Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan huseiger kreve at me ikkje bruker strøm?


Agaen

Anbefalte innlegg

Heisann!

Fekk i dag ein melding på telefonen min frå huseigar der ho ber oss om å ikkje bruke vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin mellom gitte tidspunkt på dagen då strømprisen er ekstremt høg for tiden. Me har såklart forståelse for dette og skal såklart prøve å respektere dette.

Men spørsmålet mitt er om huseiger faktisk kan kreve dette? I kontrakten står det at me leiger leiligheten med strøm inkludert. Det står ingenting om begrensninger o.l. Me har eget sikringskap med egen strømmåler.

Me er to kompiser som bur her, og som jobber forskjellige tidspunkt. Og då ein skal unngå å kjøre desse apparatene mens ein sover eller ikkje er heima grunnet brannfare er det enkelte dager dei må bli brukt innenfor desse tidspunktene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Umiddelbart tenker jeg at utleier ikke kan kreve dette. Selv om utleier kan kreve utgifter for elektrisitet, se husleieloven §3-1 første avsnitt, så forstår jeg det slik at forbruk av strøm er inkludert i leien. 

Når utleier inkluderer strøm, så er forutsetningen normalt forbruk. Høyere priser om vinteren må utleier forvente siden dette skjer hvert eneste år. At en avtale blir vanskeligere å oppfylle enn først antatt, feks strømprisene er litt høyere dette året, fritar ikke utleier fra kontraktsforpliktelsen. 

Det nærmeste man kommer en "restriksjon" vil være lojalitetsplikten i avtaleforhold. Dette innebærer at partene i et avtaleforhold i en viss utstrekning må ivareta den andre part sine interesser. 

Bruk strøm på en rimelig, normal måte. Det kan ikke forventes noe annet og utleier kan ikke nekte dere dette.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Agaen skrev (1 time siden):

Fekk i dag ein melding på telefonen min frå huseigar der ho ber oss om å ikkje bruke vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin mellom gitte tidspunkt på dagen då strømprisen er ekstremt høg for tiden.

I dag er det ca 3 øre forskjell på min og maks pris mellom 6 og 22. Det er derfor ikke noe poeng å spare på strømmen på gitte tidspunkt. Siste dagen for i år med unormalt høye priser noen timer i løpet av dagen var 15. februar. Strømprisene resten av året kommer til å gå rett i dass dersom det ikke kommer en ny kuldeperiode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge det ikke står noe i kontrakten om det, så kan de nok ikke kreve det. Det er noe utleier har valgt å gjøre for å slippe kost med ekstra e-verksmåler, eller egen seriemåler for utleie delen. De hadde spart inn den kostnaden for det i januar/februar alene vil jeg nesten tro.

Så lenge dere er greie og skriver som Ratleto skriver: "Vi skal gjøre så godt vi kan" så bør det holde.

Dere får jo ikke noe lavere husleie når strømmen var unormalt lav i fjor, nede i 6 øre og vel ett par ganger mindre enn det også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Forstår at det er kjipt med høye strømregninger for huseieren din. Men dette synes jeg ikke er særlig greit nei. 

Du får prøve så godt du kan, men de kan nok ikke kreve mer av dere enn det. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (17 minutter siden):

Forstår at det er kjipt med høye strømregninger for huseieren din. Men dette synes jeg ikke er særlig greit nei. 

Du får prøve så godt du kan, men de kan nok ikke kreve mer av dere enn det. 

Hva mener du dette er til hjelp? har aldri leiet bolig eller eiet bolig så har lite erfaringer, særlig hvis man er student og ha studentboliger, om firmaer og kommunen kan gjøre som de vil, og dytte utgiftene på leietaker, de kan jo søke om bostøtte eller ekstra penger fra nav, men vet ikke om det er lovlig eller ikke?

https://www.aftenposten.no/oslo/i/yROyQA/barnefamilie-ble-kastet-ut-paa-toeyen-familien-er-ikke-unik

For man vet jo enkelte blir kastet ut av trygdeboliger og ligdene fordi de tjener for mye men når prisene er så stive kan man verken ha råd til hytte og hus. Er jo høye kostnader å leie 250 kvadrat i byer. Er vanskelig selv i utebyes er ikke mange arbeidsplasser som lar deg jobbe hjemmefra.

En annen løsning at man betaler delevis av strømutgiftene i begrenset periode? men vet ikke om det er lov å avtale hvis det er normalsett inkludert.  

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
LMH1 skrev (Akkurat nå):

Hva mener du dette er til hjelp? har aldri leiet bolig eller eiet bolig så har lite erfaringer, særlig hvis man er student og ha studentboliger, om firmaer og kommunen kan gjøre som de vil, og dytte utgiftene på leietaker, de kan jo søke om bostøtte eller ekstra penger fra nav, men vet ikke om det er lovlig eller ikke?

Litt usikker på hva du tenker på.. Jeg har ikke snakket om det du nevner i innlegget ditt. 

Vedkommende har en utleier som leier ut boligen med strøm inkludert virker det som og da er det ikke snakk om å ta betalt ekstra slik du snakker om, men at utleier ønsker mindre strømbruk i en periode. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (4 minutter siden):

Vedkommende har en utleier som leier ut boligen med strøm inkludert virker det som og da er det ikke snakk om å ta betalt ekstra slik du snakker om, men at utleier ønsker mindre strømbruk i en periode. 

Ja men man bør vel få lov å bruke strøm slik man vil? Er jo lov å ha ønsker men lurer på hva rettigheter man faktisk er, om boligeieren fritt kan fakturere leietaker i slike tilfeller, uten leietaker faktisk kan si noe? for er jo lov å komme med anbefalinger men betyr ikke man skal leve med 10 grader romtempratur av den grunn.

For er jo klart på sikt utleier vil si hvis det vil vare må de ta betalt eller øke leien.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/kundene-ma-belage-seg-pa-dobling-av-gebyrene/73444432

Også denne saken kan gi pekepinn man må regne med 3000 kr dyrere priser å leie eller eie i året med mindre borettslag og sameie kommer bedre ut.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
LMH1 skrev (3 minutter siden):

Ja men man bør vel få lov å bruke strøm slik man vil? Er jo lov å ha ønsker men lurer på hva rettigheter man faktisk er, om boligeieren fritt kan fakturere leietaker i slike tilfeller, uten leietaker faktisk kan si noe? for er jo lov å komme med anbefalinger men betyr ikke man skal leve med 10 grader romtempratur av den grunn.

Jeg er vel i utgangspunktet enig i at man bør kunne bruke strømmen slik man vil. Men jeg har også forståelse for huseieren her når det blir så dyrt for vedkommende å betale det. Så du kan si det er en balansegang her. 

Hvis min huseier sa at han slet med å betale strømregningen så hadde nok jeg sagt meg villig til å hjelpe til i en periode med enten å prøve å redusere strømforbruket eller betale litt. Dette handler dog om at jeg sitter pris på leieforholdet og fordi han er en svært grei utleier. 

Vi må kunne være medmennesker og. 

Spørsmålet er jo om huseieren har jussen med seg, og det har vedkommende ikke. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Sitat

Hvis min huseier sa at han slet med å betale strømregningen så hadde nok jeg sagt meg villig til å hjelpe til i en periode med enten å prøve å redusere strømforbruket eller betale litt. Dette handler dog om at jeg sitter pris på leieforholdet og fordi han er en svært grei utleier. 

Lykke til, man kan jo håpe det blir kort periode, men tror på sikt blir det langvari økning av prisen. Strømmen vil muligens falle i mars\april kanskje men vedlikehold av strømnett og vann vil nok øke prisene på sikt. Skal bli morsomt hvis det blir økt permiteringer også, får bare være glad for jeg slipper å betale så mye. Er ikke særlig gøy å betale 17 000 kr måneden for et roms under 5 kvadrat studentbolig med inkludert strøm og vann, og det dekker kun 10-15 grader tempratur i oslo. Hadde man vist det ble langvari bør man vurdere peis eller annen måte å varme opp boligen på, men mye blir forbudt særlig oljefyr. Muligens man kan varme opp med rapsolje eller ligdene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Slik jeg har skjønt strømregningen har ikke tidspunktet for bruk noe å si da stømregningen likevel representerer snittprisen. Om man ser på regningen for to forskjellige husstander med samme strømabonnement vil man se at man belastes lik kWh-pris på faktura, helt uavhengig om forskjellig tidsbruk.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (8 minutter siden):

Slik jeg har skjønt strømregningen har ikke tidspunktet for bruk noe å si da stømregningen likevel representerer snittprisen. Om man ser på regningen for to forskjellige husstander med samme strømabonnement vil man se at man belastes lik kWh-pris på faktura, helt uavhengig om forskjellig tidsbruk.

Nå må vel det variere fra avtalen? spotpris eller fastpris? eller https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/advarer-mot-ekstremt-dyre-stromavtaler/ variabel pris? har lite peiling men tror det kan ha noe å si.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
LMH1 skrev (2 minutter siden):

Nå må vel det variere fra avtalen? spotpris eller fastpris? eller https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/advarer-mot-ekstremt-dyre-stromavtaler/ variabel pris? har lite peiling men tror det kan ha noe å si.

Slik jeg har skjønt dette blir alle med samme spotpris-abonnement belastet lik kWh-pris på faktura. Dette betyr at man IKKE blir belastet ut i fra timesforbruk men at snittforbruket for Norge legges til grunn. Snittforbruk og nordpool-priser publiseres på SSB.

Fastpris er jo fastpris.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (3 timer siden):

Ja men man bør vel få lov å bruke strøm slik man vil? Er jo lov å ha ønsker men lurer på hva rettigheter man faktisk er, om boligeieren fritt kan fakturere leietaker i slike tilfeller, uten leietaker faktisk kan si noe? 

Bustadeigaren kan berre fakturere i tråden med avtalen som er gjort. I dette tilfellet kan ikkje huseigaren fakturere for straum fordi det er avtalt at straumen skal være inkludert i husleiga. 

Hadde ein avtalt at leigetakaren skal bidra med å betale straumrekninga så er det lov å avtale det dersom huseigar legg fram rekneskap som viser straumutgiftene og korleis utgiftene er fordelt. 

I dette tilfellet er straumen inkludert utan vidare forbehold. Då står leigetakarane i utgangspunktet fritt til å bruke straum som dei vil. Det som avgrensar er den ulovfesta lojalitetsplikta i avtaleforhold. Det vil f.eks være illojalt å bruke unødvendig mykje straum, eller å bruke straum på unødvendige tider. Det vil fort være illojalt å vente til straumen er dyrast med å slå på vaskemaskina til tross for at ein har fått oppfordring om å unngå det. Men om det er berre akkurat då det er mulig å bruke vaskemaskina så er straumbruken heilt innafor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Nidar2 said:

Slik jeg har skjønt dette blir alle med samme spotpris-abonnement belastet lik kWh-pris på faktura. Dette betyr at man IKKE blir belastet ut i fra timesforbruk men at snittforbruket for Norge legges til grunn. Snittforbruk og nordpool-priser publiseres på SSB.

Fastpris er jo fastpris.

Det finnes avtaler i dag som er det man omtaler som "timesspot".
For at faktura skal være leselig / forstålig for vanlige kunder, så legges forbruket, samt alle de ulike timesprisene sammen også regner man ut et gjenomsnitt man viser på fakturaen som resulterer i samme beløp for kunden å betale.

Skulle man listet opp alle de 730 forskjellige timene og timesprisene på fakturaen hadde den blitt lang og vond for mann i gata.

 

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (7 minutter siden):

Skulle man listet opp alle de 730 forskjellige timene og timesprisene på fakturaen hadde den blitt lang og vond for mann i gata.

 

Det blir jo som spesifiserte telefon lister på telefonabonnent før i tiden. Ikke noe problem, ingen som sitter og skriver slikt manuelt, alt går automatisk.

Og ikke noe ekstra kost for de heller så lenge ting går digitalt. Skal folk absolutt ha de i papirform, så hadde det bare vært å ta ekstra betalt for å sende den delen på den måten.

Hvis man betaler for hver time, så bør man også ha mulighet til å kontrollere at ting er riktig.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...