Gå til innhold

Løgn om Rusreformen 2021


Anbefalte innlegg

Rusmisbruk er som oftest et resultat av andre problemer hvor individene har blitt sviktet og systemer i samfunnet ikke fungerer. Å kriminalisere disse mennesker hjelper ikke når de først er i uføret. Man bør se å utbedre de ting som forhindrer at folk tyr til rus. Men det er enklere å skrive ut tabletter som behandler symptomene enn å bruke tid på å finne årsaken.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dirigo skrev (På 25.2.2021 den 20.08):

Avkriminaliseringen av narkotika er et stort feilgrep. Vi burde heller trappe opp krigen mot narkotika og økt strafferammene for besittelse, langing og ikke minst smugling. Dødsstraff for smugling er jeg for.

Kampen mot narkotika er tapt for lenge siden.Det eneste man oppnår med strengere restriksjoner er at kartellene tjener enda mere på og smugle og selge det.Det rekrutteres dessuten flere enn man klarer og kaste i fengsel,så  det er ingen vits ,koster også masse penger.

Bedre og bare legalisere hele dritten så får folk ta ansvaret selv.

organisert kriminalitet som bruker narkopengene på makt,drap,terror,korrupsjon vil få store problemmer uten disse inntektene.

Bedre og straffe de enn og bruke ressurser på og kaste dumme misbrukere i fengsel.

Mye bedre og bruke fengslene til de som faktisk gjør noe galt, de som er farlige for andre. Også hvitsnippforbrytere som nesten bestandig slipper fengsel grunnet status.

La de som vil ruse seg til de dør gjøre det.    Det er heller ikke så stort tap.

Billigere er det også .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
andr3as skrev (På 26.2.2021 den 0.07):

 

Det er jo ikke bare sin egen kropp de ødelegger da rusede personer har en mye større sannsynlighet for å utføre voldskriminalitet. De ligger nok også langt oppe på listen over en del annen kriminalitet. Rusmissbrukere vil jo gjerne også ha både barn og førerkort, så det er mange områder der rusmissbrukere potensielt ødelegger andre sin kropp/liv. 

Ifølge politiet har det jo også de senere årene vært en mangedobling av utrykninger der personer er psykotiske/paranoide gjerne etter flere års rusing på lettere stoffer. Det finnes etterhvert mange eksempler på folk som har drept sine egne foreldre , husvert eller selv blitt drept av politiet.

Alkohol er klart det farligste rusmiddelet i følge alle statistikker.  Nesten alle voldsutøvelser med rus er alkohol.

Narkomane (før )narkokartellene ..gjør kriminelle handlinger som stjeling og innbrudd for og få penger til neste dose.

Har man legalisert narkotikaen på samme nivå som alkohol så ville en stor del av kriminaliteten forsvinne .

Problemmet er at svært mange ville ha prøvd narkotika og mange ville blitt narkomane.

Poenget mitt er at alle har ansvar over seg selv.Mennesker kommer til og ruse seg så lenge de er på jorda.

Mye bedre og legalisere alt og la de som vil ødelegge kroppen sin gjøre det.
Fritt valg,ikke nødvendig med kriminalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 timer siden):

Rusmisbruk er som oftest et resultat av andre problemer hvor individene har blitt sviktet og systemer i samfunnet ikke fungerer. Å kriminalisere disse mennesker hjelper ikke når de først er i uføret. Man bør se å utbedre de ting som forhindrer at folk tyr til rus. Men det er enklere å skrive ut tabletter som behandler symptomene enn å bruke tid på å finne årsaken.

Enig i at det er årsaker til rusmisbruk ,men og utrede og behandle alle disse koster mye mere enn hva folk er villige til og betale.

Har ett velferdssystem i Norge som faktisk bruker mye ressurser på dette ,men med begrenset resultat.

Resten av verden utenom Skandinavia bruker ikke mye ressurser på dette da de heller vil bruke ressursene sine på de som er friske og kan bidra i samfunnet i en ikke ideal verden..dessverre for mange,men slik er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Ole Morten said:

Alkohol er klart det farligste rusmiddelet i følge alle statistikker.  Nesten alle voldsutøvelser med rus er alkohol.

Narkomane (før )narkokartellene ..gjør kriminelle handlinger som stjeling og innbrudd for og få penger til neste dose.

Har man legalisert narkotikaen på samme nivå som alkohol så ville en stor del av kriminaliteten forsvinne .

Problemmet er at svært mange ville ha prøvd narkotika og mange ville blitt narkomane.

Poenget mitt er at alle har ansvar over seg selv.Mennesker kommer til og ruse seg så lenge de er på jorda.

Mye bedre og legalisere alt og la de som vil ødelegge kroppen sin gjøre det.
Fritt valg,ikke nødvendig med kriminalitet.

Det er jo det jeg alltid har ment alkohol er veldig farlig og burde blitt mye strengere regulert, jeg ser ingen nytteverdi i det og synes det er helt latterlig at folk har så dårlig selvbilde at de må drikke alkohol for å tørre å gjøre ting her i livet.

Først sier du at alle problemene er på grunn av alkohol og så sier du at løsningen er å gjøre de samme feilene med narkotika som allerede er gjort med alkolhol.

Det jeg sier om lettere rusmidler som lsd og hasj mener du at det er bare tull , ser du ikke at det har vært en eksplosjon av unge menn med vrangforestillinger de siste årene som gjøre helt syke ting som å drepe sine egne foreldre eller voldtar sin egen mor. Ifølge dokumentarer som vises på tv så er folk som har brukt lettere narkotiske stoffer i tenårene/tjueårene en stor del av de som er innlagt på psykiatriske institusjoner etter å ha gjort slike ting. Hva med alle de sakene i media de siste årene med personer som går mot politet med våpen , øks og kniv og er helt psykotisk som politiet dessverre må skyte i nødverge, hva tror du det er som har rotet til hodet til slike stakkars folk?

Jeg mener selvfølgelig at tunge narkomane som det ikke finnes noen annen løsning for må bare få det de trenger av heroin osv uten å straffe de ,  men når det gjelder unge mennesker her i Norge så synes jeg det har fungert veldig bra med å skremme de vekk fra hasj og annen dritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fortsatt ingen som straffeforfølges pga bruk av tobakk, altså en vesensforskjell. Regulering fungerer, men regulering og avkriminalisering er ikke motsetninger. Kriminalisering har vi derimot godt belegg for å si at ikke fungerer. Eksempelvis så man under forbudstiden at både større forbruk og flere negative konsekvenser av alkoholbruk, og man gikk som kjent bort igjen fra kriminalisering her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
andr3as skrev (10 timer siden):

Det er jo det jeg alltid har ment alkohol er veldig farlig og burde blitt mye strengere regulert, jeg ser ingen nytteverdi i det og synes det er helt latterlig at folk har så dårlig selvbilde at de må drikke alkohol for å tørre å gjøre ting her i livet.

Først sier du at alle problemene er på grunn av alkohol og så sier du at løsningen er å gjøre de samme feilene med narkotika som allerede er gjort med alkolhol.

Det jeg sier om lettere rusmidler som lsd og hasj mener du at det er bare tull , ser du ikke at det har vært en eksplosjon av unge menn med vrangforestillinger de siste årene som gjøre helt syke ting som å drepe sine egne foreldre eller voldtar sin egen mor. Ifølge dokumentarer som vises på tv så er folk som har brukt lettere narkotiske stoffer i tenårene/tjueårene en stor del av de som er innlagt på psykiatriske institusjoner etter å ha gjort slike ting. Hva med alle de sakene i media de siste årene med personer som går mot politet med våpen , øks og kniv og er helt psykotisk som politiet dessverre må skyte i nødverge, hva tror du det er som har rotet til hodet til slike stakkars folk?

Jeg mener selvfølgelig at tunge narkomane som det ikke finnes noen annen løsning for må bare få det de trenger av heroin osv uten å straffe de ,  men når det gjelder unge mennesker her i Norge så synes jeg det har fungert veldig bra med å skremme de vekk fra hasj og annen dritt.

Alkoholpolitikken vi fører her til lands er allerede en av Europas mest restriktive, på hvilken måte mener du den burde vært strengere regulert? 

Nå tror jeg du misforstår. Ole Morten påpeker at en stor del av kriminaliteten vil forsvinne ved en eventuell legalisering, fordi folk slipper å måtte oppsøke et kriminelt marked for å få tak x rusmiddel, men kan isteden benytte seg av et legalt og statlig regulert marked hvor man vet hva man får. Den største feilen som ble gjort med alkohol skjedde for rundt 100 år siden under forbudstiden, hvor både alkoholkonsumeringen og skadeomfanget økte som en konsekvens. Da var det nøyaktig som med det er med de ulovlige rusmidlene i dag, mest mulig profitt til minst mulig risiko. Forbudet gjør rusmidler farligere enn det de behøver å være.

Hvilken eksplosjon snakker du om? Du må gjerne dele de dokumentarene du har sett med resten her. For min del blir det feil å legge all skyld på rusmidler som helhet, da det ofte er flere komplekse og bakomliggende årsaker til hvorfor noen utfører de handlingene du beskrev. Det er ikke noe vits å straffe rekreasjonelle brukere, bare fordi et mindretall får problemer. På lik linje med de som er påvirket av alkohol, er det de eventuelle skadelige handlingene de skal straffes for, de skal ikke straffes fordi de er ruspåvirket av et ulovlig rusmiddel. Noe man dessverre blir med dagens politikk.

Mener du da å holde på slik NNPF gjorde her forleden https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Kydpe7/politiet-hadde-skoleundervisning-med-innhold-fra-90-tallet med det "hasj til helvete" opplegget sitt med nullvisjon, trusler og skremselspropaganda fortsatt er veien å gå? 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, PosteMonopolet said:

Terskelen for å bli narkoman kommer bare til å gå ned om det blir legalisering, dette fører igjen til økt risiko for at de en kjenner blir narkomane, som igjen øker risikoen for at en selv blir involvert i andres problemer.

La oss ta avkriminaliseringsdebatten først, da.. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Roger Roger said:

Alkoholpolitikken vi fører her til lands er allerede en av Europas mest restriktive, på hvilken måte mener du den burde vært strengere regulert? 

Nå tror jeg du misforstår. Ole Morten påpeker at en stor del av kriminaliteten vil forsvinne ved en eventuell legalisering, fordi folk slipper å måtte oppsøke et kriminelt marked for å få tak x rusmiddel, men kan isteden benytte seg av et legalt og statlig regulert marked hvor man vet hva man får. Den største feilen som ble gjort med alkohol skjedde for rundt 100 år siden under forbudstiden, hvor både alkoholkonsumeringen og skadeomfanget økte som en konsekvens. Da var det nøyaktig som med det er med de ulovlige rusmidlene i dag, mest mulig profitt til minst mulig risiko. Forbudet gjør rusmidler farligere enn det de behøver å være.

Hvilken eksplosjon snakker du om? Du må gjerne dele de dokumentarene du har sett med resten her. For min del blir det feil å legge all skyld på rusmidler som helhet, da det ofte er flere komplekse og bakomliggende årsaker til hvorfor noen utfører de handlingene du beskrev. Det er ikke noe vits å straffe rekreasjonelle brukere, bare fordi et mindretall får problemer. På lik linje med de som er påvirket av alkohol, er det de eventuelle skadelige handlingene de skal straffes for, de skal ikke straffes fordi de er ruspåvirket av et ulovlig rusmiddel. Noe man dessverre blir med dagens politikk.

Mener du da å holde på slik NNPF gjorde her forleden https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Kydpe7/politiet-hadde-skoleundervisning-med-innhold-fra-90-tallet med det "hasj til helvete" opplegget sitt med nullvisjon, trusler og skremselspropaganda fortsatt er veien å gå? 

 

 

 

 

 

 

I Norge så trengs en veldig restriktiv alkoholpolitikk fordi nordmenn har et dårlig forhold til rusmidler og det har etablert seg som en kultur å ta overdose uansett om det er alkohol eller andre selskapsstoffer i forhold til land du sammenligner oss med.

Jeg missforstår han ikke han mener at det er Alkohol som fører til lovbruddene jeg beskriver også mener han alle rusmidler skal behandles likt som alkohol. I mine øyne vil det da totalt sett bare bli mere problemer.

Om rekreasjonelle brukere skulle lide på grunn av en streng ruspolitikk det mener jeg er like betydningsfullt som om rekreasjonelle våpensamlere lider under en streng våpenpolitikk. Har absolutt null medfølelse med hobbynarkomane som har sett for mange amerikanske joint filmer.

Louis Theroux er f.eks en annerkjent dokumentarfilmskaper som har en laget en serie med dokumentarer der han besøker mentalsykehus og det var en rød tråd som gikk gjennom hele greiene at et flertall av de som var der var helt normale ungdommer før de ruset seg på lettere narkotiske stoffer.

Jeg synes det er flott at politiet driver med skremselspropaganda ovenfor de unge , her i Norge så har dette vist seg å fungere veldig bra da Norge har færre unge rusmissbrukere enn land du sammenligner oss med i Europa.

Det er ikke nok med dette jeg mener at dere foreldre også burde gå foran som et godt eksempel og vise deres barn at det går an å våge å gjøre utadvendte ting i sosiale sammenhenger uten å ruse seg først.

Endret av andr3as
  • Liker 1
Lenke til kommentar
andr3as skrev (15 timer siden):

Det er jo det jeg alltid har ment alkohol er veldig farlig og burde blitt mye strengere regulert, jeg ser ingen nytteverdi i det og synes det er helt latterlig at folk har så dårlig selvbilde at de må drikke alkohol for å tørre å gjøre ting her i livet.

Først sier du at alle problemene er på grunn av alkohol og så sier du at løsningen er å gjøre de samme feilene med narkotika som allerede er gjort med alkolhol.

Det jeg sier om lettere rusmidler som lsd og hasj mener du at det er bare tull , ser du ikke at det har vært en eksplosjon av unge menn med vrangforestillinger de siste årene som gjøre helt syke ting som å drepe sine egne foreldre eller voldtar sin egen mor. Ifølge dokumentarer som vises på tv så er folk som har brukt lettere narkotiske stoffer i tenårene/tjueårene en stor del av de som er innlagt på psykiatriske institusjoner etter å ha gjort slike ting. Hva med alle de sakene i media de siste årene med personer som går mot politet med våpen , øks og kniv og er helt psykotisk som politiet dessverre må skyte i nødverge, hva tror du det er som har rotet til hodet til slike stakkars folk?

Jeg mener selvfølgelig at tunge narkomane som det ikke finnes noen annen løsning for må bare få det de trenger av heroin osv uten å straffe de ,  men når det gjelder unge mennesker her i Norge så synes jeg det har fungert veldig bra med å skremme de vekk fra hasj og annen dritt.

Kan dessverre ikke skremme de unge da de har internett og er svært opplyst.

Poenget mitt er hvis man legaliserer alt så vil det meste av organisert kriminalitet forsvinne.

La folk ta ansvaret selv ,ingen vits med lover og restriksjoner hvis folk ikke følger dem.

Straff heller de som skader andre ruspåvirket psykotisk eller ei.

Straffen må også være såpass hard at man aldri gjør det samme igjen hvis man slipper ut.

Til og med den dummeste med psykiske lidelser vil forstå det.

Trenger ikke psykologer for og finne ut hvorfor man har gjort det man har gjort.

Hard arbeid og juling er det eneste som hjelper .

Lenke til kommentar
andr3as skrev (1 time siden):

I Norge så trengs en veldig restriktiv alkoholpolitikk fordi nordmenn har et dårlig forhold til rusmidler og det har etablert seg som en kultur å ta overdose uansett om det er alkohol eller andre selskapsstoffer i forhold til land du sammenligner oss med.

Jeg missforstår han ikke han mener at det er Alkohol som fører til lovbruddene jeg beskriver også mener han alle rusmidler skal behandles likt som alkohol. I mine øyne vil det da totalt sett bare bli mere problemer.

Om rekreasjonelle brukere skulle lide på grunn av en streng ruspolitikk det mener jeg er like betydningsfullt som om rekreasjonelle våpensamlere lider under en streng våpenpolitikk. Har absolutt null medfølelse med hobbynarkomane som har sett for mange amerikanske joint filmer.

Louis Theroux er f.eks en annerkjent dokumentarfilmskaper som har en laget en serie med dokumentarer der han besøker mentalsykehus og det var en rød tråd som gikk gjennom hele greiene at et flertall av de som var der var helt normale ungdommer før de ruset seg på lettere narkotiske stoffer.

Jeg synes det er flott at politiet driver med skremselspropaganda ovenfor de unge , her i Norge så har dette vist seg å fungere veldig bra da Norge har færre unge rusmissbrukere enn land du sammenligner oss med i Europa.

Det er ikke nok med dette jeg mener at dere foreldre også burde gå foran som et godt eksempel og vise deres barn at det går an å våge å gjøre utadvendte ting i sosiale sammenhenger uten å ruse seg først.

Som nevnt fører Norge allerede en av Europas strengeste alkoholpolitikk, så jeg spør igjen: Hvordan ville du endret den eksisterende politikken?

I fare for å gjenta meg selv igjen her, et forbud gjør rusmidler farligere enn det de behøver å være. Syntetiske og urene stoffer er en forbudskonsekvens. Er du enig i at det er tryggere å kjøpe cannabis fra et legalt marked som i Nederland, hvor det er varedekorasjon og fagfolk bak disken kontra å måtte oppsøke et kriminelt miljø hvor du aldri er 100% sikker på hva du får? 

At du mener rekreasjonelle brukere fortsatt skal lide sier vel litt om hva slags menneskesyn du har.

Tenker du da på denne dokumentaren fra Louis Theroux? https://www.bbc.co.uk/programmes/b0991fsb 

Da regner jeg med du fikk med deg at det er legemiddel industrien i USA som har pushet LOVLIGE opioid legemidler, ikke såkalt narkotika. https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/opioid-rettssak-i-gang-i-west-virginia/s/12-95-3424122767

Vel, samtidig ligger vi i Europa toppen når det kommer til overdose dødsfall, til tross for en streng ruspolitikk. Mens land som fører en mer liberal ruspolitikk som Portugal har hatt en betydelig nedgang.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Roger Roger said:

Som nevnt fører Norge allerede en av Europas strengeste alkoholpolitikk, så jeg spør igjen: Hvordan ville du endret den eksisterende politikken?

I fare for å gjenta meg selv igjen her, et forbud gjør rusmidler farligere enn det de behøver å være. Syntetiske og urene stoffer er en forbudskonsekvens. Er du enig i at det er tryggere å kjøpe cannabis fra et legalt marked som i Nederland, hvor det er varedekorasjon og fagfolk bak disken kontra å måtte oppsøke et kriminelt miljø hvor du aldri er 100% sikker på hva du får? 

At du mener rekreasjonelle brukere fortsatt skal lide sier vel litt om hva slags menneskesyn du har.

Tenker du da på denne dokumentaren fra Louis Theroux? https://www.bbc.co.uk/programmes/b0991fsb 

Da regner jeg med du fikk med deg at det er legemiddel industrien i USA som har pushet LOVLIGE opioid legemidler, ikke såkalt narkotika. https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/opioid-rettssak-i-gang-i-west-virginia/s/12-95-3424122767

Vel, samtidig ligger vi i Europa toppen når det kommer til overdose dødsfall, til tross for en streng ruspolitikk. Mens land som fører en mer liberal ruspolitikk som Portugal har hatt en betydelig nedgang.

 

 

 

Det er Europa som er untaket fra resten av verden når det gjelder alkoholpolitikk et stort flertall f.eks blandt muslimske land klarer seg fint uten salg og konsum. Jeg ser ikke noe problem med å gjøre ting strengere enn det er i dag.

Du tar feil slik jeg har forstått det så har aldri nederland legalisert noe cannabis og det er ingen offentlig varedeklarasjon men det er avkriminalisert for små kvanta 5 gram for bruker og noe mere for utvalgte salgssteder. Produksjon, salg og transsport av større parti er fortsatt ulovlig. Gjenta gjerne deg selv så mange ganger du vil jeg har rett du tar feil.

Det er blandt annet denne dokumentaren fra Louis Theroux jeg mente https://tv.nrk.no/serie/louis-theroux/2015/KOID25005315/avspiller ikke den du linken til.

De landene i Europa som har en bedre statistikk i forhold til overdose dødsfall har fortsatt et regime rundt dette , det er ikke slik at alt er legalisert og fritt frem.

Lenke til kommentar
andr3as skrev (21 minutter siden):

 

Det er Europa som er untaket fra resten av verden når det gjelder alkoholpolitikk et stort flertall f.eks blandt muslimske land klarer seg fint uten salg og konsum. Jeg ser ikke noe problem med å gjøre ting strengere enn det er i dag.

Du tar feil slik jeg har forstått det så har aldri nederland legalisert noe cannabis og det er ingen offentlig varedeklarasjon men det er avkriminalisert for små kvanta 5 gram for bruker og noe mere for utvalgte salgssteder. Produksjon, salg og transsport av større parti er fortsatt ulovlig. Gjenta gjerne deg selv så mange ganger du vil jeg har rett du tar feil.

Det er blandt annet denne dokumentaren fra Louis Theroux jeg mente https://tv.nrk.no/serie/louis-theroux/2015/KOID25005315/avspiller ikke den du linken til.

De landene i Europa som har en bedre statistikk i forhold til overdose dødsfall har fortsatt et regime rundt dette , det er ikke slik at alt er legalisert og fritt frem.

Alkoholforbud har vi hatt før, og det fungerte ikke særlig godt gjorde det vel?

Beklager, det stemmer at de ikke har legalisert. Var litt for kjapp på avtrekkeren der. Men poenget mitt står fortsatt. Det er tryggere å kjøpe rusmidler fra et legalt marked enn et svart marked. 

Selvfølgelig en trist dokumentar, og jeg bagatelliserer ikke rusmidler på noen som helst måte. Det vil alltid være mennesker som får problemer med rus. Og de menneskene fortjener å bli møtt med hjelp, ikke straff. Straff skader. Vi straffer da ikke mennesker som eksempelvis overspiser eller driver med selvskading.

Det blir ikke fritt frem ved en legalisering. Det er nå under forbudet det er fritt frem, på svartebørsen er det åpent 24/7 med null regulering og ingen aldersgrenser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 6/12/2021 at 3:44 PM, Ole Morten said:

Enig i at det er årsaker til rusmisbruk ,men og utrede og behandle alle disse koster mye mere enn hva folk er villige til og betale.

Har ett velferdssystem i Norge som faktisk bruker mye ressurser på dette ,men med begrenset resultat.

Resten av verden utenom Skandinavia bruker ikke mye ressurser på dette da de heller vil bruke ressursene sine på de som er friske og kan bidra i samfunnet i en ikke ideal verden..dessverre for mange,men slik er det.

Jeg snakket forebyggende ikke rehabiliterende.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 19.4.2021 den 16.50):

Hva er risikoen for at man har kontroll over sine handlinger når man er på PCP eller badesalter? Innebærer det en unødvendig høy risiko for å skade seg selv eller andre? Noen av disse stoffene er jo utrolig potente og får personen til å hallisunere med svært redusert kontroll over sin egne handlinger. 

Er det rimelig å forvente at en person kan kontrollere seg etter å ha inntatt slike sinnskontrollerende stoffer? 

Alkohol da?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (På 20.4.2021 den 14.26):

Min far jobbet med rusmisbrukere hele sitt liv. I så stor grad at jeg opplevde at folk spurte meg om han var en selv, fordi han kom så tett innpå dem at han gikk for å være "en i gjengen". Slik så også rusmisbrukerne selv på ham. Han kunne plukke opp folk fra gata, ta dem med hjem og gi dem en plass å sove. Han hjalp dem på alle mulige måter, noen ganger med livet som innsats. Det du sier her er noe han har sagt i alle år. Det aller viktigste er ettervernet. Jeg spurte ham hva han syntes om den nye rusreformen, og han var usikker. Jeg opplever at den linjen AP nå har lagt seg på er en linje han ville stått inne for.

En ubrukelig linje der man ikke gjør noe reelt og heller ikke fjerner utenforskapen og skammen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/13/2021 at 3:21 PM, Roger Roger said:

Vi straffer da ikke mennesker som eksempelvis overspiser

Ikke via rettssystemet men i aller høyeste grad i samfunnet ellers. Det er merkelig hvordan man kan ha den ytterste empati med en anorektiker, bulemiker eller noen som riper seg i armen mens man på andre siden overøser de som har andre former for spiseforstyrrelser pga. uforskyldt sykdom eller traumer med forakt, diskriminering i arbeidslivet og stigmatiserende hat.

Vi hadde en periode her på forumet for ikke lenge siden hvor det var helt greit (ble ikke moderert ved forespørsel) å henge ut overvektige med bilder og øse ut av seg med hatpreken av hjertets lyst. En moderator gikk til og med inn og sa at det var helt greit. Etter et halvt års tid med flere slike tråder fikk man endelig endret hvertfall moderatorers praksis rundt dette.

Men vi ser fortsatt slike trakasserende tråder som eks.:

"Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?"

Jeg synes jeg ser reaksjonene om vi hadde hatt tråder som.
"Skal vi bare akseptere at folk har anoreksi eller bulemi?"
"Skal vi bare akseptere handikappede i samfunnet?"

Selv de som utvikler kreft som koster samfunnet milliarder årlig og som i mange tilfeller kan spores til å være pga. en eller annen form for "selvskading" ved at man over mange år utsetter seg for kjente risikoer - får enorm empati. 

Det "moderne" samfunnet består fortsatt av en gjeng fordomsfulle apekatter (i alle sosiale lag og klasser) i mange tilfeller.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...