Gå til innhold

Hvor lenge er det til du kan få din egen selvkjørende bil?


Anbefalte innlegg

11 hours ago, Trestein said:

Selvkjøring er nok langt unna ennå. 
Har sett omtrent samtlige av FSD videoer.

Med mindre man kjører på en biltom vei om natten med skikkelig oppmerking og feilfritt kart går det ikke bra særlig lenge. De aller fleste turer ville gitt stryk på en førerprøve. 
 

Vil tippe at de fleste bilfabrikanter kunne ha levert biler som kjørte like bra som tesla fsd. De ville imidlertid aldri ha latt andre enn egne testførere kjøre med slikt.

Har også sett at folk har enablet selvkjøring på nyere bmw modeller som er blokkert men finnes i software. 

Gjesp.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper det kommer så snart som mulig. Selvkjørende biler gir jo en rekke fordeler, som å jobbe, spise eller sove i bil. Jeg forstår ikke hvorfor så mange er negative. 

Jeg tror barn som blir født nå ikke trenger å ta lappen. Trucker, lastebiler og kraner på mange havner er autonome, skip blir mer autonome, og biler i trafikken vil også bli autonome. Det er så mye konkurranse blant selskaper at det presser seg frem, enten man vil eller ikke. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Men det er jo det som er så fint. En slår det på når en ikke vill kjøre selv og slår det av når en vill kjøre selv. Beste av to verdener :)"

.

.

.

Tja, rent bortsett fra at det foreløpig ikke finnes biler som tilbyr både kjøreglede og "autopilot", og mye tyder på at vi heller ikke får se noe sånt.

 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Tja, rent bortsett fra at det foreløpig ikke finnes biler som tilbyr både kjøreglede og "autopilot", og mye tyder på at vi heller ikke får se noe sånt.

Spennende! Nøyaktig hva mener du er mye som tyder på at vi ikke kommer til å få biler som tilbyr både kjøreglede og "autopilot"?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (38 minutter siden):

researchmethodology-illustration-hype-cy

Bare slenger inn denne. Om jeg skal gjette så befinner vel selvkjørende biler seg på kanten av "Peak of Inflated Expectations" pr. i dag.

Det tror jeg godt kan stemme og er i tråd med uttalelser fra de som er ledende på dette. Fra veldig stor optimisme så har de blitt innhentet av den virkelige verden og fra selvkjøring i år X så er det nå mer i retning av "vet ikke".

Det er forøvrig alt for stor oppmerksomhet rundt selvkjørende personbiler når det er mye mer lavthengende frukt å plukke. Skinnegående trafikk, kollektivtrafikk, point-to-point frakt av varer. For disse områdene er det enorm økonomi i å kvitte seg med  sjåføren.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 minutter siden):

Det tror jeg godt kan stemme og er i tråd med uttalelser fra de som er ledende på dette. Fra veldig stor optimisme så har de blitt innhentet av den virkelige verden og fra selvkjøring i år X så er det nå mer i retning av "vet ikke".

Det er forøvrig alt for stor oppmerksomhet rundt selvkjørende personbiler når det er mye mer lavthengende frukt å plukke. Skinnegående trafikk, kollektivtrafikk, point-to-point frakt av varer. For disse områdene er det enorm økonomi i å kvitte seg med  sjåføren.

Ja, optimismen har definitivt falt. Husker tilbake i 2015 når enkelte eksperter mente at det i 2020 ikke ville være lov å kjøre selv lenger. Og Chevrolet skulle jo lansere en Bolt-modell uten ratt i 2019. Foreløpig er til og med Tesla milevis fra å noe mer enn avansert cruise control.

Jeg tror nok, i hvert fall innenfor vår generasjons levetid, at 100 % selvkjørende biler vil forbli en utopi. Selvkjørende tog finnes allerede, og jeg ser for meg at vi kan få små selvkjørende biler som frakter folk rundt omkring i bysentrum der man har lav hastighet og et konkret rutenett å forholde seg til. Jeg ser også for meg at det kan komme "soner" der man kan slippe rattet på motorveien under gitte omstendigheter f.eks. Men selvkjørende biler, slik vi har blitt lovet, kommer vi aldri til å se i vår levetid.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 timer siden):

Fordi skikkelig kalibrert chassis og høykvalitet controllfeedback er i ferd med å bli sjelden vare, og med en ny generasjon bilførere som synes OTA oppdateringer er viktigere enn styrefeedback, så er nok kjøreglede en tapt sak.

Skikkelig kalibrert chassis og høykvalitet controllfeedback er meningsløst med mindre man skal presse grensene på bane, dvs. like nyttig som 22-toms felger med 20 mm lavprofil racinggummi for hvermansen. Blir bare mer kupestøy + gleden(?) av å kjenne enhver småkrangel hos laget som la asfalten ett visst sted i ryggraden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Skikkelig kalibrert chassis og høykvalitet controllfeedback er meningsløst med mindre man skal presse grensene på bane, dvs. like nyttig som 22-toms felger med 20 mm lavprofil racinggummi for hvermansen. Blir bare mer kupestøy + gleden(?) av å kjenne enhver småkrangel hos laget som la asfalten ett visst sted i ryggraden."

.

.

.

Der viste du at du tilhører den gruppen jeg snakker om. Skal man presse grenser på bane, så er disse faktorene av sekundær interesse. På landeveien viser de forskjell på om man produserer trnsportmiddler eller biler. Av de 10 beste bilene jeg har kjørt har flere hatt 13 toms hjul og under 130hk. Har aldri kjørt en bra bil med større hjul enn 19-tommer. Ønsket fra kunder og designere om større hjul er mye av det som har gjort bilene dårligere de siste 20 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper det er enklere å lage fullsize droner som frakter passasjerer i stedet. Hvis vi eliminerer fossilt drivstoff og benytter dette i kraftverk med renseteknologi har vi enorm tilgang på strøm. Ved å gå bort fra bil trengs ikke asfalt(olje) som legger beslag på enorme landområder som kunne vært brukt til matproduksjon og annet. Dronetransport vil uansett gå raskere da du alltid forflytter deg korteste vei(luftlinje) fra A-B. Jeg gjetter på at det er kort tid til vi ser de første bydelene som ikke har annet enn gangvei og alternativ transport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ano__Nym skrev (9 minutter siden):

Tipper det er enklere å lage fullsize droner som frakter passasjerer i stedet. Hvis vi eliminerer fossilt drivstoff og benytter dette i kraftverk med renseteknologi har vi enorm tilgang på strøm. Ved å gå bort fra bil trengs ikke asfalt(olje) som legger beslag på enorme landområder som kunne vært brukt til matproduksjon og annet. Dronetransport vil uansett gå raskere da du alltid forflytter deg korteste vei(luftlinje) fra A-B. Jeg gjetter på at det er kort tid til vi ser de første bydelene som ikke har annet enn gangvei og alternativ transport.

Dette har jeg også tenkt på. Kanskje det ikke er el-biler/selvkjørende biler som er fremtiden, men droner. Da slipper man å bygge dyr infrastruktur. I tillegg er det raskere og sannsynligvis mer sikkert, med færre ulykker. 

Man trenger jo de rette politikerne da, som er villige til å forsøke. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 17.2.2021 den 7.26):

Ja jeg føler meg trygg, har tm3 nå men har hatt to model S tidligere. Autopilot har blitt en del av hverdagen og jeg vet nøyaktig hvor den "sliter" på denne ruten. Henda er alltid på rattet ja, slik at jeg kan gjøre nødvendige tiltak om det trengs.

Skulle prøvd en sånn en. 

Er det mye svinging frem og tilbake for å holde seg i filen? 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (3 timer siden):

Dette har jeg også tenkt på. Kanskje det ikke er el-biler/selvkjørende biler som er fremtiden, men droner. Da slipper man å bygge dyr infrastruktur. I tillegg er det raskere og sannsynligvis mer sikkert, med færre ulykker. 

Man trenger jo de rette politikerne da, som er villige til å forsøke. 

Det er dyrt, i form av energibruk, å hele tiden skulle overvinne gravitasjonen. Sannsynligvis vel så mye som å kjøre rundt fjorden i mange tilfeller. Men kanskje kan tid spart være verdt den kostnaden.

Men hvem tror egentlig på at det ikke må masse infrastruktur for å holde orden på hundrevis og tusenvis av flyvende droner? En annen type infrastruktur enn veier, men likevel, Kan ikke la hundrevis og tusenvis av flyvende droner få fly helt etter eget forgodtbefinnende.  Her må nok trafikkontroll, sensorer, elektroniske gjerder og annet på plass. For ikke snakke om landingsplasser.

En annen ting er lydforurensning. Man hører godt en drone på lang avstand. Hva med når hundrevis og tusenvis av dem surrer i lufta samtidig? Jeg tror det kommer til å bli helt jævlig å oppholde seg på bakken utendørs når lufta fylles opp av flyvende droner. Om man synes(el)motoriserte sparkesykler er irriterende...

For ikke å snakke om hvordan dette vil påvirke dyreliv, både hos store og små, krypende, gående og flyvende vesener som ikke vil like å måtte konkurrere med disse flyvende og blinkende vesener.

Tror nok det mest sannsynlige scenariet er at man automatiserer ikke-flyvende droner i hovedsak. Altså autonome biler, busser, og annen tungtransport. Så kan vi ha noe tillegg av flyvende droner, men i en begrenset mengde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (22 minutter siden):

Skulle prøvd en sånn en. 

Er det mye svinging frem og tilbake for å holde seg i filen? 

Nei den er veldig stabil. Tesla har jo tunet disse regulatorene lenge og samlet mye data. Så den holder seg veldig stabil. Prøvde id3 sin funksjon for en tid tilbake, den var veldig ustabil. Minte meg om tesla når de begynte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (23 minutter siden):

Det er dyrt, i form av energibruk, å hele tiden skulle overvinne gravitasjonen. Sannsynligvis vel så mye som å kjøre rundt fjorden i mange tilfeller. Men kanskje kan tid spart være verdt den kostnaden.

Men hvem tror egentlig på at det ikke må masse infrastruktur for å holde orden på hundrevis og tusenvis av flyvende droner? En annen type infrastruktur enn veier, men likevel, Kan ikke la hundrevis og tusenvis av flyvende droner få fly helt etter eget forgodtbefinnende.  Her må nok trafikkontroll, sensorer, elektroniske gjerder og annet på plass. For ikke snakke om landingsplasser.

En annen ting er lydforurensning. Man hører godt en drone på lang avstand. Hva med når hundrevis og tusenvis av dem surrer i lufta samtidig? Jeg tror det kommer til å bli helt jævlig å oppholde seg på bakken utendørs når lufta fylles opp av flyvende droner. Om man synes(el)motoriserte sparkesykler er irriterende...

For ikke å snakke om hvordan dette vil påvirke dyreliv, både hos store og små, krypende, gående og flyvende vesener som ikke vil like å måtte konkurrere med disse flyvende og blinkende vesener.

Tror nok det mest sannsynlige scenariet er at man automatiserer ikke-flyvende droner i hovedsak. Altså autonome biler, busser, og annen tungtransport. Så kan vi ha noe tillegg av flyvende droner, men i en begrenset mengde.

Tenker også på det temmelig strenge droneregelverket som vi har allerede. Det er jo ikke lov å fly i nærheten av steder hvor folk oppholder seg. Strengt forbudt å fly over noen o.s.v. Kan ikke tenke meg at det lempes på de reglene. Snarere tvertimot når dronene blir så store og tunge. Resultatet blir vel at man må fly store omveier for å holde seg i lovlig luftrom, og mister muligheten til å ta "straka vegen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Nei den er veldig stabil. Tesla har jo tunet disse regulatorene lenge og samlet mye data. Så den holder seg veldig stabil. Prøvde id3 sin funksjon for en tid tilbake, den var veldig ustabil. Minte meg om tesla når de begynte.

Frykter noe sånt ja. 

Er muligens higen på enyaq til skoda, men bilen skal prøves før eg eventuelt bestiller med slikt ekstrautstyr. 

Husker når eg endelig hadde fått lane assist på en egolf, herrefred for noe møkk

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (2 minutter siden):

Frykter noe sånt ja. 

Er muligens higen på enyaq til skoda, men bilen skal prøves før eg eventuelt bestiller med slikt ekstrautstyr. 

Husker når eg endelig hadde fått lane assist på en egolf, herrefred for noe møkk

Ja vi har en t-roc i tillegg, det er helt håpløst:/ Får håpe VW gjør som tesla og lager det bedre over tid, uten at en må kjøpe ny bil hver gang..

Enyaq har vell samme system går jeg ut i fra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...