Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Beste piggdekk til SUV?


thyes

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg bestilte ny bil for omlag en uke siden, og når det kommer til vinterdekk kunne jeg velge de dekkene jeg ville ha uten ekstra kostnad. 

Jeg bor i Nordnorge, og vinterføret her kan være veldig skiftende for å si det mildt. Ene dagen kan vi ha -15 og tørre veier, og så kan det plutselig være +5 og våt is. Jeg skal ha piggdekk, og når jeg får velge de dekkene jeg vil, går jeg selvfølgelig for de beste. 

Dekkene må først og fremst ha et godt grep på all slags føre, men støynivået er også viktig for meg. 

Håper dere har noen gode anbefalinger å komme med :)

Bilen er en RAV4 Plugin Hybrid, 2021 modell om det skulle være av interesse. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (3 timer siden):

Uansett merke?
Vanligvis har forhandlere ett merke de bruker

Bare å søke på "vinterdekk test 2020"

Uansett merke ja, faktisk. Fikk først valget mellom Nokian og Continental, men i dag sa han at jeg bare skulle velge dekkene jeg ville ha, uavhengig av produsent. Grei service det! 

Svein M skrev (3 timer siden):

Takker! Skal lese meg opp litt i kveld 😊

Lenke til kommentar

At dei pusher eit merke er vel greit nok, men skulle berre mangle at ein fekk kjøpe dei dekka ein vil ha til ein bil når det først skal mange hundretusen over bordet.

Dekktestar er vel det å studere i første omgang, og som nemnt over, sjekk at du faktisk ser på riktig dekktype. Nettsidene til produsentane hjelper kanskje ikkje stort. Dei meiner sine dekk sjølvsagt er best.

Lenke til kommentar

Har selv brukt flere sett av Continental IceContact og Nokian Hakka. Disse har ofte knivet om førsteplassen og favoritten min er klart og tydelig Nokian. Grepet her når det er glatt er mer solid enn Continental etter min erfaring. Continental er kanskje litt bedre på støy innimellom, og i noen tilfeller på våt vei, men i det store bildet er grep viktigst for meg og Nokian er solid på glatt (snø+is) og ikke langt unna på våt vei.

Endret av Chipsmaster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører med Hakkapelitta 9 på min Xc60 AWD, og jeg er superfornøyd. Kjører i nesten like variert forhold som du skisserer, og har ikke hatt et eneste problem med fremkommelighet. Selv i motbakker på våt speilis kommer jeg meg fint fram fra stillestående. 

Har tidligere kjørt med Hakka 7 og 8, samt Conti IceContact 2 og 3, samt noen piggfrie dekk fra Michelin X-ice og Continental jeg ikke husker navnet på. Hakka 9 er det beste jeg har hatt så langt, men jeg har heller aldri hatt problemer med framkommelighet på tidligere biler piggfritt.

Nå skal det også sies at selv med de beste dekkene er det nok sjåføren som som oftest setter begrensningen for hvor godt de funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...