Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc booter kun med 4gb ram


Anbefalte innlegg

Hei! For en stund tilbake ville ikke pcen boote, tok ut alle ram brikkene og testet i alle portene, kun slot 4 som funker, alle brikkene fungerer i den samme porten så ram er utelukket, bestilte nytt hovedkort, samme problem.. 
Tenkte kanskje det var CPU, byttet CPU, samme problem..
Har også byttet minne flere ganger, så det er -UTELUKKET- Kan det være PSU? 
Noen som har hatt lignende problem?
Setup: 
i5-2500k
1060 3gb
16gb corsair 1666mhz (får kun bootet med 4gb i slot 4)
p8z77-v pro 
750w psu
 

Endret av Eksepto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Eksepto said:

Hei! For en stund tilbake ville ikke pcen boote, tok ut alle ram brikkene og testet i alle portene, kun slot 4 som funker, alle brikkene fungerer i den samme porten så ram er utelukket, bestilte nytt hovedkort, samme problem.. 
Tenkte kanskje det var CPU, byttet CPU, samme problem.. Kan det være PSU? 
Noen som har hatt lignende problem?
Setup: 
i5-2500k
1060 3gb
16gb corsair 1666mhz (får kun bootet med 4gb i slot 4)
p8z77-v pro 
750w psu
 

Hei Eksepto! 

Først av alt: VELKOMMEN SOM BRUKER AV FORUMET!

 

Installerte du windows på nytt med nytt hk? Brukte du OEM versjon eller fresh microsoft-versjon? 

Har du sjekket ram i BIOS?

Lenke til kommentar
Luske_Ludvig skrev (24 minutter siden):

Hei Eksepto! 

Først av alt: VELKOMMEN SOM BRUKER AV FORUMET!

 

Installerte du windows på nytt med nytt hk? Brukte du OEM versjon eller fresh microsoft-versjon? 

Har du sjekket ram i BIOS?

Heisann! Jeg gjennopprettet pcen etter hovedkort bytte via windows, ikke usb eller cd-rom 
Det er en legit versjon av Windows visst det er du mener? 
Hva skal jeg se etter i bios? 

Endret av Eksepto
Lenke til kommentar
Luske_Ludvig skrev (5 timer siden):

Da får du prøve med noen andre minnemoduler. Hovedkort krever ofte parvis like minnebrikker, og det kan hende det har skjedd noe med den ene brikken, sånn at hk ikke oppfatter de to brikkene som et par. Vill gjetning, men uansett er jo dette eliminasjonsmetode, og da må du prøve med noen andre brikker. 

Jeg har prøvd med andre brikker for lenge siden, burde kanskje opplyst om det, samme problem ;) Det er IKKE minne det er noe galt med.. 
Nytt HK, ny cpu, ny ram, samme problem.. Det eneste jeg ikke har byttet er PSU.
Åpnet PSU her forleden, det var et tjukt teppe med støv inni, det var endeløst med støv og drit, kan det forårsake en kortsluting en plass slik at dim slottene ikke får nok strøm? 
 

Endret av Eksepto
Lenke til kommentar

Bra å få ut støv. Men lite sannsynlig.

 

Minnemoduler trekker lite strøm og får strøm via hk. Du kan sjekke at spenning er ok i bios. 

 

Jeg tenker kanskje du har en deffekt minnebrikke som kortslutter og tar livet av hver slott du setter den i. Prøv med et 3. Hk og gjem akuelle minnemoduler langt inn i sokkeskuffen din så du aldri finner de igjen. 

 

Eller så kan det være en pin på cpu som mangler som går mot respektiv minneslot. 

Lenke til kommentar
ex-jordbærplukker skrev (6 timer siden):

koble ut gtx1060 gpu, bruk innebygde gpu/hdmi i hk test optimal settings og skrur på intel xmp, se om det fungerer

Skal prøve det, men hvorfor restarter den seg på optimal settings? Slik var den på det gamle hovedkortet også.. 
Ikke nok strøm? 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Eksepto said:

Skal prøve det, men hvorfor restarter den seg på optimal settings? Slik var den på det gamle hovedkortet også.. 
Ikke nok strøm? 

den restarter for å unngå at hw brenner opp, høres ut som varme/thermal problem, sjekk om cpu får nok kjøling, ellers sjekk om minnebrikkene dine er i qualified vendor list til ditt hk, siden den er 1666mhz regner jeg med den er factory oc, om det er xmp klistrer merker på minnebrikkene så kan man aktivere intel xmp for maks ytelse osv

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...