Gå til innhold

Hvorfor er det så steile fronter mellom elbil entusiaster?


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hyundai Kona 2019

*Litt liten bagasjeromsplass i forhold til ønsket plass/reelt behov
*Ingen appløsning før 2020-modellen
*Ingen mulighet for å oppdatere lagret info om ladestasjoner ved å koble bil til delt wifi (oppdaterer bare live-info der og da)
*innebygd kartdatabase er tidvis elendig, og da spesielt det å søke etter ladestasjoner med filterinnstillinger
*Ikke trådløs Android Auto/Apple CarPlay, så må koble il med kabel selv når den bruker trådløs lading og BT, og AA/ACP fungerer som eget skall uten kobling til bilens info forøvrig (gjelder dog generelt på alle biler)
*Ingen frunk, selv om det er plass (men løses via tredjepart-løsninger som frunk.au)
*Ingen krok ved lansering, slik de "trodde skulle komme", og 2020-modell har veldig lav trekkapasitet (kan ettermontere, men da kun for sykkelholder etc)
*treg lading, og aldri over 78 kW, selv om lovnaden var 100 kW, men ladetid er som lovd (men burde være bedre)
*forhjulstrekk, som gjør at den lett spinner, spesielt på Nexen sommerdekkene og derfor ikke klarer utnytte effekten til fulle

Flere av punktene er egentlig generelle og ikke spesielt for Kona, f.eks. det med AA/ACP. Og noen av tingene (liten plass, ingen krok) visste jeg egentlig om, men satset på at jeg skulle klare å leve med. Dog, det er fremdeles punkt som gjør at man vurderer om det er rett bil. Og det med krok er egentlig mer et kost/nytte-spørsmål, da jeg synes det er litt råflått å spandere 13K på hengerfestet, og likevel må dytte noen tusenlapper til på et sykkelstativ som takler minst 2 elsykler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 26.2.2021 den 22.52):

Jeg opprettet denne tråden i interesse for å drøfte å diskutere et personlig observert fenomen, jeg har ikke fasiten, men ønsket en diskusjon, og jeg er helt åpen for at min tolking av disse observasjonene ikke er noen universell sannhet, ei heller hadde jeg noen underliggende mål eller ambisjoner ved å opprette tråden her.  Jeg ønsket ganske enkelt en diskusjon :) 

Bare en generell notis å ikke en respons på noen innlegg. 

Her kan du (igjen) se hvor og hvorfor det er steile fronter her. Og hvem som skaper dem. Se spesielt side 2 og 3. Fortsetter sikkert på side 4. Gir seg ikke så lett de typene der...

 

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (21 timer siden):

Hyundai Kona 2019
...
*treg lading, og aldri over 78 kW, selv om lovnaden var 100 kW, men ladetid er som lovd (men burde være bedre)
...

Wow, hadde jeg fått den ladehastigheten skulle jeg ikke klaget. Hilsen Ioniq 2020-eier, hvor aller høyeste hastighet jeg har registrert (under optimale forhold) var 47 kW. 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (27 minutter siden):

Wow, hadde jeg fått den ladehastigheten skulle jeg ikke klaget. Hilsen Ioniq 2020-eier, hvor aller høyeste hastighet jeg har registrert (under optimale forhold) var 47 kW. 😅

Joda, er klar over akkurat den problemstillingen. Og rart Hyundai ikke har fått langt mere pepper for at den bilen ikke klarer mer enn standard hurtiglading, når de lover "opp til 100 kW". Er egentlig endel irritert fordi lovnaden var 100 kW, ikke 80 kW som hadde vært langt mere redelig å si. Og det er det jeg påpeker.

Men uansett, begge bilene lader 0-80 % SOC på angitt 54 minutter ved optimale forhold. Hadde det derimot blitt ladet ferdig på 30-40 minutter, så hadde pausene blitt endel kortere, og mer naturlig lenge. Og selv om du ikke vil spise for hver pause, så er 30 minutter langt lettere å få til å gå, enn nesten en time.

Men jeg skulle gjerne sett ladetider tilsvarende Ioniq gen 1, der den lader på ca 30 minutter på hurtiglader og med god effekt opp til noen og 90 %, og ned mot 20 minutter når den får briske seg på en lader med minst 75 kW effekt. Man kan jo si det som at endel sikkert har kjøpt nye Ioniq, med tro på at den var så rask å lade, men så finner ut at det kun gjaldt den gamle med 28 kW effekt.

Men om man stoper å lade rundt 60 % SOC, og så kjører ned til rett under 10 % før man så lader igjen, så får man i realiteten ganske grei tur også med nye Ioniq, samtidig som man har endel flere km i fra start med 100 % SOC med 10 kWh mer enn gamle Ioniq.

Det er forøvrig "trikset" og med Kona, om man skal så langt at man trenger minst to ladinger per dag på en tur. Foreløpig har det holdt med 1 lading, men da til 80 %-ish, mens man "kjemper" med kø i kaféen/restauranten og lang tid før maten blir levert.Da flyr det fort en time, og bilen likevel må vente på eieren og ikke motsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moderatornotis: da er en god del innlegg skjult på grunn av off topic og metadiskusjoner angående moderering. For å minne folk igjen på dette; denne tråden er ikke for å sammenligne merke X sine tekniske prestasjoner med merke Y sine prestasjoner. Minner også om å holde en videre høflig og saklig tone. Kommentarer på moderering tas ikke i tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si jeg har merket noe spesielt til steile fronter mellom entusiaster for forskjellige elbilprodudenter. Det som etterhvert imidlertid begynner å bli kjedelig og forutsigbart er at alle tråder om nye modeller litt satt på spissen ender opp i side opp og side ned med diskusjon om en eller flere av:

- Hydrogen er bedre enn batteri

- Tesla er best/Tesla er skrot 

- Elon Musk er en løgner 

- Elbil er ubrukelig fordi jeg ikke kan kjøre 200 mil over en fjellovergang i - 40° med to tonn campingvogn på slep og varmeapparatet på 30° og/eller lade batteriet på to minutter.

- Vi er tomme for kobolt og lithium i neste uke

Det er noen usual suspects her son åpenbart girer hverandre opp, uten at jeg skal gi noen av dem skylden.

I tillegg kan jeg nevne bruk av uttrykk som giftbiler, prompebiler og dildobiler, som ikke hører hjemme i noen seriøs debatt.

 

 

 

 

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Spennende å se hva folk ikke liker med den bilen de valgte så jeg slenger meg på. 

MG ZS EV Luxury:

  • Ingen automatlås når man går bort fra bilen med nøkkelen.
  • Ingen mulighet for lagring av flere seteposisjoner. Savner dette da jeg og medlånetager har såpass forskjellig høyde.
  • Akkurat litt for kort lagringsplass med nedlagte bakseter. Kan klemme inn langrrennski på skrå uten å måtte ha de mellom framsetene, men det er bare så vidt. Til neste vinter blir det investert i takboks.

On Topic: Har selv merket litt småsteile fronter i diskusjoner av elbil. Tror litt av grunnen kan være mangelen på modeller som konkurrerer med hverandre. Så man blir tvunget til å sammenligne biler mer på tvers av segment og prisklasse enn om man diskuterte Diesel/Bensin. 

Endret av eintotre
skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden jeg er mellom elbiler nå (men har en ID3 på lån) kan jeg jo skrive om de tingene jeg likte minst med min forrige elbil, en Leaf E+.

1: Appen kunne til tider være treg, og den hadde ikke banale funksjoner som å låse dørene eller lukke vinduene.

2: Takstativet kunne maks ha 35kg

3: Simpel infotainment

4: Hengerfestet kunne ikke dra hengere

5: Ikke CCS.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...