Gå til innhold

Elektrofag (Elektro og Datateknologi)


Gjest 890ba...b7d

Anbefalte innlegg

Gjest 890ba...b7d
Sitat

Hei folkens.

Hvilket yrke innen elektrofag (Elektro og Datateknologi heter det nå) er det beste med tanke på: etterspørsel, lønn, mindre fysisk krevende og ikke så altfor mye utearbeid.

Da tenker jeg på et yrke man kan få fagbrev/svennebrev i. Vil ikke gå universitet/høyskole

Tusen takk for svar.

 

Anonymous poster hash: 890ba...b7d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etterspørsel og lønn, da blir det elektriker/montør gr. L. Du blir aldri arbeidsledig. Men det er mye drittarbeid.

Har 503.000kr i årslønn. Nettopp fått jobbtilbud et annet sted som fagarbeider innen elektromekanisk produksjon, må gå ned 70.000kr. 

Lærlinger som nettopp har bestått fagprøven får 246kr/t i det firmaet jeg jobber i. Grei lønn for en 20 åring. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (17 timer siden):

Etterspørsel og lønn, da blir det elektriker/montør gr. L. Du blir aldri arbeidsledig. Men det er mye drittarbeid.

Har 503.000kr i årslønn. Nettopp fått jobbtilbud et annet sted som fagarbeider innen elektromekanisk produksjon, må gå ned 70.000kr. 

Lærlinger som nettopp har bestått fagprøven får 246kr/t i det firmaet jeg jobber i. Grei lønn for en 20 åring. 

Takk for svar.

Skjønner.

70 000 ned i lønn er ganske mye.

Vet du noe om Kulde- og varmepumpeoperatør yrket?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt automasjon. Er nok det mest krevende fag da det har stor læreplan. Men det har gode fremtidsutsikter. Har selv fagbrev i automasjons og 2/3 bachelor i Automasjon. Er nå leder av en god gjeng service ingeniører innenfor robotikk. 

Vi delte verksted med kulde montører ett år, det virket ufattelig kjedelig. Virket som det gikk i det samme hver dag på deres side. Men har ikke noe mer kunnskap ang retningen.

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Absolutt automasjon. Er nok det mest krevende fag da det har stor læreplan. Men det har gode fremtidsutsikter. Har selv fagbrev i automasjons og 2/3 bachelor i Automasjon. Er nå leder av en god gjeng service ingeniører innenfor robotikk. 

Vi delte verksted med kulde montører ett år, det virket ufattelig kjedelig. Virket som det gikk i det samme hver dag på deres side. Men har ikke noe mer kunnskap ang retningen.

Tusen takk for svar.

Hvor lenge har du jobbet med dette?

Om jeg kan få spørre hvor mye du får i lønn og hvor mange år du har jobbet med dette?

Er det mulig for meg å bli Automatiker som voksenlærling selv om jeg ikke har gått riktig retning på videregående?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Idro skrev (9 minutter siden):

Tusen takk for svar.

Hvor lenge har du jobbet med dette?

Om jeg kan få spørre hvor mye du får i lønn og hvor mange år du har jobbet med dette?

Er det mulig for meg å bli Automatiker som voksenlærling selv om jeg ikke har gått riktig retning på videregående?

 

Jeg avla svennebrev tidlig i 2013. Etter dette har jeg påbegynt en bachelor som nevnt mens jeg var i full jobb, det ble så krevende at jeg til slutt la det litt på hylla. Men jeg tar ett fag å to når det passer seg. Gikk rett fra læretid til service ingeniør i ett annet firma, og har jobbet meg oppover fra til team leader og nå service manager for Europa & APAC(egentlig alt utenfor nord Amerika). 

Jeg har fastlønn på 700 000+(husker ikke eksakt) men blir fort noen hundre tusen i merarbeid, overtid og tillegg. 

 

Dog vill jeg si en ting, fokuser på det du trives med. Ikke tenk på lønn. Innenfor elektro kan en tjene mye penger i alle retninger, men uten trivsel på jobb blir det vanskelig. Bruk dette året til å kjenne på de fagene du har, hva er mest interessant. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Jeg avla svennebrev tidlig i 2013. Etter dette har jeg påbegynt en bachelor som nevnt mens jeg var i full jobb, det ble så krevende at jeg til slutt la det litt på hylla. Men jeg tar ett fag å to når det passer seg. Gikk rett fra læretid til service ingeniør i ett annet firma, og har jobbet meg oppover fra til team leader og nå service manager for Europa & APAC(egentlig alt utenfor nord Amerika). 

Jeg har fastlønn på 700 000+(husker ikke eksakt) men blir fort noen hundre tusen i merarbeid, overtid og tillegg. 

Takk for info.

Hvis jeg ikke ønsker å gå på skole og ønsker heller å være lenger ut i lære hos bedrift, har jeg muligheten til dette? Eller må jeg ha teorien?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Idro skrev (5 minutter siden):

Takk for info.

Hvis jeg ikke ønsker å gå på skole og ønsker heller å være lenger ut i lære hos bedrift, har jeg muligheten til dette? Eller må jeg ha teorien?

alle må ha noen form for teori, alle fagbrev har vell muligheten for praksiskandidat: https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/praksiskandidat

Problemet er vell å finne en slik plass. De færreste ønsker vell å ha inn nye uten noen form for teoretisk kompetanse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...