Gå til innhold

Elbil er sistevalg i distriktene


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (2 timer siden):

Tidligere var hovedargumentet mot elbiler rekkevidde og hengerfeste. Nå som utvalget har blitt langt bedre enn i 2017 og man finner mange elbiler med god rekkevidde og hengerfeste, så finner man altså på andre argumenter for å ikke kjøpe elbil. Noe sier meg at noen vil hoppe videre og finne på nye argumenter mot elbil når utvalget av 4WD og høy bakkeklaring blir bedre. En slags innbitt motstand som ad hoc tar i bruk de argumentene man tilfeldigvis ramler over.

Dette er helt feil. Jeg kjenner flere som ønsker seg elbil (meg selv inkludert), men ikke er villige til å bla opp 500 laken for å få 4WD. Akkurat nå virker det som om 4WD blir sett på som luksus hos elbiler, og det irriterer meg voldsomt at det bare er de dyreste modellene som har dette. Jeg er ikke interessert i 700km rekkevidde, eller 0-100 på 2 sekunder. Jeg ønsker meg ganske enkelt en liten, fornuftig, og rimelig elbil med 4WD.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
47 minutes ago, NULL said:

I de distriktene med fergeforbindelser er det ganske godt med elbiler.... 

Hvis jeg skulle ha hatt en enkelt bil som dekket mine behov og skulle kjøpe bilen ny, hadde jeg vel kunne velge mellom en plug-in-hybrid til type 450 000 eller en elbil til 750 000. Hvis man ellers ikke kjører i bomringer, ikke kan dra nytte av kollektivfelt, ikke har enorme kjørelengder osv. kan det godt bli at elbilen per i dag blir en del dyrere for mange uten at det svarer seg.

Element blir jo ellers som noen har vært inne på, hvor mye nybilsalg er det egentlig i distriktene, eller "arves" det mer fra større volum av nybilkjøp i byene. Og vil dette føre til at man etter hvert får mer hybrider og elbiler i distriktene også. 

Dette var skrekkelig mykje spesifikt vage påstander.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

Det er ingen logikk i at folk like godt kjøper en bruktbil til 300 000kr enn en ny bil til 300 000kr. 
 

kjøper du en ny bil til 300 000kr får du 15år på å avskrive verdien+ at du har garanti i 5 år og lite utgifter. Kjøper du en 5år gammel bil som kostet 600 000kr ny har du ingen garanti, kostbare reparasjoner og kun 10år å skrive av verdien. 

Folk klarer sikkert å veie opp de to alternativene mot 2WD elbil og 4WD fossilbil.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 timer siden):

Tidligere var hovedargumentet mot elbiler rekkevidde og hengerfeste. Nå som utvalget har blitt langt bedre enn i 2017 og man finner mange elbiler med god rekkevidde og hengerfeste, så finner man altså på andre argumenter for å ikke kjøpe elbil. Noe sier meg at noen vil hoppe videre og finne på nye argumenter mot elbil når utvalget av 4WD og høy bakkeklaring blir bedre. En slags innbitt motstand som ad hoc tar i bruk de argumentene man tilfeldigvis ramler over.

Tror det er de aller færreste som har en innbitt motstand. Det handler mer om regnestykke om økonomi, fordel og ulempe som veies på ulik måte. Desverre går det fort over i hatske tendenser og ufin stemning i mange tråder der elbil og drivstoffbil er tema.

Mange ser ut til å kun se på sitt eget bosted som fasit for resten av Norge. Det er voldsomme lokale variasjoner på praktisk besparelse i bruk av elbil. F.eks. i en by (Nei, jeg sier ikke alle byer  men eksempel i EN by) sparer man 65.000 eller langt mer i året om man må parkere i billigste sone (grønn sone) på jobb og må passere bomring inntil to ganger om dagen. Slike utgifter har man ikke på bygda.

Nå vil naturlig nok de voldsomme besvarelsene endres (er allerede endret flere steder) da det ikke er bærekraftig at sentrum fylles opp av parkerte elbiler og folk dropper kollektivt.

De radikale grepene har jo hatt en enorm virkning. En meget spennende utvikling.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...