Gå til innhold

Skifte bank.


Gjest d0e8b...185

Anbefalte innlegg

Gjest d0e8b...185

Hei. Jeg er en 25 år gammel mann som lever et ganske normalt liv, og har for tiden ett lån (boliglån) jeg nedbetaler. Jeg har ingen stor sparekonto enda. Jeg har i all min tid brukt Helgeland Sparebank (vår lokale bank), men jeg pleier ofte å ha problemer der, små og store. Har spesielt vansker når det kommer til avtalegiroer. Etter alle plagene har jeg lenge hatt lyst å skifte bank. Så jeg har noen spørsmål ang. det.

 

1. Hvilken bank anbefaler dere? Ønsker en stor bank istedetfor en mindre lokalbank. Er sparebank 1 grei? De er de eneste andre som har kontor her, men er sjeldent jeg må noe i den fysiske banken.

2. Hva er første steg for å skifte bank?

3. Trenger jeg å informere min nåværende bank før jeg "blir medlem" av en ny bank, eller kan jeg ha dem begge to en stund (før alt blir skiftet over til ny bank)

4. Er det noe viktig jeg burde vite? Veldig uerfaren når det kommer til dette.

5. Er det noe ekstra utgifter?

Må nok ha alt inn med teskje før jeg tør gjøre noe.

Anonymous poster hash: d0e8b...185

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta kontakt med den banken du ønsker ved å legge inn en lånesøknad. En rådgiver vil kontakte deg og hjelpe deg videre. 

Banker kan hjelpe deg med å gjøre det meste for deg, men det er stort sett bedre å gjøre det selv da det går raskere og du har kontroll på oppsettet (overføring av penger, opprettelse av konto etc)

Når alt dette er gjort kan du si opp kundeforholdet hos eksisterende bank. Husk å få ny BankID fra ny bank før du sier opp.

I forhold til bank så kan ofte en lokal eller større og "dyrere" bank være bedre hvis du på sikt trenger hjelp til feks boligbytte. Dem kan gjør oftere en vurdering av din økonomi istedenfor å kun gi lån basert på en A4 formel som du må være innenfor.

Lenke til kommentar

Kan nok anbefale å gjøre ting selv. Min bror har byttet bank en haug ganger (Hver gang det lønner seg på grunn av renten på lånet), og en av de siste 2 gangene, så tok de når de overførte i mellom bankene og satt alt han hadde på sparekonto inn mot nedbetaling av lånet, selv om han spesifikt hadde sagt at det ikke skulle skje. Og det var ingen vilje fra banken å ordne opp i det heller.

Normalt ikke noe problem å bytte bank i dag. Det er å få flyttet lånet over som tar litt tid. Ellers så er det bare å snakke med de så får du konto og alt du trenger.

Lenke til kommentar
Loko skrev (35 minutter siden):

Husk å få ny BankID fra ny bank før du sier opp.

Det er det ikke behov for.
BankId utstedt i en bank, fungerer i alle andre banker. Jeg har tre ulike BankId, hvorav to er reserveløsninger i tilfelle min hoved-BankId fra Dnb streiker når jeg navigerer i de andre 12 bankene jeg til vanlig bruker. Jeg har bare opplevd en gang på åtte år at brikken streiket, det var et kjent feil hos den gamle typen at den kunne usynkronisere ved hyppig bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (30 minutter siden):

Det er det ikke behov for.
BankId utstedt i en bank, fungerer i alle andre banker. Jeg har tre ulike BankId, hvorav to er reserveløsninger i tilfelle min hoved-BankId fra Dnb streiker når jeg navigerer i de andre 12 bankene jeg til vanlig bruker. Jeg har bare opplevd en gang på åtte år at brikken streiket, det var et kjent feil hos den gamle typen at den kunne usynkronisere ved hyppig bruk.

Sier du opp kundeforholdet ditt i den aktuelle banken så vil BankID utstedt fra den banken bli sagt opp, så jo han må huske det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Loko skrev (18 minutter siden):

Sier du opp kundeforholdet ditt i den aktuelle banken så vil BankID utstedt fra den banken bli sagt opp, så jo han må huske det

Egentlig ikke det heller, men det oppstår garantert et problem når BankId skal fornyes. Da har du rett i at det er behov for å ha BankId i den nye banken.

Lenke til kommentar

Hvis du først skal bytte bank så ville jeg sørget for å finne en bank som gir deg bedre betingelser på boliglånet først og fremst. 

Ellers så er det strengt tatt ikke nødvendig å si opp kundeforholdet i den gamle banken, du kan velge å bare si opp kortene dine så du ikke har noen løpende utgifter og ellers beholde kontoene dine som de er. 

Lenke til kommentar
Gjest d0e8b...185 skrev (5 timer siden):

Hei. Jeg er en 25 år gammel mann som lever et ganske normalt liv, og har for tiden ett lån (boliglån) jeg nedbetaler. Jeg har ingen stor sparekonto enda. Jeg har i all min tid brukt Helgeland Sparebank (vår lokale bank), men jeg pleier ofte å ha problemer der, små og store. Har spesielt vansker når det kommer til avtalegiroer. Etter alle plagene har jeg lenge hatt lyst å skifte bank. Så jeg har noen spørsmål ang. det.

 

1. Hvilken bank anbefaler dere? Ønsker en stor bank istedetfor en mindre lokalbank. Er sparebank 1 grei? De er de eneste andre som har kontor her, men er sjeldent jeg må noe i den fysiske banken.

2. Hva er første steg for å skifte bank?

3. Trenger jeg å informere min nåværende bank før jeg "blir medlem" av en ny bank, eller kan jeg ha dem begge to en stund (før alt blir skiftet over til ny bank)

4. Er det noe viktig jeg burde vite? Veldig uerfaren når det kommer til dette.

5. Er det noe ekstra utgifter?

Må nok ha alt inn med teskje før jeg tør gjøre noe.

Anonymous poster hash: d0e8b...185

 

1: Jeg gikk for Sbanken når jeg byttet i fjor, man trenger ikke lokale banker lengre. God nettbank og fikk god rente på boliglån.

2: Lag konto et annet sted, få tilbud om nytt boliglån så tar de seg av resten.

3: Nei, banken bryr seg ikke om deg som kunde. De vil bare ha pengene dine. Du kan ha så mange kunde forhold du vil.

4: Njæ ikke noe spess. Efaktura kommer av seg selv til begge banker. Avtale giro kan man flytte manuelt, evt opprette på nytt ved neste efaktura.

5: Kommer ann på banken. De har ofte ny kunde tilbud hvor de tar på seg evt utgifter.

Lenke til kommentar

Prioriter boliglånsrente. Kva rente har du i dag? Det den desidert største utgifta med å ha bank så lenge du har lån. Om du har ein eller fem kundeforhold er opp til deg, men eg føretrekk alt i ein bank så sant den er OK på det meste og har god rente på lånet. Eg har ikkje så mykje anna enn lån og fond. Om du vil ha ein høgrente konto med best mogleg rente er det noko sjå etter. Det kan du ev. ha i ein anna bank om den med best lånerente har dårleg sparerente. Om det då kostar 200 eller 0 kroner i året for eit VISA-kort bryr meg ikkje. Sjølv har eg hatt DNB i alle år, fått god rente der og synest nettbanken er veldig bra, så eg er blitt verande der.

For å finne beste rente kan du bruke Finansportalen: https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/

Du kan òg få betre renter enn det som står i prislistene, men ikkje utan å forhandle litt. Banken skal tene pengar og vil helst at du har høgast mogleg rente.

Dei har òg oversikt for innskot: https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/

Sidan du har bustadlån har du kanskje ikkje BSU lengre, så det blir mindre viktig kva rente dei tilbyr der.

Om du er organisert i fagforeining så har dei ofte gode avtalar med bankane, så sjekk ev. kva tilbod du kan få der.

Generelt om bruk av banken, nettbank osv. så finn du ein god del erfaring frå andre her på forumet om du søker litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Velg bank utfra lånerente. Men du trenger ikke si opp lånet i nåværende bank da du fint kan ha konto i annen bank og betale regninger derfra. BankID er null problem når du først har det. Man kan ha bankid i flere banker samtidig om man ønsker dette.

Sbanken har bra grensesnitt og en ypperlig mobilapp.
DnB har Min Økonomi som er gull verdt dersom man ønsker holde styr på hvor pengene tar veien.
Bulder bank har kun mobil app, og ingen normal nettbank.

Merkelig å ha problemer med avtalegiro, hva slags problemer opplever du?
 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gjest d0e8b...185 skrev (6 timer siden):

Hei. Jeg er en 25 år gammel mann som lever et ganske normalt liv, og har for tiden ett lån (boliglån) jeg nedbetaler. Jeg har ingen stor sparekonto enda. Jeg har i all min tid brukt Helgeland Sparebank (vår lokale bank), men jeg pleier ofte å ha problemer der, små og store. Har spesielt vansker når det kommer til avtalegiroer. Etter alle plagene har jeg lenge hatt lyst å skifte bank. Så jeg har noen spørsmål ang. det.

 

1. Hvilken bank anbefaler dere? Ønsker en stor bank istedetfor en mindre lokalbank. Er sparebank 1 grei? De er de eneste andre som har kontor her, men er sjeldent jeg må noe i den fysiske banken.

2. Hva er første steg for å skifte bank?

3. Trenger jeg å informere min nåværende bank før jeg "blir medlem" av en ny bank, eller kan jeg ha dem begge to en stund (før alt blir skiftet over til ny bank)

4. Er det noe viktig jeg burde vite? Veldig uerfaren når det kommer til dette.

5. Er det noe ekstra utgifter?

Må nok ha alt inn med teskje før jeg tør gjøre noe.

Anonymous poster hash: d0e8b...185

1. DnB pga. Min Økonomi eller Sbanken fordi de har funksjonell nettbank og bra app

2. Opprett konto konto i ny bank, bestill bankkort der, avbestill bankkort i gammel bank. Du får igjen det som er igjen av årsavgiften da bankkort belastes pr. dag. Sørg for å få inntekten din til ny bank. 
Deretter ville jeg opprettet efaktura på det som er mulig slik at disse blir synlig i alle dine banker/gammel og ny bank. Si opp eksisterende avtalegiroer og tegn evt. på nytt i ny bank. Når man har efaktura trenger man egentlig ikke avtalegiro.

3. Betaler du til utland eller er mye utenlands bør du sette deg inn i gebyrene. I Norge er stort sett det meste gratis.

4. Noen banker som feks. DnB tar et lite gebyr dersom man avslutter kontoen. De fleste andre banker gjør ikke dette. DnB har også hatt post i butikk for kontantuttak osv. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer nå lenger og det er mulig fordelen med å være DnB-kunde er fjernet fra butikkene. Med DnB kan man sette inn kontanter på Kiwi og andre butikker.

5. Ja, om du flytter lånet må du betale tinglysning på nytt.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Nidar2 said:

DnB har også hatt post i butikk for kontantuttak osv. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer nå lenger og det er mulig fordelen med å være DnB-kunde er fjernet fra butikkene. Med DnB kan man sette inn kontanter på Kiwi og andre butikker.

Mange banker har bank i Norgesgruppenbutikker: https://www.vipps.no/produkter-og-tjenester/privat/kontanter/kontanttjenester-i-butikk/banker/

Lenke til kommentar

Jobber selv som finansrådgiver og kan trygt si at du ikke skal undervurdere hva en bank kan gjøre for deg hvis du har et godt og langt kundeforhold. Kommer det en kunde med 20 års langt aktivt kundeforhold så er det gjerne den kunden jeg strekker meg lengst på - både på pris og på Evt unntak for boliglånsforskriftene. "Shopperne" som alltid bytter bank like ofte som vinden snur er kunder man bruker mindre tid på og ikke bruker noe ekstra energi på å finne løsninger utenfor A4 malen.

 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, phax said:

Ganske vanlig at bankene har som lånebetingelse at du skal ha brukskonto i samme bank. 

Jeg har ikke hatt det på flere tiår. Selv om man må ha brukskonto for trekk til lånet i den banken man har lånet i, behøver man ikke å ha denne banken som sin dagligbank. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke hatt det på flere tiår. Selv om man må ha brukskonto for trekk til lånet i den banken man har lånet i, behøver man ikke å ha denne banken som sin dagligbank. 

Står som regel i tilbudsbrevet du får fra banken. Mange banker vil ofte ikke utføre endringer på lån eller rentenedsettelser etc uten at man har inngang av lønn. Sbanken har nå også begynt å kreve det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har aldri opplevd særlig goodwill som følge av langt og godt kundeforhold. Og jeg opplever at man får best betingelser ved å shoppe rundt. Jeg ser ingen fordeler ved å ha alt i kun en bank, og ofte må man "bytte" bank for å få den beste renten.

Lenke til kommentar

Fordelen for meg med å ha alt i ein bank er at alt er i ein bank. Ein innlogging så har eg tilgang til alt. Når nettbanken og appen er bra så er det positivt å kunne ha mest mogleg der. Litt som å kunne kjøpe alle daglegvarene eg treng i ein butikk i staden for fem. Det er sjølvsagt litt avhengig av kva tilbod ein nyttar seg av og kva kostnader og renter ein får på både lån, innskot, forsikring osv.

Goodwill må ein nok ha ein god kontaktperson for å oppnå, men eg har ikkje inntrykk av at det er så stort fokus på lengre. Eg har sjølv eit langt kundeforhold, men trur ikkje det er grunnen til at eg har fått god rente.

Og så har du ein bank som Sbanken der alle får same rente uansett. Du slepp tenke på forhandlingar, men får samtidig ikkje den beste renta på marknaden.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...