Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier krever plutselig betalt for kabel-tv grunnpakke


leietakerbombom

Anbefalte innlegg

Hei!

Før jul fikk jeg brev fra utleier som skrev husleia kom til å øke fra 1.1.21, tilpasset konsumprisindeksen. Dette har utleier selvfølgelig rett til.
Men i et at annen punkt skrev husleier også at kabel-tv grunnpakka ikke lenger kom til å være inkludert i leien og at leietaker fra 1.1.21 må betale denne selv. Dette har utleier løst ved å "bake inn" grunnpakka i husleien. Justert etter konsumprisindeksen ble leia fra 1.1.21 kr 10.000 kr. I tillegg har utleier altså lagt på 400 kr for grunnpakka. Jeg får derfor fra 1.1.21 en regning på husleie pålydende 10 400 kr.

Da er det selvfølgelig et par ting som skurrer.

1. I leiekontrakten så står det at kabel-tv grunnpakke er inkludert i leien. At jeg plutselig må betale for dette selv, vil ikke det da bli et kontraktsbrudd fra utleiers side?

2. Ved å øke husleia med 400 kr, så går man vel langt over konsumprisindeksen, og utleier har vel da økt husleia mer enn hva han har anledning til?

3. Etter hva jeg kan forstå fra Forbrukerrådet og husleieloven så skal husleia være i ett beløp. Utleier kan altså ikke kreve grunnpakka som en engen betaling utenom husleia. Dette kan det virke som utleier har forsøkt å løse ved å pakke det inn i leieprisen, men da er vi vel tilbake til punkt 2, at husleien har økt utover konsumprisindeksen?

 

Om jeg ta har forstått meg selv riktig så kan ikke utleier kreve at jeg nå betaler for grunnpakka ettersom jeg:
#1 har en kontrakt som sier at kabel-tv skal være inkludert i leia
#2 ved å bake kabel-tv inn i husleia vil husleia øke over konsumprisindeksen
#3 utleier kan heller ikke sende en seperat regning på kabel-tv, da slike utgifter skal være bakt inn i husleia.

Jeg skal altså ikke betale noe ekstra kabel-tv og kan kreve tilbakebetalt de økte utgiftene jeg har betalt så langt og kan kreve at neste leie justeres tilbake til før grunnpakka ble baket inn i månedsleia?


Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 3-1. Leien

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk.

§ 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig

Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6.

Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd.

Kravet etter annet ledd forrentes etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 fra den dag beløpet ble betalt, med mindre betaleren må anses i vesentlig grad medansvarlig for overtredelsen.


Ja, med unntak av økning av leie etter konsumprisindeks (gitt at utleier har fulgt reglene rundt dette), strøm samt vann og avløp med målt forbruk så kan du kreve alt utover dette tilbakebetalt med rente.

Endret av vara
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ved en allerede eksisterende leiekontrakt kan utleier kun øke prisen tilsvarende konsumprisindeksen, se husleieloven §4-2 bokstav a. 

Det som kan være forvirrende er at utleier og leietaker står fritt til å avtale en høyere leie ved at husrommet "oppgraderes" i en aller annen forstand, feks får leier bedre ytelser enn det leieren opprinnelig hadde og sier seg enig i å betale mer i leie. Dette er imidlertid å betrakte som en ny avtale. Man står fritt til å velge hvilke avtaler man skal inngå. Selv mener jeg denne ordningen er problematisk siden utleiere kan prøve å skyve utgifter over på leier med slike "avtaler". Vern som leietaker var tiltenkt grunnet ulikt styrkeforhold forsvinner i en slik ordning. 

For ditt vedkommende @leietakerbombom så forstår jeg det slik at grunnpakken allerede er inkludert i kontrakten og at utleier ønsker å endre prisen på den allerede eksisterende kontrakten mellom deg og utleier. I et slikt tilfelle kan leie bare økes tilsvarende konsumprisindeksen. 

Er det derimot slik at kontrakten har opphørt og det er snakk om å lage en ny kontrakt for en ny leieperiode, så kan utleier velge å kreve den leien han vil på de vilkår han vil*, så får interesserte avgjøre om de skal leie eller ikke. 

Du kan kreve tilbake det overskytende beløp du har betalt, se husleieloven §3-7. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...