikter mellom syklister og bilister. Ikke helt som å starte fotballfanklubben "Heia Brann og Rosenborg", men dere skjønner hva jeg mener. Noe skurr på linja. NAF vil fort havne i situasjoner der de argumenterer mot seg selv på andre siden av bordet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er ofte sammenfallende interesser mellom brukere av ulike transportmidler Som utgangspunkt for en interesseorganisasjon er dette alldeles ikke urimelig, det er de færreste som bare bruker ett transportmiddel, og å gjøre seg til organisasjon for bruk av samferdsel litt mer generellt kan ha mye for seg. Tilrettelegging for ett transportmiddel er heller ikke nødvendigvis ugunstig for et annet, f.eks kan tilrettelegging for bruk av sykkel hjelpe på å redusere køer for biler slik at også de som ikke bruker sykkel kommer bedre ut.

At navnet kanskje ikke passer like bra lengre er tross alt ikke så viktig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Politikerne er vel ene og alene de som skal ha velfortjent kjeft for dieselbilsatsingen? Det er søkt å prøve å bortforklare det med at elbilteknologien endret seg så raskt. Alle visste at diesel var noe svineri. Alle. Dere i media skrev til og med om hvor idiotisk det var, da beslutningen ble tatt om å gjøre det kreftfremkallende drivstoffet til "miljøfavoritten".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Imens raser «dieseldyrene» mot NAFs mulige omfavnelse av sykkelfolket.

De argeste fossilbilistene bør la NAF få utvikle seg i takt med teknologien. Så får de heller samle seg og starte Norsk Fossilbilforening. 

Hi hi, må innrømme at jeg humret litt over denne formuleringen som avsluttet artikkelen. 😂

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har meldt meg ut, det finnes ingen poeng i å være medlem et sted som skulle tale bilens fordeler men som har ansatt en leder som bruker tiden sin på sykkel og ønsker å fremme sykkelen fremfor bilen. Da er det ikke lenger en interesse gruppe for bileiere og bør ikke lenger fronte seg som en interesse gruppe for biler da dette ikke lenger blir ivaretatt. Hvorfor skal jeg betale til en interessegruppe som ikke er en interessegruppe. Husk kjære NAF det finnes langt flere bileiere enn sykkel eiere og når vi opplever at dere ikke taler vår sak lenger så mister dere kunder og det betyr at dere taper penger. Men for all del fortsett som dette. Jeg bruker nå viking som redningstjeneste og er medlem av el bil foreningen istedenfor.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Som syklist er jeg ganske skeptisk til å melde meg inn i en organisasjon som er laget for å støtte bilister, ikke syklister. Prinsipielt gir det lite mening å gi penger til en slik organisasjon (eller øke medlemstyngden), spesielt når en har sin egen interesseorganisasjon en kan melde seg inn i. Nå har NAF uttalt seg positivt til sykkelveier og generelt sett vært ganske vennlige til sykling i Oslo, men de har også uttalt seg negative til sykkelfelt andre steder i landet, så det er vanskelig å vite hvor en har dem. 

Veihjelpen de tilbyr er nok interessant for noen (kanskje spesielt hvis du har en litt komplisert tung transportsykkel), men det er rett og slett betydelig enklere å fikse en sykkel enn en bil, og hvis uhellet er ute og en er i "nød", er det lite i veien for å trille sykkelen til neste bussholdeplass og fortsette med buss (eller bare ringe etter taxi) -- det er betydelig vanskeligere med en bil med motorhavari. 

Og medlemskapet er ganske dyrt. Det koster 150 NOK i måneden å forsikre en sykkel til 30 000 NOK. Til sammenlikning koster BikeFinder 90 kr/mnd, og den har bedre villkår (ingen avskrivning). Det vil altså si at en betaler 60 NOK kun for veihjelp, som blir 720 NOK i året -- med dårligere forsikringsvillkår.

En kan altså for prisen av veihjelpen ta minst to taxiturer i året, og med mindre en ikke vil fikse punktering selv (eller ofte glemmer å lade batteriet), ville jeg ikke forventet å bruke denne stort mer enn én gang annethvert år, i verste fall. 

Hvis en uansett er NAF-medlem pga. bilen, gir nok NAF MOV litt mer mening, men det er fortsatt ganske dyrt med 130 NOK / mnd. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...