Gå til innhold

Hvorfor er det så steile fronter mellom elbil entusiaster?


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (7 timer siden):

Et godt skrevet og reflektert innlegg, men jeg syns du representerer mitt syn litt feil her. Konflikten mellom fosilbil entusiaster og elbil entusiaster er på alle måter dominerende og verre enn den interne kranglingen mellom elbil entusiastene, der er vi enige. Dette er dog en konflikt jeg forstår som jeg og nevner i et innlegg litt lenger bak her, elbilene direkte truer deres hobby og interesse da elbilene før eller siden vil ta over totalt uansett hvor mye en ikke liker det. Så at fosilbil entusiaster setter seg på bakbena og blir kranglete kan jeg faktisk ha en viss forståelse og sympati for, det jeg derimot ikke forstår er denne uendelige kranglingen, skittslengingen og fiendtligheten internt blant elbil entusiastene som jeg og resomerer i andre innnlegg her i tråden, det er ett fenomen jeg ikke kjenner meg igjen i fra årene når fosil biler var min hovedinteresse og hobby. 

Jeg ser du skriver at det er værst mellom forskjellige fløyer innen EV-vennlige, men mitt utgangspunkt er at jeg ikke ser dette. Vi observerer dette forskjellig, og jeg ser ikke dette slik du ser det, og derfor fremhevet jeg mitt ståsted og min observasjon. Men jeg ser hvordan det kan misoppfattes slik.

Unntaket har gjerne vært alle de som har påpekt at VW og Toyota først og fremst, men og de andre store, kan gjøre dette så mye bedre enn Tesla. Og så har det lakket og leiet før de første mer solide forsøkene har kommet, og det feiler på det som har blitt dratt frem som Tesla sine styrker, software, batteri/rekkevidde, ytelse og ikke minst aggressivitet i å pushe elbil frem.

Når da ID.3 kom, og man opplever at forventet kvalitetsfølelse ikke er der man venter det, at de fremdeles ligger bak på rekkevidde og ytelse, og software-feilene florerer, så har det selvsagt kommet noen skadefro ytringer. Var det dette som skulle være så mye bedre enn det Tesla leverer? Og det blir fort et spørsmål om VW med vilje holder litt tilbake, for "gullegget" er jo fremdeles ICE-motoriseringen. Del-elektrifiseringen oppleves mer som en lett grønnvask enn et reelt forsøk.

Klart det kan tolkes som EV-eiere mot EV-eiere, men jeg ser det egentlig mer som at ICE-entusiastenes håning av Tesla plutselig får seg et kraftig stort speil å se i. Kan føles hardt, men er jo et lite spark som sendes tilbake. I andre diskusjoner der det ikke er så mange anti-EV-folk, så er tonen en langt annen. Da diskuteres det langt mere balansert, gjerne av noen av de som oppfattes som høylydt her inne.

Det kan selvsagt irritere enhver hver gang Tesla trekkes inn i diskusjonen, uansett ståsted til den som starter det, og de fleste diskusjonene blir for dreid unna det artikkelen handlet om, og blir en diskusjon om Tesla vs ICE. Her kunne nok dere som moderatorer vært raskere på banen til å stoppe disse avsporingene, men det skjer gjerne ikke før det er begynt å gått langt over styr.

Dog, selv innenfor ICE-miljøet er det visse klikker som alltid har messet hvor elendig konkurrentene er, sammenlignet med eget merke/egen modell. Slik vil det selvsagt fort bli mellom visse elbil-vennlige. Dog er dent nesten alltid de andre mot Tesla, og Tesla mot resten, om man feiltolker signalene, som jeg beskrev.

Derimot ser jeg at flere av disse nå plutselig er klinkende enige om at høy motorlyd, gir/clutch-klanking og andre (u)lyder, momentendringer ved girskift, og burning gjerne med mye røyk og luft, er det mest saliggjørende og eneste som definerer bilentusiasme. Er man en "avviker" som finner på å si noe positivt om en elbil, og positive kjøreopplevelser med disse, ja da er man en avviker og helst skal tas. Som om ingen elbilister noen gang har kjørt en ICE-bil. Selv om de aller fleste kommer nettopp fra ICE-biler.

Og til slutt, Tesla har blitt hatobjekt nummer 1, nettopp fordi det er de som virkelig får følelsene til å spille på strenger som utfordrer ICE-miljøene. Her kom det plutselig en elbil som akset fra bortimot alt og alle, selv biler i mangemillionersklassen. Bortsett fra på halmstråene toppfart og banekjøring.

Og selvsagt trekker Tesla til seg folk fra noen av de tyske merkene, som vel kan føles ekstra sårt. Hvem kan finne på å måle en TMS mot 5 og 7-serie eller tilsvarende fra de to andre tyske merkene? Og nå, TM3 omtales ofte som både M3-"dödaren", og mange er begynt å omtale TM3 bare som M3, til veldig stor forargelse for endel.

Det er absolutt ikke de samme som tiltrekkes en Leaf f.eks. som mer eller mindre oppfattes som en kjedelig matpakkebil, spesielt frem til V2 som begynte å få et mer "vanlig" utseende. Men det er fremdeles ikke den som irriterer "entusiastene", selv om den gruser ganske mange ice-biler i aksen, spesielt på 0-60 km/h.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (På 24.2.2021 den 21.14):

Her kom det plutselig en elbil som akset fra bortimot alt og alle, selv biler i mangemillionersklassen. Bortsett fra på halmstråene toppfart og banekjøring. 

Det å sette opp slike premisser, som at argument A er halmstrå, skaper en arrogant stemning og ender bare i unødvendig støy i debatten. 

For hvorfor kan man ikke sammenligne banekjøring, toppfart og andre ting man gjerne forventer av en bil med ytelse når akselerasjon er et av de gyldige argumentene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 timer siden):

Det å sette opp slike premisser, som at argument A er halmstrå, skaper en arrogant stemning og ender bare i unødvendig støy i debatten. 

For hvorfor kan man ikke sammenligne banekjøring, toppfart og andre ting man gjerne forventer av en bil med ytelse når akselerasjon er et av de gyldige argumentene? 

Poenget er/var at mange brukte aks som et veldig viktig mål på hvor rask og heftig biler var, frem til Tesla kom og gruset det meste av supersportbiler, i en litt sportslig rettet familiebil.

Det ble plutselig en uviktig faktor, og nå var det altså toppfart og egenskaper på bane som ble viktig, to momenter som Tesla fremdeles ikke er best på.

Jeg klarer bare ikke se for meg hvordan dette hadde sett ut om Tesla hadde hatt ytelser som overgikk dette også.

Og igjen, jeg beskriver en situasjon slik jeg mener det ble reagert på, av de som reagerte negativt. Selvsagt må enhver finne ut hva en selv vektlegger, men det var nå fremdeles det med at favorittbilene plutselig ikke var best på noe som var viktig for mange.

Og selvsagt burde man kunne klare å sammenligne biler på alle de målene som er viktig, uten å bli fornærmet.

Selv kan jeg like begge deler, selv om jeg mener at transportbiten foregår best på elektrisk energi. I et langsiktig perspektiv "vet" vi at oljen slik vi kjenner den, vil forsvinne og bli mangelvare.

Da er det viktig at vi ikke "kaster den bort" ved å forbrenne den i kjøretøy der el kan erstatte fossilt. SÅ kan oljen fortrinnsvis brukes til det som er værre å erstatte med alternative produkter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

De "steile frontene" tror jeg sitter mest i hodet på enkelte. Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i problemstillingen. 

Ser at Trollstein stadig prøver å hevde at det er Tesla-folket mot resten, men det er jo bare for å så uvilje mot Tesla som vanlig.

 

Reg bare registrerer hvem som snakker ned el biler på TU s forum og hvilke biler de har som snakker ned andre el biler.

Ingen har vert i nærheten av å kunne motsi mine observasjoner. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Reg bare registrerer hvem som snakker ned el biler på TU s forum og hvilke biler de har som snakker ned andre el biler.

So you keep saying. En løgn blir ikke sannere av å bli gjentatt.

Trestein skrev (8 minutter siden):

Ingen har vert i nærheten av å kunne motsi mine observasjoner. 

Jeg har nettopp motsagt dine synsinger, for det er nettopp det det er.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (10 timer siden):

 

Dette forklarer ikke de steile frontene uten Tesla i ligningen. Det er ikke Tesla vs. røkla. Det er alle mot alle.

Uenig, som jeg har prøvd å argumentere med overfor.

Men må sies at jeg ikke er på fjasboka, og får dermed ikke med meg hva som skjer der. Men det oppfattes ikke som et tap  etter min mening, men heller tvert i mot. Her inne er det ihvertfall en hovedvekt av kunnskapsbasert diskusjon, selv om det streifer innom endel som ikke nødvendigvis har dette som motiv, ballast eller grunnregel for å uttale seg, men slike blir fort avkledd.

Lenke til kommentar

Jeg opprettet denne tråden i interesse for å drøfte å diskutere et personlig observert fenomen, jeg har ikke fasiten, men ønsket en diskusjon, og jeg er helt åpen for at min tolking av disse observasjonene ikke er noen universell sannhet, ei heller hadde jeg noen underliggende mål eller ambisjoner ved å opprette tråden her.  Jeg ønsket ganske enkelt en diskusjon :) 

Bare en generell notis å ikke en respons på noen innlegg. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Jeg opprettet denne tråden i interesse for å drøfte å diskutere et personlig observert fenomen, jeg har ikke fasiten, men ønsket en diskusjon, og jeg er helt åpen for at min tolking av disse observasjonene ikke er noen universell sannhet, ei heller hadde jeg noen underliggende mål eller ambisjoner ved å opprette tråden her.  Jeg ønsket ganske enkelt en diskusjon :) 

Bare en generell notis å ikke en respons på noen innlegg. 

Har du noe teori om hvorfor det er slik?

Man skulle tro at el bilister burde ønske mangfold i valgmuligheter velkomment.

Jeg skal snart bytte bil og følger med på hva som skrives om de ulike modellene. 

Folk burde lære seg at det er svært vanskelig å snakke opp et bilmerke ved å snakke ned alle de andre. Folks ønsker er ulike. Noen biler er bra på noe og dårlig på noe annet. Større utvalg vil gjøre at folk velger det som gir best miljøgevinst. Det er ikke alltid størst mulig batteri og 700hk.

Men hvorfor all denne skittkastingen foregår har jeg ingen svar på. Har mine teorier men tror ikke jeg vil dele dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 27.2.2021 den 0.13):

Har du noe teori om hvorfor det er slik?

Min teori dreier seg i all hovedsak om at elbilene har skapt en ny type bilentusiaster som tidligere ikke har vært involvert i bilentusiasme og bilkultur fra tidligere, som gjør at det oppleves for meg som bilentusiast og tidligere svært involvert i bilkulturen har de følelsene jeg har rundt det, at det hele rett og slett føles mindre inklusivt og generelt mye mer spent. Jeg syns og at vinklingen som ble tatt opp tidligere i tråden at elbil entusiaster er mer typiske teknologi entusiaster er interessant, for de konfliktene en nå ser syns jeg egentlig ligner mer på de typiske Playstation vs Xbox, Android vs iPhone, Mac vs PC, AMD vs Intel osv konfliktene, bare det er internt mellom forskjellige bilmerker, så det kan jo være et spor sannhet i det og.

 

Lenke til kommentar

En Ingeniør ser et potensielt problem, og prøver å løse det. En forsker vil teste hvorvidt hypotese stemmer.

Dersom forskeren hadde fått testet hypotesen først, ville ingeniøren kanskje sluppet å gjøre noe, eller hatt det reelle problemet å løse, fremfor å finne opp en løsning på et potensielt problem som kanskje ikke var til stede likevel.

Å snakke om årsaken til problemet når det er motstridende oppfatning hvorvidt problemet faktisk er slik trådstartet antyder, så blir det for meg helt galt å lete etter årsaker. Men når man er overbevisst om at hypotesen er korrekt, så ender man opp med å forklare og løse et problem som ikke nødvendigvis er til sted.

Mulig dette er "å bainne i kjerka", ved å anta at ingeniørens metode kanskje er feilslått her. Men man løser ikke et problem om hypotesen er feil, men man ender kanskje opp med 40 "løsninger" som alle blir feilslått, fordi man ikke testet hypotesen først.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Evil-Duck said:

Min teori dreier seg i all hovedsak om at elbilene har skapt en ny type bilentusiaster som tidligere ikke har vært involvert i bilentusiasme og bilkultur fra tidligere, som gjør at det oppleves for meg som bilentusiast og tidligere svært involvert i bilkulturen har de følelsene jeg har rundt det, at det hele rett og slett føles mindre inklusivt og generelt mye mer spent. Jeg syns og at vinklingen som ble tatt opp tidligere i tråden at elbil entusiaster er mer typiske teknologi entusiaster er interessant, for de konfliktene en nå ser syns jeg egentlig ligner mer på de typiske Playstation vs Xbox, Android vs iPhone, Mac vs PC, AMD vs Intel osv konfliktene, bare det er internt mellom forskjellige bilmerker, så det kan jo være et spor sannhet i det og.

Det er nok ihvertfall en del av grunnen. Det er "nerdene" som har innvadert bilentusiastene og brakt med seg den typen fanboi argumentasjon de har vært vant til fra forum om filmer, spill, mobiler o.l.

I tillegg har det vært en god del negativ oppmerksomhet rundt elbiler generelt og tesla spesielt i den offentlige debatten som har bidratt til den typen skyttergravsargumentasjon. Feks ble elbilfordelene mange ganger omtalt som noe som bare kommer "de rike tesla-eierne" til gode, som om det var den eneste elbilen som fantes. Den typen argumentasjon har også kommet fra bl.a profilerte politikere og ikke bare vært noe man finner i et eller annet entusiast forum. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 timer siden):

Min teori dreier seg i all hovedsak om at elbilene har skapt en ny type bilentusiaster som tidligere ikke har vært involvert i bilentusiasme og bilkultur fra tidligere, som gjør at det oppleves for meg som bilentusiast og tidligere svært involvert i bilkulturen har de følelsene jeg har rundt det, at det hele rett og slett føles mindre inklusivt og generelt mye mer spent. Jeg syns og at vinklingen som ble tatt opp tidligere i tråden at elbil entusiaster er mer typiske teknologi entusiaster er interessant, for de konfliktene en nå ser syns jeg egentlig ligner mer på de typiske Playstation vs Xbox, Android vs iPhone, Mac vs PC, AMD vs Intel osv konfliktene, bare det er internt mellom forskjellige bilmerker, så det kan jo være et spor sannhet i det og.

 

Det er mulig at det er folk som har kjempet mac vs windows kompen som har fått ny arena.

Fenomenet er imidlertid globalt. YouTube er fulle av kanaler der teslafolk snakker om hvor dårlige og dyre andre el biler er. Samtidig påpekes det stadig at Tesla er årevis foran og i en helt annen divisjon når det gjelder el biler. 
 

For oss som er interessert i teknikken ser vi at de færreste hadde merket forskjell om man monterte et tesla 3 chassis på en vw plattform. Det er marginale forskjeller på ytelser og virkningsgrader. Dette er tydeligvis ikke populært å påpeke. 
 

Flere andre faktum er like såre. At noen vil ha andre interiørfarger en sort eller hvitt, stofftrekk eller skinn. Lys som svinger med hjulene eller head up display. 
 

Jeg er ikke noe Tesla hater men ser på Tesla som en bilprodusent på linje med andre. Men noen av Tesla eiernes holdninger på nett gjør nok merket belastet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om trådstarter hadde spurt deltakerne om å ramse opp de tingene de liker _dårligst_ ved sitt valg av elbil?

Jeg kan begynne med VW ID.3:

1. Den har ladet ut 12V-batteriet en gang og måtte ha starthjelp.

2. Den har bakhjulstrekk og virker lett på bakhjula. Ikke ideelt på vinterføre.

3. For mye av interaksjonen skjer via touch-skjermen. Jeg vil gjerne kunne skru av sete-varmen uten å flytte blikket fra veien.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Hva om trådstarter hadde spurt deltakerne om å ramse opp de tingene de liker _dårligst_ ved sitt valg av elbil?

Jeg kan begynne med VW ID.3:

1. Den har ladet ut 12V-batteriet en gang og måtte ha starthjelp.

2. Den har bakhjulstrekk og virker lett på bakhjula. Ikke ideelt på vinterføre.

3. For mye av interaksjonen skjer via touch-skjermen. Jeg vil gjerne kunne skru av sete-varmen uten å flytte blikket fra veien.

Det er ikke en dårlig ide. Min 2017 Model X:

1. Dyr i drift utenfor garanti. Jeg har brukt omkring 80k på luftfjæring, stag og diverse annet hittil i år. (Men nå er den gjennom EU kontroll, og forhåpentligvis klar for nye to år. Uansett om det ikke er mer kostnader på en stund har det vært dyrt.)

2. Tesla er veldig umedgjørlige når det kommer til reklamasjonsretten, og det har tidvis vært lang ventetid på verksted.

3. Vindusviskerne er generelt ganske dårlige. De fordeler vindusspylevæsken ganske dårlig og fjerner ikke alt av smuss.

4. Cruise control/autopilot hender det gjør plutselige nedbremsninger pga innbilt fare.

Utover det er jeg ganske fornøyd.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ioniq 2020. Liker minst:

1. Treg hurtiglading. 47 kW er vel det høyeste jeg har målt den til, under optimale omstendigheter. Nå om vinteren er man heldig om den lader til halvparten av dette.
2. Interiøret føles veldig billig, selv på premium-utgaven med skinn. Plastikkbonanza.
3. Det oppstår veldig lett dugg/kondensering i baklyktene. Har hatt de av to ganger allerede for å tørke dem, og bilen er ikke mer enn 7 måneder.

Ellers er jeg rimelig fornøyd. Men så er jeg fra før kun vant med bruktbiler, så ville nok blitt fornøyd med det meste :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan slenge meg på negativ listen:
eGolf: Liten ladehastighet, liten rekkevidde. 
ID.3:  Skulle hatt flere valg. F.eks justeringer for antispinn. Justeringer for setevarme var tungvint gjennom skjermen før, til jeg fant ut at man kunne "tappe" med to fingre generelt på varmen under skjermen. Dog jeg ønsker fremdeles at man hadde egne knapper for dette, siden tappingen krever mer "sikting" mot der man må treffe. Samme med rattvarme. Anlegget mangler litt bass. Savner android auto. Bugs i software, men jeg har vært heldig angående det man har sett ellers. Har fremdeles 5xx patchen pga jeg ikke har hatt behov for å oppdatere frem mot ME2.1. Etter denne så kan jeg heller si mer om software og hva som mangler. Har prøvd ID.3 med 7xx patchen angående antispinn, og der merket jeg allerede at det er bedre. Spesielt på snø. På min så nekter bilen å la bilen spinne litt. Noen ganger ønsker man det. Mens i 7xx patchen, så får man mer lov til det. 
 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
47 minutes ago, oophus said:

Anlegget mangler litt bass
 

Mangler vel lyd generelt? er vel 3 høytalere eller noe?

Negativt med min Model 3: Den er laget i California for California. Det merkes når det er 20 blå ute og man har glemt å forvarme nok. Man må bruke silikonstiften hyppig. Men mye er forbedret i nyere utgaver.

Når dama setter seg inn bilen på passasjersiden før jeg setter meg inn aktiveres creep mode (som hun bruker) også på min profil. Dette er litt forvirrende da jeg ikke bruker det og har gjort så jeg nesten har kjørt i trappa ett par ganger. Men blir forhåpentligvis fikset i en update snart.

Bagasjeluken er litt smal i høyden for visse ting. Skulle vært større åpning som på Model Y.

Ellers er jeg latterlig fornøyd. Bilen har stått på en offentlig parkeringsplass det meste av tiden den siste uken, og det er da man ser hvor kjekt det er med Sentry Mode. Utrolig mange nysjerrige sjeler som titter på bilen, og andre bildører som snærter den. Om det skulle være en skade en dag er det mye enklere å få dekket om man har videobevis. 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...