Gå til innhold

intel 11900K/11700K/11600K


magnusavr

Anbefalte innlegg

35 minutes ago, Nizzen said:

Ja 11900k er dritt. Det ser man her:
Såvidt raskere enn den gamle Amd Ryzen 1800x :p

Så hvordan yter din varme 5800x cpu i forhold tro?  
 

11900k 5k17.PNG

Den er bedre enn 5800x. Her er min som jeg har nedjustert litt PPT. Tatt nå i vanlig windows med ting i bakgrunnen.

Capture.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Nizzen said:

Ja 11900k er dritt. Det ser man her:
Såvidt raskere enn den gamle Amd Ryzen 1800x :p

Så hvordan yter din varme 5800x cpu i forhold tro?  
 

11900k 5k17.PNG

Nå har Intel prissatt denne til å direkte konkurrere mot 5900X, og der er det kun mangel på leveranser fra AMD som tilsier at man bør kjøpe en I9 11900K. Samtidig er det ikke like lett å se at Intel har noe fortrinn dersom man skal oppgradere da det i følge deg må til med en krafitg minneoppgradering i tillegg, da er man fort oppe på prisen av en 5950X totalt sett. 
Er det spill man hovedsaklig skal bruke den til ville det kanskje vært likegreit å spare litt penger og gå for en 11600K til halv pris og heller lagt i litt på raskere minne. Jeg tror ikke 11900K er en dårlig CPU, men den gir ikke mening til den prisen som er satt og i akkurat samme gate er 5800X som også er litt høyt priset. Hadde Intel droppet 11700 og lagt 11900 på prisen som 11700 har ville d vært et helt ok kjøp da CPU og raskt minne ville vært omtrent på samme nivå som 5900X i pris (iallefall i spill)
Hva gjelder strøm og varme er det helt sikkert at Intel taper, dog har de vel klart å få eliminert varmen raskere vekk fra CPU, men siden den kontinuerlig bruker ca 60watt mer enn en tilsvarende konkurrent vil denne varmen ende opp i rommet du sitter, fint når kuldegradene slår inn, ikke like fint når vi nå går mot sommer og varmere tider (forhåpentligvis)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Beffa1 said:

Nå har Intel prissatt denne til å direkte konkurrere mot 5900X, og der er det kun mangel på leveranser fra AMD som tilsier at man bør kjøpe en I9 11900K. Samtidig er det ikke like lett å se at Intel har noe fortrinn dersom man skal oppgradere da det i følge deg må til med en krafitg minneoppgradering i tillegg, da er man fort oppe på prisen av en 5950X totalt sett. 
Er det spill man hovedsaklig skal bruke den til ville det kanskje vært likegreit å spare litt penger og gå for en 11600K til halv pris og heller lagt i litt på raskere minne. Jeg tror ikke 11900K er en dårlig CPU, men den gir ikke mening til den prisen som er satt og i akkurat samme gate er 5800X som også er litt høyt priset. Hadde Intel droppet 11700 og lagt 11900 på prisen som 11700 har ville d vært et helt ok kjøp da CPU og raskt minne ville vært omtrent på samme nivå som 5900X i pris (iallefall i spill)
Hva gjelder strøm og varme er det helt sikkert at Intel taper, dog har de vel klart å få eliminert varmen raskere vekk fra CPU, men siden den kontinuerlig bruker ca 60watt mer enn en tilsvarende konkurrent vil denne varmen ende opp i rommet du sitter, fint når kuldegradene slår inn, ikke like fint når vi nå går mot sommer og varmere tider (forhåpentligvis)

11900k gir lite mening annet man vil ha den beste binnen. 11700k som jeg har kjører 200mhz lavere hastighet på all core, og er vesentlig billigere. Umulig å forsvare prisen på 11900k vs 11700k. Disse cpuene er overraskende lette å kjøle, så vet ikkje hva youtuberene holder på med :p 

Så lenge man ikkje rendrer 24/7, så er ikkje de ekstra wattene fra cpuen noe problem. Merker ikkje det når man har 30 serie skjermkort som trekker opp mot 600w overklokka 😜

Hvis 11900k er elendig, så er tydeligvis 5800x værre. Det ser man av resultatet av Cinebench jeg postet ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Nizzen said:

11900k gir lite mening annet man vil ha den beste binnen. 11700k som jeg har kjører 200mhz lavere hastighet på all core, og er vesentlig billigere. Umulig å forsvare prisen på 11900k vs 11700k. Disse cpuene er overraskende lette å kjøle, så vet ikkje hva youtuberene holder på med :p 

Så lenge man ikkje rendrer 24/7, så er ikkje de ekstra wattene fra cpuen noe problem. Merker ikkje det når man har 30 serie skjermkort som trekker opp mot 600w overklokka 😜

Hvis 11900k er elendig, så er tydeligvis 5800x værre. Det ser man av resultatet av Cinebench jeg postet ;)

Har ikke sett problemer med kjøling på CPU, men som sakt så må watt ende opp som varme ett eller annet sted. Intel klarer ikke på magisk vis fjerne den varmen så under bruk vil et lite rom bli en del varmere enn man kanskje ønsker.
Ellers er det fint å se at vi er enige i at prisen er feil her 😀 og det har vel de fleste Youtuberne nevnt også, man bør gå for 11600 og deromkring.

Haar man Nvidia kort generelt er det åpenbart at varme egentlig ikke betyr noe, ved mining så kan man speile egg på riggen med 3070, mens AMD riggen knapt er lunka (miner naturligvis ikke på CPU selv om de gir overraskende bra resultat om man ser bort fra strømforbruk)

5800X har vel alltid vært sett på som det sorte får fra AMD, dog er den ca en tusenlapp billigere enn 11900 og yter omtrent likt.
Intel har vel nevnt at 12 generasjon skal være helt magisk og komme til høsten (da gir denne generasjonen enda mindre mening), så jeg ville nok holdt ut litt til på det jeg hadde og sett hva som kom, enn å kjøpe nå. Dessverre har Intel en historie med å love mye om ting som skal komme.....hvorvidt de har levert er opp til enhver å bedømme

Lenke til kommentar

 

8 hours ago, Nizzen said:

Hvilket spill da i såfall? Må kanskje installere flere spill på Bencheriggen. Måtte formatere dritten i går for å få til BAR support, fordi jeg hadde MBR på Optane. CSM må være disabled for at BAR skal funke.

Jepp det måtte til her også. Ellers ble den ikke vist som aktiv i GPU-Z

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (4 timer siden):

Tester litt Hynx hastighet :D
auto settings :p

173631099_aida645333c22.thumb.png.6d6abbceb05755d321bb89996c8d87e9.png

Bra hastighet! Hva slags volt? 1t er impinerende over 5000! Får du til å splitte tRCD og tRP? Eller følger de hverandre som på skylake, coffee lake etc? TRP kan utgjøre endel i gaming og kan ofte kjøres lavere enn tRCD. På ene micron-kittet mitt kjører jeg 19 på tRCD og 11 på tRP, mens på B-dien kjører jeg 16 og 15 på 4000MHz.

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (På 1.4.2021 den 11.09):

Du trenger ikke å poste andres resultat, bare ditt eget ;)

Younoobere som ikkje har peiling på Rocketlake trenger jeg ikkje å se :) 
Nøkkelen til ytelse på Rocketlake er minnehastighet.

spacer.png

i9 11900k er en ræva CPU uansett hva den scorer på Cinebench, da tatt i betraktning pris/ytelse samt strømforbruk.

Endret av GaymerGRILL
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (17 timer siden):

Bra hastighet! Hva slags volt? 1t er impinerende over 5000! Får du til å splitte tRCD og tRP? Eller følger de hverandre som på skylake, coffee lake etc? TRP kan utgjøre endel i gaming og kan ofte kjøres lavere enn tRCD. På ene micron-kittet mitt kjører jeg 19 på tRCD og 11 på tRP, mens på B-dien kjører jeg 16 og 15 på 4000MHz.

1T i Gear 2 er egentlig 2T, setter man 2T i Gear 2 er man oppe i 4T (!)

Lenke til kommentar
51 minutes ago, GaymerGRILL said:

spacer.png

i9 11900k er en ræva CPU uansett hva den scorer på Cinebench, da tatt i betraktning pris/ytelse samt strømforbruk.

Så hvis den yter bedre enn 5800x, så er den fortsatt ræva? 😆

Hvornmye mere strøm bruker den i gaming i forhokd til 5800x sa du? ;)

 

11700k er jo 11900k minus ca 100mhz, så sammenllign pris/ytelse med den du :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 time siden):

Så hvis den yter bedre enn 5800x, så er den fortsatt ræva? 😆

Hvornmye mere strøm bruker den i gaming i forhokd til 5800x sa du? ;)

 

11700k er jo 11900k minus ca 100mhz, så sammenllign pris/ytelse med den du :p

Ja den er ræva, koster 1000 kroner mer og det er nesten ikke noe forskjell i performance. i9 bruker mye mer strøm og yter så og si like bra i gaming.

 

spacer.png

Endret av GaymerGRILL
Lenke til kommentar
36 minutes ago, GaymerGRILL said:

Ja den er ræva, koster 1000 kroner mer og det er nesten ikke noe forskjell i performance. i9 bruker mye mer strøm og yter så og si like bra i gaming.

 

spacer.png

Hvorfor viser du ikkje strømforbruk i spill? JA 11900k er et dårlig kjøp i forhold til 11700k uten tvil. 5800x er et dårligere kjøp enn 11700k, uten tvil ;)

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nizzen said:

Så hvis den yter bedre enn 5800x, så er den fortsatt ræva? 😆

Hvornmye mere strøm bruker den i gaming i forhokd til 5800x sa du? ;)

 

11700k er jo 11900k minus ca 100mhz, så sammenllign pris/ytelse med den du :p

Kjære nissemann, du har i alle tider vært kjent for å resonere fornuftig, spørsmålet er da: Ville du anbefalt en 11900K over en 5900X dersom begge var tilgjengelig (prisen er tilnærmet lik)? Og siden man MÅ kjøpe nytt og raskere minne, ville 5950X vært et alternativ i denne miksen, gitt at prisen på denne bare er en drøy 1000 lapp høyere totalt sett (2X8GB)
Personlig er jeg usikker på om jeg ville anbefalt AMD over Intel for personer som ikke tåler en reboot i ny og ne, da stabilitet dessverre ikke er AMD sin sterke side selv om det nok har blitt langt bedre enn hva det var. Likedan er det mer jobb når ting går riktig til H****, da å ta ut CMOS batteri er eneste utvei, her vinner Intel med ei mil da alt som trengs er en liten reboot.
Har man gløden av å virkelig dypdykke, elsker å feilsøke samt gå en ekstra mil for de siste 2% så vil det meste fungere, dessverre blir det ferre og ferre av disse

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (2 minutter siden):

Hvorfor viser du ikkje strømforbruk i spill? JA 11900k er et dårlig kjøp i forhold til 11700k uten tvil. 5800x er et dårligere kjøp enn 11700k, uten tvil ;)

Du kan snu fakta så mye du vil, men det er et faktum at Rocket lake er veldig ineffektiv når det gjelder strømforbruk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...