Gå til innhold

DYI anlegg til garasjen


Anbefalte innlegg

Er nylig ferdig med garasjen ,og jeg synes JBL høytaleren er spinkel og ønsker meg fast anlegg. 

Har et isolert bakrom på ca 22 kvm, og en del til bilene på omkring 50 kvm. Den største delen er delvis isolert, så jeg kan klare å ha varme i den. 

Vel, jeg lurte på å legge opp et eget anlegg med blåtann for å spille musikk mens jeg jobber med bil eller andre ting. Tenker innfelte høytalere i taket med ledningsnett og forsterker på kaldloftet. 

Jeg har ingen kompetanse på å bygge et sånt anlegg, altså den praktiske utførelsen skal være grei nok, men hvilke deler og hva jeg trenger er vanskelig. Tenkte 6*9 bilhøytalere (2 i hvert rom) med en forsterker type https://www.ti.com/tool/TPA6304Q1EVM (mangler blåtann)

Men om noen har bedre innspill ideer, er jeg veldig åpen. Har tilgang til 230v i garasjen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, sedsberg said:

De der er ganske puslete forsterkere. Det står kanskje 27 watt (4 ohm) men legg merke til THD. Hele 10%!

Du får også høyttalere som er beregnet for infelling i vegg.

Alt kommer an på hvor mye penger du vil legge i det.

Godt noen kommer inn med litt forståelse her! Stussa over 600W på enkelte av dem

Jeg har god plass. Så størrelse er egentlig ikke et problem, ønsket egentlig å sette den på kaldloftet (mye minusgrader), men er kanskje  greieste å ha den i bakrommet hvor det er minimum 5grader

Lenke til kommentar

Ta hensyn til kondensdannelse hvis du skal sette det på et kaldt loft.

Hva med å ha en integrert forsterker med strømming, blåtann e.l. stående på hylle under taket på det isolerte rommet. Så kan du enten trekke kabel opp på loftet til høyttalerne, eller eventuelt gjennom veggen ut i garasjen hvis du heller går for høyttalere montert på hylle/vegg.

Endret av Sydvest
  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

1 minute ago, sedsberg said:

Jeg har ikke drevet med dette på en mannsalder så jeg kan ikke si hva som er bra og ikke men du kan jo se på denne linken for eksempler.

https://www.ljudia.no/produkter/hoyttalerelement/541765nb-no-innbygging

Kuldegrader pleier ikke være noe problem, men elektronikk skal helst ha over 0 grader når det er i bruk.

Det var jo ikke ille priser i det hele tatt. Takker for linken!

 

Just now, Sydvest said:

Ta hensyn til kondensdannelse hvis du skal sette det på et kalt loft.

Hva med å ha en integrert forsterker med streaming, bluetooth e.l. stående på hylle under taket på det isolerte rommet. Så kan du enten trekke kabel opp på loftet til høyttalerne, evt gjennom veggen ut i garasjen hvis du heller går for høyttalere på hylle/montert på vegg.

Godt poeng med kondens! Hylle under taket på isolert rommet er veien å gå!

Kanskje et utrolig dumt spørsmål, men gitt nok effekt. Kan jeg koble flere høytalere i parallell, altså direkte på utporten på en forsterker for å drive dem? Altså siden jeg ikke vil bry meg om stereo/mono/surround

Foreslår følgende da, om dere orker å mene noe, det var mye 100v i innebygd høytalerne (Jeg kan 3d printe fester til nromale høytalere)

https://www.ljudia.no/produkter/hifi-hjemmekino/forsterker/mikroforsterker/dynavox-e-sa-18

 

4 stk https://www.ljudia.no/produkter/hoyttalerelement/element/8/visaton-ws-20-e-8-ohm

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (37 minutter siden):

Her må noen gjerne arrestere meg. Men dette er basselement ment til komponentsett (dvs et basselement og diskantelement, eventuelt også et for mellomtone).

edit: Se der var sedsberg før meg med samme poenget ja! :) 

Endret av Sydvest
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gjøre det "enkelt"? Et par bokhyllehøyttalere i garasjen og et par inne på bakrommet, koblet opp med en helt vanlig integrert forsterker med to adskilte høyttalerutganger med A/B knapper på front som du kan veksle mellom høyttalerparene. Selv har jeg et par Focal bokyllehøyttalere koblet opp med en Rotel intergrert forsterker i garasjen, og det fungerer helt fint. Nå er jeg såpass gammeldags at jeg ikke har behov for BT, så jeg bare kobler telefon til med 3,5mm jack og to phono i andre enden til forsterkeren. Kan eventuelt suppleres med en aktiv sub ved behov. Anbefaler å kjøpe brukt om budsjettet ikke er ubegrenset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/18/2021 at 5:16 PM, Thunderhead said:

Hvorfor ikke gjøre det "enkelt"? Et par bokhyllehøyttalere i garasjen og et par inne på bakrommet, koblet opp med en helt vanlig integrert forsterker med to adskilte høyttalerutganger med A/B knapper på front som du kan veksle mellom høyttalerparene. Selv har jeg et par Focal bokyllehøyttalere koblet opp med en Rotel intergrert forsterker i garasjen, og det fungerer helt fint. Nå er jeg såpass gammeldags at jeg ikke har behov for BT, så jeg bare kobler telefon til med 3,5mm jack og to phono i andre enden til forsterkeren. Kan eventuelt suppleres med en aktiv sub ved behov. Anbefaler å kjøpe brukt om budsjettet ikke er ubegrenset.

Litt fordi jeg liker tanken på å integrere høyttalerne i taket. Så.. fordi det er et gøy prosjekt med læringspotensiale... Men ja, ser at det blir tungvint!

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Thunderhead said:

De aller fleste høyttalerelementer fungerer best i en kasse/boks med et volum regnet utifra deres spesifikasjoner. Å lage en godt designet kasse i et ferdig bygget tak er kanskje ikke så enkelt? Uansett, morsomt prosjekt ja, men kanskje litt bratt lærekurve?

Det var derfor jeg anbefalte høyttalere spesielt beregnet for innbygging i vegg og tak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Thunderhead said:

De aller fleste høyttalerelementer fungerer best i en kasse/boks med et volum regnet utifra deres spesifikasjoner. Å lage en godt designet kasse i et ferdig bygget tak er kanskje ikke så enkelt? Uansett, morsomt prosjekt ja, men kanskje litt bratt lærekurve?

Jeg har god tilgang fra oversiden enda, så det praktiske skal være veldig greit, men totalen her gjør at jeg tenker det ble litt voldsomt ja. 

Lenke til kommentar
23 hours ago, Sydvest said:

Alt er mulig, og du kan gjøre det så voldsomt som mulig. Men finnes enklere løsninger.

Nå snakker du med en kar som kjøpte og lærte seg 3D printer for et prosjekt, så viljen er tilstede. Samtidig er tia litt begrensa med garasjebygging... Og nå masse 3D printing. 

 

Lyst til å dele noen tanker på mer enklere løsning? 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...