Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fibernettverk vs 5G nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag Telia internett via hybrid nett til sentral og kobberkabel til huset. Fungerer egentlig veldig bra med 500/20 og en Asus AX86U.

Altibox tilbyr seg nå å koble oss til deres fibernettverk. Forstår dette er en bedre løsning både mht at den er

- mer fremtidrettet
- mer stabil
- har lavere ping

Stemmer dette?

-----

Tok kontakt med Telia for å undersøke om de kan tilby fibertilkobling. Det vil de ikke, de vil heller satse på 5G.

Så da er spørsmålet - er det en grunn til å droppe Altibox og heller satse på 5G om et år eller to?
Eller er det slik at 5G ikke vil kunne konkurrere mot fiber feks mht gaming (lag mm)?

Noen som har noen synspunkter?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Så da er spørsmålet - er det en grunn til å droppe Altibox og heller satse på 5G om et år eller to?
Eller er det slik at 5G ikke vil kunne konkurrere mot fiber feks mht gaming (lag mm)?

Ja muligens det blir mindre skille men fiber er nok overlegent alt per dags dato, tror man er et par år unna å klare ligdene ytelse som coax opp mot 500 mbit men tar vel nok en stund vil jeg tro.

Problemet med mobilt bredbånd er også iptv er ganske dyrt, 129,- koster det med altibox hvis du går for 500 mbit. Finnes lite pris på telia for kun mobilt bredbånd kunder.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Kjetso skrev (1 time siden):

Tok kontakt med Telia for å undersøke om de kan tilby fibertilkobling. Det vil de ikke, de vil heller satse på 5G.

Telia satser vel på både fiber og 5G. Tror heller svaret betyr at de ikke har planer om å tilby fiber i ditt område. Kanskje de mener at det ikke er stort nok kundegrunnlag og at det ikke er lønnsomt å oppgradere hvis dagens hybridfiber/koax funker godt nok.

Hvis du har 500/20 som er stabilt, så er det eneste du får ekstra med fiber høyere opphastighet og lavere ping. Ved vanlig bruk og nedlasting er det ikke forskjell. Men hvis du kan få fiber fra Altibox til omtrent samme pris pr mnd og tilsvarende tjenester, så hadde jeg byttet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr D skrev (52 minutter siden):

Telia satser vel på både fiber og 5G. Tror heller svaret betyr at de ikke har planer om å tilby fiber i ditt område. Kanskje de mener at det ikke er stort nok kundegrunnlag og at det ikke er lønnsomt å oppgradere hvis dagens hybridfiber/koax funker godt nok.

Forstår ikke hvorfor folk gidder å betale for coax er vel eneste grunn man ikke har alternativer eller at man får god borettslag avtale det ikke er lønnsomt. Da jeg vil tro det meste er fiber 96% eller mere så forskjellene blir vel mindre og mindre, annet en selve teknologien docsis 3.1 og nyere krever vel mere og mere.  Jeg forstår flere slutter å være kunder hos telenor siden de ikke har gjort endringer siden docsis 3.0 og de øker prisene til stadighet så er like dyrt.

Det er fremdeles usikkert med 5g vil både få 3700 og 700 frekvensbånd på sikt, men totalsett vil det nok ta lang tid med docsis 4.0 og samme opplasting og nedlasting over 500 mbit, virker ut som telia foreløpig prioriter opp mot 300 mbit per kunde og ikke vil tilby løsning som kan kombinere hytte og hus ergo kommer man bedre ut med fiber en 5g er synd for kundene da det totalsett blir dyrere avtale. Da bredbånd er ganske dyrt i norge, for få GB hvis man betaler fiber i tilegg men blir håpløs når det ikke blir bedre konkuranse.

264 millioner kroner i bredbåndsstøtte fordelt: Mest til Viken, minst til OsloPengene rekker til å skaffe rundt 15.000 husstander bredbånd med hastighet på minst 30 Mbit/s, mer om fylkeskommunen krever det.

Lurer på hva faktisk disse pengene blir brukt til, for fleste levrandørene sier de ikke blir sponset av staten, så tydligvis er det hemligstemplet hva det blir brukt til.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Som jeg pleier å si til folk som spør meg om de skal investere i fiber eller ikke:

Med fiber er antakelig alle kommunikasjonsbehov dekket for kanskje de neste 100 år.

Sommeren 2020 ble det satt ny fartsrekord med helt vanlig fiber: 44.200.000 megabit / 44.200 gigabit / 44,2 terrabit pr sekund.

Høsten 2020 ble ny rekord satt, med 178.000.000 megabit per sekund.

Har du sjans til å få fiber inn i huset til en OK pris, så bare gjør det.

Endret av Ratleto
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, LMH1 said:

Forstår ikke hvorfor folk gidder å betale for coax er vel eneste grunn man ikke har alternativer eller at man får god borettslag avtale det ikke er lønnsomt. Da jeg vil tro det meste er fiber 96% eller mere så forskjellene blir vel mindre og mindre, annet en selve teknologien docsis 3.1 og nyere krever vel mere og mere.  Jeg forstår flere slutter å være kunder hos telenor siden de ikke har gjort endringer siden docsis 3.0 og de øker prisene til stadighet så er like dyrt.D

Både Telia og Telenor benytter seg av Docsis 3.1 i stor grad.

For meg virker det vel kanskje som du ikke helt evner å se hvilke behov andre enn deg selv har. Er fiber å foretrekke framfor HFC? Ja. Hvor mange merker per i dag egentlig en praktisk forskjell med den bruken de har? Svært få...

Quote

et er fremdeles usikkert med 5g vil både få 3700 og 700 frekvensbånd på sikt, men totalsett vil det nok ta lang tid med docsis 4.0 og samme opplasting og nedlasting over 500 mbit, virker ut som telia foreløpig prioriter opp mot 300 mbit per kunde og ikke vil tilby løsning som kan kombinere hytte og hus ergo kommer man bedre ut med fiber en 5g er synd for kundene da det totalsett blir dyrere avtale. Da bredbånd er ganske dyrt i norge, for få GB hvis man betaler fiber i tilegg men blir håpløs når det ikke blir bedre konkuranse.

264 millioner kroner i bredbåndsstøtte fordelt: Mest til Viken, minst til OsloPengene rekker til å skaffe rundt 15.000 husstander bredbånd med hastighet på minst 30 Mbit/s, mer om fylkeskommunen krever det.

Lurer på hva faktisk disse pengene blir brukt til, for fleste levrandørene sier de ikke blir sponset av staten, så tydligvis er det hemligstemplet hva det blir brukt til.

Igjen snakker du bare vås, og vel her omtrent konspiratorisk. Tilskuddene går til fylkeskommunene og ikke leverandørene direkte. Alt dette er regulert av NKOM og det ligger en haug med informasjon på websidene til NKOM.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, Kjetso said:

Jeg har i dag Telia internett via hybrid nett til sentral og kobberkabel til huset. Fungerer egentlig veldig bra med 500/20 og en Asus AX86U.

Altibox tilbyr seg nå å koble oss til deres fibernettverk. Forstår dette er en bedre løsning både mht at den er

- mer fremtidrettet
- mer stabil
- har lavere ping

Stemmer dette?

-----

Tok kontakt med Telia for å undersøke om de kan tilby fibertilkobling. Det vil de ikke, de vil heller satse på 5G.

Så da er spørsmålet - er det en grunn til å droppe Altibox og heller satse på 5G om et år eller to?
Eller er det slik at 5G ikke vil kunne konkurrere mot fiber feks mht gaming (lag mm)?

Noen som har noen synspunkter?

Kablet nett vil alltid (?) være bedre enn trådløst, så 5G ville jeg valgt bare dersom det ikke fantes andre alternativer. Hybridfiber til coax som du har i dag er helt fint, du vil neppe merke annen forskjell enn marginalt bedre ping ved å få fiber helt inn. Fordelen med å legge inn Altibox i tillegg er at du, når bindingstiden er over, kan velge mellom 2 leverandører som vil konkurrere om å gi deg beste tilbud. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Softis12 skrev (6 minutter siden):

Nå har vel masse av disse 4G/5G pakkene en maks datapakke før hastigheten strupes. 2 Terrabyte tror jeg elns?

Sånt får du ikke på fiber. Samt alle de andre fordelene med lavere ping, mer stabilt, større kapasitet i linjen etc

Men er dårlig konkurranse om du er misfornøyd med Altibox er vel ikke løsningen å gå for 5g eller coax vert fall. Tror 5g vil falle i pris siden Telia mulighens vil begrense ytelsen til 300 Mbit.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (Akkurat nå):

Men er dårlig konkurranse om du er misfornøyd med Altibox er vel ikke løsningen å gå for 5g eller coax vert fall. Tror 5g vil falle i pris siden Telia mulighens vil begrense ytelsen til 300 Mbit.

Hjelper jo ikke det når man uansett begrenses på mengde data. Da vil makshastigheten være urelevant for min del ivertfall. 

Vet ikke hvordan TS stiller seg til det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt 4G her i ca 6 måneder og har kun vært plaget. Hastighet er ustabil, ping og jitter er til tider så elendige at jeg ikke kan se en livestream uten konstant buffering, selv om hastigheten er god. 

Bruker du nettet til surfing og Youtube så duger nok 4G/5G, men skal du game eller se noe live så er ikke trådløs bredbånd noe  å satse på.

Jeg har 4G kun fordi det ikke finnes noe annet her jeg bor, men heldigvis får jeg fiber om 3-4 måneders td

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Jeg ser på fiber som mer fremtidsrettet enn såkalt hybridfiber eller 5G da uthastighet vil ha mer og mer betydning i fremtiden med alt fra hjemmekontor hvor man kjører utgående videostream i møter, økende backup-behov, deling av videofiler o.l.

Så jeg bestilte fiber fra Altibox så snart dette ble vedtatt utbygget i området her og vil når det er på plass gå fra Telia hybridfiber 100/10 til 100/100 med fiber for samme månedspris som jeg betaler Telia i dag.

Telenor har valgt å gå for å levere bredbånd over mobilnettet her i området og har nylig fått 5G-dekning på plass. Så de tilbyr opptil 60/60 for høyere månedspris enn 100/100 på fiber og når jeg tester 5G-hastigheten i boligen med iPhone 12 Pro Max mot Telenor så er det mer enn nok båndbredde ned (oppi 500 mbits) mens ut-hastigheten varierer mellom 10-40 mbits alt etter når på døgnet jeg tester. Så jeg ville holdt meg til bredbånd levert via kabel så langt det er mulig fremfor å tro 5G blir et fornuftig alternativ så lenge du må dele på kapasiteten og den dermed ikke vil kunne være garantert det du betaler for hele døgnet. Med fiber (og hybridfiber) kan du forvente å ligge på hastigheten du betaler for hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (På 22.2.2021 den 18.13):

Har hatt 4G her i ca 6 måneder og har kun vært plaget. Hastighet er ustabil, ping og jitter er til tider så elendige at jeg ikke kan se en livestream uten konstant buffering, selv om hastigheten er god. 

Bruker du nettet til surfing og Youtube så duger nok 4G/5G, men skal du game eller se noe live så er ikke trådløs bredbånd noe  å satse på.

Jeg har 4G kun fordi det ikke finnes noe annet her jeg bor, men heldigvis får jeg fiber om 3-4 måneders td

5G er noe helt annet enn 4G. 

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (25 minutter siden):

Telenor har valgt å gå for å levere bredbånd over mobilnettet her i området og har nylig fått 5G-dekning på plass. Så de tilbyr opptil 60/60 for høyere månedspris enn 100/100 på fiber og når jeg tester 5G-hastigheten i boligen med iPhone 12 Pro Max mot Telenor så er det mer enn nok båndbredde ned (oppi 500 mbits) mens ut-hastigheten varierer mellom 10-40 mbits alt etter når på døgnet jeg tester. Så jeg ville holdt meg til bredbånd levert via kabel så langt det er mulig fremfor å tro 5G blir et fornuftig alternativ så lenge du må dele på kapasiteten og den dermed ikke vil kunne være garantert det du betaler for hele døgnet. Med fiber (og hybridfiber) kan du forvente å ligge på hastigheten du betaler for hele tiden.

Det vil nok bli konkuranse både Telia\telenor og ICE vil etterhvert komme med 5g nett, Telia har planer om både 3700 og 700 mhz på 5g men foreløpig utenbys går utbygging tregt, samme med fiber siden er bare sommeren det bygges ut, så tror ting blir bedre etterhvert

Nå vet jeg ikke hva Nkom har planer å regulere fiberen etterhvert, håper det blir slik sverige alle levrandører blir pålagt å låne ut fiberen etter antall år, slik man ungår prisøkninger i all evighet for det vil nok skje der konkuransen ikke virker. Eller økte kostnader for de som bygger ut på steder som ikke er lønnsomt. For problemet er som regel med fiber er kun en levrandør man har fleste som har fiber vil neppe gå til coax eller telefonkabelen igjen. Så er lite konkuranse. Foreløpig er 2 TB maks og 300 mbit på en del datapakker, vi får håpe det blir større etterhvert, for ikke mye med 2 tb i måneden.

Sitat

5G er noe helt annet enn 4G. 

Tja varerer med dekning og utstyr er mye 5g utstyr som knapt støttes eller gir optimal ytelse, så det er vel største problemet, selv om 5g kommer med både 3700 og 700 mhz er kun det beste utstyret som støtter flere bånd og flaks kan være man får høyere en 300 mbit syns det er tåplig men man har vel noe mere garanti for stabil ping og ytelse, selv om er lite forskjell på 4g\5g for folk flest, utbygging har kun skjedd i oslo området og storbyer, så er lite forskjell for flest. Hjelper ikke å ha 5g eller 4g når mange som bruker nettet, sannheten er vel på de stedene som har ny teknologi har flere brukere, så der er jo problemet. Er små droper i havet som blir løst. Man har ennå ikke fått til 5g tale eller så vidt fått til https://rootmetrics.com/en-US/content/5g-faq-what-is-5-carrier-aggregation5g carrigage agregation selv om Snapdragon 888 påstås klarer det, https://www.rcrwireless.com/20210115/devices/samsung-galaxy-s21-supports-5g-carrier-aggregation

så er det verken telenor eller telia satt opp mobiler som støtter dette så vidt jeg vet? Bra å kunne klare opptil 2 gigabit\s men ser ikke behovet for mobiler med kun 512gb da selv med 400 mbit vil klare å fylle opp mobilen på en dag.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Problemet nå er vel heller mobilt brebånd og datapakker er så begrenset, men man ser jo internetlevrandørene særlig telenor forsøker å komme nærmere altibox samme gjør telia, selv om er antakelig radiosendere og muligens noe fiber enkelte plasser, betyr det nok ikke det er ubegrenset kapasitet, men tror problemenet med internet forsvinner om et år eller 2 i byer, men vil alltid være begensinger unna folk. 5g er fremdels bare i storbyer og andre tett steder bærum\oslo har nok mest dekning mot lillestrøm ellers har ikke telia kommet veldig langt, men lengere en telenor og ice.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...