Gå til innhold

Oppgradert til 5.1 lyd - Hva sendes i 5.1 lyd?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har hatt et 2.1 system lenge, og skal oppgradere til 5.1 system nå. Det jeg lurer på hva sendes i 5.1 lyd, Netflix, viaplay, NRK? Sender disse i stereo, og da får jeg ikke særlig utbytte, da er vell bare 2 front høytalere og sub i bruk? Jeg har en Xbox One som jeg kan bruke som Blu Ray spiller og dette er vell det beste, men dette er jo ikke så masse i bruk egentlig. 


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (35 minutter siden):

NRK har støttet 5.1 lyd siden 2012. Flere TV stasjoner støtter 5.1 lyd. 

Strømmetjenester har desverre nedprioritert lyden av merkelige årsaker. I 2018 ble de spurt om man vil åpne for 5.1 lyd, det ble da gitt diffuse svar.

Synes det er svært merkelig når lyden oppimot er halve filmopplevelse. Selges jo flere og flere surround systemer, men synd viss ikke streamingtjenestene støtter det, da det er der de fleste ser filmer og serier. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (25 minutter siden):

Netflix har hatt 5.1 i årevis, i Netflix-appen
Det er begrensninger i browserne som gjør at strømmetjenester ikke har 5.1

De fleste 5.1 systemer lager eget 5.1 signal om de får noe som er dårligere
Jeg får 8.1 fra 5.1 signal

Jeg så bare artikkel fra 2018 om at Netflix mm hang etter på 5.1 materiale.

Som det sies så kan surround anlegg konvertere til en form for surround, men det er ikke det samme som å motta fullt og helt 5.1 lyd slik det var tenkt under produksjon.

Sjekk med de ulike strømmetjenester opp mot hva du bruker som mottaker. Med mottaker mened Apple TV, Android TV, Chromecast osv. 

Receiver vil vise med et symbol når den mottar ekte flerkanals lyd. Ikke alltid like lett avhengig av hvordan enheter er koblet sammen. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Netflix, HBO, Disney, Viaplay, Amazon, Rakuten TV har alle 5.1 lyd.

NRK, SVT og TV3/V4, pluss svensk TV 4 sender alle serier og filmer i 5.1. Pluss filmkanalene til Canal Digital og Viasat parabol.

TV2 og TVNorge kanalene sender PCM stereo. Fremdeles. Dessverre. 
PS: 5.1 lyd på film og serier kan være ganske forskjellig. Men på serier mye bedre enn stereo. 

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Netflix sender I praksis alt i DD 5.1 og DD+ 5.1 med 640 kbps båndbredde (som er bedre enn tilsvarende DD på DVD-filmer).  Det som Netflix ikke sender i DD, det har ikke DD lydspor.  Ellers så sender både HBO, Viaplay, Disney og Prime lyd i DD 5.1 hvis det er tilgjengelig, men de opererer med lavere båndbredder fra 224 til 448 kbps, avhengig av innhold.

Netflix, Disney, HBO og Prime støtter også Dolby Atmos på flere av sine filmer.  Dolby Atmos benytter E-AC3 (Dolby Digital Plus) som er mer effektiv enn AC3 når det gjelder båndbredde. 

NRK benytter mye DD når det gjelder avspilling fra NRK arkiv via TV/AppleTV/etc. og direktesendinger.  Men direktestrømmer via NRK-app er i vanlig PCM (2-kanales).  

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har du vurdert å kjøpe bedre tokanals-lyd. Å bruke et likt pengebeøp fordelt på flere komponenter (spole/strømforsyning, utgangstransisterer, høyttallere) gir sjelden bedre lyd. To høyttalere til 50k per stykk låter stort sett bedre enn 5 til 20k/stk eller 7 til 14k285/stk. Nå koster front og senter ofte mer enn sattelitter, men dere skjønner poenget. Kvaliteten på hver enkelt komponent går ned når man øker antall komponenter. En forsterker med 5 eller 7 kanaler er også mindre strømsterk og dårligere per kanal enn en med 2 i lik prisklasse.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, BadCat said:

Har du vurdert å kjøpe bedre tokanals-lyd. Å bruke et likt pengebeøp fordelt på flere komponenter (spole/strømforsyning, utgangstransisterer, høyttallere) gir sjelden bedre lyd. To høyttalere til 50k per stykk låter stort sett bedre enn 5 til 20k/stk eller 7 til 14k285/stk. Nå koster front og senter ofte mer enn sattelitter, men dere skjønner poenget. Kvaliteten på hver enkelt komponent går ned når man øker antall komponenter. En forsterker med 5 eller 7 kanaler er også mindre strømsterk og dårligere per kanal enn en med 2 i lik prisklasse.

Akkurat når det gjelder forsterkere er det ikke nødvendigvis tilfellet. Surroundreceivere er ofte produsert i større antall en stereoforsterkere, og man får ofte bedre valuta for pengene (selv om prisene har økt unaturlig mye de siste årene).

Og siden de har strømforsyning dimensjonert for å i alle fall gi litt effekt i 5/7 kanaler så blir det faktisk mye effekt til overs om man primært bruker 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

90 % av lyden foregår i de tre forreste høyttalerne. Surround høyttalerne hjelper til med å skape en større lydboble, og/eller andre effekter alt ettersom hvordan serier og filmer er mikset. Noen filmer type action har mange effekter, andre ikke så mye.
Men etter 15 år mrd surroundreceiver og høyttalere, så er opplevelsen alltid bedre enn stereo. Alltid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Dubious said:

Tilogmed musikk er bedre med flere høytalere.

 

Enig. Jeg synes Dolby Surround Upmixer er så god at jeg bruker det på stort sett alt av stereo også. Og flerkanalsmikser blir stadig mer tilgjengelig. Mye tyder på at de på disse miksene ikke kompirmerer dynamikken like hardt som de ofte gjør på stereomiksene også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 2/20/2021 at 11:33 AM, plankeby said:

NRK har støttet 5.1 lyd siden 2012. Flere TV stasjoner støtter 5.1 lyd. 

Støtter ja, men dessverre skrur NRK dette av på de aller fleste sendinger. Det er kun unntaksvis de aktiverer 5.1-lyd. Skal man eksempelvis se Eurovision i 5.1, må man ty til SVT som for øvrig var ti år tidligere ute enn NRK på dette punktet. 

Jeg så en begrunnelse fra NRK en gang på hvorfor de avskjærer seerne fra god TV-lyd, som ikke lignet noe som helst. I NRK blir tydeligvis seere som sitter på gamle billedrørs-TV'r fortsatt prioritert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/13/2023 at 2:23 PM, Øystein H said:

Netflix, Disney, HBO og Prime støtter også Dolby Atmos på flere av sine filmer.  Dolby Atmos benytter E-AC3 (Dolby Digital Plus) som er mer effektiv enn AC3 når det gjelder båndbredde. 

Det er mulig de støtter det, men jeg har aldri vært borti noe bedre enn DD+ fra Netflix og Disney. (De to sistnevnte har jeg ingen erfaring med.) Det bør også nevnes at tilgjengelig lydformat avhenger av kilden. Det er langtfra sikkert at eksempelvis TV-appene mange sitter på støtter de beste lydformatene (avhengig av alder på TV etc.). Bruk av TV-app som kilde forutsetter også ARC-støtte, alternativt dedikert HDMI ut hvis man skal ha noe bedre enn DD. Mangler man noe av det nevnte, vil selv casting fra PC være et lydmessig bedre alternativ. 

Selv om TV-lyd har kommet seg de senere år, har det i mellomtiden vært et lydmessig tilbakeskritt å måtte ty til streaming-TV fremfor "god gammeldags" BD. 

Endret av Mercruiser
Lenke til kommentar
2 hours ago, Mercruiser said:

Det er mulig de støtter det, men jeg har aldri vært borti noe bedre enn DD+ fra Netflix og Disney. (De to sistnevnte har jeg ingen erfaring med.) Det bør også nevnes at tilgjengelig lydformat avhenger av kilden. Det er langtfra sikkert at eksempelvis TV-appene mange sitter på støtter de beste lydformatene (avhengig av alder på TV etc.). Bruk av TV-app som kilde forutsetter også ARC-støtte, alternativt dedikert HDMI ut hvis man skal ha noe bedre enn DD. Mangler man noe av det nevnte, vil selv casting fra PC være et lydmessig bedre alternativ. 

Selv om TV-lyd har kommet seg de senere år, har det i mellomtiden vært et lydmessig tilbakeskritt å måtte ty til streaming-TV fremfor "god gammeldags" BD. 

Netflix bruker DD+/Atmos med 640kbps bitrate. Det er på ingen måte dårlig, selv om det ikke er like lett å markedsføre som overkill-formatene som brukes på 4k BluRay. Fra PC får man vel ikke Atmos, om det ikke har skjedd noe nytt i det siste?

Lenke til kommentar

Win 10 og 11 støtter Atmos. Men mitt poeng i denne sammenheng er at man ikke engang oppnår DD+ dersom ikke nevnte forutsetninger er til stede. DD+ krever som kjent HDMI. Dersom TV brukes som lydkilde, må den ha støtte for ARC. Det samme gjelder receiveren. Dersom man av mangel på slik støtte f.eks. er tvunget til å bruke optisk digital ut fra TV, vil man i beste fall oppnå DD. I så fall vil casting fra PC (via receiver) være et bedre lydmessig alternativ. 

Det er relevant å nevne disse nyansene. At ulike kanaler angivelig støtter DD+, Dolby Atmos eller bedre, hjelper lite når de fleste har et oppsett som i praksis ikke gir tilgang på disse formatene - uten å måtte oppgradere det ene og det andre.   

Endret av Mercruiser
Lenke til kommentar
20 hours ago, Mercruiser said:

Win 10 og 11 støtter Atmos. Men mitt poeng i denne sammenheng er at man ikke engang oppnår DD+ dersom ikke nevnte forutsetninger er til stede. DD+ krever som kjent HDMI. Dersom TV brukes som lydkilde, må den ha støtte for ARC. Det samme gjelder receiveren. Dersom man av mangel på slik støtte f.eks. er tvunget til å bruke optisk digital ut fra TV, vil man i beste fall oppnå DD. I så fall vil casting fra PC (via receiver) være et bedre lydmessig alternativ.   

DD+ kan også kjøres over optisk eller koaks-tilkobling.  Disse "gamle" teknologiene støtter opptil 1 mbps hastighet og DD+ fra Netflix (640 kbps) og Disney kan streames direkte over dette.   Så dersom du har en TV med koax eller optisk utgang så trenger du ikke HDMI mellom TV og forsterker.  

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...