Gå til innhold

Enkeltpersonsforetak eller AS?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Gavekort said:

Skal du ta opp gjeld eller få deg ansatte så bør du skaffe deg et AS.

Fordelen med et AS er at det gir trygghet til deg som privatperson når du stifter avtaler på vegne av et AS. Det er flere som har gått personlig konkurs fordi de har lånt millioner til sitt ENK.

En låner ikke til sitt ENK. En ER sitt ENK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ekstrautgiftene ligger først og fremst i at det må betales arbeidsgiveravgift på utbetalt lønn i AS, men det er lavere trygdeavgift enn i enk.

Det er noe mer arbeid med bl.a. aksjeregisteroppgave, generalforsamling og sannsynligvis årsregnskap (det jeg kom på i farten).

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (3 timer siden):

Ingen ansatte, er utelukkende utleie av egen arbeidskraft.

Lurer i hovedsak hvilke ekstrautgifter jeg må ta høyde for som AS fremfor enkeltpersonsforetak. Ser at med AS så har en rett på dagpenger om ting skulle gå gale, noe en ikke har ved enkeltpersonsforetak. 

Men det er vel en del ekstra utgifter tilknyttet AS?

Utleie av egen arbeidskraft er som regel lite risikabelt og med en ansvarsforsikring så trenger man ikke nødvendigvis et AS for å beskytte seg mot risiko.

AS har noe høyere kostnader for lave og middels inntekter, men er helt klart lønnsomt for høye inntekter. AS er også å foretrekke dersom inntektene svinger fra år til år, da du med AS kan flate ut lønnen og gjøre det både mer lønnsomt og mer forutsigbart for deg.

I et AS kan man velge å beholde deler av det man tjener i selskapet og investere i aksjer/fond. Fritaksmetoden gjør dette svært gunstig.

Siden AS også gir bedre rettigheter mtp permitteringer og dagpenger så lander mange på AS.

For å stifte et AS må du ha 30.000 i kapital, det slipper du på ENK. Men hvis dette skal være fulltidsjobben din bør det være et overkommelig hinder. Dette er jo ikke penger som går tapt, de er bare bundet til bedriften.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har i dag enkeltpersonforetak, men nå under korona så ser jeg hvor sårbar jeg er for nedgangstider osv.

Med AS så kunne jeg vel permittert meg selv eller gått 50% arbeidsledig eller tilsvarende for å kunne opprettholdt en form for inntekt selv i dårlige tider, eller vil det ikke fungere på denne måten om en er eneste ansatt i eget AS?

Lenke til kommentar

Joda, det fungerer fint selv om du er eneste ansatte. Eneste begrensningen som da kommer inn er at du kan ikke permittere deg 100%, en viss stillingsbrøk må gjenstå som du bruker til å prøve å skaffe nye oppdrag og daglig drift. Husker ikke presist men mener myndighetene har sagt noe sånt som at opp til 80% permisjon er ok.

Lenke til kommentar

Takker.

Ser at det er et fribeløp på 500 000 kroner for arbeidsgiveravgift. Vil det si at om jeg holder meg under 500 000 i årslønn så slipper jeg unna de 14.1% i avgift? 

Ved høyere lønn, si 700 000. Er det da 14.1% på beløpet over 500 000, eller for hele beløpet?

En kan da, ved større overskudd investere i aksjer/fond for å ikke sitte med stort overskuddet som skal skattes av?

Hva med feriepenger/pensjon?

Hva med sykepenger ved sykdom, hvordan faller utgifter i disse situasjonene?

Regnskap, kan en fortsatt gjøre dette selv via feks fiken, eller må en ha regnskapsfører ved AS?

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (8 minutter siden):

Ser at det er et fribeløp på 500 000 kroner for arbeidsgiveravgift. Vil det si at om jeg holder meg under 500 000 i årslønn så slipper jeg unna de 14.1% i avgift? 

Ved høyere lønn, si 700 000. Er det da 14.1% på beløpet over 500 000, eller for hele beløpet?

Hvor ser du det? Det er ikke noe slikt fribeløp så vidt jeg vet - i så fall har jeg betalt alt for mye aga.

ProphetSe7en skrev (10 minutter siden):

En kan da, ved større overskudd investere i aksjer/fond for å ikke sitte med stort overskuddet som skal skattes av?

Nei. Investering i fond eller aksjer er ikke en kostnad, så overskuddet blir ikke redusert. Men dersom du har overskudd så kan du velge å ikke betale det ut, men kjøpe aksjer i stedet. En evt avkastning av disse investeringene beskattes ikke / svært lavt.

 

ProphetSe7en skrev (12 minutter siden):

Hva med feriepenger/pensjon?

Feriepenger er egentlig det samme som lønn til deg selv.

Pensjon er likt i AS og ENK. Du kan spare opp til 7% i frivillig innskuddspensjon, men må ikke.

ProphetSe7en skrev (15 minutter siden):

Hva med sykepenger ved sykdom, hvordan faller utgifter i disse situasjonene?

Likt i AS og ENK. Du må selv betale første 16 dager, NAV betaler etter det, men oppad begrenset til det som tilsvarer en årslønn på 6G.

ProphetSe7en skrev (16 minutter siden):

Regnskap, kan en fortsatt gjøre dette selv via feks fiken, eller må en ha regnskapsfører ved AS?

Ja, det er ikke stor forskjell på ENK og AS der. Med feks fiken har du moduler som gjør de vanskelige tingene for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (8 minutter siden):

Men om en utelukkende driver med utleie av arbeidskraft, ingen ansatte osv. Kan jeg ikke registrere firmaet i hvilken som helst kommune da og dermed benytte meg av fribeløpet?

Hvor den ansatte bor opp mot hvor firmaet er registrert trenger vel ikke være samme sted?

Sone 1a vil gi lavere sats inntil man har nådd beløpet på 500.00 kr. Sone V har 0% aga.

Sitat

Arbeidsgiver anses å drive virksomhet der virksomheten skal være registrert etter enhetsregisterloven

Det er beregningsenhetens registreringssted på tidspunktet for utbetaling av lønn som er avgjørende. 

Registreringen i Enhetsregisteret skal samsvare med hvor virksomheten faktisk/reellt sett drives.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (1 minutt siden):

Så ikke noe smutthull der med andre ord 😅

Hvis du kan drive med virksomheten din overalt, så er jo gulroten å flytte til et sted der du får lavere satser. Finnmark gir flere goder skattemessig enn kun arbeidsgiveravgift. Redusert avgift på de første 500.000 kr er også et virkemiddel for at ikke alt skal samles i byene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...