Gå til innhold

Rapport: Kun bussen er bærekraftig i byen. Elbilen er ikke stort bedre enn dieselbilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse diagrammene er jo totalt dominert av køkostnader. Men det er jo ikke slik at alle står i kø i rushtiden, selv i større byer. Dessuten er det vel en klar trend nå med mye hjemmekontor at rushtraffikken er mindre og spres mer utover. Støy har også fått mye vekt. Men her har det mye å si hvor man kjører og hvor fort man kjører. Hvordan vektes for eksempel støy fra en bil som kjører inne i en tunnel? Elbiler som står i kø støyer forresten veldig lite.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

"Hvor utgangspunktet er galest, blir resultatet titt originalest (Ibsen)" synes jeg passer bra her. Et tungt kjøretøy som en tom dieselbuss koster 485 kr/km i storby i skjulte kostnader (ifølge TØI. Strengt tatt tall for 50 tonn vogntog).

For en bil som kjører 30 km i storby er dert 5,18 kr per km i skjult kostnader, mot kr 0,26 i spredt bebyggelse (i følge TØI). Da de færreste kjører mer enn 5 km innen Oslo by på vei til jobb, og de færreste venter mye i kø, så må en tro at artikkelforfatterne heller tar utgangspunkt i Los Angeles heller enn i en større by i Norge (de går ut fra 30 km jobbreise i kø hele tiden og innenfor storby sentrum hele tiden). Så ja, noe feil med utgangspunktet! En må også ta i betraktning at de er minimalt med trafikkulykker i Oslo (faktisk 0 (null) døde det ene året) og NOx-utslipp er på full fart ned og enda mer når elbilandelen blir høy og kommunen kvitter seg med flertallet av busser (som går på diesel).

Latterlig artikkel!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

«TØI-forsker Lasse Fridstrøm sier at Stakeholders rapport ser ut til å bygge på et premiss om at det er et mål i seg selv å få flere til å reise kollektivt. Det er å snu problemstillingen på hodet. Ooenget er å få ned utslippene. Men det blir mer utslipp av å ha flere busser på veiene. Og når bilene blir utslippsfrie, er det liten klimagevinst i å få flere over på kollektivtransport.»

 

En skulle tro at en TØI forsker var mer reflektert enn som så. Å produsere en bil gir vesentlige utslipp. Ca halvparten for en fossilbil og mye mer enn halvparten for en elbil sol brukes i Norge. Å lage veier med plass til mange biler har også miljøkonsekvenser. Den største kilden til mikroplastforurensning er dekkslitasje fra biler.


Kollektivtransport gir færre kjøretøy totalt sett og er vesentlig mer miljøvennlig enn personbiler. 

Endret av TorHansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil bare komme med noen ville ideer her: Hva med å kunne ta med din egen sykkel på kolletivtransport? Hva med å tilby et større lukket sitteområde enn i dag. Bruke nytt matriell bare i trafikksvak tid, så det blir ugunstig å reise i rushtid, sånn at kapasiteten egentlig ikke går ned. Nytt matriell må selfølgelig være elektrisk. Dersom flere sykler, blir også utgiftener til helse lavere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke ta en rapport som ikke tar med sykkel som transportmiddel seriøst. Med el-sykkel er det oftest raskere og enklere med sykkel på avstander under 10km. Erfaringen min er at også lenger avstand (20km) går raskere med sykkel med mindre det er en strekknkng der man kan ta én og samme kollektivtransportmiddel uten å behøve bytte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Denne tråden begynner å bære preg av ekkokammer. Resultatene er velkjente, leste meg opp på dette for noen år siden da Sturle trodde samfunnskostnader med kø også bare handlet om klima. Det er såvidt jeg kan se TØI sine tall som er brukt, og selv elbilideologen Lasse Fridstrøm benekter ikke resultatene, han simpelthen bare påstår at det ikke er mulig å få folk over på kollektivtransport. Marius har ved gjentatte anledninger avfeid rapporter hvis de våger å sette norsk elbilpolitikk i dårlig lys, så det er befriende å se ham publiserte denne. Flott om det er mulig å diskutere rapporten på saklig måte. Den belyser bare noe flere av oss vet, framtiden er ikke at alle kjører rundt i hver sin Tesla, det er simpelthen ikke bærekraftig.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Eneste fordel buss har for pendlere er pris. Komforten ved å ha egen bil kontra kollektivt er derimot så dominerende at mange er villige til å betale mye mer for å kjøre selv. Min erfaring med buss er at de er kalde om vinteren, varme om sommeren og ofte stappfulle slik at man må stå i midtgangen. Setene er smale og ukomfortable, mange setebelter er bare topunkts, og selv elbusser bråker med ulyder som knirking og harde slag hver gang bussen kjører over fartshumper eller ujevnheter i vegbanen. Og så har man bråkete og i noen tilfeller illeluktende medpassasjerer. Det er en tapt kamp å tvinge folk over på buss.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så med tanke på at hovedproblemet er kø, er vel løsningen å bygge bedre infrastruktur. 

Feks kunne en bygget flere veier (ikke flere felt på eksisterende strekk) og laget en app som oppfordrer bilister til å kjøre på den veien som sørger for optimal kø fordeling.

Om jeg må bruke 1 time+ til jobb i personbil pga 45min kø, er det fremdeles bedre (mer fleksibelt og komfortabelt) enn å bruke 1 time til jobb ved å reise kollektivt (mindre optimal rute, buss bytte, gange til og fra busstopp). 

Vi er kanskje laaaangt på overtid om å bygge ut infrastrukturen, men det blir ikke bedre av å straffe bilister enda hardere, så lenge kollektiv reisetid tilsvarer å kjøre i kø.

Sagt det før, sier det igjen, folk flest kjører ikke bil og skaper kø til og fra jobb fordi de synes det er gøy, men fordi de skal på jobb for å holde samfunnet gående.

Hva med å belønne dette fremfor å piske?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (9 minutter siden):

Eneste fordel buss har for pendlere er pris. Komforten ved å ha egen bil kontra kollektivt er derimot så dominerende at mange er villige til å betale mye mer for å kjøre selv. Min erfaring med buss er at de er kalde om vinteren, varme om sommeren og ofte stappfulle slik at man må stå i midtgangen. Setene er smale og ukomfortable, mange setebelter er bare topunkts, og selv elbusser bråker med ulyder som knirking og harde slag hver gang bussen kjører over fartshumper eller ujevnheter i vegbanen. Og så har man bråkete og i noen tilfeller illeluktende medpassasjerer. Det er en tapt kamp å tvinge folk over på buss.

Det verste av alt er at det ikke er så økonomisk å reise kollektivt heller. I tillegg "betaler" en mer av kontoen en ble tildelt ved fødsel, som det ikke er mulig å fylle opp igjen, nemlig timer av livet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tar tallene i artikkelen med en klype salt. Men det bør være åpenbart for alle at det ikke er noen fremtid i å kaste vekk titalls milliarder på å bygge og vedlikeholde infrastruktur som har som eneste formål at folk kan drasse med seg 2 tonn bil til kontoret.

Det må økt satsing til på kollektivtrafikk som ganske enkelt kan elektrifiseres(det har gått for treigt i Oslo) og så må man ikke avspore dette med den hodeløse sløsingen  på sykkel som ikke er noen løsning på transportbehovet i det hele tatt.

Hvis man ikke tåler å sitte ved siden av andre mennesker på bussen så bør man kanskje stille seg spørsmålet om byen er noe for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...