Gå til innhold

Rapport: Kun bussen er bærekraftig i byen. Elbilen er ikke stort bedre enn dieselbilen


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (20 minutter siden):

Jeg har absolutt ikke noe problem med at det tilrettelegges for sykling. Jeg sykler selv til jobb om sommeren, men parkerer den for vinteren. Og det er det de fleste gjør. Andelen reiser er rundt 8% om sommeren, men om vinteren(oktober til mars) faller den til cirka 2%. Merk at dette er andel reiser og ikke andel transportkilometre slik at den reelle andelen er langt lavere.(Bor man på Løkka og skal 100 meter til polet så er sjansen for at man bruker sykkel større enn når man bor i Groruddalen og skal på jobb i sentrum).

Her fant jeg offisielle tall:

https://www.vegvesen.no/fag/trafikk/transport/reisevaner/reisevaner-2019

Legg merke til at Oslo er oppført med 5% (sikkert gjennomsnitt, så forenelig med dine tall). Legg merke til at Trondheim med aktiv politikk på området ligger på det dobbelte, 10%. Vi er da allerede på et nivå som har stor innvirking på kø. Så dette er et vesentlig bidrag til trafikkreduksjon allerede.

Dersom du laster ned hele pdf'en ser du at på arbeidsreiser i byområder Trondheim står faktisk sykkel for 15%, til fots 15%, kollektiv 19%. Med andre ord halvparten bruker ikke privatbil. I Oslo/Akershus er andelen kollektivt ikke uventet høyere med 41%. Dette er allerede veldig gode tall. Dessverre har elbilpolitikken sterkt jobbet mot denne trenden.

uname -i skrev (20 minutter siden):

MDG-byrådet har satt seg som mål 25% sykkelandel innen fire år. Ut fra deres egne uttalelser å går det frem at det også skal gjelde vinteren. Jeg mener det er helt utopisk og at en satsing på å få opp vintersykling fra 2% til 25% er helt sjanseløs og samtidig vil bety at man må prioritere ned nyttig satsing på kollektivtrafikk som fungerer alle 12 måneder i året. Kollektivsatsing bør være hovedprioriteten så får man heller glede seg over at bussene er mindre fulle de varme og nedbørsfrie dagene i året hvor mange velger å sykle.(Det er konkrete eksempler på at Byrådet er villig til å ofre kollektivsatsing fordi de er bekymret for at folk vil ta trikken i stedet for å sykle. Galskap.)

Som sagt, så er sykkelandelen på arbeidsreiser allerede 15% i byområder i Trondheim. Dette til tross for de enorme stimulansene som gis elbilene (subisdiert bom, parkering, lading, ferge, momsfritak etc.) Bare med rettferdig veiprising vil du komme nær 25% i Trondheim. Om dette er realistisk i Oslo vet jeg ikke, men på arbeidsreiser i Oslo kommune står det faktisk 10% på sykkel.for 2019, så det spørs antagelig litt på hvordan du filtrerer tallet.

Generelt er jeg enig i at satsing på kollektivt må til, men jeg ser ikke at det forhindrer satsing på sykkel/til fots i tillegg. Det er vel rimelig opplagt hva jeg mener det bør gå på bekostning av. Vil også understreke at denne diskusjonen forandrer seg sterkt når man går fra by til land. Det er mye lettere/billigere å få til gode kollektivtilbud i byområder enn mindre plasser. Men nå er det heller ikke der problemet er, rushtrafikk er ikke et stort problem på små plasser.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Del skrev (33 minutter siden):

Legg merke til at Oslo er oppført med 5% (sikkert gjennomsnitt, så forenelig med dine tall). Legg merke til at Trondheim med aktiv politikk på området ligger på det dobbelte, 10%. Vi er da allerede på et nivå som har stor innvirking på kø. Så dette er et vesentlig bidrag til trafikkreduksjon allerede.

Det at rundt 20% av Trondheim er studenter som knapt har penger til nudler og øl, er vel noe av forklaringen på det. Så en ordentlig smell i økonomien vil nok hjelpe på sykkelandelen.

Ellers er det ikke spesielt mye jeg er uenig i. Vi synes samstemte om at det er tull at masse biltrafikk plutselig blir kjempebra bare fordi den elektrifiseres.

Hovedproblemet er ikke en satsing på sykkel som er tuftet på fornuft og rasjonelle avveininger. Det er jeg helt for. Men her i Oslo så sitter man med et byråd hvor sykkel er religion. Man kan omtrent tegne en figur med en diger tråsykkel i midten hvor all annen politikk springer ut fra. De klarer knapt å si to setninger uten at ordet sykkel er nevnt. Av dette følger ikke rasjonell samferdselspolitikk.

Endret av uname -i
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Altså, nå har jeg hus og hage, og er det meningen at jeg skal dra med meg 16 stk 160L

plastsekker med løv til dynga på bussen hver høst??

Eller dra jolla rundt etter bussen.. En annen ting, har hatt en elbil, og det blei den siste,

har aldri sett så mange rare feilmeldinger i mitt liv. Dieselbil med hengerfeste er greia.

Lenke til kommentar
Emil skrev (23 timer siden):

Når infrastrukturen er på plass for selvstyrte biler på mesteparten av hovedveiene i nærheten av byer så får man kanskje det tette nettverket av «busser» som de ønsker. Men de blir vel sjåførfrie minibusser og sikkert eid av et bigtech selskap. Tviler på at de kommer til å være medlem av NHO transport.

Den satt...!

 

+ dette :

Og dei vil jo bli med 6 - 12 passasjerer (tilsvarende reduksjon i antall kjøretøy og støy), er batteri elektriske, parkerer ikke under rushtrafikken (30% av personbilkjøring i Osloet er jo til og fra parkering) og har lav aksellast (er under 5 tonn aksellast som er når bærelag / fundament skader starter og tiltar eksponentielt / progressivt / akselererende).

 

Eg flytter på dagen til den byen som får det først. Blir jo en revolusjon i tilgjengelighet og muligheter.

 

Men joda, China vil nok ligge en 10 år foran resten i utrulling (kansje innen 5 år), og norge slik midt på tredet (litt etter sør - afrika).

 

Kansje det blir forbudt med private batteribiler som kan gå lenger enn 100 km pr lading, således at man må ha en rekkeviddeforlenger på fornybart brensel (godt avgiftsbelagt og beredskaps - argument) for å kunne kjøre lenger uten stopp.

Joda, inn med teller og direktetrekk på 1 kr pr tonn-kilometer, og Du kan kjøre hva pokker Du vil.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (På 20.2.2021 den 12.46):

Håpløs logikk. Helseeffekten av de andre 10 månedene forsvinner ikke om du sykler mindre i 2 måneder. Det gjør heller ikke de andre fordelene. Det er ingen sløsing å tilrettelegge for mer av dette. Det koster en liten brøkdel av veiutbygging. 

Når det er mulig å bruke over 1400 millioner (!!) kroner på å bygge 13km med sykkelvei (Stavanger kommune), kan det ikke kalles en liten brøkdel..

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Pandemien har nå vist at kollektiv transport inkl fly, hurtigrute, tog, t-bane, buss, trikk og taxi er smittebærere og bl.a. hjemmekontor, hjemmeskole og bil er bedre alternativ når en tar hensyn til smittevern og folkehelse.

Iflg Store Norske Leksikon ble også spanskesyken 1918-20 som tok omkring 15 000 liv i Norge spredd rundt i Norge med kollektivtransport

"Sommeren 1918 spredte spanskesyken seg i løpet av to til tre uker fra sør til nord med folk som reiste med Hurtigruta, fra kysten til innlandet innover fjordene med lokalbåter, og fra de største byene og industrisentra via mindre byer og andre tettsteder til landsbygda langs de viktigste jernbane- og bilrutene" (bilruter = bussruter).

Kilde: https://sml.snl.no/spanskesyken

Bil inkl utslippsfrie biler dekker bedre behovet til folk flest i Norge både mht tidsbruk og kostnader inkl barnefamilier, eldre, jobbpendlere, hytteeiere, turister, uføre, handikappede mm. Når det gjelder sykkel kan sykkelveier bygges vesentlig billigere samtidig som en kan sykle trafikksikkert, tørt og behagelig hele året.

Iflg Aftenposten kan heloverbygde sykkeveier bygges til 1/3 av prisen av dagens byggemetode som er ca kr. 100.000,- per løpemeter, (hvis en bygger i og tenker i 3D og ikke i 2D som en stort sett gjør i dag)

''— Det er 30.000 kroner pr. løpemeter med sykkelbane. Billigere klarer man ikke å bygge dette''

Videre:

"Banen skal kunne brukes året rundt.

— Med solcelleglass kan banen produsere betydelige mengder med strøm,"

Kilde:

https://www.aftenposten.no/oslo/i/q6be/lanserer-svevende-ekspressvei-for-syklister-over-e18

Se også:

https://static1.squarespace.com/static/51ae146de4b0ef57556ec96a/t/51ae3adae4b0dcbf60d552c0/1370372826911/IDFAT_WEB_RGB.pdf

BMW har også lansert tilsvarende konsept for storbyer:

Innovative urban mobility concepts for the future. Elevated road concept "BMW Vision E³ Way" raises emission-free two-wheeler mobility in megacities to a new level. (bmwgroup.com)

651f685e-c253-4be9-ad60-94e5f97b5b2c.jpg

P90285362_highRes_bmw-vision-e-way-11-.jpg

Endret av Håkon B. Thoresen
Lagt til ''BMW Vision E3 highway''
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (56 minutter siden):

Fordi mange vil bo billig og/eller ikke har råd til å kjøpe noe der de jobber.

Hus i Trondheim blir fort 10 millioner
Hus 3 mil unna kan du få for 3 millioner

Prisene varierer, men hovedsaklig så er det sånn. 

Kommunene har også et stort ansvar her. Når de oppmuntrer bedriftene til å etablere seg i bysentrum i stedet for utenfor sentrum, så tvinges ansatte til å pendle inn til bysentrum. Kø inn om morgene, og kø ut om ettermiddagen, og parkeringsh*lvete i sentrum som resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 timer siden):

Bysentrum skulle vært forbeholdt studenter og butikker som er relevant for kundene som bor i nærheten

Skulle aldri vært kontorer og andre bedrifter i sentrum, som ikke trenger å være der

Håper det blir fossilforbud i byene snart for alle personbiler og biler uten firmalogo

Det ville jo blitt kø om kontorene var utenfor byene hvor alle bor.. så lenge infrastrukturen er basert på sentraliserte veier blir det kø. 

Stavanger by har Forus industri område ca 10km utenfor.

Mye kø til jobb, og mye kø tilbake til hjem.

Veien som blir brukt (2 felt motorvei) ble bygget på 1970-tallet, og det er samme veien, med like mange felt, som blir brukt idag. (Bortsett fra at det også kommer sykkel vei ved siden av motorveien nå...)

Infrastruktur må bygges ut.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 21.2.2021 den 12.13):

(Bor man på Løkka og skal 100 meter til polet så er sjansen for at man bruker sykkel større enn når man bor i Groruddalen og skal på jobb i sentrum).

Helt uenig. Dersom man kun skal reise 100 meter er nok sjansen for at man velger sykkel vesentlig mindre enn om man skal reise fra Groruddalen til sentrum. Bare det å finne fram sykkelen, parkere og låse den vil ta flere ganger så lang tid som å bare gå disse 100 meterne til fots. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 20.2.2021 den 12.11):

En kan ta med sykkel på de fleste busser, men det koster barnebillett

Barnevogner er gratis, og tar stort sett større plass

Før covid så tok jeg med sykkel på bussen, og syklet hjem (Oppoverbakke med buss)
Men det ble kun den ene gangen, for det var enklere/billigere å bare kjøre begge veiene

Det er ikke i nærheten av nok plass til at et vesentlig antall reisende skal ta med seg sykkel på kollektivtransport, spesielt ikke i rushen. Sykkel på kollektivtransport tar svært mye plass, og er etter mitt syn en håpløs måtte å skulle legge opp transport av store mengder folk på. 

At en og annen tar med seg sykkel utenfor rushtiden blir selvfølgelig noe helt annet. Men jeg ser ikke hvordan dette er relevant her. 

Lenke til kommentar

Med jevne mellomrom tar noen til orde for å erstatte privatbilen med selvkjørende biler.

Selvkjørende biler er teknologiselskapenes og transportfirmaenes våte drøm: Teknologiprodusentene ser store fortjenestemuligheter fra AI-teknikk og annen teknologi som fratar oss muligheten til å kontrollere våre egne kjøretøyer, mens transportfirmaene får vann i munnen ved tanken på å erstatte privatbilen med selvkjørende biler på abonnementsbasis.

La oss si nei takk - kraftig og kontant. Førerkontrollerte biler er en forutsetning for den friheten som bilen gir oss.

Endret av Teleskopos
  • Liker 2
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (13 timer siden):

Når det er mulig å bruke over 1400 millioner (!!) kroner på å bygge 13km med sykkelvei (Stavanger kommune), kan det ikke kalles en liten brøkdel..

Når det er mulig å bruke ca 20 ganger mer per km på en motorvei (E18), så er det fortsatt en liten brøkdel 😀.

Og sykkelveien vil spare samfunnet for kostnader jo mer den blir brukt, mens bilveien koster mer jo mer den blir brukt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...