Gå til innhold

Ta fagskole og fortsette med bachelor


Perja123

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er for øyeblikket lærling og jobber offshore i 2-4 turnus. Jeg har tatt fagbrev som automatiker og går i lære for å ta elektrikerfagbrevet. Samtidig som jeg jobber har jeg lyst til å ta videre utdanning, og har som mål å ende med en bacjelor innen relevant fag.

Etter litt undersøking viser det seg at det er mye mer krevende og mindre fleksibelt å ta en bachelor på siden av jobben, jeg er derfor interessert i å vite om jeg kan ta fagskole mens jeg jobber nå og ta et kurs for så å bygge direkte på til en bachelor, noe snøen mener er fult mulig.

Etter å ha ringt litt rundt har jeg fått motstridende svar og lurer på hvilke muligheter jeg har.

Er det mulig å ta fagskole og bachelor en plass hvor de ikke tilbyr forkurs, men ta forkurset en annen plass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Perja123 skrev (11 minutter siden):

Hei, jeg er for øyeblikket lærling og jobber offshore i 2-4 turnus. Jeg har tatt fagbrev som automatiker og går i lære for å ta elektrikerfagbrevet. Samtidig som jeg jobber har jeg lyst til å ta videre utdanning, og har som mål å ende med en bacjelor innen relevant fag.

Etter litt undersøking viser det seg at det er mye mer krevende og mindre fleksibelt å ta en bachelor på siden av jobben, jeg er derfor interessert i å vite om jeg kan ta fagskole mens jeg jobber nå og ta et kurs for så å bygge direkte på til en bachelor, noe snøen mener er fult mulig.

Etter å ha ringt litt rundt har jeg fått motstridende svar og lurer på hvilke muligheter jeg har.

Er det mulig å ta fagskole og bachelor en plass hvor de ikke tilbyr forkurs, men ta forkurset en annen plass?

Fagskole skal vell nå tilby 120 studie poeng om jeg ikke tar helt feil. Da mangler du 60(ett år). Problemet er vell å finne en passende bachelor for de 120 poengene.

 

Lenke til kommentar

Når jeg gikk på Fagskolen i Ålesund (automasjon) fra 2013 til 2015 var det et program i samarbeid med NTNU i Ålesund hvor en kunne ta noen ekstra timer i matte/fysikk etter skoletid  et par ganger i uka på andre året Fagskole Automasjon som gjorde at en kunne hoppe over 1. året på bachelor automasjon og starte rett på 2. året etter fullført fagskole. Dette var dog et særsamarbeid mellom NTNU Ålesund og Fagskolen i Ålesund, og før fagskole poeng ble regnet som ordinære studie poeng slik det er i dag. 

i seg selv vil det ta ett år lenger enn å ta det direkte via Y veien, men programmet ga oss muligheten til å føle litt på om vi var skolelei eller ikke å om en bachelor vill være gjennomførbart eller ikke, og uansett ender du opp med papirene som fagskole ingeniør så det er ikke like bortkastet som å prøve og feile på Y Veien. 

Lenke til kommentar

Det som har vært mest ønskelig for meg er å ta fagskole i Trondheim innenfor elkraft på to år, og deretter ta bachelor på elektro ingeniør på NTNU, hvis dette er mulig. Eventuelt tatt elkraft deltid på løkken og deretter bygge på. Dette vil sannsynligvis kreve et intensivkurs, noe man ikke kan ta i Trondheim. Vil det være meget vanskelig å opprette et samarbeid med Ålesund for å kun ta forkurset der, for så å ta det siste året som vanlig i Trondheim?

Lenke til kommentar
Perja123 skrev (7 minutter siden):

Det som har vært mest ønskelig for meg er å ta fagskole i Trondheim innenfor elkraft på to år, og deretter ta bachelor på elektro ingeniør på NTNU, hvis dette er mulig. Eventuelt tatt elkraft deltid på løkken og deretter bygge på. Dette vil sannsynligvis kreve et intensivkurs, noe man ikke kan ta i Trondheim. Vil det være meget vanskelig å opprette et samarbeid med Ålesund for å kun ta forkurset der, for så å ta det siste året som vanlig i Trondheim?

Anbefaler deg å ta direkte kontakt med skolene, de har somregel god oversikt over muligheter som kan passe. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...