Gå til innhold

Sitte med huslån etter samlivsbrudd


Anbefalte innlegg

Hei.

Det går en vei i forholdet og lurer på hvordan utsiktene er på å sitte med huslånet selv. Årslønnen ligger på 850 000 brutto med muligheter for litt overtid. Vi har to barn og jeg har 100 000 i oppsparte midler. Jeg har et billån ved siden av som ligger på ca 2500 per måned. Takst på huset er 5,3 per sommer 2020. Nybygg fra 2018. Forferdelig følelse å flytte ut av huset som barna hadde gledet seg å flytte inn i, men når den andre parten har vaklende følelser så er det vanskelig, men det blir litt på siden.

Hvordan er utsiktene for å sitte med dette huset selv, noen som har tall og komme med? Er det noe fradrag og snakke om da barna blir delt? Er det noe ekstra jeg kan regne med i eventuelle fradrag? 

Hilsen fortvilet far.

Endret av nordmann1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bankene har som krav om at 90% av lånene deres er maks 5 ganger inntekten til lånetaker. 

Så med din inntekt på 850 000 i året,  kan du ha 4 250 000 totalt i lån. Du oppgir ikke hvor mye du har i lån på hus og bil, men  4.25 mill totalt i lån bør du kunne få innvilget i banken din uten store vansker. 

Har du et godt forhold til banken din, er det og mulighet for å få litt mer enn det.

Lenke til kommentar

Huset har pr dags dato ca 4,4 i lån. Betalte ut studielån denne måneden så har ingen andre utgifter enn hus og bil. Eksen har fått det som er av barnetrygd på sin konto så det kommer og i "pluss". Er det noen fradrag en kan påregne i min favør ved et brudd? Prøve å få et budsjett opp her, iallefal sånn grovt regnet. 

Lenke til kommentar

Du kan få prisvurdering med en eiendomsmegler.

F.eks om prisvurderingen er 5.7 mill, og vi trekker fra 100000 i omkostninger. Så får vi 5.6 mill i verdi.

Så blir regnestykket 5.6 - 4.4 = 1.2 eid av dere. Om dere har 50% fordeling så blir der 600,000 kr i eierandel hver. Du må i såfall betale ut ex med 600000 av dette. Noe som vil øke låne behovet litt.

Et bilån på 2500kr måneden er ganske moderat vil jeg si. Tror ikke det skal være et problem.

Jeg tror det skal gå å betale. Spørsmålet blir bare om du får en bank til å låne deg det du trenger.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Huset er delt 50/50, men håper at exsamboer kan være villig til å ta 100 000 for å bli løst ut. Hun er samarbeidsvillig. Taksten er 5,3 hvis dobbeltgarasjen blir ferdigstilt. Det har jeg ingen intensjoner om å gjøre, da det gjenstår litt på den. 

Billånet som står igjen er ca 170 000. Studielån ble nedbetalt denne måneden. Hadde ifjor ca 44 000 utbetalt i gjennomsnitt, da regner jeg ikke med ferielønnen i dette.

Lenke til kommentar
nordmann1 skrev (5 minutter siden):

Huset er delt 50/50, men håper at exsamboer kan være villig til å ta 100 000 for å bli løst ut. Hun er samarbeidsvillig. Taksten er 5,3 hvis dobbeltgarasjen blir ferdigstilt. Det har jeg ingen intensjoner om å gjøre, da det gjenstår litt på den. 

Billånet som står igjen er ca 170 000. Studielån ble nedbetalt denne måneden. Hadde ifjor ca 44 000 utbetalt i gjennomsnitt, da regner jeg ikke med ferielønnen i dette.

Tipper hun blir lite samarbeidsvillig etter du gir henne tilbud om 100 000 når hun i realiteten har krav på 350 000 med ferdigstilt garasje. 

Lenke til kommentar

Om ho har økonomisk rom for det, kan ho vere med på å dekke ein mindre del av verdien på huset inntil vidare for at borna skal få bruke heimen? At du eig 92% og ho 8% eller noko sånt.

Det er fleire veier til målet. Det beste er om du får ein bank med på notane og kan ha alt sjølv. Med 850 000 i året kan du fint klare å setje av meir i månaden til å betale på eit lån. Ikkje at det er inntekta som avgrensar det antar eg, men 5-ganger-regelen. Ta kontakt med alle bankane og sjå om nokon er med på notane. Burde vere mogleg i din situasjon.

Du skreiv i starten at taksten var 5.3m sommaren 2020, men no at det er med ferdigstilt dobbelgarasje som ikkje er ferdig. Med andre ord er ikkje taksten 5.3m?

Salvesen. skrev (1 time siden):

Tipper hun blir lite samarbeidsvillig etter du gir henne tilbud om 100 000 når hun i realiteten har krav på 350 000 med ferdigstilt garasje. 

Ho har krav på 50% av verdien på det tidspunktet han kjøper ho ut. Om det gjenstår ein del på garasjen så antar eg det gjenstår ein del investering der òg, så det er ikkje relevant.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Svein M skrev (7 minutter siden):

Det er vel verdien på hus og eiendelene den dagen hun flyttet ut som skal fordeles.

Nei, kven som bur der betyr ingenting. Det er verdien den dagen dei signerer på papirene at han overtar og eig 100% som er riktig. Ein veit sjølvsagt aldri kva huset kunne blitt solgt for om det vart lagt ut for salg, så marknadsprisen er vanskeleg å vite. Det næraste ein kjem er vel å få fleire meglarar på besøk og gje ein verdivurdering for så å prøve å finne ein fornuftig middelvei.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...