Gå til innhold

Formel 1 2021


Melding lagt til av Gavekort

For neste års sesong, bruk denne tråden:

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke reglene godt nok til å kunne ha noen faglig tung mening om det, men rent anekdotisk mener jeg at straffen var alt for liten, det er vel laveste straffen en kan få basicly, å konsekvensene for Verstappen er jo enorme. Siden Hamilton  fikk straff betyr jo det indirekte at en annser det som Hamilton sin feil. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Av det jeg har sett av repriser, så kunne både Verstappen og Hamilton gjort ting annerledes, og bedre, og unngått sammenstøtet.

Så begge har skyld, og fordi begge har skyld, så får Hamilton en ganske mild straff.

Edit: Utrolig at Ferrari kom seg in på 2. plass på en bane som denne. De må ha gjort noen forbedringer i det siste.

Endret av Ratleto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke krangle så mye på det hele da jeg har en enorm bias med hvem jeg holder med, tenker vi får se hva kommentarene til lagene er etterhvert. Alle forsto at en 10 sekunders penalty til Lewis i realiteten ikke var noen penalty i det heletatt, worst case en P2, som han mest trolig hadde fått uansett om han ikke skubbet ut Verstappen. Burde i det minste vært en stop and go om det skulle ha noe betydning, for bare håpe Verstappen ikke ble så skadet at han ikke kan stille til neste løp.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Det som er kommentaren til stewerds'ene etter ulykken er

Sitat

“The stewards reviewed video and telemetry evidence,” the stewards said. “Cars 33 [Verstappen] and 44 [Hamilton] entered Turn 9 with Car 33 in the lead and Car 44 slightly behind and on the inside.

“Car 44 was on a line that did not reach the apex of the corner, with room available to the inside.

“When Car 33 turned into the corner, Car 44 did not avoid contact and the left front of Car 44 contacted the right rear of Car 33. Car 44 is judged predominantly at fault.”

Gitt at "dommernes" dom er at det var Hamiltons sin overveiende feil at ulykken skjedde. Med de konsekvensene dette medførte for max som mistet 25 poeng til Hamilton som er mesterskap rivalen virker det fryktelig merkelig at Hamilton ikke fikk mer straff enn han faktisk fikk, som jeg er ganske sikker på at de forsto ikke kom til å være noen straff i det heletatt. Om en ikke skal ta noen forbehold om konsekvenser slikt har for mesterskapet til han som blir puttet i veggen så vil jo dette være en strålende taktikk for topplagene å fortsette med fremover.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Syns det er litt merkelig at når de er såpass tydelige på hvem sin skyld det var, at det ikke blir gitt strengere straff.

Personlig ville jeg også sagt det var en racing incident.

Lenke til kommentar

For oss som håper på at Max tar mesterskaps seieren for en bare satse på kommer til toktene igjen etter dette tar rotta på Hamilton, men de kan godt holde det litt jevnt for spenningens del ;) 

Men for å dra noe positivt ut av dette, tenk så mye drama de får høstet ut av dette for 4. sesongen av drive to survive :D 

Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (43 minutter siden):

Syns det er litt merkelig at når de er såpass tydelige på hvem sin skyld det var, at det ikke blir gitt strengere straff.

De brukte ordet "predominantly". Dvs. at begge har skyld, men Hamilton mest. Begge kunne gitt mer plass. Det var litt plass innafor Hamilton, og flere bilbredder utenfor Verstappen. Leclerc slapp seg jo lenger ut seinere i løpet, så det er mulig. Forseelsen var ikke så stor. Det var konsekvensen som ble stor. Med litt mer flaks hadde Max bare blitt dytte litt ut til siden, og kunne prøvd å kjøre forbi igjen seinere. Det er forseelsen som er grunnlaget for straffen, ikke konsekvensen. Slik kjøring ser vi i hvert løp. Max er ikke helt ukjent med å pushe de andre. 

Hamilton har måttet backe ut flere ganger mot Verstappen før i sesongen. Denne gangen gjorde han det ikke. Max hadde en 33 poengs ledelse å verne om, og alt å tape på å sette hardt mot hardt. Motsatt for Lewis. Han måtte nå kjøre med høyere risiko for å kunne slå Max. No more Mr. Nice Guy, var meldinga han sendte. I stedet for å safe en andreplass og 26 poengs ledelse, (kunne også blitt 40 poengs ledelse om han hadde kommet forbi seinere,) endte Max opp med kun 7 poengs ledelse. Så "hardball" kosta minst 19 poeng, muligens 33 poeng. Det hjelper lite å ha "rett" når du sitter i dekkbarrieren.

Blir spennende å se utover sesongen. Neste løp, Ungarn, bør være fordel Red Bull. Spa og Monza kanskje bedre for Mercedes? Hvem utvikler mest resten av sesongen? Kosta krasjen en ekstra motor for Max, med påfølgende grid-straff seinere en gang? Plutselig er det spenning igjen. Vi, seerne, er vinnerne. Det er bare å nyte. Vi er vitne til noe historisk. Battle of the Giants.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Predominantly direkte oversatt til norsk er hovedsaklig, altså at hamilton hovedsaklig hadde skylden. Kunne Verstappen lagt seg lenger ut i svingen å effektivt sluppet Hammilton forbi? Ja så absolutt, men han trengte ikke å gjøre det da han var soleklart fremst inn i svingen og ga Hamilton mer en god nok plass på innsiden slik han lå. Hamilton feilberegnet og puntet Verstappen ut av banen, noe han så smått har begynt å få en liten vane med å gjøre med ledende red bull biler de siste par sesongene :)

Lenke til kommentar

Verstappen har rett på racing line fordi han er foran, og har rett til å ta apex. Hamilton argumenterte med at han var på siden av Verstappen, som i så fall gir han rett på "en bils bredde", men han bommer på apex. Så uavhengig om du mener han var kommet på siden eller ikke, så er det Hamiltons feil. Straffen burde svidd mer og jeg tror den ville gjort det på en hvilken som helst annen bane.

217843839_10165451339355370_5153035810097734010_n.jpg.3ef2e26f0a92c8082b84d5fc46736895.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...