Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurdere å selge bilen min, trenger litt hjelp..


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte bilen min i 2017, en audi a3 1,9 tdi sportsback. Årsmodell 2007. Jeg kan generelt lite med bil så prøver å få litt tips her. Servicehefte fulgte ikke med men har kvitteringer på diverse.

I mitt eie er det byttet olje på 130xxx  og 152700, glødeplugger og batteri på 152700 km. Bremseskiver på høye forhjul og bakhjul og kaliper på høyre forhjul byttet sommer 2019. 

ABS og ESP lapmpe kom også opp i august 19, dette ble fikset på verksted før EU-kontroll. Men har nå kommet tilbake

Før mitt eie ble det skiftet skiver og bremseklosser bak, regreim, vannpumpe på 100 219 km.

Bilen er har rullet i 13 år og har noen små skjønnhetsfeil, men helhetsinntrykket av bilen er meget bra. Nå har det seg slik at etter jeg byttet batteri lyste det endel lamper i dashbordet. ESP, ABS, Airbag, servostyring, og lys. Etter å forhørt meg litt rundt skal dette være lett å bare slette, men gir ingen garanti for det. Vinduet på førerside funker ikke. 

Bilen er brukt til pendlebil, og er fint kjørt. Gjerrig på diesel og olje. Starter å brukes daglig både til kort å langkjøring

Så bilen selges rett å slett som den står med andre ord. Hvor mye kan jeg få for denne? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanlig at man får diverse feilmeldinger ifb med at batteribytte pga at bilen blir strømløs.

En feilkodeavleser fra for eksempel Biltema til under 1000 kr kan lese av og slette feilkoder. Dette er standard prosedyre. Dersom det er reel feil på utstyr, så vil feilkode komme tilbake. 

Typisk er feilkode ABS-sensor. Når den slettes forsvinner ABS-feil i dash. Så snart hjul begynner å rulle, så kommer feilmelding tilbake. Av og til kan det ta tid, da er det snakk om en ABS-sensor som delvis fungerer.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Luske_Ludvig skrev (4 minutter siden):

Ohh, skal si disse bilene er blitt billige. Var jo drømmebilen for få år siden. Må ha sammenheng med at det går opp for for folk hvor dyr disse bilene egentlig er i drift, når ting går i stykker i kjent VAG-stil. 

Kan være lurt å kjøpe bil uten varsellamper for alt mulig ;) 
Disse lampene er ikke til hjelp og fordyrer bilholdet enormt.

Lenke til kommentar

Ikke de rimeligste på biltema, men den litt dyrere  kan ihvertfall. Ser ut som den er rett over tusenlappen nå. https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/feilkodelesere/feilkodeleser-pro-2000035895

Litt overkill for å lese ut èn kode. Med mindre mann kjøper gammel VAG igjen er det kanskje enklest å få det lest ut på et verksted. Har pleid å få det selv uten å betale.

Lenke til kommentar

Har en lik bil, med samme motor (bare 2009-modell).

Du kan tjene godt på å kjøpe et OBD-verktøy som nevnt over. Jeg har en billig Biltema-variant. Du får slettet alle kodene relatert til ABS/ESP/airbag/servo og lys med den. Slett og se hva som kommer tilbake.

Men som luske-ludvig nevner her er disse bilene pengesluk om du ikke fikser selv. Selv da kan de være i overkant kostbare. Jeg hadde en plan om å beholde bilen til den kneler og bare fikse selv, men det er ganske kostbart faktisk. Fordelen er at den motoren er ganske skuddsikker. Det som ryker har å gjøre med elektronikk, hjuloppheng og slikt å gjøre. På min har også girkassa måtte blitt byttet (manuell 5-t). ABS-sentralen gikk føyken. Hjullager bak spises i rask fart.

Men Motor og clutch er bra iaf. God å kjøre. Og generell kvalitetsfølelse interiørt - og har du ledstripa på DRL ser den jo mer moderne og bedre ut enn de fleste japsebiler som er nesten ti år nyere.

Men for å svare på spørsmålet ditt: Som den står tipper jeg du får 10 000,- for den. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...