Jump to content
Sign in to follow this  
Harald Brombach (digi.no)

Nei da, Vinmonopolet.no var ikke hacket. Men det var flere som lurte

Recommended Posts

Enig, det burde være mulig å skille ut innholdet på sida slik at det er fyrst når du trykker deg inn på nettbutikken frå vinmonopolet.no at du ender opp i køa.

Eg forstår at det er enklare å berre stenge ned heile nettsida, men det er veldig lite brukarvenleg.

Strengt tatt hadde beste løysinga våre å hatt ein eigen nettbutikk som berre er for nylanseringar.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Køløsning på nettside idag må jo være et nederlag deluxe. Det er da ikke så vanskelig å få til 10 000 sidevisninger(1MB data) per sekund fra bare 1 maskin idag.

Enda betre hadde det vært om arkitekturen var tilpasset serverless, kapasitetsplanlegging er da lengre ikke noe en trenger å bruke tid på.

  • Like 1

Share this post


Link to post
56 minutes ago, siDDis said:

Køløsning på nettside idag må jo være et nederlag deluxe. Det er da ikke så vanskelig å få til 10 000 sidevisninger(1MB data) per sekund fra bare 1 maskin idag.

Enda betre hadde det vært om arkitekturen var tilpasset serverless, kapasitetsplanlegging er da lengre ikke noe en trenger å bruke tid på.

Det er ikke bare sidevisninger, men en nettbutikk som skal snakke med en database av viner, og ivrige vininteresserte som hamrer løs på et fåtall ettertraktede produkter.

Ellers synes jeg denne løsningen i det store og hele er unødvendig. Det er et godt eksempel på at man tar det fysiske (stå i kø foran butikken) og replikerer det digitalt med kompliserte, til dels merkelige og uforutsigbare løsninger, istedenfor å lage noe nytt som gir mer mening heldigitalt. Det er tilfeldig hvilket kønummer man får og de drevne har en haug med maskiner som de forsøker å skaffe seg et lavt kønummer med. Og selv om de har fått et lavt kønummer er det neimen ikke sikkert de får produktet de bestilte likevel.

I og med at det er et sånt lotteri uansett, så kunne de spart seg hele køløsningen, lagt ut varene i et par dager der man fikk ta lodd på visse kvoterte viner i ro og mak og så fikk man se om man fikk eller ei

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

>Først nå oppdager dere dette? Har vært slikt ved hvert slipp siden mars i fjor!

Som vi skriver, tok de i bruk dette allerede i januar 2018. Men saken handler ikke om at køordningen er noe nytt, men at noen nå oppfattet det som mulig hacking. Den henvendelsen fikk vi først i går. Alene var kanskje heller ikke det en sak – siden det ikke dreide seg om hacking. Men det at vi og andre som ikke skulle handle brennevin også måtte vente i køen, gjorde at dette samlet sett var en opplagt sak for oss. De andre kommentarene her tar vi som tegn på dette.

Edited by Harald Brombach (digi.no)

Share this post


Link to post
3 hours ago, Harald Brombach (digi.no) said:

>Først nå oppdager dere dette? Har vært slikt ved hvert slipp siden mars i fjor!

Som vi skriver, tok de i bruk dette allerede i januar 2018. Men saken handler ikke om at køordningen er noe nytt, men at noen nå oppfattet det som mulig hacking. Den henvendelsen fikk vi først i går. Alene var kanskje heller ikke det en sak – siden det ikke dreide seg om hacking. Men det at vi og andre som ikke skulle handle brennevin også måtte vente i køen, gjorde at dette samlet sett var en opplagt sak for oss. De andre kommentarene her tar vi som tegn på dette.

Enig i din vurdering, det er jo ikke så veldig kjent for andre enn vinentusiaster dette her. Og det er jo et annet poeng som viser at denne køordningen er dårlig, Vinmonopolet stenger jo rett og slett butikken for andre folk, selv om de egentlig kunne betjent dem helt greit.

Edited by OlaML
  • Like 1

Share this post


Link to post
siDDis skrev (10 timer siden):

Køløsning på nettside idag må jo være et nederlag deluxe. Det er da ikke så vanskelig å få til 10 000 sidevisninger(1MB data) per sekund fra bare 1 maskin idag.

Enda betre hadde det vært om arkitekturen var tilpasset serverless, kapasitetsplanlegging er da lengre ikke noe en trenger å bruke tid på.

Det er "dessverre" en trend med person-tilpasset innhold og live beholdningsdata etc. 

Dermed blir det mange spørringer mot databaser, og håpløst mye datakraft som brukes på å sjekke tilgjengelighet på samme produkt for hver eneste request ...

Skremmende mange nettbutikker skalerer dårlig. Og dersom nettbutikken er sydd inn i hele nettsiden (slik at du ikke har en statisk forside å vise i stedet), får vi slike problemer.

Egentlig ikke noe problem å løse. Vinmonopolet kunne jo ha designet siden sin annerledes, og sørget for mer statisk og cachet innhold. Da hadde de tålt mye høyere last. Men hvor stort problem er dette? Noe som skjer noen få timer pr år? 

Helt greit om Vinmonopolet bestemmer seg for å ikke bruke opp penga på å optimalisere denne edge casen. Vi overlever nedetid noen få morgentimer pr år.

Share this post


Link to post

For vinmonopolet så går nok dette fint med at det er nede noen morgentimer per år, men for Elkjøp var jo dette katastrofe. Lurer på hvor mange som handlet på Power/Komplett istedenfor.

Share this post


Link to post

Det er da ingen problem å lage løsninger i skyen som autoskalerer. I et lite land som Norge vil trafikken aldri kunne bli et problem for en god løsning i Azure/AWS/GCP

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...