Gå til innhold

Tesla og service: Pris for bremser


kremt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, Salvesen. said:

Men det har jeg ikke gjort heller, som forklart. Så det du sier stemmer ikke med virkeligheten 🤷 

Du har tydeligvis skippet en del linker for å finne frem til en som gjør en annen praksis. 
Hvorfor bilens instruksjonsbok ikke var godt nok må du svare for.

Lenke til kommentar
Marzo skrev (Akkurat nå):

Man bør først og fremst følge produsentenes anbefalinger, både av bilen og bremsevæsken. 

Jeg har delt nok linker og kjenner godt til praksisen for dette ute hos verkstedene til å vite at det ikke foregår testing av væskekvalitet. 
Det er du tydeligvis ikke klar over. Nå går vi på repeat her så tror vi setter et punktum.

Helt enig at en bør sette punktum. Men nå lyver du jo. Du har fått vist til at flere gjør dette, tesla, kia brandford. Så kanskje det kun er i din sphære at dette skjer? Hvem vet. 

Og hvor står det i produsentenes dokumentasjon at væsken ikke skal måles? Det må du gjerne vise til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 minutt siden):

Du har tydeligvis skippet en del linker for å finne frem til en som gjør en annen praksis. 
Hvorfor bilens instruksjonsbok ikke var godt nok må du svare for.

Nei, som sagt var dette en video jeg kom over i en annen sammenheng. Jeg søkte meg bare tilbake i dag. Er sikker på det finnes et lass av andre videoer om du søker på måling av bremsevæske. Faktisk over 15 millioner resultat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Helt enig at en bør sette punktum. Men nå lyver du jo. Du har fått vist til at flere gjør dette, tesla, kia brandford. Så kanskje det kun er i din sphære at dette skjer? Hvem vet. 

Og hvor står det i produsentenes dokumentasjon at væsken ikke skal måles? Det må du gjerne vise til.

Nei jeg har vist at Tesla sin praksis ikke er bransjestandard. Kia, VW, Ford, Mazda osv gjør ikke dette. 

Produsentene av bremsevæske anbefaler bytte hver 2 år. 

For å teste væske må man tappe det av bilen. Det blir mer omfattende enn å bare bytte, så poenget ditt faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Nei, som sagt var dette en video jeg kom over i en annen sammenheng. Jeg søkte meg bare tilbake i dag. Er sikker på det finnes et lass av andre videoer om du søker på måling av bremsevæske. Faktisk over 15 millioner resultat.

Jeg foretrekker  som nevnt å lese hva produsenten anbefaler og ikke lete etter videoer på internett.

Lenke til kommentar
Marzo skrev (3 minutter siden):

Nei jeg har vist at Tesla sin praksis ikke er bransjestandard. Kia, VW, Ford, Mazda osv gjør ikke dette. 

Produsentene av bremsevæske anbefaler bytte hver 2 år. 

For å teste væske må man tappe det av bilen. Det blir mer omfattende enn å bare bytte, så poenget ditt faller på sin egen urimelighet.

Tja, det stemmer jo ikke Kia bramford gjør jo dette. Så det er godt mulig noen av de andre merkene gjør det samme. Produsentene av bremsevæske er åpenbart inhabile her, de ønsker å sette denne "fristen" så kort som mulig for økt inntjening. 

Gjerne vis til hvor dette bevises, altså at en må tappe det av bilen. Via en forsvarlig kilde/fagartikkel. For da sier du jo inndirekte at verksmester hos kia bramford ikke kan jobben sin, det er jo ganske sterk påstand.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (4 minutter siden):

Jeg foretrekker  som nevnt å lese hva produsenten anbefaler og ikke lete etter videoer på internett.

Trenger ikke å lete når det er så mye info. Produsentene ønsker å tjene penger. Om en kan måle væsken og man får lik måling mellom gammel å ny væske er det åpenbart at det er idiotisk å bytte. Da er det bare å dokumentere at måling ikke er mulig, det har jeg ikke sett noe annet enn påstander om.. Dog sett verksmester måle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ifølge denne tilfeldige linken på internett blir bremsevesken dårligere av bruk. At luft pumpes inn og ut av beholderen når man trør på pedalen er litt av grunnen til at den blir dårlig.

Aner ikke om det er fakta eller ikke, men om det er det så kansje Tesla har gjort egne tester som viser at bremsevesken holder seg god mye lengere i deres biler siden bremsene aldri brukes?

Kia og alle de andre har justerbar regenerering, og noen (Mercedes f.eks) har jo regenerering med gasspedalen avslått som standard.

På nye Tesla kan man faktisk ikke justere regenerering med gasspedalen engang. Den er alltid på max. Kansje det bidrar til at bremsevesken holder seg lengere?

 

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Complexity said:

Ifølge denne tilfeldige linken på internett blir bremsevesken dårligere av bruk. At luft pumpes inn og ut av beholderen når man trør på pedalen er litt av grunnen til at den blir dårlig.

Aner ikke om det er fakta eller ikke, men om det er det så kansje Tesla har gjort egne tester som viser at bremsevesken holder seg god mye lengere i deres biler siden bremsene aldri brukes?

Kia og alle de andre har justerbar regenerering, og noen (Mercedes f.eks) har jo regenerering med gasspedalen avslått som standard.

På nye Tesla kan man faktisk ikke justere regenerering med gasspedalen engang. Den er alltid på max. Kansje det bidrar til at bremsevesken holder seg lengere?

 

Vanlig praksis er at en flaske væske med brutt forsegling skal kastes, hvis man ikke vet hvor lenge den har stått åpnet. 
Det er sikkert ulik praksis på hvordan verksteder håndterer dette, men hos oss åpner vi ny for hvert bytte (1 liter). 
Men så bytter vi på 20 talls biler i året og ut i fra andre behov enn vanlig preventivt vedlikehold. Store merkeverksteder har nok god kontroll på dette. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Tja, det stemmer jo ikke Kia bramford gjør jo dette. Så det er godt mulig noen av de andre merkene gjør det samme. Produsentene av bremsevæske er åpenbart inhabile her, de ønsker å sette denne "fristen" så kort som mulig for økt inntjening. 

Gjerne vis til hvor dette bevises, altså at en må tappe det av bilen. Via en forsvarlig kilde/fagartikkel. For da sier du jo inndirekte at verksmester hos kia bramford ikke kan jobben sin, det er jo ganske sterk påstand.. 

Så du hva som står i instruksjonsboka? 
 

Instruksjonsboka! Nå må du snart gi deg. 

Lenke til kommentar
Selle skrev (21 minutter siden):

Jeg ville stolt mer på hva som står i instruksjonsboka/servicehefte en hva en random verksmester sier i en youtube video

Det var ikke en "random verksmester", det var en kia sertifisert verksmester på ett kia verksted som jobbet og viste hvordan de tok service på en kia soul.  Og meg bekjent står det ingenting i dokumentasjonen at måling er fyfy, som påstås. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Det var ikke en "random verksmester", det var en kia sertifisert verksmester på ett kia verksted som jobbet og viste hvordan de tok service på en kia soul.  Og meg bekjent står det ingenting i dokumentasjonen at måling er fyfy, som påstås. 

Måling er jo ikke "fyfy" så lenge man følger Kia's anbefalninger og bytter bremseveske ved hver 24 måneder, eller 30,000 km?  

Hvis man så er inne på service hver 12 måneder og/eller 15,000 km, så har du en 50% sjanse for at du enten ser en målning, eller komplett skifte av bremseveske. 

Kan jo være verdt å notere hvor langt bilen du prater om har gått, og ergo hvorfor den bare måles, eller utfører et komplett skifte av bremseveske? 

Lenke til kommentar
oophus skrev (4 minutter siden):

Måling er jo ikke "fyfy" så lenge man følger Kia's anbefalninger og bytter bremseveske ved hver 24 måneder, eller 30,000 km?  

Hvis man så er inne på service hver 12 måneder og/eller 15,000 km, så har du en 50% sjanse for at du enten ser en målning, eller komplett skifte av bremseveske. 

Kan jo være verdt å notere hvor langt bilen du prater om har gått, og ergo hvorfor den bare måles, eller utfører et komplett skifte av bremseveske? 

Er bare en tidligere debattant som har ment det er fyfy å måle. For det ikke fungerer, men har ikke kunnet dokumentere påstanden. For min del mener jeg jo mer mulighet en har å måle, jo bedre. I alle fall når det er så lett. Da kan en fange opp problemer tidligere. Om en velger å bytte ved faste intervaller, så gjør en det. Men personlig mener jeg det er bortkastet om målingene er bra og målingene er til å stole på. Tenker at om en har pumpet ut væsken si på to år service og måler tilsvarende verdier som ny væske så bør en bruke den på ny for miljøet sin del og kunden sin del. Er det dog forskjeller hvor det er sannsynlig at en får problemer før neste service(her bør terskel være veldig lav såklart) så bør den byttes. Og det er den gjerne hvert 2 år, og kanskje ikke. Avhengig av mange faktorer. Men etter å ha pumpet ut væsken så har den gjerne trukket til seg så mye vann at den er dårlig, siden væsken er hygroskopisk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...