Gå til innhold

bensin/diselgenerator på 2000-ish watt, hva kan den eventuelt drive?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2000W tilsvarer omtrent det en 10 ampere kurs kan gi. (litt under) Altså i teorien.

Uansett mer enn nok til bruken som nevnes her. Det eneste den ikek klarer er da selvagt enheter som bruker mer enn dette. Dette kan være typisk verkstedutstyr som bordsager, store søyledriller etc. 

Men mer enn nok strøm til nødbruk ved strømbrudd. Hvis man ser bort fra overnevnte samt det å fyre opp store panelovner etc.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
2 hours ago, j-- said:

Vær obs på at en del billigere aggregater har ganske stygge sinuskurver og heftige svingninger på spenningsnivå. Finnes elektronikk som er kilent på sånt, og i ytterste konsekvens kan bli skadet av det.

Enda verre. Noen har ikke sinuskurve i det hele tatt. De har et PWM-signal for å emulere strømtrekket til en sinusspenning. Dette fungerer bare på motorer, varmeelementer etc. og kan/vil drepe elektronikk raskt og brutalt.

Øverst: PWM-"sinus"

Nederst: Ekte sinus.

ddd_sine_pwm.jpg.7f4618ce92ebf26f2498b82a66971b8d.jpg

Endret av sedsberg
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ta høyde for at en TV kan bruke 2-300 Watt (det står ofte oppgitt bak på TV'en). Et modem bruker ofte rundt 50W og en LED-lyspære rundt 10W (rundt 50W per glødelampe av gammel type). Er det sånn billig-agregat til 2-3.000,- så er det nok ikke å anbefale at du bruker det rett i mot finelektronikk. En trafo med 230V inn og 230V ut kan brukes for å glatte ut en dårlig vekselspenning. Alternativt så kan du skifte til en "gammeldags" likeretter (med trafo) for å bruke på modemet. Det samme med TV'en (dersom den har 12V inngang).

Det finnes egne Hytte-TV'er som bare trekker 15-40 Watt og som kan driftes fra et 12V anlegg.

Installerer du et 12V solcelleanlegg med batteri så kan du jo bruke agregatet som backup for å lade batteriet.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (1 time siden):

Ta høyde for at en TV kan bruke 2-300 Watt (det står ofte oppgitt bak på TV'en). Et modem bruker ofte rundt 50W og en LED-lyspære rundt 10W (rundt 50W per glødelampe av gammel type). Er det sånn billig-agregat til 2-3.000,- så er det nok ikke å anbefale at du bruker det rett i mot finelektronikk. En trafo med 230V inn og 230V ut kan brukes for å glatte ut en dårlig vekselspenning. Alternativt så kan du skifte til en "gammeldags" likeretter (med trafo) for å bruke på modemet. Det samme med TV'en (dersom den har 12V inngang).

Det finnes egne Hytte-TV'er som bare trekker 15-40 Watt og som kan driftes fra et 12V anlegg.

Installerer du et 12V solcelleanlegg med batteri så kan du jo bruke agregatet som backup for å lade batteriet.

Nå er ikke jeg noen ekspert, men blir watt regnet i 220V her eller 5V/12V etc.?

En DC strømforsyner på feks. 300W vil jo ikke trekke 300W fra aggregatet vel? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Bjerknez said:

Nå er ikke jeg noen ekspert, men blir watt regnet i 220V her eller 5V/12V etc.?

En DC strømforsyner på feks. 300W vil jo ikke trekke 300W fra aggregatet vel? Eller tar jeg feil?

300 watt er 300 watt. Det vil bare bli høyere strøm ved 12V enn ved 230V.

P = U * I

300W = 230V * 1,3A

300W = 12V * 25A

300W = 5V * 60A

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (57 minutter siden):

Nå er ikke jeg noen ekspert, men blir watt regnet i 220V her eller 5V/12V etc.?

En DC strømforsyner på feks. 300W vil jo ikke trekke 300W fra aggregatet vel? Eller tar jeg feil?

Om strømforsyningen (220V til 12V) var tapsfri vil den trekke like mye effekt (watt) fra 220V siden som det du trekker ut (forbruk) på 12V siden. I praksis så er der et et tap i strømforsyningen som trekkes fra 220V siden i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...