Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ledsager på telefon, øvelseskjøring


Darkbill

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan skal ledsager følge med på kjøringen, rettlede og eventuelt kunne gripe inn over telefon? 🤯 Ledsager vet jo ikke hva som skjer før det plutselig smeller......

Ser ikke hvordan dette kan være i nærheten av innafor i jussen. Traffikkopplæringsforskriften sier også at det skal være ekstra speil for ledsager som jeg ikke ser helt hvordan skal kunne benyttes over telefon. 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
L/\R~ skrev (1 time siden):

Stemmer. En interessant observasjon der er at alle kjørelærere, og sensor brukte iPad løst i bilen mens jeg kjørte..

At sensor brukte det er greit. Oppkjøring er første gang under føreropplæringen at eleven regnes som fører av bilen og ikke ledsageren. At kjørelærer gjorde det er derimot ikke bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Llandari skrev (1 time siden):

At sensor brukte det er greit. Oppkjøring er første gang under føreropplæringen at eleven regnes som fører av bilen og ikke ledsageren.

Ja, jeg er klar over det. Poenget er at det er bemerkelsesverdig - at man tillater noen å bruke en håndholdt/løs dings i bilen. Både når det kommer til oppmerksomhet, og ikke minst ved en kollisjon eller bråbremsing så kan den fly ut av hånda også videre. Så juridisk er det vel kanskje greit (hvis man ser rent på ledsager og ikke drar inn vegtrafikkloven 3 mm), men det undrer meg fortsatt. Kanskje de velger å ikke bry seg så mye i og med at det er lov og litt sånn "hvem skal ta oss på det uansett". 

Lenke til kommentar
Big_JT skrev (2 timer siden):

Hvordan skal ledsager følge med på kjøringen, rettlede og eventuelt kunne gripe inn over telefon? 🤯 Ledsager vet jo ikke hva som skjer før det plutselig smeller......

Ser ikke hvordan dette kan være i nærheten av innafor i jussen. Traffikkopplæringsforskriften sier også at det skal være ekstra speil for ledsager som jeg ikke ser helt hvordan skal kunne benyttes over telefon. 😅

Hvem har sagt noe om at det ledsages over telefon? Det er snakk om at ledsager bruker telefonen i bilen. Skjønte du virkelig ikke det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
L/\R~ skrev (5 timer siden):

Ja, jeg er klar over det. Poenget er at det er bemerkelsesverdig - at man tillater noen å bruke en håndholdt/løs dings i bilen. Både når det kommer til oppmerksomhet, og ikke minst ved en kollisjon eller bråbremsing så kan den fly ut av hånda også videre. Så juridisk er det vel kanskje greit (hvis man ser rent på ledsager og ikke drar inn vegtrafikkloven 3 mm), men det undrer meg fortsatt. Kanskje de velger å ikke bry seg så mye i og med at det er lov og litt sånn "hvem skal ta oss på det uansett". 

Hæ? Så du mener at ingen som sitter i en bil bør holde i gjenstander fordi de kan «fly ut av hånda»? 

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (8 timer siden):

Hvem har sagt noe om at det ledsages over telefon? Det er snakk om at ledsager bruker telefonen i bilen. Skjønte du virkelig ikke det?

Skjønte virkelig ikke det nei. 😅 Uten link til avissaken og litt lite kaffe tolket jeg det som om at elev var ute alene med ledsager over telefon. Usansynlig, men ikke umulig at noen luringer hadde funnet på.

Stiller seg da selvsagt litt annerledes, men som flere påpeker. Ledsager skal følge med på kjøringen og bør ikke sitte med andre ting. Når det kommer til løse ting så er vel det anbefalt å unngå. Men som envær som har hatt barn og tenåringer i baksetet er det vanskelig å sette en stopper for i dag.

Lenke til kommentar

Dette ser ut til å være eit punkt som er dårleg definert i regelverket.

Eg klarer derimot ikkje å finne eksakt heimel for at dette eventuelt er lov. Men trygg trafikk presierer at det er lov utan vidare utrgreiing.
Autoriserte trafikkskolers landsforbund tolker derimot regelverket slik at det er lov å prate i mobiltelefon under forutsetning av at mobilen er handsfree eller plassert i ein holdar, men at all anna bruk inkludert bruk av app ikkje er lov.

Eg finn også diverse nyheitsartiklar som viser til at folk har fått bot for dette før, men eg kan ikkje sjå at dette har vært oppe til rettsleg vurdering.

 

Min betrakting er at forbodet mot bruk av handholdt mobiltelefon for (reell) fører er begrunna i at ein skal ha oppmerksomheita på vegen og ha begge hendene fri til å køyre. Det er ikkje forbudt å prate i telefon men då må du ha handsfree eller så må telefonen stå i holder på høgtalerfunksjon. Det er også lov å trykke på telefonen for å svare eller legge på, så å kaste eit raskt blikk på telefonen (når den står i holder på fast plass) er vurdert som greit.
For ein ledsager så er det ikkje eit viktig moment å ha hendene fri for å styre bilen, så eg kan ikkje sjå den praktiske forskjellen mellom å holde telefonen opp til øyret eller ha ein handsfree i øyret som ledsageren ikkje treng å holde i. Etter mi meining så er det problematiske for ledsageren berre det at dersom ein prater med andre enn eleven (uavhengig av om det er mobiltelefon eller nokon som sitt i baksetet) så tek dette fokus frå ledsageren og vanskeleggjer instruering av eleven under køyring.
Reint praktisk så meiner eg også at det er ein vesentleg forskjell mellom ledsager og elev sjølv om ledsager er formelt rekna som den som har førarretten. Ledsager treng (reint praktisk) ikkje å være like oppmerksom som eleven, at ledsageren er rask i reaksjonsevnen hjelp lite når alt som går på styring av bilen må kome som munnlege instruksar til eleven som må få med seg og handle basert på den informasjonen. Graden av oppmerksomheit på trafikken for ledsager burde derfor være betre definert og avhengig av kompleksiteten i trafikken. Ligg ein i 80 på landevegen så er det lite hjelp i at ledsager oppdager hjorten som hoppar ut i vegen fyrst, i tett bytrafikk kan det derimot være avgjerande at ledsageren oppdager og peiker ut faremoment i god tid før eleven sjølv oppdagar farene.
Heller ikkje profesjonelle køyrelærar har 100% fokus på trafikken, ein stor delen av jobben er tross alt å også følge med på eleven, særleg korleis eleven jobbar med blikket, om eleven er veldig stressa, osv.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (26 minutter siden):

Dette ser ut til å være eit punkt som er dårleg definert i regelverket.

Dette er vel ganske enkelt rent rettsteknisk? Det følger av § 26 siste ledd at ledsager regnes som fører av kjøretøyet. Det innebærer at alt som er forbudt for fører, er forbudt for ledsager. Det gjelder også forbud som er fastsatt i forskrift, som mobiltelefonbruk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vegtrafikkloven § 23b lar departementet "gi nærmere bestemmelser om forbud mot bruk i motorvogn av elektronisk utstyr som kan forstyrre føreren". 

Etter vegtrafikkloven § 26 siste ledd anses ledsager som fører. Eleven anses i utgangspunktet ikke som fører, men reglene i og i medhold av kapittel 2 om trafikk, § 21 om alminnelige plikter, § 22 om ruspåvirkning, og § 22a om ruspåvirkning gjelder også for eleven. I utkastet til vegtrafikkloven ble eleven omtalt som "medvirkende fører", men dette falt tilsynelatende ut under Stortingets behandling av loven. 

Ironisk nok kan dette forstås slik at eleven ikke er omfattet av forbudene fastsatt i medhold av vegtrafikkloven § 23b, men ledsager er... 

Endret av krikkert
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...