Gå til innhold

30 knop uten utslipp: En rekke nye hurtigbåt-strekninger skal snart ut på anbud [Ekstra]


Anbefalte innlegg

J-Å skrev (11 minutter siden):

MF Ellen er kanskje et bedre eksempel, med batterier i samme størrelsesorden.

Jeg kan ikke se at den bruker så dyp DoD? Den er sjeldent under 30%, og vi vet ikke øvrig buffer, siden de kun skriver tilgjengelig og ikke totalkapasiteten på pakkene?  Gjennom ladingen så går den isåfall ikke lengre opp enn til 87%. Så de utnytter maks 57% gjennom ladesyklusene. Mindre om øvrig buffer er høyere enn utgangspunktet vi ser fra langtidsladingene. Er jo et spenn her også, til maks 70% som er foreslått i hurtigbåtssammenhengen. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4.3 MWh nominelt oppgis det for "Ellen", da blir vel 2150 kWh å anse som 100%for banken, De er vel stort sett mellom 80% og 30%, mens de lader til 90% om natten. Det er ikke så langt unna det "Flying Foil" rapporten opererer med. De har maks 90%-30%-, men hvis vi går fra 70 minutt  til 60 minutt for lengste delstrekning, så holder det med 82%-30%. 

image.png.ecebc8b1dfe7a9d949013ea5b136512c.png

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
J-Å skrev (På 23.2.2021 den 16.22):

De har maks 30%-90%, men hvis vi går fra 70 minutt  til 60 minutt for lengste delstrekning, så holder det med 82%-30%. 

Er jo alt slikt som blir spennende å se i et slikt prosjekt. Øker man hastigheten, så går det ut over pakkene det også og levetid. Jo større DoD, jo kortere levetid. Ergo hadde det vært stilig om man fikk sett både og. Hydrogen på fylling 1 gang i døgnet, vs batteri management og det som må til der. 

Blir ikke overrasket om FC uansett hører hjemme til større andeler batterier over tid når hydrogen blir lettere tilgjengelig. En mindre FC REX kan man tjene igjen ved at man sinker utskiftninger for batteriene betydelig. Sakte lading gjennom hele dagen vs hurtiglading og batteribytte. Det betyr at batteriene kan opprettholdes ved 50% SoC gjennom hele dagen fremfor at man får sykluser opp og ned. Jeg aner ikke hvor mange tusen prosent man ville fått angående levetid på cellene på den måten, men jeg bruker ordet "tusen" av en grunn ettersom jeg trur det faktisk ville vært såpass. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...