Gå til innhold

Tesla og service: Pris for bremser


kremt

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Kahuna said:

Jeg har aldri påstått at Tesla, eller noen andre,  ikke behøver bremser. Det jeg påpeker er at ved fornuftig bruk av motorbrems kan du spare bremsene, dessuten påpeker jeg at hvorvidt man koker bremsevæske under banekjøring ikke er veldig relevant for kjøring på offentlig vei. 

Å koke bremsevæske eller miste bremser er ikke som kun skjer på bane. 
Det kan de som kjører Oslofjord tunnellen eller gjennom Dalen i fellesferien fortelle deg. 

Det finnes ikke et eneste argument for hvorfor bremsene ikke skal fungere optimalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Det er normalt sett ikke noe behov for å bruke bremsene i Oslofjordtunnellen med Tesla. Det betyr ikke at man ikke trenger bremser, men det bare understreker at slitasjen er annerledes enn på en fossilbil, og i hvert fall i forhold til banekjøring.

Poenget hans er jo ikke oslofjordtunnellen. Poenget er at bilene har bremser, og bremser må vedlikeholdes. Det er snakk om sannsynlighet. 

I hvilken bil setter man seg inn i? Den som har byttet bremseveske hvert andre år, eller den som har gått 8 år sammenhengende uten ny bremseveske? Spiller ingen rolle om det er Tesla eller ikke - poenget der er jo bare at Tesla's fremgangsmetode kan skaffe en høyere sannsynlighet for det siste enn det første. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (30 minutter siden):

Å koke bremsevæske eller miste bremser er ikke som kun skjer på bane. 
Det kan de som kjører Oslofjord tunnellen eller gjennom Dalen i fellesferien fortelle deg. 

Det finnes ikke et eneste argument for hvorfor bremsene ikke skal fungere optimalt.

Ja egentlig bør en jo bytte olje hver dag, det finnes jo en mulighet for at den har kokt uten at en vet det selv. Er jo helt horibelt at leverandørene ikke krever daglig skift! Bør egentlig bytte bil for hver gang en bruker den, noe kan jo ha gått galt! Også må en selvfølgelig skylde på Tesla for alt dette, de er jo roten til alt som er galt i verden. Såklart.

 

😂

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Tesla og service: Pris for bremser
2 hours ago, oophus said:

Poenget hans er jo ikke oslofjordtunnellen. Poenget er at bilene har bremser, og bremser må vedlikeholdes. Det er snakk om sannsynlighet. 

I hvilken bil setter man seg inn i? Den som har byttet bremseveske hvert andre år, eller den som har gått 8 år sammenhengende uten ny bremseveske? Spiller ingen rolle om det er Tesla eller ikke - poenget der er jo bare at Tesla's fremgangsmetode kan skaffe en høyere sannsynlighet for det siste enn det første. 

En bil som har fått mer vedlikehold er så klart bedre enn en bil som har fått mindre vedlikehold, så fremt alt annet er likt. Men risikoen ved å ikke bytte bremsevæske annenhvert år er nok ganske minimal. De jeg har snakket med som jobber på verksted sier de nesten aldri bytter bremsevæske, de bare sjekker at den er ok.

Det ville bekymre meg mer om bremsene ikke får smørning og annet tilsyn over åtte år, enn at bremsevæsken ikke har blitt byttet. Og jeg kjenner ikke til at bremseservice er standard i noe vedlikeholdsprogram. Det er stort sett anbefalt, akkurat som hos Tesla.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

En bil som har fått mer vedlikehold er så klart bedre enn en bil som har fått mindre vedlikehold, så fremt alt annet er likt. Men risikoen ved å ikke bytte bremsevæske annenhvert år er nok ganske minimal. De jeg har snakket med som jobber på verksted sier de nesten aldri bytter bremsevæske, de bare sjekker at den er ok.

Da tar dem seg betalt for noe de ikke gjør isåfall? Om jeg har slikt inkludert i min serviceavtale, så sørger jeg for at jeg får ny bremseveske. Jeg har jo allerede betalt for det. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Det ville bekymre meg mer om bremsene ikke får smørning og annet tilsyn over åtte år, enn at bremsevæsken ikke har blitt byttet.

 Hæ? Da er jeg i så fall uenig. Bremsevæsken vil jeg si er en av de viktigste komponentene du har i hele bilen. Jo mer kondens den tar til seg gjennom tid, jo lavere ned går kokepunktet. Den ene gangen du da plutselig skal kjøre ei henger med noe stein i eller noe, så er den daglige turen plutselig blitt en tur som gjør at varmeutviklingen går over et høyt redusert kokepunkt, og du har null bremser. Dette er jo et problem som dukker opp når du minst trenger problemet. Når du faktisk må bremse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bremsevæske bør absolutt byttes regelmessig. Glykolbaserte bremsevæsker (DOT 3, 4, 5.1)  løser vann, noe som betyr at de over tid får stadig høyere vanninnhold og redusert kokepunkt, som igjen betyr at terskelen før bremsene koker gradivs synker med tiden siden man ikke praktisk kan unngå at bremsevæsken kommer i kontakt med vann (Luft inneholder vann). Dette er ikke knyttet til bruk eller slitasje, det vil skje over tid uansett.

Silikon (DOT 5) eller mineraloljebaserte bremsevæsker er enda verre. Selv om de ikke løser vann så kommer vann til sist inn i bremsesystemet og vil i de væskene gjerne samle seg i systemets laveste punkt som gjerne er kalipperne (nettopp fordi de er hydrofobe). Denne oppsamlingen av vann koker ved 100C, og det har samme effekt som annen koking av bremsene: Gass i systemet og tap av kraft.  Derfor er gjerne glykolbaserte bremsevæsker foretrukket av de fleste.

M.a.o glykolbaserte væsker bør byttes jevnlig for å redusere vannkonsentrasjonen i systemet og opprettholde væskens kokepunkt. Hydrofobe bremsevæsker indikerer at man jevnlig må tappe fra oppsamlingspunkter hvor vannbobler kan oppstå.

Merk at redusert kokepunkt på bremsevæsken er gjerne umerkelig i vanlig bruk, men kan gi ikke-funksjonelle bremser ved en hard oppbremsing i.e. der du trenger de aller mest.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, oophus said:

Da tar dem seg betalt for noe de ikke gjør isåfall? Om jeg har slikt inkludert i min serviceavtale, så sørger jeg for at jeg får ny bremseveske. Jeg har jo allerede betalt for det. 

Du har betalt for en sjekk av kvaliteten, og bytte ved behov. Men supert om de ønsker gjøre deg fornøyd.

(Jeg mistenker egentlig at varighet på bremsevæske er et problem som er mer relevant i land med høyere temperaturer og høyere luftfuktighet, og at det ikke er så relevant i Norge.)

7 minutes ago, oophus said:

Hæ? Da er jeg i så fall uenig. Bremsevæsken vil jeg si er en av de viktigste komponentene du har i hele bilen. Jo mer kondens den tar til seg gjennom tid, jo lavere ned går kokepunktet. Den ene gangen du da plutselig skal kjøre ei henger med noe stein i eller noe, så er den daglige turen plutselig blitt en tur som gjør at varmeutviklingen går over et høyt redusert kokepunkt, og du har null bremser. Dette er jo et problem som dukker opp når du minst trenger problemet. Når du faktisk må bremse. 

Det samme er det med manglende smørning og slikt. Du kan ende opp med at bremseklossene ruster fast eller blir blokkert av dritt, og i hverdagen bruker man regenerativ bremsing så man merker ikke særlig til det. Og så når man plutselig må nødbremse så skjer det ingenting. Det er jo akkurat dette en del elbilister opplever.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Du har betalt for en sjekk av kvaliteten, og bytte ved behov. Men supert om de ønsker gjøre deg fornøyd.

Jeg har aldri møtt noen vegg etter to år med en bil, der jeg sier jeg skal bytte bremsevæske. De anbefaler det selv, så selvfølgelig gjør de det?

Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

(Jeg mistenker egentlig at varighet på bremsevæske er et problem som er mer relevant i land med høyere temperaturer og høyere luftfuktighet, og at det ikke er så relevant i Norge.)

Det er omvendt. Vi lever i et klima som gjør dette ekstra viktig. Regn og snø, og vi bor langs kysten en majoritet av oss. 

Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Det samme er det med manglende smørning og slikt. Du kan ende opp med at bremseklossene ruster fast eller blir blokkert av dritt, og i hverdagen bruker man regenerativ bremsing så man merker ikke særlig til det. Og så når man plutselig må nødbremse så skjer det ingenting. Det er jo akkurat dette en del elbilister opplever.

Tidspunktet når problemet forekommer er her avgjørende. Fastrustede bremseklosser merker du når du kjører i 0 km/t. Dårlig bremsevæske og koking merker du når du kjører i X km/t og bremser. Rimelig avgjørende forskjell. 

Folk må slutte å skrive om dette og totalt bomme. Folk kan finne på å høre på deg. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (3 timer siden):

Å koke bremsevæske eller miste bremser er ikke som kun skjer på bane. 
Det kan de som kjører Oslofjord tunnellen eller gjennom Dalen i fellesferien fortelle deg. 

Det finnes ikke et eneste argument for hvorfor bremsene ikke skal fungere optimalt.

Jeg ser fortsatt ikke relevansen til banekjøring. Du blir sikkert flink til å skru bil der men du kan ikke bruke erfaringene fra bane til å si noe fornuftig om hvor ofte bremsevæske må byttes på biler som *aldri* kjøres på bane. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
3 hours ago, Marzo said:

Å koke bremsevæske eller miste bremser er ikke som kun skjer på bane. 
Det kan de som kjører Oslofjord tunnellen eller gjennom Dalen i fellesferien fortelle deg. 

Det finnes ikke et eneste argument for hvorfor bremsene ikke skal fungere optimalt.

Det har du helt rett i.
Men jeg tror at ett merke som ikke har eksistert så mange år på markedet, og i tillegg har mulighet for (kraftig) el-brems ikke er der du skal  argumentere hardt om din bekymring om bremsevedlikehold. For meg blir det bare "trolling" mot Tesla/Tesla-eiere. Håper jeg tar feil her.
Jeg er mer engstelig for de som "dodger" EU-kontroller med gamle vrak som de ikke har råd til/gidder vedlikeholde. Eller de som kjører i rus/overmedisinert tilstand eller er demente (ref. ikke lenger krav om helseattest for eldre mennesker som kanskje bør droppe å kjøre sjøl når de knapt skjønner hva de ser utenfor bilruta).
 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus said:

Jeg har aldri møtt noen vegg etter to år med en bil, der jeg sier jeg skal bytte bremsevæske. De anbefaler det selv, så selvfølgelig gjør de det? 

De fleste anbefaler sjekk. Ikke faktisk bytte. Men om man får spesifisert kvittering der det er ført opp ny bremsevæske ville jeg nok vært relativt sikker på at de faktisk har byttet, og ikke bare sjekket. Mindre seriøse aktører kan finne på å føre opp bremsevæske selv om de ikke har byttet.

2 minutes ago, oophus said:

Det er omvendt. Vi lever i et klima som gjør dette ekstra viktig. Regn og snø, og vi bor langs kysten en majoritet av oss. 

Får man snø og regn i bremsesystemet har man større problemer. Utfordringen er at det kommer til fuktig luft i bremsesystemet. Og i snitt over året har Norge ekstremt lav luftfuktighet sammenlignet med f.eks Thailand eller Florida. Vi er knapt på samme planet.

2 minutes ago, oophus said:

Tidspunktet når problemet forekommer er her avgjørende. Fastrustede bremseklosser merker du når du kjører i 0 km/t. Dårlig bremsevæske og koking merker du når du kjører i X km/t og skal bremse. Rimelig avgjørende forskjell. 

At parkeringsbremsen har rustet fast i låst tilstand opplever man i 0 km/t. At bremsene ikke fungerer skikkelig pga rust og dritt opplever man i X km/t.

2 minutes ago, oophus said:

Folk må slutte å skrive om dette og totalt bomme. Folk kan finne på å høre på deg. 

Jeg oppfordrer alle til å følge bilprodusentens anbefalninger.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Jeg oppfordrer alle til å følge bilprodusentens anbefalninger.

Hvorfor argumenterer du med at slikt ikke er farlig da isåfall? Kritikken handler kun på sannsynlighet innenfor bilflåten. Har man faste rutiner for å bytte bremsevæske, og det må til for å beholde garantien, så er sannsynligheten større for at X merke har bedre vedlikehold på det punktet enn det motsatte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, oophus said:

Hvorfor argumenterer du med at slikt ikke er farlig da isåfall? Kritikken handler kun på sannsynlighet innenfor bilflåten. Har man faste rutiner for å bytte bremsevæske, og det må til for å beholde garantien, så er sannsynligheten større for at X merke har bedre vedlikehold på det punktet enn det motsatte. 

Jeg bare sier hva jeg ville gjøre. Om jeg skulle velge mellom å kjøre en åtte år gammel bil der bremsevæsken er byttet annenhvert år men det er aldri utført bremseservice, eller en åtte år gammel bil der bremsevæsken aldri er byttet men det er utført bremseservice hvert år, så ville jeg valgt alternativ nr 2.

Helst skulle jeg så klart valgt en bil der begge deler er utført regelmessig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Just now, Espen Hugaas Andersen said:

At parkeringsbremsen har rustet fast i låst tilstand opplever man i 0 km/t. At bremsene ikke fungerer skikkelig pga rust og dritt opplever man i X km/t.

Induktive bremser går mot null bremseeffekt når farten går mot null, så om bremseklossene sitter fast vil man merke* det i lav fart selv om man i all hovedsak bruker induktiv bremsing. I.e. mekaniske bremser brukes også på elbiler for å stoppe helt opp, ikke bare for nødbremsing. Det betyr også at bremseklossene aldri vil stå ubrukt ved vanlig kjøring. De får anledning til å bevege seg ved all kjøring selv om de brukes mindre i høy fart i biler med induktive bremser.

Både bremsevæske og kalippere må naturlig nok ha preventivt vedlikehold siden en feil er uakseptabel. Å sette det ene opp mot det andre er et falskt dilemma.

*)Om bare en kloss sitter fast er det imidlertid ikke garantert siden en ubalanse ikke nødvendigvis merkes i lav fart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Jeg bare sier hva jeg ville gjøre. Om jeg skulle velge mellom å kjøre en åtte år gammel bil der bremsevæsken er byttet annenhvert år men det er aldri utført bremseservice, eller en åtte år gammel bil der bremsevæsken aldri er byttet men det er utført bremseservice hvert år, så ville jeg valgt alternativ nr 2.

Helst skulle jeg så klart valgt en bil der begge deler er utført regelmessig.

Hvis bremsevæsken er byttet. Hvordan skulle bilen ha gått igjennom service uten å ha fått det resterende sjekket? Du inkluderer et premiss som gir 0 mening. 

Faktaene er at bremsevæske burde skiftes minst hvert andre år. Alt handler om sannsynlighet uten kontroll på hvordan de ulike bilene brukes i bilflåten. En fast service-intervall sikrer kontroll, og minsker mulige problemer. Enkelt og greit. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, sverreb said:

Induktive bremser går mot null bremseeffekt når farten går mot null, så om bremseklossene sitter fast vil man merke* det i lav fart selv om man i all hovedsak bruker induktiv bremsing. I.e. mekaniske bremser brukes også på elbiler for å stoppe helt opp, ikke bare for nødbremsing. Det betyr også at bremseklossene aldri vil stå ubrukt ved vanlig kjøring. De får anledning til å bevege seg ved all kjøring selv om de brukes mindre i høy fart i biler med induktive bremser.

Det er absolutt mulig at man kan oppdage dårlig bremseeffekt før man kommer seg ut på motorveien, men med rundkjøringer og lite trafikk, så er det også fint mulig å komme seg ut på motorvei uten å ha rørt bremsene. Hvis jeg prøvde kunne jeg fint kjøre Kongsberg - Drammen uten å røre bremsen på min forrige manuell-gir bil, og med Teslaen er det *mye* lettere. (Vel, *etter* man har startet Teslaen ved å trykke på bremsen. Men den vil starte selv om bremseeffekten er null.) Hovedpenget blir at man må planlegge nedbremsingene litt. Inn mot rundkjøringene må man ha god plass til bilen foran, slik at man kan gjøre en mye mer forsiktig oppbremsing uten å kjøre i baken på de. Det går som regel også fint i lyskryss. Halverer man hastigheten hver gang man er halvveis frem til streken fra siste halvering av hastigheten, så vil man aldri nå frem til streken, og alltid være i bevegelse.

Om man kommer seg ut på motorveien uten å ha oppdaget at bremsene gir dårlig/ingen effekt, så kan det oppstå situasjoner som f.eks at noen punkterer, slik at man må nødbremse, og det er først da man oppdager at man ikke har bremser.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Kahuna said:

Jeg ser fortsatt ikke relevansen til banekjøring. Du blir sikkert flink til å skru bil der men du kan ikke bruke erfaringene fra bane til å si noe fornuftig om hvor ofte bremsevæske må byttes på biler som *aldri* kjøres på bane. 

Jeg har mye mer erfaring med gatebiler, men det er ikke diskusjonen. 

En bil som brukes på bane har sjeldent originale bremser.
Den bør ha oppgradert bremse klosser, men det mest vanlige er å oppgradere alt til et større, kraftigere og gjerne lettere oppsett. 
Men det viktigste av alt er at de har byttet bremsevæsken før de skal ut å kjøre! 

En original bil med originale bremser er nettopp designet for å kjøre på veien.
Det er ikke designet for å brukes til noe ekstremt som banekjøring. Det samme gjelder for elbiler. 

Det at bremsene brukes mindre på en elbil tilsier ikke at de krever mindre vedlikehold, da er det viktigere med tilsyn ettersom man ikke vil kunne avdekke feil like ofte, gjerne før det er for sent. 
 

Endret av Marzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg bare sier hva jeg ville gjøre. Om jeg skulle velge mellom å kjøre en åtte år gammel bil der bremsevæsken er byttet annenhvert år men det er aldri utført bremseservice, eller en åtte år gammel bil der bremsevæsken aldri er byttet men det er utført bremseservice hvert år, så ville jeg valgt alternativ nr 2.

Helst skulle jeg så klart valgt en bil der begge deler er utført regelmessig.

Hva er en bremseservice hvor man ikke bytter bremsevæske? 
Hvordan sjekker man for symptomene som avdekkes ved å studere væskekvaliteten? 

En bremseklosse har ingen tidsbegrensning, det har væska. Den må byttes hver 2. år i følge produsentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, oophus said:

Hvis bremsevæsken er byttet. Hvordan skulle bilen ha gått igjennom service uten å ha fått det resterende sjekket? Du inkluderer et premiss som gir 0 mening.

Bremseservice er gjerne et valgfritt tilvalg ved service. Om man ikke betaler for dette sjekker de så klart at bremsene fungerer, men de tar ikke bremsene i fra hverandre og fjerner dritt, smører, osv.

28 minutes ago, oophus said:

Faktaene er at bremsevæske burde skiftes minst hvert andre år. Alt handler om sannsynlighet uten kontroll på hvordan de ulike bilene brukes i bilflåten. En fast service-intervall sikrer kontroll, og minsker mulige problemer. Enkelt og greit. 

Nei, bremsevæsken bør ikke byttes annenhvert år. Så vidt jeg vet er det ingen bilprodusenter som påstår dette. Den bør *sjekkes* for om den bør byttes annenhvert år, og så byttes ved behov. Det kan bety at en bil som følger normal service hos ca hvilken som helst forhandler bytter bremsevæske f.eks hvert tiende år. Det kommer helt an på miljøet bilen opererer i, hvor tett bremsesystemet på den spesifikke bilen er, og diverse andre faktorer.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...