Gå til innhold

Oppgradere prosessor på CIH81M hovedkort


Skarphol

Anbefalte innlegg

Sønnen min ønsker seg raskere prosessor til sin PC i gave, og han sitter på en PC med et Lenovo CIH81M hovedkort.

Jeg ser at det har en LGA1150 sokkel, men vil enhver CPU som passer til en LGA1150 sokkel nødvendigvis passe til det hovedkortet?

Jeg hadde nemlig trøbbel med en annen PC nylig hvor hovedkortet røk og jeg kjøpte et nytt hovedkort med samme sokkel som før, men så viste det seg at det nye hovedkortet og den gamle prosessoren var av "forskjellig generasjon" eller noe slikt, og jeg endte med å måtte kjøpe ny prosessor også. Og nytt minne, forresten..

Alf Øivind Skarphol

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

H81 chipset kom i 2013 og utgangspunktet blir da kun 4. generasjon Core CPU-er fra Intel, ref. oversikten fra Intel på kompatible CPU-er. Jeg skriver utgangspunktet da det ikke er godt å si hva/om Lenovo har lagt inn noe i hovedkortets FW (BIOS) som gjør at man eks. ikke får brukt I7 prosessorer som toppmodellen I7-4790K. Man måtte nok uansett ha skiftet kjøler hvis det er prosessoren som var ønsket. 
 

Du skriver ikke hvor nye RAM som er i PC-en men er det eks. kun 4GB, vil ikke en kraftigere CPU gjøre noen særlig forskjell (gitt ikke svakeste Celeron i maskinen i dag).

Ser ut til at hovedkortet ikke har SATA-3 støtte (kun SATA-2) så eks. en SSD vil ikke kunne yte maks .

Alt i alt: Tror ikke jeg ville ha brukt penger på en kraftigere 4. generasjons CPU til den maskinen (med mindre du får CPU så og si gratis og kan teste). Husk å sjekke og evt. legge inn siste tilgjengelige versjon av BIOS forst, hvis du prøver  med ny CPU.

Tenker det er bedre å få poden til å begynne å spare til ny (brukt) maskin med nyere, kraftigere og bedre HW.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det er ikke alltid sånn at bare sokkel må passe. Noen prosessorer for eksempel trekker mer strøm enn hk kan levere. 

 1. Bios må oppdateres til siste versjon

2. Sjekk info hos oem hvilen CPU som støttes

3. Sekk at PSU ikke er på pottekanten med hva den kan levere 

 

OEM har ikke info om dette hk og man må google. Her er en liste med kompatible cpuer: https://www.pcbitz.com/products/160-motherboards/lenovo-ih81m-lga1150-motherboard-core-i3-4130-2gb-ram-tc-edge-73/

 

I7 er mest sansynlig overkill da denne da de fleste spill krever høy klokkefrekvens og ikke kan utnytte mange kjerner. Skal man streame, kan man dra nytte av flere kjerner. 

Her er mulige prosessorer av i5:

Intel Core i5-4570S Processor 2.9 ghz
Intel Core i5-4430S Processor 2.7 ghz
Intel Core i5-4670S Processor 3.1 ghz

Selfølgelig er 4670S best pga høyes frekvens. Bare tilgjengelig på ebay. Her kan man gjøre dårlig handel. 

 

4570S er tilgjengelig på finn.no for 400kr

Generelt er det ikke lurt å koste på for mye med et sånt gammelt hk. Men et ok skjermkort er bra. Pass på at noen skjermkort krever kraftig PSU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode og informative svar begge to!

Det går vel kanskje mot nytt hovedkort, ny CPU og nytt minne, og da må vi kanskje ha ny strømforsyning også, og da er det i grunnen bare harddisken og det ganske bra, nye grafikkortet hans som er igjen...

Alf Øivind Skarphol 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...