Gå til innhold

Hvorfor er det så steile fronter mellom elbil entusiaster?


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Chris Harris treffer ganske godt her i denne podcasten.. fra 07:15 

 Tesla er for mange blitt en kult. Selv de som liker produktene deres blir kritisert dersom de også liker noen andre merker. 
Sånt ser man ikke blandt andre bilmerker? 

He also compliments Tesla for the Model 3, but says he has never come across such a fantastic product surrounded by so much “BS.” He was about to order a Model 3 but got afraid that having it will be like “wearing a badge that says I am part of a club I do not want to be part of.”

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (19 timer siden):

Man ser det samme i mange andre settinger også; Playstation vs Xbox, Android vs iOS, Windows vs MacOS, C# vs Java, Firefox vs Chrome, Nvidia vs AMD, Intel vs AMD, osv.

Den røde tråden her er at dette er for teknologisk interesserte folk. Kan man anta at man snakker om en innarbeidet dårlig holdning som nå har sklidd over til bilens verden med inntoget av elbiler og nye entusiaster som kommer PGA teknologi? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Hansien said:

Den røde tråden her er at dette er for teknologisk interesserte folk. Kan man anta at man snakker om en innarbeidet dårlig holdning som nå har sklidd over til bilens verden med inntoget av elbiler og nye entusiaster som kommer PGA teknologi? 

Hva er den som gjør at en fossilbil ikke hører inn under teknologi? Mulig det er steile fronter inne på fossilbilfronten også, men TS påstår jo eksplisitt at det er verre med elbiler.

Jeg opplever ikke slike steile fronter i diskusjoner om pulsklokker eller sykkelcomputere (for å ta et eksempel jeg selv kjenner godt), selv om det er uenigheter om hva som er best der også, for eksempel. Og jeg ville i aller høyeste grad kalle det teknologi. 

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (14 minutter siden):

men TS påstår jo eksplisitt at det er verre med elbiler.

Min opplevelse er at det er det ja, jeg opplever det å genuint prøve å være elbil entusiast som mye vanskeligere enn tiden jeg var aktiv i VAG miljøet, da kulturen rundt elbiler er preget av gatekeeping  og ofte svært lite inkluderende da all diskusjon veldig fort går ut i at det er et angrep på et eller annet merke eller bil, selv i lukkede grupper for spesifikke biler eller merker blir du angrepet om du lufter problem du har med din egen bil hvor du spør etter råd og tips, da enkelte tolker det som et angrep på sin egen bil. Som bilentusiast når jeg drev mye med VAG fosilbiler følte jeg generelt en langt større inkludering i miljøet, også på tvers av bilmerker, og mesteparten av konfliktene der ble som jeg nevner i første innlegget mitt tolket som ganske harmløs banter. 

Mulig dette er bare noe jeg føler, og er åpen for motforestillinger til mitt syn 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (2 minutter siden):

Hva er den som gjør at en fossilbil ikke hører inn under teknologi? Mulig det er steile fronter inne på fossilbilfronten også, men TS påstår jo eksplisitt at det er verre med elbiler.

Jeg opplever ikke slike steile fronter i diskusjoner om pulsklokker eller sykkelcomputere (for å ta et eksempel jeg selv kjenner godt), selv om det er uenigheter om hva som er best der også, for eksempel. Og jeg ville i aller høyeste grad kalle det teknologi. 

Jeg sier ikke at alle som er interessert i teknologi skaper steile fronter. (Jeg ser nå at det kan oppfattes slik når jeg skrev innlegget mitt så kortfattet som jeg gjorde.) Det var mer ymtet på at folk med allerede etablerte dårlige holdninger i diskusjoner og lever med holdningen at "mitt er bedre enn ditt", som man ofte ser i de diskusjonene som Kajac dro frem som eksempler, nå også entrer bilens verden siden de kan ha større interesse av kjøretøy siden en teknologisk nyskapning, som kanskje til og med inneholder komponenter og/eller systemer de alt er fan av, er av større interesse enn et fossilt kjøretøy som de tidligere eide fordi de måtte ha bil. Jeg har selv tittet nesen min innom fora rundt disse temaene og har erfart at folk med sterke meninger om sitt favorittmerke ofte er veldig utilgivende å diskutere med da de lettere tyr til lavmælte argumenter og velger heller å angripe personen fremfor sak.

Det siste der ser jeg og en heller uheldig trend av når det kommer til diskusjoner rundt elbiler, uavhengig om det er om et spesifikt merke, sammenligning av forskjellige elbiler eller den mer klassiske elbil vs. fossilbil. Jeg har aldri blitt trakassert så mye som jeg har blitt i diskusjoner før, som etter elbiler ble en hverdag/livstil for mange.

Det er nok lite med steile fronter inne på fossilbilfronten sammenlignet med elbil, og som alt nevnt av TS foregår diskusjoner mellom merkene mer som en friendly banter enn noe annet. Det er heller ikke unormalt at den som skriker og kritiserer høyest merke A også eier merke A. Som et klassisk eksempel er det ingen annen plass enn på VW-fora dette bildet deles så hyppig som det gjøres, gjerne i tråder som omhandler treff og veibeskrivelse;

b18569ecb0879cb1e9cc29892855395d--volksw

 

Jeg tør ikke tenkte på konsekvensene av å poste tilsvarende humoristisk bildet på et elbilrelevant fora.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (24 minutter siden):

Min opplevelse er at det er det ja, jeg opplever det å genuint prøve å være elbil entusiast som mye vanskeligere enn tiden jeg var aktiv i VAG miljøet, da kulturen rundt elbiler er preget av gatekeeping  og ofte svært lite inkluderende da all diskusjon veldig fort går ut i at det er et angrep på et eller annet merke eller bil, selv i lukkede grupper for spesifikke biler eller merker blir du angrepet om du lufter problem du har med din egen bil hvor du spør etter råd og tips, da enkelte tolker det som et angrep på sin egen bil. Som bilentusiast når jeg drev mye med VAG fosilbiler følte jeg generelt en langt større inkludering i miljøet, også på tvers av bilmerker, og mesteparten av konfliktene der ble som jeg nevner i første innlegget mitt tolket som ganske harmløs banter. 

Mulig dette er bare noe jeg føler, og er åpen for motforestillinger til mitt syn 

Noen merkevarer skaper veldig mye engasjement/lojalitet blant kundene. Apple, Tesla. 

Det er vel ikke overraskende at de som ikke velger å eie slike brands kommer med en motreaksjon?

Uten å ha satt meg inn i det så tror jeg ikke at Electrolux vaskemaskiner har så engasjerte eiere. Det et en boks og så lenge den fungerer: bra.

For de som lager produkter er det naturligvis gull verdt med eiere som opptrer som «ambassadører» for deres produkter. Dette motiverer dem til å lage bedre produkter og klekke ut smarte markedføringskampanjer.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Det er nok lite med steile fronter inne på fossilbilfronten sammenlignet med elbil, og som alt nevnt av TS foregår diskusjoner mellom merkene mer som en friendly banter enn noe annet

This!

knutinh skrev (51 minutter siden):

Noen merkevarer skaper veldig mye engasjement/lojalitet blant kundene. Apple, Tesla. 

Som langvarig moderator av Amobil/Hardware/Tek og Digi sine kommentarfelt, så kan jeg også dele en interessant observasjon om at Apple flamewars ikke er like problematisk i disse dager.

Der så gikk det mye i det samme med "Jeg valgte riktig produkt, du valgte feil, her er en liste over årsaker til at X er bedre enn Y", når man valgte Y på et fundamentalt annerledes utgangspunkt. Så da skaper man et debattklima der man leter etter gotcha-argumenter for å vise hvorfor Y i følge deg selv er bedre enn X for å kunne irettesette arrogansen til han som likte X.

I dette debattklimaet så er også all diskusjon rundt fakta og tall ansett som et personlig angrep, så det er ikke lov å stille tvil om Samsung måler batterlevetiden sin annerledes enn Apple, for om du våger å si det så er det et frontalangrep på Samsung.

Det er en god kombinasjon av sinne, hevn, choice-supportive bias og en manglende evne til å kunne se på et produkt fra flere perspektiver enn sitt eget. F.eks. Det kan godt hende at iPhone sin batterilevetid er verdifull for deg, men for andre så betyr de frie tøylene og den kraftige multitaskingen i Android mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
15 minutes ago, Hanhijnn said:

Hvis bare alle kan holde diskusjonen på et saklig nivå, og unngå føleri og synsing, så kan vi ha en ryddig og grei diskusjon.

Helt enig. 👍
Hadde det bare vært så enkelt.
Syntes din første post var helt grei og i tråd med hva jeg synes om temaet.
Det største "problemet" er de du (og jeg) kaller "nett-troll" som har viet sitt liv til å spamme enhver tråd som kan vries til noe negativt om ett gitt produsent/subject.
Jeg som er en BMW-fan "by default" og i sin tid digget amcar-miljøet og kjøper bil/MC på impuls (burde vært fornuft) skjønner ikke denne fanatismen.
Jeg engasjerer meg (litt for) mye i slike tråder/tema slik at jeg kan oppfattes som "fan" av f.eks. Tesla.
Det er jeg ikke, men de som gjør alt for å "disse" ett gitt merke (som regel Tesla) klarer jeg ikke å unngå å "krangle" med.
Men det er best å "holde kjeft" egentlig selv om jeg (som nå) ikke klarer det alltid.

Lenke til kommentar

Tror nok vi alle er enige i at empirisk data er alfa og omega, men det overser årsaken til at debattklimaet er som det er.

Positive og negative sider med en bil er og forblir en individuell vurdering, og da nytter det ikke å peke på empiri når man steamroller over alle andre og anser sitt eget utgangspunkt som den absolutte autoritet.

Ja ok, så Tesla har panel gaps og det er objektivt en dårlig ting, men det gjør ikke Model 3 til et bomkjøp for en som allerede har reservert en Model 3 med full forståelse om at bilen kan komme med panel gaps.

Det ville vært arrogant av meg å si at du er dum som kjøpte Model 3 fordi Ioniq har konsis byggekvalitet og pålitelighet, når du vurderte Model 3 på utgangpunkt av at det var den bilen du likte, du ville ha teknologien og panel gaps er ikke det som er viktig for deg. Snur man den flisa så hadde det vært arrogant av meg å si at Model 3 er det eneste logiske valget, og om man ikke velger Model 3 så er man enten fattig eller dum.

Jeg har hørt begge argumenter blitt brukt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (23 timer siden):

Hvorfor er det å steile fronter mellom oss elbil entusiaster? 

Er det egentlig steile fronter innad mellom elbilentusiastene? Jeg har ikke inntrykk av det egentlig. Jeg har mer inntrykk av at det er steile fronter mellom tradisjonelle bilentusiaster som gjerne liker biler som brumler og den nye generasjonen elbilentusiaster som egentlig bare er tech-entusiaster. De tradisjonelle føler seg jo gjerne litt truet av at "elbiler er fremtiden" som jo tech-entusiastene liker å promotere. Og det er jo på en måte legitimt også fra begge sider. Det er jo et teknologiskifte hvor det er vinn eller forsvinn. Elbiler skal liksom overta hele markedet og det snakkes om å forby fossilsalg, diskuteres om det er riktig osv osv.

Steile fronter mellom VAG og BMW-folk blir noe annet. Det er mer sammenlignbart med fotballsupportere. Det er klart at det er steile fronter mellom Man Utd. supportere og Liverpool-supportere, men tenk deg at det kom en ny type fotball 2.0 som skulle presse ut all tradisjonell fotball. Da hadde det blitt ramaskrik da.

I tillegg til disse generelle gruppene er det jo blitt en egen kult rundt det å hate Tesla og gjerne også Elon Musk. Når jeg leser kommentarfelt og til dels innlegg her på forumet snakkes det også om en Tesla-kult på andre siden, men jeg ser stort lite til ekstremisme fra den siden, mens haterne er mye mer vokale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (19 minutter siden):
Hanhijnn skrev (39 minutter siden):

Hvis bare alle kan holde diskusjonen på et saklig nivå, og unngå føleri og synsing, så kan vi ha en ryddig og grei diskusjon.

Helt enig. 👍
Hadde det bare vært så enkelt.
Syntes din første post var helt grei og i tråd med hva jeg synes om temaet.
Det største "problemet" er de du (og jeg) kaller "nett-troll" som har viet sitt liv til å spamme enhver tråd som kan vries til noe negativt om ett gitt produsent/subject.

Jeg vet, men de er dessverre fredet her sålenge de fører et dannet språk. Vil nesten si at de er "ønsket" her, for de fører til mye trafikk, og det igjen genererer vel reklameinntekter. 😏

Sitat

Jeg som er en BMW-fan "by default" og i sin tid digget amcar-miljøet og kjøper bil/MC på impuls (burde vært fornuft) skjønner ikke denne fanatismen.
Jeg engasjerer meg (litt for) mye i slike tråder/tema slik at jeg kan oppfattes som "fan" av f.eks. Tesla.
Det er jeg ikke, men de som gjør alt for å "disse" ett gitt merke (som regel Tesla) klarer jeg ikke å unngå å "krangle" med.
Men det er best å "holde kjeft" egentlig selv om jeg (som nå) ikke klarer det alltid.

Man skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer en selv, heter det vel. Syns du greier deg bra jeg. Værre med meg... 😏 Er ikke så flink til å holde kjeft jeg heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Er det egentlig steile fronter innad mellom elbilentusiastene? Jeg har ikke inntrykk av det egentlig. Jeg har mer inntrykk av at det er steile fronter mellom tradisjonelle bilentusiaster som gjerne liker biler som brumler og den nye generasjonen elbilentusiaster som egentlig bare er tech-entusiaster. De tradisjonelle føler seg jo gjerne litt truet av at "elbiler er fremtiden" som jo tech-entusiastene liker å promotere. Og det er jo på en måte legitimt også fra begge sider. Det er jo et teknologiskifte hvor det er vinn eller forsvinn. Elbiler skal liksom overta hele markedet og det snakkes om å forby fossilsalg, diskuteres om det er riktig osv osv.

Enig! Er mest steile fronter mellom elbil-entusiaster og elbil-troll, som hevder hva som helst for å sverte elbiler generelt, og Tesla spesielt.

Sitat

I tillegg til disse generelle gruppene er det jo blitt en egen kult rundt det å hate Tesla og gjerne også Elon Musk. Når jeg leser kommentarfelt og til dels innlegg her på forumet snakkes det også om en Tesla-kult på andre siden, men jeg ser stort lite til ekstremisme fra den siden, mens haterne er mye mer vokale.

Må bare si meg 100% enig! 👍

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...