Gå til innhold

Elbil med henger - 3500 kg


el_cash

Anbefalte innlegg

Med tid og stunder, dvs i løpet av året, vil jeg vurdere å skaffe meg ny bil. Det naturlige valget er elbil, men vet ikke om det finnes noe på markedet som passer mine behov?

1. På vinteren selger jeg ved, og har derfor en stor henger (totalvekt 2000 kg) og trenger derfor at bilen støtter 3500 kg

2. Selger også småsekker (40 kg) og pleier å kaste 20-30 sekker bak i bilen jeg har nå, og ønsker at jeg kan gjøre det samme med neste bil

3. Punkt 2 dekker forsåvidt dette, men kjører stadig mye saker rundt omkring, og trenger derfor god lastekapasitet

4. Må ha firehjulstrekk/piggdekk for dager som i dag (blank våt is på en mils strekke) og bilen må takle å kjøre på ubrøytet vei (20-30 cm snø)

Regner med at hvis elbilen oppnår ovenstående, så har den også plenty med rekkevidde etc. Finnes det noen biler på markedet som kan trekke såpass tung henger, eller er det eventuelt noe slikt på vei? Hvilke valg har jeg? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre det har komt noke nyleg så får du ikkje elektrisk personbil som kan trekke 3500 kg i dag. Tilhengarfeste er i det store og heile mangelvare på elbilar.

Det største hinderet er at elbilar er relativ tunge på grunn av stort batteri. Då er det ikkje så mykje som skal til før du overskrid grensa på 3500/4250 kg totalvekt på bil og henger. Skal du trekke henger som har totalvekt på 2000 kg så kan ikkje bilen vege meir enn 1500/2250 kg, dette er ikkje veldig mykje for ein elbil.

Det einaste alternativet for ditt bruk per dags dato er nok Tesla model X som kan dra 2250 kg.
Dei fleste andre elbilar ligg langt under dette, og mange av dei som du får med hengarfeste er heilt nede i berre nokre få hundre kg trekklast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
grovetussen skrev (1 time siden):

Hører rykter om at Ford F-150 skal komme som elbil, men det er nok tidligst 2025 om det kommer i det hele tatt.. 

Hummer kommer vel til året hvis jeg ikke husker feil, tror F-150 er vel ventet neste for modell året 2022.

 

Tesla Model X kan trekke 2250kg, siden vekten da sammen med bilen blir over 3500kg så trengs det førerkort for det.

E-tron og EQChar 1800kg. 

Men regner med siden TS ønsker å ha 20-30 sekker inne i bilen, så er det varebil som er det aktuelle. Da er det ikke noe alternativ pr nå.

De nye PSA varebilene har 1000kg (Peugeot, Opel, Toyota og Citroen).

Lenke til kommentar

BE er ikke så alt for dyrt.

Vil helst ikke ha for stor bil heller, skal jo tross alt kunne bruke den hver dag, parkere på kjøpesentre og lignende når dét blir innafor igjen. Heller ikke noe glad i varebilene, de har som regel en god del dårligere komfort enn hva jeg er vant med. Pickup kan være tingen, men da var det igjen dette med størrelse på bilen, da. Det jeg kjører nå er en Grand Cherokee, vil helst ikke ha noe som er særlig større, for da blir som nevnt parkering og slikt en hverdagsutfordring. I den bilen får jeg greit inn 40 sekker ved, men klarer meg om jeg "bare" får plass til 30 sekker da jeg har mindre hengere som kan brukes til dét formålet. Men når jeg skal levere på pall så er jeg nødt til å bruke stor 2t henger så jeg kan kjøre ut minst 4 av gangen.

Ser ut som jeg får ta tiden til hjelp og nyte lyden av V8 enn så lenge, men takk for gode tips!

Lenke til kommentar

Det høres ut som du er den perfekte kunden for Cybertruck. Den trekker vel i største utgaven ca 7 tonn og kan fint laste en haug med sekker på planet. Bakkeklaring og 4WD og laget for røff bruk.

MEN den er ikke i produksjon enda. Tar du Musk på ordet blir den første levert sent i år evt Q1 22 i USA. Optimistisk får du den før 31 des 2022 i Norge, mer realistisk litt senere. Da trenger du antagelig BE uansett, men den burde dekke alle dine krav. Ta en titt.

Lenke til kommentar

Cybertruck kommer til å veie omtrent 3 tonn
Veier du 100 kilo så har du 400 kilo nyttelast

Blir nok nødt til å registrere bilen som lett lastebil og da antagelig måtte ha C1E
Vet at Tahoe kunne bli registrert som lett-lastebil, men kjøres på B. Usikker på hvordan dette er i dag.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (20 minutter siden):

Det finnes vel ikke en Grand Cherokee som man lovlig kan kjøre med 2 tonns henger dersom man har B eller B96 førerkort!?!

Det jeg også tenkte. Blir vanskelig for elbiler å konkurrere med fantasispecs som du skal lete leenge etter i en vanlig fossilbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, mobile999 said:

Det finnes vel ikke en Grand Cherokee som man lovlig kan kjøre med 2 tonns henger dersom man har B eller B96 førerkort!?!

Feil. Henger + last = 2 tonn (tillatt totalvekt). Med min Grand Cherokee så kan jeg laste hengeren med maks 1470 kg. 

Tillatt totalvekt for bilen er 2495 kg. Egenvekt med fører er 2069 kg.

Maks aktuall vekt for tilhenger med bremser er 2360 kg, og maks aktuell vogntogvekt er 5866 kg.

Så med BE er det ikke noe problem. 

Vil unngå å måtte ta CE, da er det brått liten vits i å ha stor henger, da kjøper man heller en lett lastebil. Nå som jeg allerede har en meget god henger, så vil jeg jo helst kunne bruke den. Forstår imidlertid at det ikke er en elbil i nærmeste fremtid som den kan kombineres med, så da må vurderingen bli å beholde bensinbilen og kanskje kjøpe en elbil kun for persontransport.

Lenke til kommentar
el_cash skrev (31 minutter siden):

Så med BE er det ikke noe problem. 

Nå skriver han jo faktisk ingenting om BE, men B eller B96. Der er kravet at summen av bilens og hengerens maksimale tillatte totalvekt ikke skal overstige henholdsvis 3500kg/4250kg. Det var denne grensen (3500kg) som i hvert fall jeg antok du henviste til i førsteinnlegget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...