Gå til innhold

Mulig å gjennomføre praksis i Norge for medisinstudent i Bulgaria?


Ilay Alieva

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en medisin student som studerer i Bulgaria. Der er det 6. året av utdanningen kun praksis (kalles for turnus) som kan enten utføres i studielandet eller i et annet land, men da må en selv finne og avtale dette med sykehus i det landet man vil gjennomføre praksisen i. Jeg vil helst gjennomføre denne praksisen i Norge og lurer på om det er mulig ? Er det vanlig for andre medisinstudenter som studerer i utlandet og som har integrert praksis i utdanningen sin å gjennomføre den i Norge? 

Takk for svaret på forhånd

 

Mvh

Ilay Alieva

Endret av GiaMahan
Moderator endret til mer beskrivende tittel og flyttet tråd til rett kategori
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke lege, men psykolog, men det er i hvert fall svært vanlig at psykologstudenter i utlandet gjennomfører hovedpraksisen sin i Norge. Det som er viktig, er å sørge for at praksisen din blir godkjent - altså kravene som universitetet setter til hovedpraksisen må samsvare med den praksisen (hva slags arbeidsoppgaver skal den inneholde) og den veiledningen som praksisstedet gir deg. Universitetet skal ha dokumentasjon som beskriver dette, og du bør derfor få tak i denne, slik at du har noe å vise til når du spør aktuelle praksissteder i Norge om de kan tenke seg å ta deg inn. For de psykologstudentene jeg har veiledet, har universitetene utarbeidet en beskrivelse av hva praksisen skal inneholde, og en kontrakt som veileder og studenten fyller ut sammen og signerer. Det vil overraske meg om ditt universitet ikke har utarbeidet noe tilsvarende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter EUs yrkeskvalifikasjonsdirektiv, så er det der anført hvilke sertifikater du må inneha for å kunne få autorisasjon som lege i Norge (og alle andre EU land). Når du først har disse, kan du søke. Dersom du må gjennomføre praksis som lege for å få disse sertifikatene/attestasjonene, så kan du ikke søke norsk LIS1. Dersom du kun mener vanlig praksis i medisinstudiet, så kan du gjøre dette i Norge hvis skolen godkjenner det. 

Skal du jobbe som lege eller skal du ha praksis i studiet? 

Lenke til kommentar

LIS - altså lege i spesialisering - er vel noe annet enn det som er bakgrunn for denne tråden. LIS er noe man blir når man allerede er ferdig utdannet lege, og begynner på spesialistutdanningen. Her er det derimot snakk om praksis som del i profesjonsstudiet i medisin.

Edit: Ser at det hvert fall er vanlig for de som studerer medisin i Ungarn å ta praksisen sin i Norge, så det vitner om at det bør være gode muligheter.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (På 16.2.2021 den 2.42):

Etter EUs yrkeskvalifikasjonsdirektiv, så er det der anført hvilke sertifikater du må inneha for å kunne få autorisasjon som lege i Norge (og alle andre EU land). Når du først har disse, kan du søke. Dersom du må gjennomføre praksis som lege for å få disse sertifikatene/attestasjonene, så kan du ikke søke norsk LIS1. Dersom du kun mener vanlig praksis i medisinstudiet, så kan du gjøre dette i Norge hvis skolen godkjenner det. 

Skal du jobbe som lege eller skal du ha praksis i studiet? 

Jeg mener vanlig praksis i medisinstudiet. Jeg hørte med univeristetet mitt og de sa at de godkjenner praksis gjennomført i utlandet, så lenge det er i samsvar med deres krav. Nå lurer jeg bare på hvordan jeg kan finne slik praksis plass her i Norge. Finnes det spesielle stillinger for noe slik eller bør jeg bare kontakte sykehusene og spørre om å få være i praksis for en bestemt periode?

Lenke til kommentar
Ilay Alieva skrev (3 minutter siden):

Jeg mener vanlig praksis i medisinstudiet. Jeg hørte med univeristetet mitt og de sa at de godkjenner praksis gjennomført i utlandet, så lenge det er i samsvar med deres krav. Nå lurer jeg bare på hvordan jeg kan finne slik praksis plass her i Norge. Finnes det spesielle stillinger for noe slik eller bør jeg bare kontakte sykehusene og spørre om å få være i praksis for en bestemt periode?

Sånn det praktiseres med psykologstudenter i samme situasjon, er i hvert fall at de kontakter ulike arbeidssteder og spør om mulighetene til å gjennomføre praksisen der. Min enhetsleder får i hvert fall ganske regelmessig slike forespørsler som videresendes til oss psykologene, og så er det opp til oss å ta stilling til om vi har kapasitet til å ta på oss ansvaret. Uten å kunne garantere at det ikke fungerer på andre måter for medisinstudenter, er det altså ikke snakk om at sykehusene eller andre arbeidssteder lyser ut stillinger - du må selv etterspørre de. Men igjen, så er det du bør ha skaffet til veie før du sender ut forespørselen, dokumentasjon som beskriver hva praksisen skal inneholde av både arbeidsoppgaver (hva du skal få erfaring med) og veiledning. Da er det mye enklere for et arbeidssted å svare på om de kan tilby deg dette eller ikke.

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (På 16.2.2021 den 12.37):

LIS - altså lege i spesialisering - er vel noe annet enn det som er bakgrunn for denne tråden. LIS er noe man blir når man allerede er ferdig utdannet lege, og begynner på spesialistutdanningen. Her er det derimot snakk om praksis som del i profesjonsstudiet i medisin.

Edit: Ser at det hvert fall er vanlig for de som studerer medisin i Ungarn å ta praksisen sin i Norge, så det vitner om at det bør være gode muligheter.

Takk for dine svar! 

Helt korrekt. Det jeg er interessert i er praksis som del i profesjonsstudiet i medisin. Godt å høre at det er vanlig for andre medisinstudenter fra utlandet å ha praksisen sin i Norge. Har du en ide om hvoran jeg kan skaffe meg praksisplass i Norge? Om det er stillinger som blir utlyst for slik praksis eller om jeg må avtale det selv med en bestemt avdeling på sykehuset? 

Jeg pleier å jobbe som sommervikar i SUS, håper de kan hjelpe meg med å skaffe meg en praksisplass. 

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (6 minutter siden):

Sånn det praktiseres med psykologstudenter i samme situasjon, er i hvert fall at de kontakter ulike arbeidssteder og spør om mulighetene til å gjennomføre praksisen der. Min enhetsleder får i hvert fall ganske regelmessig slike forespørsler som videresendes til oss psykologene, og så er det opp til oss å ta stilling til om vi har kapasitet til å ta på oss ansvaret. Uten å kunne garantere at det ikke fungerer på andre måter for medisinstudenter, er det altså ikke snakk om at sykehusene eller andre arbeidssteder lyser ut stillinger - du må selv etterspørre de. Men igjen, så er det du bør ha skaffet til veie før du sender ut forespørselen, dokumentasjon som beskriver hva praksisen skal inneholde av både arbeidsoppgaver (hva du skal få erfaring med) og veiledning. Da er det mye enklere for et arbeidssted å svare på om de kan tilby deg dette eller ikke.

Jeg forstår. Da skal jeg først skaffe den dokumentasjonen fra universitetet. Er Ganske sikker på at denne prosessen må være ganske likt for oss medisinstudenter også.  Tusen takk for svaret. Det var hjelpsom. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Ilay Alieva said:

Jeg mener vanlig praksis i medisinstudiet. Jeg hørte med univeristetet mitt og de sa at de godkjenner praksis gjennomført i utlandet, så lenge det er i samsvar med deres krav. Nå lurer jeg bare på hvordan jeg kan finne slik praksis plass her i Norge. Finnes det spesielle stillinger for noe slik eller bør jeg bare kontakte sykehusene og spørre om å få være i praksis for en bestemt periode?

Du må kontakte et sykehus og spørre om du kan få praksis. Du får vel et dokument med deg fra studiet hvor det er anført hva du skal utføre gjennom praksisen, så gjør du bare det:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å kunne søke LIS1 må man ha autorisasjon som lege.  Dvs du må få autorisasjon i Bulgaria før du søker LIS1 i Norge. Ulike land i EU/EØS legger opp sine medisinstudier ulikt. Det er ikke alle land hvor man får autorisasjon etter endt utdanning, men krever praksis i etterkant av studiet. Det er en grunn til at nordmenn som vurderer medisin blir sterkt råda til Polen , Tsjekkia, Slovakia og Ungarn - i disse landene er praksis innbakt i studieløpet og man ender opp som autorisert lege i disse landene etter endt studie. Vi trenger ikke å dra lenger enn til Sverige hvor dette ikke er tilfellet.

Nå svarte jeg nok ikke på spørsmålet ditt da, men kanskje det hjalp noe. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...