Gå til innhold

Er min tolkning grei syns dere?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker litt på jesus-personen, 2000 år siden så levde folk ganske greit, litt primitive hus og sånt da, men et godt liv generelt, men siden folk i samfunnet er generelt litt umoralske, så begynte de å leve litt annerledes, forandre seg litt, så etter en stund når ting føltes litt feil, så begynte en person, kanskje en jøde, å prøve å forandre ting til det bedre, få folk til å leve mer normal igjen og disse folka i samfunnet så noe i han, et slags glims av kjærlighet i øynene hans, romerne begynte jo å skrive litt om han også og følge etter han slik vestlige folk har gjort ovenfor jøder i all tid, men disse historiene om han i bibelen er jo skrevet av disse folka i samfunnet, disse litt umoralske som ikke vil forandre seg, så all hans innsats gjorde ingen forskjell nesten da vi fortsatt lever litt dumt over 2000 år senere, alle samfunn ender jo selvfølgelig når de går litt lei av det, men jo mer teknologi de har jo lengre tid tar det som regel og jo vanskeligere er det å gi slipp, folka i samfunnet og samfunnet generelt er ikke min sak da jeg er en fri person kan man si og jeg klager aldri når jeg er ute iblant folk, men man kan jo være litt enig i da at vestlige land er ikke så gode å leve i, man sitter jo bare alene hvis man ikke har noen ferdigheter og folk blir slemme mot deg hvis du ønsker noe, tror dere det blir bedre noen gang eller var vendepunktet for godt satt i gang rundt 2000 år siden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eventyr og hersketeknikk. Det er stor fallhøyde ved å låse seg fast i et spor. Tar man feil er alt forgjeves.

Hvis en telefonselger ringer er det om å gjøre å få avsluttet samtalen, ikke lytte eller begynne å tro på budskapet. Det samme gjelder religion.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange verdifulle parabler i bibelen, men alt med måte.

Den jeg liker best er at den som har lite skal miste alt og den som har mye skal få mer.

Du nevner å være fri.
I hvilken grad er du fri når du verken kan bestemme når på døgnet du kan få kjøpe øl eller at du vil beholde alle fruktene fra ditt daglige virke?

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
On 2/24/2021 at 1:36 AM, BadCat said:

Det er mange verdifulle parabler i bibelen, men alt med måte.

Den jeg liker best er at den som har lite skal miste alt og den som har mye skal få mer.

Du nevner å være fri.

I hvilken grad er du fri når du verken kan bestemme når på døgnet du kan få kjøpe øl eller at du vil beholde alle fruktene fra ditt daglige virke?

Det handler om Guds sanne ord, om kunnskap og visdom og er en lignelse mange tar til fordel for å tjene penger, rett til sin luksus, mm

Det er rart, i vår verden er frihet ensbetydende med å ha penger. Uten penger har man ikke egne valgmuligheter og er overlatt til andres avgjørelser og vilje. Noen eier alt og de fleste må ta opp lån for sin eksistens. De som ikke har penger går som tjenere for de som har. Andel gjeldsslaver øker.

Jorden med sine vekster ble skapt for mennesket og ikke for noen få. Familieprinsippet burde gjelde her og penger er vel unødvendig om man eide jorden i fellesskap? Misunnelse, hat og Krig ville sannsynligvis opphøre.

I alkemyen er gullet det motsatte av ånd, åndens motsetning i materien, men diamanten (Daimon) har større tetthet, og diamanten har som symbol på rikdom og makt en fengslende effekt på mennesket. Kvinner dåner og menn går over lik for den. Man blir lamslått av dens skjønnhet, men den skjønnheten har en dypere tiltrekningskraft enn bare utseende. En slipt krystall er like vakker.

Det rare er at verdien på diamanten er surrealistisk og uvirkelig. Man har fått en stein til å bli nærmest gudommelig i verdi og den er årsak til mange kriger og mye elendighet

Begjæret etter rikdom og luksus trekker oss ned i den tetteste materien fremfor opp mot ånden. Den lukker fremfor å åpne. Diamanten er kjent for dens evne til å fange og lede lyset. Ordet diamant kommer av det greske ordet Adamas og betyr noe slikt som uovervinnelig og uknuselig.

Pengene er menneskets gud og da er vi vel helt på ville veier? Tar jeg ikke feil så består diamant, eller karbon av 6 neutroner, 6 protoner og 6 elektroner?

Fri blir man, i følge Jesus, bare om man kjenner sannheten om livets opphav, mål og mening, og man må derfor fri seg fra begjærets lenker til materien.

I bunn og grunn har vi vel falske verdier med påfølgende idealer?

 

Edit: noen små justeringer (måtte slipe den her litt)

 

Endret av Alexandroid
Lenke til kommentar

Jeg tenker at tolkningen din bærer for mye preg av personlig bias i forhold til egen livssituasjon (og selvbilde?) til at den bringer noe særlig matnyttig på bordet. Etter min mening er du alt for positiv i forhold til fortiden, og alt for negativ i forhold til nåtiden, og ender derfor opp med en variasjon av: "Alt var bedre før". Akkurat det har jeg inntrykk av er nokså typisk for kristne og en del andre religiøse, rett og slett fordi man har en underliggende bias hvor man ser frem til en "endetid". Følgelig leiter man etter disse tegnene, og lander på at verden blir progressivt verre og verre. Man er så fokusert på alt det onde at man rett og slett ikke ser alt det gode, noe som forsåvidt er ironisk i forhold til det som er budskapet (kjærlighet og godhet).

Det aller meste er nok bedre i dag enn det det var før, selv om man selvfølgelig kan ha mange høner å plukke med noe sånt som dagens vestlige samfunn. F.eks. stemmer det nok at terskelen i dag er høyere for å kunne være et nyttig menneske i samfunnet, siden teknologi har overtatt mange av de mer "basic" menneskeoppgavene fra fortiden. Men samtidig bidrar også teknologi til økt materiell levestandard også for de som opplever å falle utenfor. På Jesu tid - og før Jesu tid - var du nok i større grad dømt til et liv som tigger på gaten dersom du ikke strakk til. I tillegg hadde man f.eks. slaveriet, som var helt normalt og ikke uglesett på den tiden. Slaveriet er i seg selv et eksempel på at også moralsk/filosofisk beveger vi oss i det store og hele fremover som art.

Ellers gir økt handel på tvers av nasjoner og kulturer økt levestandard for alle, selv om man sikkert kan argumentere for at forskjellene mellom vanlige folk også øker. Men det har aldri vært færre mennesker på jorden (i forhold til det totale antallet) som ikke har sine grunnleggende behov tilfredsstilt enn i dag. Økt handel henger jo også sammen med bedre teknologi, som i seg selv også gir økt levestandard og veldig mange andre fordeler. F.eks. gjør bedre våpenteknologi at selv noe så forferdelig som krigføring kan gjøres mer presist, og man i større grad kan unngå sivile dødsfall og fokusere mer på strategiske mål. Teknologi gjør oss også mer produktive, slik at færre kan produsere for flere. Dermed blir det meste også billigere, og man trenger i dag ikke være noen kakse for å eie det meste av tekniske duppeditter og hjelpemidler.

Så alt i alt (på tross av alt som er galt) er ståa i dag som følger:

- aldri har færre dødd av sult*

- aldri har færre manglet tak over hodet*

- aldri har færre manglet grunnleggende rettigheter og menneskeverd*

- aldri har færre dødd i krig*

- aldri har flere hatt en relativt lettvint hverdag

- aldri har flere hatt tilgang til alt av informasjon de måtte trenge (inkl. noe så grunnleggende som å kunne lese og skrive)

- aldri har vi vært mer utviklede moralsk, etisk og filosofisk

(* i forhold til hvor mange vi er)

Skaperverket ser altså i det store og hele ut til å være godt, og å utvikle seg i en positiv retning med tanke på menneskehetens utvikling. Litt opp og ned så klart, litt "to steg frem, ett tilbake", enkelte nye utfordringer her og der, men i det store og hele godt.

Endret av AntonMarkmus
Lenke til kommentar
On 2/24/2021 at 1:18 AM, alexanderfrank said:

Jeg tenker litt på jesus-personen, 2000 år siden så levde folk ganske greit, litt primitive hus og sånt da, men et godt liv generelt, men siden folk i samfunnet er generelt litt umoralske, så begynte de å leve litt annerledes, forandre seg litt, så etter en stund når ting føltes litt feil, så begynte en person, kanskje en jøde, å prøve å forandre ting til det bedre, få folk til å leve mer normal igjen og disse folka i samfunnet så noe i han, et slags glims av kjærlighet i øynene hans, romerne begynte jo å skrive litt om han også og følge etter han slik vestlige folk har gjort ovenfor jøder i all tid, men disse historiene om han i bibelen er jo skrevet av disse folka i samfunnet, disse litt umoralske som ikke vil forandre seg, så all hans innsats gjorde ingen forskjell nesten da vi fortsatt lever litt dumt over 2000 år senere, alle samfunn ender jo selvfølgelig når de går litt lei av det, men jo mer teknologi de har jo lengre tid tar det som regel og jo vanskeligere er det å gi slipp, folka i samfunnet og samfunnet generelt er ikke min sak da jeg er en fri person kan man si og jeg klager aldri når jeg er ute iblant folk, men man kan jo være litt enig i da at vestlige land er ikke så gode å leve i, man sitter jo bare alene hvis man ikke har noen ferdigheter og folk blir slemme mot deg hvis du ønsker noe, tror dere det blir bedre noen gang eller var vendepunktet for godt satt i gang rundt 2000 år siden?

Et vennlig tips; komma er vel og bra, men bruk punktum. 
Du har skrevet en 12 linjer lang setning som er veldig vanskelig å lese. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (3 minutter siden):

Et vennlig tips; komma er vel og bra, men bruk punktum. 
Du har skrevet en 12 linjer lang setning som er veldig vanskelig å lese. 

Et vennlig tips: sitering er vel og bra, men med måte. 

Du har sitert 12 linjer for å komme med en generell kommentar, det gjør tråden vanskelig å lese 😉

P. S. Jeg syntes AntonMarkmus sitt svar var et godt svar 😊

Endret av Capitan Fracassa
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Livet på jorden har eksistert i millioner av år, Det er noe alle burde være enigie i. Religionen er bare ca. 2 tusen år. Hva trodde man på før den tiden? Alle kulturer og menneser har hat et forholdt til sin gud siden tidenes morgen. Og det merklige er at alle dagens religioner har samme opphav. Kristendomen har vært  til stor skade for våre liv i middelalderen. Kritendommen styrte og hadde stor makt.Det er i dag så mange sekter, så hvem skal man tro på????

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
[email protected] skrev (På 19.3.2021 den 23.55):

Jeg må si meg enig i det du skriver. Bibelen ble skrevet ca . 200 år  etter  Jesus sin død.

Tull.. Bibelen er skrevet lenge før det, på apostlenes tid, og er en oppfyllelse av de messianske profetiene i gamle testamentet om den nye pakt i jeremia 31:31-34 der Jesus er Gud i kjødet (jesaja 9:6 - johannes 1) og vår øversteprest (salme 110 - hebreerne 7), dvs vi har fred med Gud og kan nærme oss ham via Jesus. Dødehavsrullene der profetiene nye testamentet oppfyller er tilgjengelig og datert til lenge før Jesu fødsel.

Lenke til kommentar

Jeg kan egentlig preke det nye testamentet sier rett fra gamle testamentet. Nye testamentet er vitner på at de er oppfylt, men det kristne påstår står skrevet i detalj i gamle testamentet også. Vi har nedskrevne vitnesbyrd fra kirkefedre som går helt tilbake til apostelen Johannes og en drøss kilder utenfor bibelen på at Jesus er en historisk person og at korsfestelsen var en historisk begivenhet, og nyere arkeologi bekrefter også at historiene vi leser i nye testamentet er sanne, og enda lenger tilbake at personer som David, folkegrupper som hetittene etc fantes som sekulære historikere har avkreftet som mytologi fram til nylig.. Vi vet også at kristendommen vokste enormt på veldig kort tid. Hvorfor noen skulle tro en som døde på et kors skulle være Gud manifistert som menneske og gladelig dø for det i tusenvis på arenaer som sirkus maximus i rom o.l steder er jo et mysterium du kan lure på og prøve å forklare hvis du påstår bibelen ikke er sann.

Endret av Engel1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...