Gå til innhold

CL15 med CL18 minnebrikker?


MultiGamerClub

Anbefalte innlegg

Har til dags dato CL15 minnebrikker (2x8gb).

Har kjøpt en oppgraderingspakke fra komplett med noe CL18 minnebrikker. (2x8gb)

Det er noe jeg lurer på litt, vil mine CL15 minnebrikker automatisk klokke opp til CL18 for og holde følge med den "tregere" minnet?

Tenkte og klokke begge brikkesettene opp til 3600mhz, men det får nesten tiden vise når jeg får delene.
(CL18 er 3200 stock, mens CL15 er 3000 stock)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sist gang jeg brukte 2 forskjellige cl , merker/produsent, forskjellige hastigeter minner sammen var i 2000 tallet på en gammel pentium mmx som jeg arvet fra min bror og da fungerte de sammen uten problemer, raskeste minnebrikken klokkes ned via bios eller kan hende automatisk. ellers har jeg selv kun kjørt med 2 helt identiske minnebrikker siden den gang da vil man få stabilitet og litt bedre ytelse

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ex-jordbærplukker skrev (3 timer siden):

stabilitet

Ser og hører det flere steder, blir vel litt hit 'n miss om jeg bruker begge settene. Om det ikke funker blir det 3600 om ikke 4000 x)

Svein M skrev (37 minutter siden):

men ingen garanti mot at det ikke er ustabilt.

Skal sjekke først med begge brikkene å se hva som er mulig, antar det ikke er 100% stabilt med 2 litt forskjellige sett.

Ser hovedkortet i pakken jeg kjøpte støtter 3600 uten oc, ville dette være den anbefalte minne hastigheten eller kan jeg like greit hive 4000 minne på hovedkortet? (Selvfølgelig å sette på XMP for oc-profilen(e)..)

Lenke til kommentar

Om det er Ryzen 3000 serie prosessor så er 3733 regnet som optimal, mens 3600 often anbefales som best kost/nytte.

For intel regnes vel 4000+ som optimal, mens også der er vel 3600 bra med tanke på kost/nytte.

Uansett så kan en ikke kjøre fortere enn det hovedkortet (og cpu) støtter.

Om minnet har XMP profil for den hastigheten en vil kjøre så slipper en å stille inn alle parameterene til minnet selv.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...