Gå til innhold

Ford har satt sluttdato for personbiler med fossilmotor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette tror jeg ærlig talt ikke noe på. Kan aldri seg for meg at f.eks. amerikanere kjøper bare elbiler om 9 år. EL utgjør rundt 2% av salget i USA de siste årene.

2040 eller 2050 er nok mer realistisk.

Litt på siden, men minner meg om utslippsmål til 2030 her til lands. Først skulle man kutte 40%, så økte man til 55%. Kun PR, det vil aldri komme til å skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kilik skrev (20 minutter siden):

Dette tror jeg ærlig talt ikke noe på. Kan aldri seg for meg at f.eks. amerikanere kjøper bare elbiler om 9 år. EL utgjør rundt 2% av salget i USA de siste årene.

2040 eller 2050 er nok mer realistisk.

Nå var det jo bare Europa dette handlet om, men enig i at overgangen i USA kommer til å ta lengre tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
kilik skrev (18 minutter siden):

Dette tror jeg ærlig talt ikke noe på. Kan aldri seg for meg at f.eks. amerikanere kjøper bare elbiler om 9 år. EL utgjør rundt 2% av salget i USA de siste årene.

2% er der Norge var for omtrent 9 år siden. Nå er vi oppe på 54%. Men det kan jo hende Ford overlater den delen av markedet til andre aktører. Det er jo flere merker som går helt bort fra eksosbiler. For eksempel skal Jaguar kun produsere elbiler fra 2025. Borte i USA er det flere merker som ble "født" som rene elbilerker: Byton og Lucid. Fisker drev litt med hybridbiler før, men har helt sluttet med eksosbiler. Tesla trenger jeg sikkert ikke nevne. Sikkert flere som bør nevnes, men jeg har ikke fullstendig oversikt.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
30 minutes ago, kilik said:

Dette tror jeg ærlig talt ikke noe på. Kan aldri seg for meg at f.eks. amerikanere kjøper bare elbiler om 9 år. EL utgjør rundt 2% av salget i USA de siste årene.

Merk at USA ikke regner Pickups og varebiler som personbiler. Ford kommer garantert fremdeles til å lage bensin-pickups.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan skal det fungere i praksis? Før i tiden var Ford i Europa anerkjent som et tysk bilmerke med egne modeller. Designet i Tyskland, motorteknologi fra motorsportens hjemland England og satt sammen i Tyskland eller Belgia. Så startet Ford opp sin såkalte OneFord-strategi for snart et tiår siden, hvor alle bilene i hele verden er like, med små justeringer og tilpasninger i hvert marked.

 

Eksempel på hvor galt det gikk da Ford i Europa ble hel-amerikansk er Mondeo: en gang kjent som en kjøremaskin, eller arbeiderklassens BMW 3-serie. Etter OneFord: en helt alminnelig arbeiderklassebil av typen VW Passat, som er litt god på alt, men ikke veldig god på noe. For ikke å snakke om at europeiske Ford Mondeo er 2 år bak den amerikanske versjonen som heter Fusion av en eller annen merkelig grunn.

 

Skal dette håpløse prosjektet videreføres, slik at elbilene i Europa egentlig er noen gamle fossilbiler for det amerikanske markedet? Eller skal man fra nå av gå tilbake til å la Ford være et tysk bilmerke i Europa? Tilbake til røttene, da kjøreegenskaper og opplevd kvalitet sto øverst på prioriteringslisten og de europeiske bilmodeller levde sitt eget liv her på kontinentet?

Endret av Dr. Bombay
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ford er vel ikke de som har stått først i køen om innovasjon da..

Vi er ikke i det hele klar for å bytte bilparken, Ingen energilagrings teknologi er i stand til å erstatte hydrokarboner.

https://www.nrk.no/rogaland/sprengkulde-gir-flatt-startbatteri-for-elbiler-og-rekord-for-naf-og-viking-1.15369416

Kanskje om en del år, har vi teknologien og da er dagen klar. 

Å prøve å presse igjennom ett elektrisk bytte er en dårlig ide, før det er på tide. Det kommer til å skape en kraftig mot-kraft. 

Enn så lenge er det vel langt bedre å bytte der det er smart, og la resten være?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Toro22 skrev (1 minutt siden):

Ford er vel ikke de som har stått først i køen om innovasjon da..

Vi er ikke i det hele klar for å bytte bilparken, Ingen energilagrings teknologi er i stand til å erstatte hydrokarboner.

https://www.nrk.no/rogaland/sprengkulde-gir-flatt-startbatteri-for-elbiler-og-rekord-for-naf-og-viking-1.15369416

Kanskje om en del år, har vi teknologien og da er dagen klar. 

Å prøve å presse igjennom ett elektrisk bytte er en dårlig ide, før det er på tide. Det kommer til å skape en kraftig mot-kraft. 

Enn så lenge er det vel langt bedre å bytte der det er smart, og la resten være?

Det problemet der har ingenting med elbil å gjøre, annet enn at startbatteriet til en elbil er noe mindre enn startbatteriet til en vanlig bil. En liten booster i hanskerommet løser dette problemet på et par sekunder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Toro22 skrev (19 minutter siden):

Som sagt, vi har ikke kommet langt nok når noen få kuldegrader slår ut bilen....

Du skal ikke ha mye fantasi til å forstå hva som hadde skjedd om dette var en mer alvorlig situasjon enn at turen til butikken ble utsatt ..

Hva er det du snakker om? ALLE biler sliter med startbatteriet i kuldegrader. Dette har ingenting med elbiler å gjøre. Du kan kjøpe den minste, billigste batteriboosteren du finner og ha den i hanskerommet. Den vil være mer enn god nok til å slå på igjen elbilen, i motsetning til en dieselbil som vil trenge en betydelig kraftigere booster.

De fleste elbiler har også innebygget vedlikeholdslading som slår seg på når bilen står parkert for å hindre at 12v-batteriet går tomt. OG de lader 12v-batteriet både under lading og kjøring.

Jeg har forresten ikke hatt noen problemer med min elbil igjennom sprengkulden som har vært siste måneden i Bergen. Om "noen få kuldegrader" slår ut bilen, er bilen ødelagt, uansett drivstoff.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Toro22 skrev (32 minutter siden):

Ford er vel ikke de som har stått først i køen om innovasjon da..

Vi er ikke i det hele klar for å bytte bilparken, Ingen energilagrings teknologi er i stand til å erstatte hydrokarboner.

https://www.nrk.no/rogaland/sprengkulde-gir-flatt-startbatteri-for-elbiler-og-rekord-for-naf-og-viking-1.15369416

Kanskje om en del år, har vi teknologien og da er dagen klar. 

Å prøve å presse igjennom ett elektrisk bytte er en dårlig ide, før det er på tide. Det kommer til å skape en kraftig mot-kraft. 

Enn så lenge er det vel langt bedre å bytte der det er smart, og la resten være?

Vi er klare til å gå over til elbil, det er bare snakk om å produsere nok elbiler i nok varianter og nok hurtigladere.

 

Jeg lurer veldig på hvilke elbiler de sikter til i linken din for ingen elbiler jeg kjenner fungerer på den måten. Både Nissan og Tesla lader 12V både når bilen er på og når den lader. I tillegg vil Leaf sjekke batterinivå innimellom og hvis den er tilkoblet så vil den lade både hovedbatteriet og 12V etter behov, dette er noe de har oppdatert i software, de første årene hadde de også litt problem med 12V på biler som stod parkert over tid. Tesla lader 12V når det er behov.

 

Jeg kan ikke se for meg noen grunn til at andre skulle gjøre det anderledes, annet enn at det kan være noe softwarefeil i nye biler, men det blir nok rettet snart igjen.

 

At viking påstår at man må kjøre for å lade er uansett noe tull som henger igjen fra biler med forbrenningsmotor, der må man kjøre for å lade pga generatoren må ha mer enn tomgangsturtall for å gi noe særlig med strøm.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...