Gå til innhold

Tesla og service: Pris for bremser


kremt

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Jeg anbefaler deg igjen jeg å ta ett kurs i kjemi. For dette kan du ikke. Det er ingenting som heter "lokale kokepunkt" i en væske. Det som påvirker koke temperatur i bremsevæske er vann, for det "utvannes" og derfor synker kokepunktet til væsken. Dette er målbart. 

Jeg har forklart hva jeg prater om angående "lokalt kokepunkt" flere ganger, og har tatt opp rust og gassbobler. 

Du som aldri har tømt bremsevæske før burde kanskje gjøre et forsøk. Kanskje gjør du livet til familien din tryggere ved å lære hvorfor du burde bytte bremsevæske oftere. Formålet er selvfølgelig å gjøre preventiv vedlikehold som gjør at feks rust og gassbobler lokalt ved bremsene hvor varmen er ikke kan forekomme før det blir for seint. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (8 minutter siden):

Jeg har forklart hva jeg prater om angående "lokalt kokepunkt" flere ganger, og har tatt opp rust og gassbobler. 

Du som aldri har tømt bremsevæske før burde kanskje gjøre et forsøk. Kanskje gjør du livet til familien din tryggere ved å lære hvorfor du burde bytte bremsevæske oftere. Formålet er selvfølgelig å gjøre preventiv vedlikehold som gjør at feks rust og gassbobler lokalt ved bremsene hvor varmen er ikke kan forekomme før det blir for seint. 

 

 

Bilene mine går sjeldent over intervallet ditt, så det er ikke relevant. Dog kommer jeg til å måle væsken fremover etter å ha satt meg inn i dette. I tilfelle intervallene bommer... Du burde kanskje prøve det også.

Og igjen, realfag. Det burde du ta opp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Bilene mine går sjeldent over intervallet ditt, så det er ikke relevant. Dog kommer jeg til å måle væsken fremover etter å ha satt meg inn i dette. I tilfelle intervallene bommer... Du burde kanskje prøve det også.

Mitt? Du mener Kia's og stort sett alle andre? Inkludert de som produserer bremsevæske? 

Gjentatt til det kjedsommelige. Det er greit å måle, men du får ikke et komplett svar. Det gjøres best ved å være prevantiv og bare bytte bremsevæsken. 

Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Og igjen, realfag. Det burde du ta opp.

Hersketeknikker tar jeg som et kompliment. Takk. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (9 minutter siden):

Mitt? Du mener Kia's og stort sett alle andre? Inkludert de som produserer bremsevæske? 

Gjentatt til det kjedsommelige. Det er greit å måle, men du får ikke et komplett svar. Det gjøres best ved å være prevantiv og bare bytte bremsevæsken. 

Hersketeknikker tar jeg som et kompliment. Takk. 

Helt enig, gjentatt til det kjedsommelige bare synd det kun har kommet påstander uten noe bevis 😕

En er preventiv med å måle regelmessig(så mye som mulig) da vannlekkasje kan oppstå når som helst og kokepunkt synker. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

En er preventiv med å måle regelmessig(så mye som mulig) da vannlekkasje kan oppstå når som helst og kokepunkt synker. 

Eller du kan koke væsken og få gassbobler med damp, som igjen kan starte prosessen med rusting. Jo eldre væsken blir, jo større blir denne sannsynligheten. 

Kun måling av kokepunkt vil ikke gi deg et svar på om det allerede har kokt eller ikke. Ny væske vil være bedre etter X km eller Y år når produsenter putter sannsynligheten for kok høy nok kun basert på antall sjanser for kok basert på km stand, eller tid for en væske som elsker å ta til seg fuktighet over tid. 

Jo oftere du måler og gjør det lukkede systemet "ikke lukket" , jo mer kontaminert blir væsken. 

Skal du måle væsken hver dag for å være prevantiv, så gjør du deg selv en bjørnetjeneste. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (3 minutter siden):

 Jo oftere du måler og gjør det lukkede systemet "ikke lukket" , jo mer kontaminert blir væsken. 

Skal du måle væsken hver dag for å være prevantiv, så gjør du deg selv en bjørnetjeneste. 

Absolutt enig i dette, men det vill du da altså måle. At det er for mye vann i væsken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (På 9.3.2021 den 9.19):

Fordi man må måle væske ute ved caliper.

Har du dokumentasjon på dette? Gjerne en artikkel av typen 'verksted X har gjort grundige målinger på bremsevæsken de har tappet av 100 biler og funnet følgende'.

Marzo skrev (På 9.3.2021 den 9.19):

Kostnaden på bremsevæske er så lav at man bytter for å være trygg.

Bremsevæsken er billig, arbeidet er det ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For en bil på bukk kan det da ikke ta mer enn 15 minutter med trykkluft og proft verktøy. Når en amatør i en garasje bruker en knapp time og minimale verktøy på det. Hva de fakturerer er derimot en helt annen sak, det går ikke nødvendigvis så mye på selve kostnaden.

Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

For en bil på bukk kan det da ikke ta mer enn 15 minutter med trykkluft og proft verktøy. Når en amatør i en garasje bruker en knapp time og minimale verktøy på det. Hva de fakturerer er derimot en helt annen sak, det går ikke nødvendigvis så mye på selve kostnaden.

VW fakturerte meg 950kr. inkl. MVA. Arbeid og væske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (17 minutter siden):

VW fakturerte meg 950kr. inkl. MVA. Arbeid og væske.

Vel, er handbremsen bak og på skivene. Dei som er utsatt fra framjulenes salttåke, dra den litt på 2 minutter før Du er heime.

 

Quik - fix. Og således vil den ikke glømmes å blitt tat av.

Obs ! Ikke gløm å slå av padden, den kan dra 20W

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
13 hours ago, Kahuna said:

Har du dokumentasjon på dette? Gjerne en artikkel av typen 'verksted X har gjort grundige målinger på bremsevæsken de har tappet av 100 biler og funnet følgende'.

Det er som nevnt hundre ganger nå ikke en praksis som gjøres, så vanskelig å finne dokumentasjon på det. 
Men hvis du gjør jobben selv så ser du veldig enkelt hvor stor forskjell det er på misfargingen av væsken som kommer ut først i systemet, vs den som kommer på slutten. Bruk gjerne en gjennomsiktig slange når du lufter så kan du både følge med på kvaliteten og samtidig se etter luftbobbler som man ikke vil ha i systemet. 

Quote

Bremsevæsken er billig, arbeidet er det ikke.

Det er mitt argument. Derfor er det ingen som gjenbruker gammel bremsevæske.. Sånn sett er vi enige!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Quote

Tesla er ikke engang et tech-selskap. Consumer cyclical. Stampe ut biler og sette sammen 8000 laptopceller i en pakke er ikke så unikt. Hvis de har gjort det fra bunn kan hvem som helst som klarer å skaffe nok kapital gjøre det. Vi lever i en verden der kapital er gratis eller man sågår får betalt for det.

Dette var den opprinnelige posten i tråden.
Jeg tolker det som generell "Tesla-bashing" og ikke veldig relevant til trådens tittel annet enn nettopp... "Tesla-bashing". Går dere aldri lei?
Nå er det 14 sider med kverulering om det å sjekke kokepunkt på bremsevæsken (i beholderen) vs å alltid skifte bremsevæske på faste intervalller.
Der fokus er på at Tesla/Tesla-verksteder ikke gjør det slik (en) debattant mener det alltid skal gjøres. Dvs aldri sjekke.. bare bytte.
Noe som sikkert er lurt når man først er inne til service og ikke bryr seg om hverken tidsforbruk eller verkstedregningen (verksted/kunde).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bare for å understøtte det som Opphus og marzo sier om bremsevæske .

Til dere som maser om bevis. Det er gjort vitenskaplige studier av dette som konkluderer med akkurat det som er gjentatt gang på gang av overnevnte.
http://www.astrj.com/THE-RESEARCH-ON-AGEING-OF-GLYCOL-BASED-BRAKE-FLUIDS-OF-VEHICLES-IN-OPERATION,65113,0,2.html

Så kan denne bremsevæske diskusjonen legges død.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 4/5/2021 at 12:57 AM, syar2003 said:

Bare for å understøtte det som Opphus og marzo sier om bremsevæske .

Til dere som maser om bevis. Det er gjort vitenskaplige studier av dette som konkluderer med akkurat det som er gjentatt gang på gang av overnevnte.
http://www.astrj.com/THE-RESEARCH-ON-AGEING-OF-GLYCOL-BASED-BRAKE-FLUIDS-OF-VEHICLES-IN-OPERATION,65113,0,2.html

Så kan denne bremsevæske diskusjonen legges død.

Det kan være lurt å lese kildene sine. Ingen har påstått at bremsevæske ikke tenderer til å bli dårligere dårligere over tid. Spørsmålet er *hvor fort* det skjer.

Utifra studien du linker til ser man at alle tester av bremsevæsken på 38 biler over tre år viser resultater over anbefalt minimum på 155C. Altså alle bilene hadde fortsatt OK bremsevæske etter tre år. Og bremsevæsken ikke var ny på alle bilene når studien begynte. Altså noen biler hadde bremsevæske som var fortsatt ok etter trolig 4+ år.

Studien viser også en betydelig variasjon i hvor raskt bremsevæsken blir dårlig fra bil til bil. Det ser ut som det er i hvert fall en faktor på to som skiller. Altså på noen biler kan man anta bremsevæsken blir dårlig på f.eks 4 år, andre på f.eks 8 år.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det kan være lurt å lese kildene sine. Ingen har påstått at bremsevæske ikke tenderer til å bli dårligere dårligere over tid. Spørsmålet er *hvor fort* det skjer.

Utifra studien du linker til ser man at alle tester av bremsevæsken på 38 biler over tre år viser resultater over anbefalt minimum på 155C. Altså alle bilene hadde fortsatt OK bremsevæske etter tre år. Og bremsevæsken ikke var ny på alle bilene når studien begynte. Altså noen biler hadde bremsevæske som var fortsatt ok etter trolig 4+ år.

Studien viser også en betydelig variasjon i hvor raskt bremsevæsken blir dårlig fra bil til bil. Det ser ut som det er i hvert fall en faktor på to som skiller.

 

Det kanskje viktigste poenget i testen linket til her er følgende: 

Quote

It should be note that the boiling point of the brake fluid in the actuators (i.e. in the brake callipers) is much lower than measured in the coolant expansion tank.

Det er nettopp grunnen til hvorfor Tesla sin praksis ikke er god nok.

 

Quote

Altså på noen biler kan man anta bremsevæsken blir dårlig på f.eks 4 år, andre på f.eks 8 år.

Nå er vi tilbake til å fortelle deg om prevantivt vedlikehold og at bremser ikke vedlikeholdes ut i fra behov. 
Hvis bremsevæske er dårlig etter 4 år så må den byttes før det har gått 4 år.. 
 

Endret av Marzo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 minutter siden):

 

Det kanskje viktigste poenget i testen linket til her er følgende: 

Det er nettopp grunnen til hvorfor Tesla sin praksis ikke er god nok.

 

Nå er vi tilbake til å fortelle deg om prevantivt vedlikehold og at bremser ikke vedlikeholdes ut i fra behov. 
Hvis bremsevæske er dårlig etter 4 år så må den byttes før det har gått 4 år.. 
 

Om du leser forskningsrapporten er det bare en påstand fra deres side også. Alle deres målinger er gjort i tank og de har ingen referert kilde til kokepunkt rundt calipere. Altså samme som denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...