Gå til innhold

Volkswagen solgte flere ladbare biler enn Tesla i fjerde kvartal


Anbefalte innlegg

kremt skrev (På 18.2.2021 den 19.25):

hYpErGr0wTh fra verdens høyest prisede bilprodusent.

Tja, leveransene til Tesla økte med over 60% fra fjerde kvartal 2019 til fjerde kvartal 2020. Når man så vet at Tesla er begrenset av produksjon så bør det ringe et par bjeller et eller annet sted at de i år vil ha to nye fabrikker som produserer biler - det dobbelte av det de hadde i 2020.

Men jeg vet jo at slike bjeller ikke akkurat er vanlig blant Tesla-motstandere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (På 19.2.2021 den 9.27):

Såvidt jeg har skjønt så er det veldig mange nyeregistreringer. Det er kjøpere som opplyser om at de har kjøpt "nybil" som egentlig er brukt per definisjon siden Tesla stod som forrige eier. Forklaringen var at Tesla måtte proppe opp tallene for kvartalet.

Nei, forklaringen er sannsynligvis at de bilene som ble kansellert eller ikke godtatt av kunde måtte registreres midlertidig på Tesla i påvente av levering til en ny kunde.

I tillegg kommer innbytte, som andre har nevnt, og også det at de bygger flere og flere servicesentre. De tok også over leiebiler fra Avis så de trenger mye biler til det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (På 19.2.2021 den 12.33):

Avtalen med Avis gikk ut i oktober 2020.

Tror ikke Tesla tok over før 1. januar i år.

Sitat

Vi ser det også ut i fra registreringsopplysninger hvor Tesla har 371 Model 3 registrert på seg, og 113 av disse er Tesla 1. eier. 
Av disse 113 er 91stk registrert i desember 2020, men mange av disse er allerede registrert på privatpersoner kort tid etter. 

Et eksempel er feks denne; https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=EC16040 

Bilen ble først registrert på Tesla og allerede neste virkedag registrert på kunde. Det er over 200 slike tilfeller fra desember. 

Den bilen der ble ikke registrert på kunden før nå i februar. Sannsynligvis noen som har kansellert bestilling eller lignende, som Tesla så har måttet registrere midlertidig på seg selv i påvente av match med ny kunde.

De leverte jo ut over fire tusen biler, så at det kommer noen få avbestillinger og slikt er ikke uventet.  

Marzo skrev (21 timer siden):

Sjekket opp mot Sverige for å se nærmere på leiebil hypotesen. 

TM Sweden AB har registrert 665 stk Model 3 på seg selv. 
Det vil si ca dobbelt så mange som i Norge.

Til sammenligning har Tesla 5stk Service Senter i Sverige, og 19 i Norge. 

Det er registrert 7.747stk Model 3 i Sverige. 

Virker rart om Sverige skulle ha et så mye større behov for leiebiler, vet ikke om de har avtale med bilutleie firma eller har samme praksis som i Norge. 

I Sverige registrerer de visstnok automatisk bilene på seg selv før de blir levert til kunde og registrertpå dem. Det er visstnok vanlig praksis hos mange billeverandører.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kaarew2 skrev (23 timer siden):

For oss som er opptatt av _ekte_ eksosfrie biler, så er det denne lista som gjelder:

https://techstory.in/top-5-ev-automotive-groups/

LIST OF THE TOP 5 EV BRANDS BASED ON CAR SALES IN Q1-Q4 2020:

Tesla: 499,535 (23% share)

SAIC: 243,201 (11% share)

Volkswagen Group: 227,394 (11%share)

Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance: 172,673 (8% share)

BYD: 131,705 (6% share)

Det er fortsatt én produsent som dominerer fullstendig...

Jeg har stor tro på at VW skal gjøre det bedre fremover, men 11% da gitt! De må virkelig skjerpe seg.

 

Interessant liste. Merk hvem som ikke er på lista, BMW, Daimler, Ford, GM, PSA-gruppen, Toyota... ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, hekomo said:

Den bilen der ble ikke registrert på kunden før nå i februar. Sannsynligvis noen som har kansellert bestilling eller lignende, som Tesla så har måttet registrere midlertidig på seg selv i påvente av match med ny kunde.

De leverte jo ut over fire tusen biler, så at det kommer noen få avbestillinger og slikt er ikke uventet.  

Det samme gjelder for alle skiltnr fra EC16005 til EC16110 bla, så det stemmer nok ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Marzo said:

som Tesla så har måttet registrere midlertidig på seg selv i påvente av match med ny kunde.

Det er ingen som MÅ registrere en bil på seg selv. Men de må gjøre det skal de bli med i salgsstatistikken. Forøvrig fantastisk han jeg leste om i en gruppe som var 5. eier på en bil bestilt NY. 2 privatpersoner og 2 ganger tesla registrert som eier. 3 måneder gammel bil. Var nok ikke lite feil på den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 timer siden):

Det samme gjelder for alle skiltnr fra EC16005 til EC16110 bla, så det stemmer nok ikke. 

Men disse to er jo registrert på Tesla og ikke på kunde, altså er de sannsynligvis tatt i bruk av Tesla selv enten til utleiebil eller til nye service-sentre eller annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Det er ingen som MÅ registrere en bil på seg selv. Men de må gjøre det skal de bli med i salgsstatistikken. Forøvrig fantastisk han jeg leste om i en gruppe som var 5. eier på en bil bestilt NY. 2 privatpersoner og 2 ganger tesla registrert som eier. 3 måneder gammel bil. Var nok ikke lite feil på den.

Hvilke feil var det?

Lenke til kommentar
58 minutes ago, hekomo said:

Men disse to er jo registrert på Tesla og ikke på kunde, altså er de sannsynligvis tatt i bruk av Tesla selv enten til utleiebil eller til nye service-sentre eller annet.

Det er ikke to, men 105stk.
Flere er registrert på privatpersoner etter 1. januar, som er det vi snakker om. 
Dette er bare en av flere skilt serier hvor bilene er solgt videre etter kvartals slutt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Det er ingen som MÅ registrere en bil på seg selv. Men de må gjøre det skal de bli med i salgsstatistikken. Forøvrig fantastisk han jeg leste om i en gruppe som var 5. eier på en bil bestilt NY. 2 privatpersoner og 2 ganger tesla registrert som eier. 3 måneder gammel bil. Var nok ikke lite feil på den.

Trodde jeg hadde fått drypp, siden det ser ut som du har sitert meg på noe her. 
Men det er riktig at det ikke er noe krav om at alle biler hos forhandlere må registreres før en gitt dato. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (På 19.2.2021 den 10.06):

Grafen er for øvrig også misvisende, ved at y-aksen starter på 500 i stedet for 0. Endringen er ikke så stor som man får inntrykk av. Det er ikke en dobling en gang, der man kan tro det er 3-4-dobling.

Nedkortet ref.

 

Tommel opp for Den.

Synest på mange måter at grafer som skal være intuitivt forklarende (bedre en kolloner med taller), litt for ofte har karakter av manipulasjon.

=> 1 eller 2 biler i differanse blir liksom representativt for bevegelser i bilmarkedet.

 

Huuh...

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 timer siden):

LOL. Jeg ser frem til at du forklarer det for oss. 

Dagens prising av et selskap gjenspeiler ikke fortid eller nåtid, men forventet fremtidig inntjening. I Teslas tilfelle gjelder det heller ikke bare biler, men flere ulike områder.

VWs marginer på bilene er også elendig sammenlignet med Tesla, som er forventet å bare få høyere og høyere marginer (trenden er oppadgående, og allerede langt over VW såvidt jeg kan se).

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 timer siden):

Det er ikke to, men 105stk.
Flere er registrert på privatpersoner etter 1. januar, som er det vi snakker om. 
Dette er bare en av flere skilt serier hvor bilene er solgt videre etter kvartals slutt. 

Det kom ett eksempel på en bil som var registrert på Tesla i 2020 og kunde så sent som nå i februar. De andre eksemplene så ut til å vise biler som fortsatt er registrert på Tesla, hvilket sannsynligvis betyr at de er tatt i bruk til egne formål som f.eks. utleie.

Jeg vil tro at Tesla ventet med å registrere utleiebiler o.l. på seg selv fordi de ville få ut så mange som mulig til kunder først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, hekomo said:

Det kom ett eksempel på en bil som var registrert på Tesla i 2020 og kunde så sent som nå i februar. De andre eksemplene så ut til å vise biler som fortsatt er registrert på Tesla, hvilket sannsynligvis betyr at de er tatt i bruk til egne formål som f.eks. utleie.

Jeg vil tro at Tesla ventet med å registrere utleiebiler o.l. på seg selv fordi de ville få ut så mange som mulig til kunder først.

Her er 50 eksempler til fra annen tråd, biler som er registrert videre på kunder.

 Jeg tror ikke Tesla har gamblet på om de ville ha leiebiler å tilby kundene sine eller ikke.
Og jeg tror du er enig.

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 timer siden):

Dagens prising av et selskap gjenspeiler ikke fortid eller nåtid, men forventet fremtidig inntjening. I Teslas tilfelle gjelder det heller ikke bare biler, men flere ulike områder.

VWs marginer på bilene er også elendig sammenlignet med Tesla, som er forventet å bare få høyere og høyere marginer (trenden er oppadgående, og allerede langt over VW såvidt jeg kan se).

Høyere marginer i forhold til hva ?

Både pris og dekningsbidrag er vel på veg nedover, joda dei er jo blitt et «going konsern» og har godt med kontanter. Nesten for - mye (ha, ha formue) da $ 20 mrd jo er en god slump, viser styrke. 

Om vi seier en Tesla modell S er verdt fra $ 30 000 (vanlig utsalgspris tilsvarendes bensinbil før avgifter) + batteripakken til $ 10 000 så kan man vertfall si marginene i dag er bra. Men neppe økende i forhold til omsetning.

 

Veit Du til dømes om «skatte - regneskapet» følger det bedriftsøkonomiske regnskap i US, gjør det det blir jo en kontantstrømanalyse langt mer verdt selv om Tesla er over kneika.

Dog er vel Sissener glad han ikke sitter med så mye i «short», eller har han kvittet seg med posisjonen.

 

Kom gjerne med noen gode linker som viser utvikling (og gjerne med forskjell på skattejuss, lett forstålig). Eg synser jo bare utfra løsrevne artikler i media eg måtte ha kommet over, og det sier som regel ikke den dritt.

Joda, det er eg som synser i kommentaren, og det får eg ta på Min kappe.

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 timer siden):

Dagens prising av et selskap gjenspeiler ikke fortid eller nåtid, men forventet fremtidig inntjening. I Teslas tilfelle gjelder det heller ikke bare biler, men flere ulike områder.

Det med forventet inntjening sier ikke så veldig mye siden det er noe man kan slenge ut for ethvert selskap uavhengig av hvor høyt hodeløse investorer har pumpet opp kursen. Og det med at fortid og nåtid ikke gir noe innsikt i fremtidige prestasjoner er bare en unnskyldning som eksklusivt blir brukt der fortid og nåtid ikke er spesielt imponerende. Selvfølgelig har nåtid og fortid noe å si for hva man kan forvente i fremtiden. Spør hvem som helst som driver med jobbintervjuer.
 

hekomo skrev (13 timer siden):

VWs marginer på bilene er også elendig sammenlignet med Tesla, som er forventet å bare få høyere og høyere marginer (trenden er oppadgående, og allerede langt over VW såvidt jeg kan se).

VWs nettomargin er dobbelt så høy som Tesla sin. Forholdet profitt/pris er 100 ganger høyere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...