Gå til innhold

Fond i barns navn


Kråkakra

Anbefalte innlegg

Har spart i flere år i fond til mine barn og snart er det yngste myndig og kan forvalte sine eiendeler selv. Yngstemann er en livsnyter og jeg frykter at pengene blir brukt på fornøyelser fremfor investering i bolig. Bør jeg allerede begynne å tenke på å overføre fondet til mitt navn ? Er endel penger som jeg ikke ønsker skal gå tapt til bare tull å vas. Får ikke samme summen på nytt hos meg.

Ønsker råd for hva jeg bør gjøre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må nok bare sette seg ned med begge i plenum og si at de pengene er tiltenkt bolig, og ikke annet. Og skulle de kaste bort pengene på annet, så er det ingen annen hjelp å få fra deg.

Så la de se noen episoder av Luksusfellen, og gå igjennom hva som må til for å skaffe bolig i dag. Spesielt hvor mye de taper på å leie fremfor eie over tid. Eie = mer penger til moro etter hvert.

Ta ting med begge, slik at den du frykter ikke føler seg uthengt.

Lenke til kommentar
TheCableGuy skrev (4 timer siden):

Finnes det noen som helst fordeler ved å spare i barna sitt navn kontra å spare midlene i en egen konto for dem som du eier selv?

Lønner seg om du ikke eier selvkontroll og vil spare penger for barna

 

Sidespørsmål, kan man sperre slike kontoer til barnet blir 25 år?
Mye brukt i amerikanske filmer

Lenke til kommentar
TheCableGuy skrev (9 timer siden):

Finnes det noen som helst fordeler ved å spare i barna sitt navn kontra å spare midlene i en egen konto for dem som du eier selv?

Du sparer vel formueskatt også om du sparer i deres navn, men skal jo litt til for å komme i posisjon til det da.

Lenke til kommentar
andg skrev (25 minutter siden):

Du sparer vel formueskatt også om du sparer i deres navn, men skal jo litt til for å komme i posisjon til det da.

Det, samt hvis det er større summer, så vet man aldri hva som skjer med arvebeskattning fremover. Da er det bedre å gi de litt over tid ved å sette inn gjevnglig i fondi dems navn, i stedet for å ta ut av fondet når de trenger det (betale skatt der), så føre over større sum som de mest sannsynlig kanskje må betale skatt av også).

Det er jo en viss størrelse av kroner man kan gi skattefritt pr år utenom å måtte kalle det arv, tror det er litt over 60.000,-. Og hvis den gamle arveskatten kommer tilbake, noe som har blitt sagt det skal med AP/SV osv, så er det skattefritt opptil en viss sum, og etter det er det skatt. Det er ikke at man får litt og litt arv så slipper man unna skatt, det er totalen de regner sammen som gjelder.

Så det er nokså lurt å spare direkte i dems navn ja. 

Lenke til kommentar
TheCableGuy skrev (17 timer siden):

Finnes det noen som helst fordeler ved å spare i barna sitt navn kontra å spare midlene i en egen konto for dem som du eier selv?

Ja, det gjør det. Du oppnår blant annet kreditorvern i tilfelle du selv skulle få en kreditor på nakken, samt at midlene ikke vil inngå i ditt eget bo etter f.eks. skilsmisse eller død.

 

Dubious skrev (13 timer siden):

Sidespørsmål, kan man sperre slike kontoer til barnet blir 25 år?
Mye brukt i amerikanske filmer

Ja, men det må gjøres senest når gaven gis. Giver av en gave kan i et gavebrev angi vilkår for gaven, f.eks. når gaven skal kunne disponeres og til hvilket formål. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (På 22.2.2021 den 9.10):

Har du spart i barnets navn fanger bordet. Du kan ikke lovlig ta fra henne disse midlene. 

Jeg sparer i fond til barn, og har hele tiden trodd at jeg bestemmer over fondskontoen, og kan selge fondet og plassere pengene tilbake til barnets konto, som jeg også kontrollere, og kan igjen overføre disse pengene til min konto. 

Nå er ikke dette noe jeg har tenkt over, men jeg trodde jeg kontrollerte barnas kontoer. 

Lenke til kommentar
sam11net skrev (1 minutt siden):

Jeg sparer i fond til barn, og har hele tiden trodd at jeg bestemmer over fondskontoen, og kan selge fondet og plassere pengene tilbake til barnets konto, som jeg også kontrollere, og kan igjen overføre disse pengene til min konto. 

Nå er ikke dette noe jeg har tenkt over, men jeg trodde jeg kontrollerte barnas kontoer. 

Du kontrollerer, og får til å gjøre det du beskriver. Men det er ulovlig å flytte pengene fra barnas konto til din egen. Det er lovlig å selge fond så lenge midlene forblir i barnets navn (så lenge du har kjøpt fondene - hvis noen andre har gjort det kan det være du ikke har lov, det kommer an på gavebrevet om det foreligger). 

Lenke til kommentar

Etpar andre elementer som ikke er nevnt over her er overformynderiet og Lånekassen. Dersom verdiene overstiger 2G kommer staten inn og passer på pengene. Det blir fort høyrentekonto eller lavrentefond. 

Lånekassespøkelset er kjedelig. Om barnas verdier er for store har man ikke krav på stipend. Kjedelig å gå glipp av 40'000 gratispenger i året fordi sparekonto står på barns navn istedetfor foreldrenes...  

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Men barn under 18 har har vel ikke noen verdier?

Og her kommer det med å sperre kontoen til barna er 25 år
har man ikke tilgang så har man heller ikke verdier

Barn kan da ha verdier. De lignes formuende sammen med foreldre, men de kan ha egne verdier. Ganske mange barn som får dåpsgave, bursdagsgaver og annet i pengeform, samt fondsinnskudd og annet. Enkelte er tilogmed såpass heldige at de får hele barnetrygden plassert på egen konto. Den blir jo fort på 250-300'000  før man runder 18

Lenke til kommentar
Sitat

 

Inntekten og formuen din har ingen betydning for hvor mye lån du kan få, men er beløpene høyere enn grensene, får du mindre stipend.
444 300 kr når du er enslig eller samboer uten felles barn

 

Formue spiller ingen rolle for deg som er elev i videregående, grunnskole eller er lærling med ungdomsrett.

 

 

Lenke til kommentar
newman221 skrev (49 minutter siden):

Barn kan da ha verdier. De lignes formuende sammen med foreldre, men de kan ha egne verdier. Ganske mange barn som får dåpsgave, bursdagsgaver og annet i pengeform, samt fondsinnskudd og annet. Enkelte er tilogmed såpass heldige at de får hele barnetrygden plassert på egen konto. Den blir jo fort på 250-300'000  før man runder 18

Per i dag er grensa hos lånekassen 444 300 for einslege og 853 315 for par.

Barnetrygda er ca. 1000,- (6 år+), men den har stått ganske stille dei siste 24 åra, så den er på ingen måte justert for inflasjon. Sjølv om ein legg inn at trygda stig med 3% i året så kjem du ikkje opp i 440 300 i dagens kroneverdi med sparing over 18 år. Med 6% avkastning, 1% årleg vekst i sparebeløpet og 2% inflasjon så har du ca. 290 000 etter 18 år, i dagens kroneverdi. Sjølv med 10% avkastning kjem du ikkje opp i meir enn 430 000.

Du kjem knapt opp der med verdi i løpande kroner.

Mao. er det ikkje så stor fare for å miste stipend fordi foreldra har spart barnetrygda i 18 år. Bornet kan sjølvsagt ha akkumulert verdiar på andre måtar i tillegg.

Stipendet blir vel òg gradvis redusert om du skulle nå grensa. Ikkje at du mistar alle 40 000 når du er ei krone over. I verste fall må ein bruke pengar (grøss) for å få ned formuen og kunne få meir i stipend.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...