Gå til innhold

Forsterkarvalg til mindre leiligheit - kva bør ein sjå etter?


Anbefalte innlegg


Den siste tida har eg tenkt ein del på å prøve å få oppgradert litt lydmuligheitene i leiligheita. Per i dag er dei svært begrensa, med berre ein mindre Geneva bluetooth-høgtalar, som eg kan kople mot mobil eller platespelar. 

No er det snakk om ei mindre leiligheit i ein firemannsbustad, så det er ikkje verken behov eller planar om ekstremt volum. Det handlar meir om å få betre oppleving av musikk (i hovudsak) og frå tv (bonus). 
I utgangspunktet har eg ikkje noko stort ønske om å blakke meg på dette, men heller kunne bygge på litt etter kvart, anten det er med betre høgtalarar eller anna for å oppgradere systemet. Det handlar i bunn og grunn om å finne ut kvar eg bør starte. 

Har sett på litt ulike pakkar, prøvd å lese litt testar og slike ting, men kunne gjerne tenkt meg litt input på kva som kan vere verdt å satse på. 

Så langt har eg mellom anna sett litt på desse to: 

NAD C338 eller Denon CEOL RCD-N10 + eit par høgtalarar. Andre ting eg burde ta ein kikk på i staden? Denon-en litt praktisk med integrert CD-spelar, men NAD-en har inngang for platespelar.

I første omgang har eg planar om å halde meg godt under 10.000 kroner. 

Tankar?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

forsterker dikteres av høyttalere, hva skal du ha som høyttalere er det første du bør tenke på, og så kommer funksjonene du ønsker i forsterkeren, tilkobling og sånt hva tenger du  ? 

 

om du bare skal ha det enkelt med blåtann fra mobil og lyd fra tv og noen relativt små høyttalere  så kan SMSL være et merke og se på, de har små rimelige forsterkere som passer bra til bokhylle størrelse høyttalere 

Lenke til kommentar
archanios skrev (På 15.2.2021 den 15.40):


Den siste tida har eg tenkt ein del på å prøve å få oppgradert litt lydmuligheitene i leiligheita. Per i dag er dei svært begrensa, med berre ein mindre Geneva bluetooth-høgtalar, som eg kan kople mot mobil eller platespelar. 

No er det snakk om ei mindre leiligheit i ein firemannsbustad, så det er ikkje verken behov eller planar om ekstremt volum. Det handlar meir om å få betre oppleving av musikk (i hovudsak) og frå tv (bonus). 
I utgangspunktet har eg ikkje noko stort ønske om å blakke meg på dette, men heller kunne bygge på litt etter kvart, anten det er med betre høgtalarar eller anna for å oppgradere systemet. Det handlar i bunn og grunn om å finne ut kvar eg bør starte. 

Har sett på litt ulike pakkar, prøvd å lese litt testar og slike ting, men kunne gjerne tenkt meg litt input på kva som kan vere verdt å satse på. 

Så langt har eg mellom anna sett litt på desse to: 

NAD C338 eller Denon CEOL RCD-N10 + eit par høgtalarar. Andre ting eg burde ta ein kikk på i staden? Denon-en litt praktisk med integrert CD-spelar, men NAD-en har inngang for platespelar.

I første omgang har eg planar om å halde meg godt under 10.000 kroner. 

Tankar?


 

Denne anbefaler jeg, og Denon forsterker. Ikke NAD jeg liker NAD men tror Ikke den passer Triangle.

https://www.lydglede.no/stativhoyttalere/384-1734-triangle-borea-br03-stativ-og-bokhyllehoyttaler-par.html#/97-hoyttalerfarge-eik

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gouldfan skrev (På 20.2.2021 den 23.10):

Denne anbefaler jeg, og Denon forsterker. Ikke NAD jeg liker NAD men tror Ikke den passer Triangle.

https://www.lydglede.no/stativhoyttalere/384-1734-triangle-borea-br03-stativ-og-bokhyllehoyttaler-par.html#/97-hoyttalerfarge-eik

 

Kan du utdype litt hvorfor du anbefaler den kombinasjonen? Og Denon sin forsterker? Jeg har nokså likt utgangspunkt som TS, bortsett ifra at jeg skal ha CD-spiller. Det virker ikke som det er det store utvalget på integrerte løsninger. Siden leiligheten, og dermed oppbevaringsplassen, er liten ønsker jeg å unngå en løsning uten integrert CD-spiller, men er usikker på om det ønsket går på bekostning av kvalitet i for stor grad. 

Lenke til kommentar
carmelita skrev (34 minutter siden):

Kan du utdype litt hvorfor du anbefaler den kombinasjonen? Og Denon sin forsterker? Jeg har nokså likt utgangspunkt som TS, bortsett ifra at jeg skal ha CD-spiller. Det virker ikke som det er det store utvalget på integrerte løsninger. Siden leiligheten, og dermed oppbevaringsplassen, er liten ønsker jeg å unngå en løsning uten integrert CD-spiller, men er usikker på om det ønsket går på bekostning av kvalitet i for stor grad. 

Denon er mye varmere, med det mener jeg at de ikke er skarp i diskanten.

NAD er frempå og tydelig i diskant..

Triangle og også Klipsch er frempå i diskant og pluss og pluss kan bli for mye...Anbefaler derfor Denon til disse..

Begge høytalere jeg nevner er lettdrevne, Denon er veldig passende på disse...

Steve Guttenberg fra Cnet på Youtube ble så glad i Denon Pma600 så han beholdt den/kjøpte den. Han bruker den med Klipsch RP bokhylle høytalere i sitt Setup2.

Og han har sinnsykt dyrt utstyr ellers.. Pass Labs, Klipsch Cornwall etc.

Jeg er veldig glad i både Denon og Nad, jeg har begge merker selv, men viktig at det passer med høytalerne.

 

Denon selger noen amper med innebygd CD spiller, det er bra saker tror jeg til lettdrevet stativ/bokhylle høyttalere som jeg nevner. Jeg vil helst ha forsterker OG CD spiller hver for seg, men det er en smakssak.

Denon PMA600 er nok bedre bygget og sterkere...

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes denne er så utrolig vakker. Alle skryter voldsomt av den unntatt Z reviews.

Han hadde en kombo i kjelleren sin som ble for skarp akkurat som jeg nevnte.

Men alle andre som skjønner matchingen elsker den... Steve, Zero Fidelty, Thomas & Stereo osv..

Jeg synes denne fargen er veldig vakker, jeg har planer om å kjøpe den selv...

https://www.lydglede.no/stativhoyttalere/384-1734-triangle-borea-br03-stativ-og-bokhyllehoyttaler-par.html#/97-hoyttalerfarge-eik

Så jeg linket til samme farge ovenfor.. 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Cambridge er også høy i diskanten, bare til informasjon.

Pioneer er varmere, mild diskant..

 

Det er litt rart, for jeg har fulgt merker ganske tett helt fra ungdommen, som er et par tiår siden....

De fleste merker niholder på lydsignaturen sin, litt forskjellig kan det bli for de som går over til klasse D, men som regel ligner de på lyden som de er kjent for..

Klipsch er kjent for å bli litt mindre spiss iforhold til før.

Hegel også har blitt mildere i diskanten..

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 3.3.2021 den 21.38):

Denon er mye varmere, med det mener jeg at de ikke er skarp i diskanten.

NAD er frempå og tydelig i diskant..

Triangle og også Klipsch er frempå i diskant og pluss og pluss kan bli for mye...Anbefaler derfor Denon til disse..

Begge høytalere jeg nevner er lettdrevne, Denon er veldig passende på disse...

Steve Guttenberg fra Cnet på Youtube ble så glad i Denon Pma600 så han beholdt den/kjøpte den. Han bruker den med Klipsch RP bokhylle høytalere i sitt Setup2.

Og han har sinnsykt dyrt utstyr ellers.. Pass Labs, Klipsch Cornwall etc.

Jeg er veldig glad i både Denon og Nad, jeg har begge merker selv, men viktig at det passer med høytalerne.

 

Denon selger noen amper med innebygd CD spiller, det er bra saker tror jeg til lettdrevet stativ/bokhylle høyttalere som jeg nevner. Jeg vil helst ha forsterker OG CD spiller hver for seg, men det er en smakssak.

Denon PMA600 er nok bedre bygget og sterkere...

Tusen takk for tips. Vanskelig å bli klok på dette, og iallefall nå som butikkene er stengt og jeg ikke kan lytte med egne ører. 

Endret av carmelita
Lenke til kommentar
carmelita skrev (11 timer siden):

Tusen takk for tips. Vanskelig å bli klok på dette, og iallefall nå som butikkene er stengt og jeg ikke kan lytte med egne ører. 

Hifiklubben har åpent kjøp. Lydglede vet jeg ikke.

De høyttalere jeg nevnte er elsket av alle på Youtube, bladene også.

Eneste Z reviews synes den ble for lys, men jeg tror kjelleren og matchingen var feil.

Denon tror jeg passer bra Zero Fidelty tror også det er bra kombinasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...