Jump to content
Evil-Duck

Hvorfor er det så steile fronter mellom elbil entusiaster?

Recommended Posts

Complexity skrev (Akkurat nå):

Mangler vel lyd generelt? er vel 3 høytalere eller noe?

Ikke i Max utgaven. Er greit med diskant og mellomtone, men bassen er litt blass. 

Share this post


Link to post

Hyundai Kona 2019

*Litt liten bagasjeromsplass i forhold til ønsket plass/reelt behov
*Ingen appløsning før 2020-modellen
*Ingen mulighet for å oppdatere lagret info om ladestasjoner ved å koble bil til delt wifi (oppdaterer bare live-info der og da)
*innebygd kartdatabase er tidvis elendig, og da spesielt det å søke etter ladestasjoner med filterinnstillinger
*Ikke trådløs Android Auto/Apple CarPlay, så må koble il med kabel selv når den bruker trådløs lading og BT, og AA/ACP fungerer som eget skall uten kobling til bilens info forøvrig (gjelder dog generelt på alle biler)
*Ingen frunk, selv om det er plass (men løses via tredjepart-løsninger som frunk.au)
*Ingen krok ved lansering, slik de "trodde skulle komme", og 2020-modell har veldig lav trekkapasitet (kan ettermontere, men da kun for sykkelholder etc)
*treg lading, og aldri over 78 kW, selv om lovnaden var 100 kW, men ladetid er som lovd (men burde være bedre)
*forhjulstrekk, som gjør at den lett spinner, spesielt på Nexen sommerdekkene og derfor ikke klarer utnytte effekten til fulle

Flere av punktene er egentlig generelle og ikke spesielt for Kona, f.eks. det med AA/ACP. Og noen av tingene (liten plass, ingen krok) visste jeg egentlig om, men satset på at jeg skulle klare å leve med. Dog, det er fremdeles punkt som gjør at man vurderer om det er rett bil. Og det med krok er egentlig mer et kost/nytte-spørsmål, da jeg synes det er litt råflått å spandere 13K på hengerfestet, og likevel må dytte noen tusenlapper til på et sykkelstativ som takler minst 2 elsykler.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Evil-Duck skrev (På 26.2.2021 den 22.52):

Jeg opprettet denne tråden i interesse for å drøfte å diskutere et personlig observert fenomen, jeg har ikke fasiten, men ønsket en diskusjon, og jeg er helt åpen for at min tolking av disse observasjonene ikke er noen universell sannhet, ei heller hadde jeg noen underliggende mål eller ambisjoner ved å opprette tråden her.  Jeg ønsket ganske enkelt en diskusjon :) 

Bare en generell notis å ikke en respons på noen innlegg. 

Her kan du (igjen) se hvor og hvorfor det er steile fronter her. Og hvem som skaper dem. Se spesielt side 2 og 3. Fortsetter sikkert på side 4. Gir seg ikke så lett de typene der...

 

Edited by Hanhijnn
  • Like 1

Share this post


Link to post
Snowleopard skrev (21 timer siden):

Hyundai Kona 2019
...
*treg lading, og aldri over 78 kW, selv om lovnaden var 100 kW, men ladetid er som lovd (men burde være bedre)
...

Wow, hadde jeg fått den ladehastigheten skulle jeg ikke klaget. Hilsen Ioniq 2020-eier, hvor aller høyeste hastighet jeg har registrert (under optimale forhold) var 47 kW. 😅

  • Like 1

Share this post


Link to post
Kajac skrev (27 minutter siden):

Wow, hadde jeg fått den ladehastigheten skulle jeg ikke klaget. Hilsen Ioniq 2020-eier, hvor aller høyeste hastighet jeg har registrert (under optimale forhold) var 47 kW. 😅

Joda, er klar over akkurat den problemstillingen. Og rart Hyundai ikke har fått langt mere pepper for at den bilen ikke klarer mer enn standard hurtiglading, når de lover "opp til 100 kW". Er egentlig endel irritert fordi lovnaden var 100 kW, ikke 80 kW som hadde vært langt mere redelig å si. Og det er det jeg påpeker.

Men uansett, begge bilene lader 0-80 % SOC på angitt 54 minutter ved optimale forhold. Hadde det derimot blitt ladet ferdig på 30-40 minutter, så hadde pausene blitt endel kortere, og mer naturlig lenge. Og selv om du ikke vil spise for hver pause, så er 30 minutter langt lettere å få til å gå, enn nesten en time.

Men jeg skulle gjerne sett ladetider tilsvarende Ioniq gen 1, der den lader på ca 30 minutter på hurtiglader og med god effekt opp til noen og 90 %, og ned mot 20 minutter når den får briske seg på en lader med minst 75 kW effekt. Man kan jo si det som at endel sikkert har kjøpt nye Ioniq, med tro på at den var så rask å lade, men så finner ut at det kun gjaldt den gamle med 28 kW effekt.

Men om man stoper å lade rundt 60 % SOC, og så kjører ned til rett under 10 % før man så lader igjen, så får man i realiteten ganske grei tur også med nye Ioniq, samtidig som man har endel flere km i fra start med 100 % SOC med 10 kWh mer enn gamle Ioniq.

Det er forøvrig "trikset" og med Kona, om man skal så langt at man trenger minst to ladinger per dag på en tur. Foreløpig har det holdt med 1 lading, men da til 80 %-ish, mens man "kjemper" med kø i kaféen/restauranten og lang tid før maten blir levert.Da flyr det fort en time, og bilen likevel må vente på eieren og ikke motsatt.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Moderatornotis: da er en god del innlegg skjult på grunn av off topic og metadiskusjoner angående moderering. For å minne folk igjen på dette; denne tråden er ikke for å sammenligne merke X sine tekniske prestasjoner med merke Y sine prestasjoner. Minner også om å holde en videre høflig og saklig tone. Kommentarer på moderering tas ikke i tråden.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...