Gå til innhold

Viftene på asus 3090 strix lager rare lyder! Sende inn til Komplett?


chrisf

Anbefalte innlegg

Hei, 

Min Asus 3090 strix lager rare lyder når hastigheten på viftene ligger mellom 65 og 75 %. Har sett på flere forum at dette tydeligvis er et relativt stort problem med flere 3000x strix kort og at dette i andre land har ført til RMA. Jeg har kjøpt kortet mitt på Komplett og lurer på om jeg bør sende inn kortet siden det har 3års garanti. Problemet er at Komplett nok ikke har noen 3090 strix kort som bare ligger et sted som betyr at det kan ta lang tid før jeg får et nytt kort. Er det noen som vet hvordan Komplett håndterer dette hvis de ikke kan reparere kort selv? Er nysgjerrig på om folk tror Komplett vil prøve å fikse kortet selv hvis jeg sender det til dem?

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fikser nok ikke selv. Det er nok bare vifte bytte, så mulig Asus har ett sted i Europa for småting, ellers så er det tilbake til Taiwan, og vente i kø.

Du må nok belage deg på en god og land ventestund. Hvis det ikke er for irriterende så ville jeg nok ventet selv, men ikke nevn det for Komplett når du sender inn. Rundt sommeren er vel håpet at ting kanskje begynner å bedre seg med tilgang på kort får en håpe.

Lenke til kommentar

Har hatt samme problem med min strix 3080, hvis det er den knitrelyden du tenker på.

Kom først ved 80% fan speed, så ble det borte ved 85%. Så kom den på 85% og nå kjører jeg viftene på 80% igjen uten lyd.

For min del virker det ikke som et kritisk problem så jeg fikser det heller ved å endre fan speed hvis det forekommer.

Lenke til kommentar
Just now, FatherPotato said:

Har hatt samme problem med min strix 3080, hvis det er den knitrelyden du tenker på.

Kom først ved 80% fan speed, så ble det borte ved 85%. Så kom den på 85% og nå kjører jeg viftene på 80% igjen uten lyd.

For min del virker det ikke som et kritisk problem så jeg fikser det heller ved å endre fan speed hvis det forekommer.

Ja, det er nok det samme problemet jeg har! Men det er ikke alltid samme fan speed det skjer på som gjør det ekstra vanskelig å unngå at lyden kommer når viftene endrer hastighet.

Lenke til kommentar

Sender du kortet til RMA Komplett får du ikke nytt før i mai eller juni. Jeg fikk en Strix som hadde feil på viftekontrollen. Gikk 100% hele tiden. Jeg valgte angrerett for å få pengene. Men det er 2 uker siden kortet var hos Komplett og enda er returen ikke ferdigbehandlet.

Jeg ville laget en video på Youtube som viser lyden også lagt det ut for salg på Finn. Garantert noen som vil leve med ulyden. Du får sikkert 14-16 000kr for det. Siden det er 3090 får du garantert innkjøpspris pluss noen tusenlapper.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
1 minute ago, horrorr said:

Om det kun er mellom 65 og 75% viftehastighet så kan du sikkert bruke f.eks. MSI Afterburner og sette opp en custom vifteprofil som hopper over RPM området det er ulyd fra. I det minste frem til produksjon/lagerstatus på kortene blir mer stabil.

Ja, men det er ofte rundt den viftehastigheten kortet mitt ligger på når jeg gamer. Det hadde vært kjipt å ha viften på 80% eller høyere hele tiden bare for å unngå lyden. Jeg kan nok leve med problemet en stund, men er nysgjerrig på hvordan Komplett vil håndtere dette problem siden jeg ikke vil vente for lenge på nytt kort når jeg sender det inn. 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, chrisf said:

Hei, 

Min Asus 3090 strix lager rare lyder når hastigheten på viftene ligger mellom 65 og 75 %. Har sett på flere forum at dette tydeligvis er et relativt stort problem med flere 3000x strix kort og at dette i andre land har ført til RMA. Jeg har kjøpt kortet mitt på Komplett og lurer på om jeg bør sende inn kortet siden det har 3års garanti. Problemet er at Komplett nok ikke har noen 3090 strix kort som bare ligger et sted som betyr at det kan ta lang tid før jeg får et nytt kort. Er det noen som vet hvordan Komplett håndterer dette hvis de ikke kan reparere kort selv? Er nysgjerrig på om folk tror Komplett vil prøve å fikse kortet selv hvis jeg sender det til dem?

 

Takk for hjelp!

Vannkjøling... hjelper...

Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

Sender du kortet til RMA Komplett får du ikke nytt før i mai eller juni. Jeg fikk en Strix som hadde feil på viftekontrollen. Gikk 100% hele tiden. Jeg valgte angrerett for å få pengene. Men det er 2 uker siden kortet var hos Komplett og enda er returen ikke ferdigbehandlet.

Jeg ville laget en video på Youtube som viser lyden også lagt det ut for salg på Finn. Garantert noen som vil leve med ulyden. Du får sikkert 14-16 000kr for det.

Ja det er kjipt! Men jeg tor nok ikke at jeg hadde solgt kortet for mellom 14-16000kr når kortet kostet 20 tusen kr... 

Lenke til kommentar
chrisf skrev (1 minutt siden):

Ja det er kjipt! Men jeg tor nok ikke at jeg hadde solgt kortet for mellom 14-16000kr når kortet kostet 20 tusen kr... 

Du får sikkert 14-16 000kr for det. Siden det er 3090 får du garantert innkjøpspris pluss noen tusenlapper. Leste feil 3080.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
idleman_2 skrev (1 minutt siden):

Går det ikke å fjerne dette med å legge på noe dempemateriale på plasten(innside)/ - ordne kablene bedre ?

Jeg hadde prøvd det. Det er bare å lime noe på den led stripa slik at den ikke vibrer. Men min 3090 Strix hadde defekt viftekontroller det var umulig å fikse for meg.

Lenke til kommentar

Men tror dere at Asus har fikset dette problemet på nyere strix kort etter at de oppdaget dette problemet? Det virker jo som om mange har dette problemet. Jeg tør ikke egentlig ikke å fikse det selv, og virkelig ikke når det er såpass usikkert hva problemet er. Har sett på forum at flere ønsket at asus skulle sende nye vifter sånn at man kunne fikse det selv, men de måtte til slutt bruke RMA.

Endret av chrisf
Lenke til kommentar
idleman_2 skrev (6 minutter siden):

Hadde ikke funka å bruke tredjepart vifte kontroller ? Iallefall til tilgangen ble bedre-...

Tror det var sensoren i vifta? Som var problemet viste 0% selv om den gikk 100%. Da kompenserte de andre to viften med også å gå 100%. Tempen lå på 20 grader under websurfing.

Lenke til kommentar
chrisf skrev (9 minutter siden):

Men tror dere at Asus har fikset dette problemet på nyere strix kort etter at de oppdaget dette problemet? Det virker jo som om mange har dette problemet. Jeg tør ikke egentlig ikke å fikse det selv, og virkelig ikke når det er såpass usikkert hva problemet er. Har sett på forum at flere ønsket at asus skulle sende nye vifter sånn at man kunne fikse det selv, men de måtte til slutt bruke RMA.

Lang tråd her:

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?121556-Strix-RTX-3080-Fan-vibration-issues-and-scratches-on-LED-bar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...