Gå til innhold

Formel 1 2021


Melding lagt til av Gavekort

For neste års sesong, bruk denne tråden:

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skumle med slik ordning er at det er veldig subjektivt hvem som har skylden i en del situasjoner. Noe blir racing incident eller idømt feil person feks. Og så blir det jo mer klaging for å få andre lag til å dekke beløpet.

En enda bedre løsning kunne vært at FIA åpner for å gi flere unntak i budget cap under ekstreme situasjoner. F.eks. det Red Bull går igjennom nå. Massevis av skader med null skyld selv. Andre lag burde ikke tvinges til å betale, men RB burde kanskje få litt mer slack i budget cap.

vVanskelig balansegang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det koster ikke bare penger heller:

Så i de tilfellene hvor det var klar skyld, så bør ikke de uskyldige i ulykken straffes ytterligere (de må jo bruke formuer på reperasjoner uansett).

Ser helst til at de uansett ikke begynner å straffe lag som har skyld i en ulykke, det kan jo fort føre til langt mindre tettere og aggresiv racing (som f.eks. med Alonso og Hamilton i helgen).

Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (1 time siden):

Ser helst til at de uansett ikke begynner å straffe lag som har skyld i en ulykke, det kan jo fort føre til langt mindre tettere og aggresiv racing (som f.eks. med Alonso og Hamilton i helgen).

Dette kan slå ut i andre retningen også, der de utsetter seg selv for mindre shunts slik at de kan få en fersk PU uten at det går på budget cap.

Kan ikke si jeg har sett store antydninger til at budget cap blir misbrukt til å gi en selv fordeler, eller at det rammer noen disproporsjonalt. Å være uheldig er også en del av sporten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Gavekort skrev (1 time siden):

Dette kan slå ut i andre retningen også, der de utsetter seg selv for mindre shunts slik at de kan få en fersk PU uten at det går på budget cap.

Kan ikke si jeg har sett store antydninger til at budget cap blir misbrukt til å gi en selv fordeler, eller at det rammer noen disproporsjonalt. Å være uheldig er også en del av sporten.

Det tviler jeg på, at lagene noen gang ville begynt å småkrasje/ødelegge motorer med vilje. Da ender de jo opp med å ofre det pågåendende GP'et, til fordel for å ha en ny motor i fremtidige løp. En ny motor er jo på ingen måte gratis, selv om budget cap hadde ignorert den. For å ikke glemme at det er veldig vanskelig å skjule at man krasjet med vilje i dagens F1.
Hvordan det noen gang vil svare seg, sliter jeg med å se. 

Men for alt i verden, enig i at lagene bør regne med utgifter i forhold til uhell, og ta det med i beregningen for budsjettet.

Det jeg hang meg opp i er at Leclerc får en grid penalty for at noen andre ødela motoren hans (og dermed må bruke mer enn de 3 tillatte motorene over en sesong). Det har jo ikke noe med budget cap å gjøre.
 

Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (18 minutter siden):

Det tviler jeg på, at lagene noen gang ville begynt å småkrasje/ødelegge motorer med vilje. Da ender de jo opp med å ofre det pågåendende GP'et, til fordel for å ha en ny motor i fremtidige løp. En ny motor er jo på ingen måte gratis, selv om budget cap hadde ignorert den. For å ikke glemme at det er veldig vanskelig å skjule at man krasjet med vilje i dagens F1.
Hvordan det noen gang vil svare seg, sliter jeg med å se. 

Men for alt i verden, enig i at lagene bør regne med utgifter i forhold til uhell, og ta det med i beregningen for budsjettet.

 

Dette er ikke noe jeg tror på selv. Jeg henger meg bare på samme tankegodset med at konkurrenter bruker budget cap til egen fordel med å krasje i andre.

Sitat

Det jeg hang meg opp i er at Leclerc får en grid penalty for at noen andre ødela motoren hans (og dermed må bruke mer enn de 3 tillatte motorene over en sesong). Det har jo ikke noe med budget cap å gjøre.

Klart det er trist og uheldig, men det er likt for alle og det er mange måter å være uheldig på.

Lenke til kommentar
  • Gavekort endret tittelen til Formel 1 2021 (Belgian Grand Prix, 29. August)

Cost cap vil være bra for sporten på sikt, imo. Men det må gjøres noe med de kostnadene som oppstår som følge av skader andre lags førere en annen bil. Hvordan det skal gjøre vet jeg ikke, men det er ikke riktig at Ferrari og Red Bull skal lide fordi Stroll og Bottas ikke får til å håndtere bilen i regnvær fks.

Lenke til kommentar
MartinF skrev (Akkurat nå):

Cost cap vil være bra for sporten på sikt, imo. Men det må gjøres noe med de kostnadene som oppstår som følge av skader andre lags førere en annen bil. Hvordan det skal gjøre vet jeg ikke, men det er ikke riktig at Ferrari og Red Bull skal lide fordi Stroll og Bottas ikke får til å håndtere bilen i regnvær fks.

Er man med på leken så må man tåle steken. Uflaks er en del av sporten, og i det helhetlige bildet så vil flaks og uflaks jevne seg ut over alle lagene.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (7 timer siden):

https://www.nrk.no/sport/hauger-manager-til-nrk_-_-han-kommer-til-a-kjore-formel-2-neste-sesong-1.15608375

Ser ut som Dennis Hauger kan få seg sete i Formel 2 neste år. Ikke at jeg er sjokkert.

Det har vært utrolig spennende å følge han, og det er imponerende hva han har fått til i år. Utrolig gøy å se at en nordmann kan hevde seg i F3, og forhåpentligvis F2 i fremtiden.  Det blir spennende å se om det blir noen omrokkeringer i Prema F2 neste år, og hvor Shwartzman ender opp. Da er jo plassen fort ledig for Dennis forhåpentligvis.
Men jeg synes også at det til tider kan bli mye Dennis-fokus i Viaplay sine F1 sendinger. Det er jo selvfølgelig kjekt å følge med på hvordan han gjør det - og at han gjør det så bra - men I pre og post-racesendingene så synes jeg F1 mister mye skjermtid og diskusjon i studio de helgene det er F3-løp. 
Men likevel, det har i hvert fall gjort at jeg og de andre jeg ser F1 med har begynt å aktivt følge med på F3, og faktisk være interessert i det, noe vi aldri egentlig brydde oss om før.

Det er jo rekordinteresse for F1 nå, og da er det jo litt gøy å lage blest rundt en nordmann som gjør det så bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, dysfunctional said:


Men jeg synes også at det til tider kan bli mye Dennis-fokus i Viaplay sine F1 sendinger. Det er jo selvfølgelig kjekt å følge med på hvordan han gjør det - og at han gjør det så bra - men I pre og post-racesendingene så synes jeg F1 mister mye skjermtid og diskusjon i studio de helgene det er F3-løp. 
Men likevel, det har i hvert fall gjort at jeg og de andre jeg ser F1 med har begynt å aktivt følge med på F3, og faktisk være interessert i det, noe vi aldri egentlig brydde oss om før.

Det er jo rekordinteresse for F1 nå, og da er det jo litt gøy å lage blest rundt en nordmann som gjør det så bra!

Når det gjelder Viaplay/Vsport sine sendinger, tror jeg vi må tenke at det er forskjell på oss som ikke har mista å se et løp på 10 år eller mer og den "de nye seerne". Det er naturlig at det for det blir elementer av sendingene som ikke er like interessant for oss som er superinteressert. Det å ha fokus på en nordmann "i sporten" tror jeg ovenfor en del "nye F1-fans" kan være ganske viktig. 

Føler kanskje også en del "glemmer" at Viaplay/Vsport for disse sendingene også henvender seg til ikke bare de som er veldig interessert i sporten. Blant annet synes jeg det også gjelder hvordan kommentatorene blir omtalt i en del norske F1-fora. Joda, det er ikke F1TV Pro/Sky, men synes det er helt greit og man må se sprektret av seerne.

Jeg har vel heller ikke akkurat reagert på at det er for mye Dennis i disse sendingene. Det virker bare naturlig slik situasjonen er. 

*tvinner tommeltotter i påvente av at "F1-ferien" skal bli ferdig*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...