Gå til innhold

Volkswagen solgte flere ladbare biler enn Tesla i fjerde kvartal


Anbefalte innlegg

Marzo skrev (4 minutter siden):

Nei alle bilene er registrert på Tesla 31.12.2020..

Så omregistreres de på kunder etterpå. Kun for å jukse med tallene. 

Her er et par solgt den siste uken: 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB4MF817383 
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC5LF766919

 

Er du like ivrig i å sjekke hvordan det er med ID.3 som VW har vært så ivrige på å registrere, eller er det bare hva Tesla gjør eller har gjort som er interessant? Virker som du bedriver et spill for å sverte Tesla, og lukker øyne for hva VW driver med. Er dette bevisst, eller tilfeldig?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diskusjonen startet vel med at det ble påpekt at VW har registrert masse biler før nyttår, for å unngå miljøbøter, og Marzo argumenterer vel bare for at Tesla har gjort det samme, til en eller annen grad. Det argumentet er greit nok.

Men jeg er fortsatt usikker på hvor lett det er å skille disse bilene registrert 31. og så solgt to måneder senere fra f.eks lånebiler. I mitt syn er det ikke utelukket at dette er biler tiltenkt og muligens brukt som lånebiler før de så har blitt solgt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snowleopard said:

Er du like ivrig i å sjekke hvordan det er med ID.3 som VW har vært så ivrige på å registrere, eller er det bare hva Tesla gjør eller har gjort som er interessant? Virker som du bedriver et spill for å sverte Tesla, og lukker øyne for hva VW driver med. Er dette bevisst, eller tilfeldig?

Jeg har gjort en rekke søk på VW også.
Utfordringen er som nevnt at de registreres på forhandlere mot Tesla som kun har et foretak bilene registreres på.
En annen utfordring er at det du skriver ikke stemmer. 

Jeg sverter på ingen måte Tesla ved å presentere registreringsopplysninger, men du sverter VW så lenge du ikke har hold i påstandene dine. Det er neppe tilfeldig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marzo skrev (5 minutter siden):

Jeg har gjort en rekke søk på VW også.
Utfordringen er som nevnt at de registreres på forhandlere mot Tesla som kun har et foretak bilene registreres på.
En annen utfordring er at det du skriver ikke stemmer. 

Jeg sverter på ingen måte Tesla ved å presentere registreringsopplysninger, men du sverter VW så lenge du ikke har hold i påstandene dine. Det er neppe tilfeldig.

Nå er det jo først og fremst Greenpeace som hevder at VW jukser med registreringene sine, så du kan gjerne få sende den videre til dem.

😉

https://www.tu.no/artikler/greenpeace-hevder-vw-ville-unnga-co2-boter-ved-a-selge-elbiler-til-seg-selv/506813

Endret av Snowleopard
Lagt til lenke
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Nå er det jo først og fremst Greenpeace som hevder at VW jukser med registreringene sine, så du kan gjerne få sende den videre til dem.

😉

https://www.tu.no/artikler/greenpeace-hevder-vw-ville-unnga-co2-boter-ved-a-selge-elbiler-til-seg-selv/506813

 

1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Alt tyder på at VW har gjort det i stor skala. https://www.tu.no/artikler/greenpeace-hevder-vw-ville-unnga-co2-boter-ved-a-selge-elbiler-til-seg-selv/506813

Men dette er jo ikke ulovlig.

Man kan også lese forklaringen i samme artikkel.
Det samme vil vi nå se i neste uke når ID.4 skal registreres her i landet. 
I starten vil 100% av ID.4 være registrert på VW (forhandlere osv). 

Men Greenpeace påstår ikke at VW selger bilene videre som nye biler til intetandede kunder..! 

Det vi ikke har en forklaring på er hvorfor Tesla gjør dette og at det er svært vanskelig for dere å akseptere det. 

Endret av Marzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Marzo said:

Det samme vil vi nå se i neste uke når ID.4 skal registreres her i landet. 
I starten vil 100% av ID.4 være registrert på VW (forhandlere osv).

I desember 2020 var ID.3 allerede i salg og utlevert i noen måneder. Denne 100% registreringen på forhandlere skjedde kanskje i august-september eller deromkring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, trikola said:

I desember 2020 var ID.3 allerede i salg og utlevert i noen måneder. Denne 100% registreringen på forhandlere skjedde kanskje i august-september eller deromkring.

Ja de første bilene som kommer til landet blir vanligvis brukt til utstilling, demobiler og pressebiler og registreres da på seg selv. Det samme vil skje for ID.4.
I land hvor elbiler ikke er populære og i starten av salget for en ny modell, vil det naturligvis være en større andel forhandlerbiler representert i statestikken. 

Tesla registrerte rundt 200 nye biler på seg selv 31.12.2020, 2 år etter Model 3 kom på markedet. 
En stor del av disse er registrert på ny eier i løpet av 2021. 
 

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Marzo said:

Man kan også lese forklaringen i samme artikkel.
Det samme vil vi nå se i neste uke når ID.4 skal registreres her i landet. 
I starten vil 100% av ID.4 være registrert på VW (forhandlere osv). 

Men Greenpeace påstår ikke at VW selger bilene videre som nye biler til intetandede kunder..! 

Det vi ikke har en forklaring på er hvorfor Tesla gjør dette og at det er svært vanskelig for dere å akseptere det.

Om din teori stemmer så er det vel samme grunn som VW. Gjennomsnittlig CO2-utslipp for bilene registrert i EU i 2020. VW gjør det for sin egen del, Tesla gjør det fordi de får betalt av Fiat til å unngå miljøbøter.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (4 timer siden):

Man kan også lese forklaringen i samme artikkel.
Det samme vil vi nå se i neste uke når ID.4 skal registreres her i landet. 
I starten vil 100% av ID.4 være registrert på VW (forhandlere osv). 

Men Greenpeace påstår ikke at VW selger bilene videre som nye biler til intetandede kunder..! 

Det er ÉN forklaring, og som jeg ikke "kjøper" helt. Til det er det for mange biler, og som sagt, for mange som er registrert i desember. Forklaringen dekker altså ikke helt.

Marzo skrev (4 timer siden):

Det vi ikke har en forklaring på er hvorfor Tesla gjør dette og at det er svært vanskelig for dere å akseptere det. 

Her forveksler du meg med noen andre. Jeg har aldri skrevet noen sted, verken her eller andre steder, noe som helst som skulle tilsi at jeg ikke aksepterer/tror på dette. Om du mener å ha lest det noen som helst steder, kom gjerne med sitat og/eller lenker. PS! Det er kun på Diskusjon.no at jeg bruker dette brukernavnet, så det begrenser sterkt hvor du skulle finne slikt, om det hadde vært noe.

Tvert i mot. Jeg tror absolutt at noen hos Tesla har vært litt vel ivrig på å få registrert så mange biler som mulig innen utløpet av 2020. Jeg har dessverre for deg ingen som helst grunn for å delta i noen svertekampanje, så jeg har valgt å ikke si noe som helst på akkurat det.

Og om Tesla eller VW for den del, har pushet slike biler på kunder, uten å være ærlige på at bilene har vært registrert på andre eiere inkludert seg selv, så er jeg enig i at det er klanderverdig. Disse kundene skulle fått tilbud om disse bilene mot en prisredusjon eller oppgraderinger, eller en kombinasjon. F.eks. fri oppgradering til EAP eller FSD, gratis ekstrautstyr som matter eller takstativ, vinterdekk inkludert uten kostnad, eller noe i den gata.

Du har kanskje tolket mine utsagn om at jeg tror sterkt på at VW har bedrevet dette i minst like stor skala som Tesla, som om jeg tror bare VW har gjort dette. Det er altså ikke min mening, jeg tror de har gjort dette, begge to. Men for enkelte virker det SVÆRT nødvendig å peke på at Tesla har gjort det, og de svelger rått forklaringen fra VW.

Og DU er faktisk en av de største forkjemperne for et slikt syn, så man kan jo spørre seg om det bare er Tesla-sverting eller Tesla-hat som ligger bak, eller om du er tilknyttet (bil eller olje) bransjen på en slik måte at du faktisk er berørt direkte. Det STINKER dobbeltspill. Men jeg har ingen beviser, så jeg påstår ikke at det stemmer.

Men jeg velger å lufte idéen, for jeg oppfatter at du har et alt for stort engasjement her til at det ikke er noe som ligger bak her. Jeg forventer selvsagt ikke annet enn at du benekter dette, uansett hvor godt (eller dårlig) jeg har truffet på spikeren. Det skjer helt frem til man eventuelt blir avslørt og avkledd på en sånn måte at det blir umulig å avfeie det.

Denne formen for juks er muligens ikke ulovlig. Den er litt lyssky, spesielt om man pusher bilene som om de ikke har vært registrert før og derved skjuler det for kunden, men det er fremdeles ikke i nærheten av #dieselgate.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (På 25.2.2021 den 7.11):

27.000 kr. Dollaren er ikke 10 kr.

Sannsynligvis vil dette tallet falle utover i tid. Ville ikke overraske meg om det er nede på omkring 10.000 kr per bil i 2021. Godt hjulpet av vekst i salget på 60-100%. (Altså lignende sum delt på flere biler.)

Det at Tesla tjener såpass mye på slike utslippskvoter viser egentlig at strategien fungerer. Det gjør så klart vondt i sjelen for Fiat og andre å gi vekk milliarder av sitt overskudd til Tesla. Og om de ikke tar grep må de betale større og større beløp helt til de går konk.

Så systemet hjelper veldig på å tvinge bilprodusentene til å utvikle og selge store antall nullutslippsbiler.

Nåja, gjelder vel bare biler solgt til europa.

 

Man må forøvrig bare finregne på billeveranser i Q1, Q2 osv, men ver vennlig å ta med alle da for pokker, og ja selvfølgelig dei til Tromsø, Alta, Drammen og forskjellig.

 

Litt enkelt kan man si at en litt stor og litt rask bensinbil på 2,3 tonn koster 200,- kroner mer for dag en en Tesla modell S. Parkering, bompenger og årsavgift - differanse kostnader kommer i tillegg.

Du må altså som nybegynner på REMA 1000 ved en løn på 200 kr timen jobbe ca 600 timer ekstra (eller bortkastet) fordi noe går bort i skatt og Du vil kjøre bensin.

Så stopper Du 1 time en gang i uka for å hurtiglade har Du ca 2 500,- kroner før skatt i lønn den timen, for å strekke litt på benene (ta gjerne med en sykkel for å «ideot-sykle» litt).

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...